<blockquote rel="danielblack"><blockquote rel="nalson">http://nol.hu/velemeny/folytassa-hende-1492747
Na egy jó cikk! </blockquote>
"A magyar karbantartó kapacitások kifejlesztését követheti a részegységek beszállítói arányának növelése, majd a valódi gyártókapacitások kifejlesztése."
Karbantartó, értsd bérmunka, mivel a magyarnak negyedannyi bér jár mint atlantiában. A részegységek beszállítói státuszát, arányát nem mi fogjuk eldönteni, hanem a gyártó. És azt kötve hiszem, hogy a mi két szép szemünkért fogja megtenni. Ha egyáltalán hajlandó erre.
Kiszolgáltatottság, part 2.
</blockquote>
Repülőgépiparban alkatrész-beszállítónak lenni nem olyan egyszerű, hatalmas technikai és kiképzési befektetést igényel, hogy a követelményeknek meg tudjunk felelni, a gyártási képességről nem is beszélve.
Akár tetszik akár nem, jelenleg az is nagy lépés lenne, ha a reményeink szerint beszerzendő új/használt helikopterek ipari javítására képesek lennénk. Persze, ehhez úgy kellene tárgyalni a tenderre jelentkező cégekkel, hogy keményen rákérdezni: az általuk ajánlott gépeket hány repült óra/év után kell ipari javításra küldeni (és nem érdekel, mire keresztelik náluk az ilyen szintű javítást, a lényeg, hogy arról a szintről beszélünk, amit az üzemeltető már nem tud végrehajtani)? Jelenleg mennyi is az ára egy ilyen ipari javításnak, milyen bontásban (mennyi a hajtómű, sárkány, főreduktor, sárkány-fedélzeti rendszerek és berendezések, elektromos és elektronikai berendezések javítási költsége)?
Azután a tenderben követelményként kellene állítani, hogy attól veszünk gépet, aki lehetővé teszi, hogy az javításra kerülő gépek sárkányszerkezete és fedélzeti berendezéseiknek nagy része (mondjuk egy komolyabb sérüléses javítást kivéve) többé nem hagyhatja el Magyarországot! Kiküldjük hozzájuk nagyjavításra a hajtóművet, főreduktort, esetleg más konkrétan megnevezett berendezéseket, amiknek nagyjavítására csak nagyon nagy darabszám esetén lenne gazdaságos beruházni. A maradó részek nagyjavítására alapítunk egy céget vagy felfejlesztjük a kecskeméti/szolnoki karbantartó részleget a megfelelő szintre, mi adjuk a hangárt/műhelyeket és a létszámot, a gyártó vállalja a műszaki személyzet kiképzését. Amelyik helikopter-gyártó ezt vállalja, az előnyt élvez a tenderen, aki nem, az tudjuk sajnálni, induljon máshol, jöhet a következő jelentkező!
Ezzel tudnánk némileg csökkenteni a függőséget, elsősorban persze a pénzügyi függőséget, hiszen a nagyjavításért nem a teljes összeg menne külföldre, annak egy jelentős részét itthon lehetne tartani. A teljes függetlenség az illúzió, ahhoz helikoptert kellene gyártani, ami nekünk kb. Hold-utazás kategória, tetszik-nem tetszik, a bérmunkát is meg kell tanulni és becsülni, jelenleg a magyar ipar ÖNÁLLÓAN sajnos talán még villamost se tudna
gyártani.