A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 846
85 387
113
Szerintem meg aki beragad egy helyre,mert nem tud továbblépni,azt ki kell vezetni a seregböl.És az előrejutás ne legyen autómatikus.Ehez persze az kell,hogy a tisztképzés párhuzamosan polgári szakmát is adjon.Szerintem

Eretnek!Égessétek meg!Káromlás!Hogy mondhatsz olyat,hogy valakit alkalmatlanság miatt ki kell rúgni?Csapj a szádra!!!

Mindjárt fel is jelentelek!!!
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 343
113
Ezt felesleges megcsinálni békében.Túlméretes századok lennének amik ráadásul nem is egy fegyvernebe tartoznak.Egy ilyennek megszervezni a kiképzését vagy csak a századtörzsét(gondolj bele kéne egy olyan pk aki harckocsizó tiszt meg egy olyan aki lövész ugyan ez kéne a kiképző altiszteknél is,vagy olyan tisztek kénének akik harckocsizó és lövész kiképzést is kaptak)...
Igen,megbonyolitja a békebeli logisztikát,kiképzést.
Viszont összeszokott csapatokat tudsz harcbavetni,és már a békeidőben olajozottá tudod csiszolni az ellátási rendszerét.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 343
113
Ezt úgy is meg tudod csinálni ha békében együtt gyakorlatoznak,nem kell emitt egy században lennük.
És forditva?Gépesitett gyalogság kapna az alapjárművön MSG erősitést szervezetszerüen,hogy ne kelljen elaprozni a hk állományt?
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 828
12 522
113
Átlagban alakulatonként tizenplusz új teherautót meg hasonlókat adtak át mindenhol. Csak ezek szerint a Szentesi komm tiszt szereti ezt is reklámozni.

Mondjuk Rábát? Esetleg az elmúlt egy évben? Vagy hogy, mit?

Na jó elég lesz a faszságaitokból. Az idősebb tiszti állomány nagyobb része szépen kikopik a rákba nyugdíjba a vízfejlből 2026-ra. Utánpótlása töredéke van ahhoz képest ami ahhoz kéne, hogy a fejtúlsúly megmaradjon, mivel a fiatal tisztek jó része 3-4 év után lelép. Ezen akkor fognak változtatni ha jelentősen megemelik a pénzt és kidolgoznak egy valódi életpályamodellt.

Áhh, mint az MSZP szavazók, kihalnak?

Legyen már eszed!
1. A hivatásos állomány szerinted miért szerel le? Ugye nem gondolod, hogy majd még utána tartalékosnak visszamegy?
2. Mivel Magyarországon ingyenes az első diploma, így milyen ösztönző erőt fog jelenteni az, hogy ingyenesé teszel valamit, ami különben is az?
Persze kiváló dolog lenne, ha meg lehetne valósítani azt a mintát, amit az amerikai National Guard-ot fenntartja! Plusz pénzt lehetne beletenni az oktatásba, és még a tartalékos rendszer is beindulna, motivált alkalmas emberekkel. De egyelőre nem lehet.... :confused:
Ahogy látom nem nagyon változott semmi a tartalékos tiszti képzésben. Illetve dehogynem!
Ez a mostani még a 20 évvel ezelőtti rendszerhez képest is röhejesebbnek tűnik!
Ezt valaki tényleg komolyan gondolta, hogy a nyári szünetekben 4-5x 20 nap alatt ki fogják képezni a tartalékos tiszteket?

+15 pont felvételinél, aztán kalap, kabát.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Azt irtam,a világban ez az általános gyakorlet,vagy legalábbis a komolyabb részében.
Nem arra vagyok kiváncsi,mit nem lehet,hanem arra,hogy mi lehet a probléma megoldása.Ötletelést.De érvekkel alátámasztva.Vagyis a hogyn mellé a miértet is kérném leirni,ha lehet
Igen, de a világban általában a felsőoktatás fizetős... :rolleyes:
Szóval a tartalékosokat mindenképpen hivatásos tiszteknek/altiszteknek kell irányítani. Ráadásul ezt az ÖTT bohóckodást be is szüntetném, hacsak meg nem szervezik rendes szerződéses/hivatásos vezetésű alakulatoknak. Mondjuk én inkább annak lennék a híve, ha beszerveznék a rendes harcoló alakulatok alá őket. Mondjuk minden aktív zászlóalj kapna 1-2 tartalékos századot. Ha ebben a rendszerben lehúztak 3-4 évet, akkor el lehet kezdeni megszervezni belőlük a terület alapú alakulatokat. Először század erőkkel, aztán szépen 4-5 év múlva felállhat a zászlóalj is.
Én nem tudom, hogy jelenleg a MH-nél hogyan van a gyakorlatban, de én vezérkari posztra minimum 5-10 év csapatnál eltöltött szolgálati idővel engednék bárkit is.
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Eretnek!Égessétek meg!Káromlás!Hogy mondhatsz olyat,hogy valakit alkalmatlanság miatt ki kell rúgni?Csapj a szádra!!!

Mindjárt fel is jelentelek!!!
Talán emlékeztek rá, hogy talán húsz éve, de lehet, hogy tévedek pontosan erről szólt a mese. Kompatibilis végzettséget adni a hivatásos állománynak. Simán nem sikerült, kivéve néhány szakágat. Nagyképűsködhetünk, hogy minden frankó, de ez nem így van. Aki a szolgálat alatt alatt alkalmatlanná válik saját hibájából, az így járt. Aki pedig a szolgálat alatt elszenvedett sérüléséből, betegségéből az egészen más kategória. A srácok leginkább keveslik a fizut, megunják, hogy parancsokat kapnak, elegük lesz a szolgálati körülményekből. Ezeken egy cseppet sem csodálkozom.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Valóban négy év különbség. A tarcsisokat vajon hol képzik?
Több az! 2002-ban még volt tartalékos parancsnoki képzés. Ezt egészen biztosan tudom! ;)
A jelenlegi tartalékos tiszti képzést az NKE csinálja. Annak idején a Zrínyi volt felelős a képzésért, és a szentendrei MH KTSZI keretein belül volt a képzés. Izbégen a lövészet, és Csobánkán a harcászkodás.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 343
113
Igen, de a világban általában a felsőoktatás fizetős... :rolleyes:
Szóval a tartalékosokat mindenképpen hivatásos tiszteknek/altiszteknek kell irányítani. Ráadásul ezt az ÖTT bohóckodást be is szüntetném, hacsak meg nem szervezik rendes szerződéses/hivatásos vezetésű alakulatoknak. Mondjuk én inkább annak lennék a híve, ha beszerveznék a rendes harcoló alakulatok alá őket. Mondjuk minden aktív zászlóalj kapna 1-2 tartalékos századot. Ha ebben a rendszerben lehúztak 3-4 évet, akkor el lehet kezdeni megszervezni belőlük a terület alapú alakulatokat. Először század erőkkel, aztán szépen 4-5 év múlva felállhat a zászlóalj is.
Én nem tudom, hogy jelenleg a MH-nél hogyan van a gyakorlatban, de én vezérkari posztra minimum 5-10 év csapatnál eltöltött szolgálati idővel engednék bárkit is.
Erröl már korábban andalogtam.Én teljesen leválasztanám a területvédelmet a Honvédségröl,és megalakitanám svájci mintára a milicia rendszerű Nemzetörséget.
Müveleti tartalékosnak csak olyat fogadnák el,aki egy időszakot leszolgált és rendes kiképzést kapott.
A létező Mo-n ez egyenlőre sci-fi,de hosszabbtávon szerintem ebbe az irányba kellene elmozdulni.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 491
132 196
113
Nekem eleve az a problémám, ezzel a tartalékos rendszerrel, hogy jelenleg úgy, hogy teljes átfegyverzés, új kiképzési programok kidolgozása zajlik, se pénz, se kapacitás se energia nincs erre a honvédségen belül. Nem lehet egyszerre, vezetőszervezeti átalakítást, haderőreformot, kiképzési reformot és tartalékos rendszert összerakni, ez így csak folyatja a pénzt a semmibe. A tartalékos rendszert igazából a zrínyi 2026-után lenne érdemes kialakítani, amikor már van mire képezni és van mivel ellátni a tartalékosokat, mert egyszerre az egész z2026 költségetésének többszöröse kéne, hogy mindent is lehessen csinálni. Csakhát a politikának tartalékos kell akkor is ha valójában semmire sem jó.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 573
8 434
113
Igen, de a világban általában a felsőoktatás fizetős... :rolleyes:
Szóval a tartalékosokat mindenképpen hivatásos tiszteknek/altiszteknek kell irányítani. Ráadásul ezt az ÖTT bohóckodást be is szüntetném, hacsak meg nem szervezik rendes szerződéses/hivatásos vezetésű alakulatoknak. Mondjuk én inkább annak lennék a híve, ha beszerveznék a rendes harcoló alakulatok alá őket. Mondjuk minden aktív zászlóalj kapna 1-2 tartalékos századot. Ha ebben a rendszerben lehúztak 3-4 évet, akkor el lehet kezdeni megszervezni belőlük a terület alapú alakulatokat. Először század erőkkel, aztán szépen 4-5 év múlva felállhat a zászlóalj is.
Én nem tudom, hogy jelenleg a MH-nél hogyan van a gyakorlatban, de én vezérkari posztra minimum 5-10 év csapatnál eltöltött szolgálati idővel engednék bárkit is.
Egy 2-3 éve indult rendszeről hogy akarsz normálisan véleményt alkotni. Szerinted egy nomális munkaerő hiány által kivérző országban hogyan találsz olyan tartalékos jelöltet aki pl esetleg több hónapra bemegy neked ugrálni. Utánna meg évenként bevonul neked 2-3 hónapra hogy ne essen ki a ritmusból. Max 2-3 évig talán aki felsőfokú intézményben tanul. De azokat húzamosabb ideig max nyáron tudod behívni.
Lezárom a vitát. Mert megint átmegyünk a ló túlsó oldalára.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 503
20 116
113
Átlagban alakulatonként tizenplusz új teherautót meg hasonlókat adtak át mindenhol. Csak ezek szerint a Szentesi komm tiszt szereti ezt is reklámozni.

Möndjuk a román teherautó berendelés után, kíváncsi lennék, a Honvédség, hány teherautót kap évente. Jó, tudom, titkos. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Loken

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 567
18 969
113
Ez önmagában nem oldja meg a szervezeti rendszer problémáját.Csak a jelenlegi alul lukas felül vizesböl csinál egy alul lukas felül szárazat.
Mondjuk kiváncsi lennék,Te hogyan képzeled a megoldást?

Azt irtam,a világban ez az általános gyakorlet,vagy legalábbis a komolyabb részében.
Nem arra vagyok kiváncsi,mit nem lehet,hanem arra,hogy mi lehet a probléma megoldása.Ötletelést.De érvekkel alátámasztva.Vagyis a hogyn mellé a miértet is kérném leirni,ha lehet

Nekem eleve az a problémám, ezzel a tartalékos rendszerrel, hogy jelenleg úgy, hogy teljes átfegyverzés, új kiképzési programok kidolgozása zajlik, se pénz, se kapacitás se energia nincs erre a honvédségen belül. Nem lehet egyszerre, vezetőszervezeti átalakítást, haderőreformot, kiképzési reformot és tartalékos rendszert összerakni, ez így csak folyatja a pénzt a semmibe. A tartalékos rendszert igazából a zrínyi 2026-után lenne érdemes kialakítani, amikor már van mire képezni és van mivel ellátni a tartalékosokat, mert egyszerre az egész z2026 költségetésének többszöröse kéne, hogy mindent is lehessen csinálni. Csakhát a politikának tartalékos kell akkor is ha valójában semmire sem jó.

Egy évtizede olyan helyen dolgoztam, ahol megkérdezték a véleményünket a hogyan továbbról.
Az én javaslatom egy redundáns humánerőforrás gazdálkodási rendszer kialakítása volt.
Ez azt jelenti, hogy a várható szükségleteknél mindig egy kicsit több embert kell a rendszernek biztosítani, elsősorban a tiszt és altiszt képzésnek. A lemorzsolódást is figyelembe véve kell a beiskolázási keretszámokat meghatározni és közölni kell a jelöltekkel, hogy nem mindenki kerülhet aktív állományba végzés után (tiszteknél), vagy altiszti állományba (legénységi altisztjelölteknél).
Ez egy mesterséges versenyhelyzetet teremtene, aki pedig nem kíván aktív szolgálatú katona lenni az választhatná az önkéntes tartalékos rendszert vagy a polgári életet (a képzési költségek egy részének visszafizetését követően)
Így egy három komponensű haderő struktúra jönne létre.
1. Aktív állomány ht és önkéntes legénységből.
2. Önkéntes tartalékos tiszt (4 évig képzett), altiszt (1-2 évig képzett, de többet szolgált), és az önkéntes tartalékos legénység. Ezeket évente pár hétre behínám, amúgy bármikor, amikor akarják aktív állományba kerülhetnének, majd megint a civil életforma. Részükre készenléti dijjat fizetnék, munkaadójuknak járulékkedvezményt biztosítanék.
3. Kiképzett tisztek és altisztek, akik leszereltek, semmilyen katonai szolgálati kötelezettségük nincs, de háborúban behívhatóak, mint mindenki más. Ezek semmilyen anyagi juttatást nem kapnának. A hadkötelezettség alapján behívandó katonákkal képeznek egy kategóriát.
A három szolgálati forma között rugalmasan lehetne váltani. Így az egyén és az MH érdekeinek legjobban összehangolhatóak, az állomány motivációjának megfelelően választhat szolgálati formát.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 503
20 116
113
Egy 2-3 éve indult rendszeről hogy akarsz normálisan véleményt alkotni. Szerinted egy nomális munkaerő hiány által kivérző országban hogyan találsz olyan tartalékos jelöltet aki pl esetleg több hónapra bemegy neked ugrálni. Utánna meg évenként bevonul neked 2-3 hónapra hogy ne essen ki a ritmusból. Max 2-3 évig talán aki felsőfokú intézményben tanul. De azokat húzamosabb ideig max nyáron tudod behívni.
Lezárom a vitát. Mert megint átmegyünk a ló túlsó oldalára.

Én is gondolkodtam a tartalékoss léten. Aztán több okből mégsem... Ebből az egyik, hogy hétvégén is sokat dolgozom a munkahelyemen. Az a pénz, meg amit tartalékoskodásért adnak, egy évre, azt én nettoban, 3 szombati 8 órás túlórával megkeresem. Szóval, nem vágok belem persze más oka is volt. De ez is az, amit leírtam.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 567
18 969
113
Egy évtizede olyan helyen dolgoztam, ahol megkérdezték a véleményünket a hogyan továbbról.
Az én javaslatom egy redundáns humánerőforrás gazdálkodási rendszer kialakítása volt.
Ez azt jelenti, hogy a várható szükségleteknél mindig egy kicsit több embert kell a rendszernek biztosítani, elsősorban a tiszt és altiszt képzésnek. A lemorzsolódást is figyelembe véve kell a beiskolázási keretszámokat meghatározni és közölni kell a jelöltekkel, hogy nem mindenki kerülhet aktív állományba végzés után (tiszteknél), vagy altiszti állományba (legénységi altisztjelölteknél).
Ez egy mesterséges versenyhelyzetet teremtene, aki pedig nem kíván aktív szolgálatú katona lenni az választhatná az önkéntes tartalékos rendszert vagy a polgári életet (a képzési költségek egy részének visszafizetését követően)
Így egy három komponensű haderő struktúra jönne létre.
1. Aktív állomány ht és önkéntes legénységből.
2. Önkéntes tartalékos tiszt (4 évig képzett), altiszt (1-2 évig képzett, de többet szolgált), és az önkéntes tartalékos legénység. Ezeket évente pár hétre behínám, amúgy bármikor, amikor akarják aktív állományba kerülhetnének, majd megint a civil életforma. Részükre készenléti dijjat fizetnék, munkaadójuknak járulékkedvezményt biztosítanék.
3. Kiképzett tisztek és altisztek, akik leszereltek, semmilyen katonai szolgálati kötelezettségük nincs, de háborúban behívhatóak, mint mindenki más. Ezek semmilyen anyagi juttatást nem kapnának. A hadkötelezettség alapján behívandó katonákkal képeznek egy kategóriát.
A három szolgálati forma között rugalmasan lehetne váltani. Így az egyén és az MH érdekeinek legjobban összehangolhatóak, az állomány motivációjának megfelelően választhat szolgálati formát.

És megoldást jelentene a szolgálati nyugdíj problémára is. Az előmenetel értelemszerűen csak keveseknek jelenthet tiszti vagy altiszti karriert, azonban nem kell a többieket eldugni a rendszerbem csalódott kiöregedett és nem utolsó sorban egészségügyi problémákat összeszedett 40-50 éves korosztály kipróbálhatná magát a civil szférában önkéntes tartalékosként. Így a készenléti díj mértéke lehetne egy fajta kárpótlás a szolgálati nyugdíj helyett. ennek helyes megválasztása (a szolgálati idő figyelembevételével) mindenki számára előnyös helyzetet teremtene.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 343
113
Egy évtizede olyan helyen dolgoztam, ahol megkérdezték a véleményünket a hogyan továbbról.
Az én javaslatom egy redundáns humánerőforrás gazdálkodási rendszer kialakítása volt.
Ez azt jelenti, hogy a várható szükségleteknél mindig egy kicsit több embert kell a rendszernek biztosítani, elsősorban a tiszt és altiszt képzésnek. A lemorzsolódást is figyelembe véve kell a beiskolázási keretszámokat meghatározni és közölni kell a jelöltekkel, hogy nem mindenki kerülhet aktív állományba végzés után (tiszteknél), vagy altiszti állományba (legénységi altisztjelölteknél).
Ez egy mesterséges versenyhelyzetet teremtene, aki pedig nem kíván aktív szolgálatú katona lenni az választhatná az önkéntes tartalékos rendszert vagy a polgári életet (a képzési költségek egy részének visszafizetését követően)
Így egy három komponensű haderő struktúra jönne létre.
1. Aktív állomány ht és önkéntes legénységből.
2. Önkéntes tartalékos tiszt (4 évig képzett), altiszt (1-2 évig képzett, de többet szolgált), és az önkéntes tartalékos legénység. Ezeket évente pár hétre behínám, amúgy bármikor, amikor akarják aktív állományba kerülhetnének, majd megint a civil életforma. Részükre készenléti dijjat fizetnék, munkaadójuknak járulékkedvezményt biztosítanék.
3. Kiképzett tisztek és altisztek, akik leszereltek, semmilyen katonai szolgálati kötelezettségük nincs, de háborúban behívhatóak, mint mindenki más. Ezek semmilyen anyagi juttatást nem kapnának. A hadkötelezettség alapján behívandó katonákkal képeznek egy kategóriát.
A három szolgálati forma között rugalmasan lehetne váltani. Így az egyén és az MH érdekeinek legjobban összehangolhatóak, az állomány motivációjának megfelelően választhat szolgálati formát.
Csak itt jön be Kriss fizetési táblája,és hogy legyen egy aranyhid a veszteseknek-párhuzamosan egy polgári szakmai képzés.
Nem számolnék a manővererőknél(Honvédség) sorköteles állománnyal.Sem a társadalmi elfogadottsága nem lenne meg a rendes kiképzéshez szükséges minimum 1év(de inkább 2) sorkatonai szolgálati időnek,sem a pénzügyi háttere a rendes kiképzésnek,se az igy kiképzet állomány megfelelő felszerelésére.
Többek között ezért is választanám le a területvédelmet(Nemzetörség)a manöverező száratföldi erőkröl.A területvédelemhez szüksége minimális képzést 6-12hét alatt viszont el lehet sajátitani.Főleg,ha az ráépülhetne egy iskolai előképzésre(Levente/MHSZ).Felszerelése olcsó.Viszont nem eredményez manőverező harcra alkalmas katonát.De növeli az általános országvédelem állékonyságát.(csatatérre kiküldeni őket öngyilkosság,de városvédelemre használhatok)Háború esetén területbiztositó segéderőként tehermentesiti a manövererőket,igy azok a fő feladatukra összpontosithatnak.Jelenlétük meg erősiti a civil lakosság erkölcsi kitartását.Jó kivitelezés esetén meg egyfajta toborzó-előképző,kedvcsináló funkciója is lehet a honvédségi szolgálat felé.