Elöljáróban a gazdasági válságtól lehet félni - ez valós "fenyegetés". Amennyire jól látom, akkor eléggé elkötelezettek a döntéshozók a Z2026 -al kapcsolatban - a lényegi elemekre elképzelhető, hogy nem lesz kihatással. A "gazdasági válság" -al kapcsolatban egy F35 terv esetén jobban félnék. Pláne mivel, ha azt valóban hatékonyan ki szeretnénk használni, akkor:
- a gép ára egy dolog, de az üzemeltetés (nem csak a repóra) az egy "másik dimenzió" a Gripen -hez képest. Új logisztika, hangár, kiképzés, célszerszámok illetve egyéb kompabilitási kérdések,
- minimum 2 században kellene gondolkodni, de inkább több. A mennyiségnek olyan vonatkozása is van. hogy egy század air-policing -re (légtérrendészkedésre) elég. Légifölény kivívásához (+ egyebek) meg sajnos a mennyiségi vonal is kell. Fegyverzetből is (nemcsak AA, de AG is. BVR -estül meg sikló bombástúl ...).
- szenzorfúzió, nagyon modern haderő és az eszközök integrált módon képesek lennének együttdolgozni a hazai F35 a radarrendszerekkel/légvédelemmel/földi egységekkel (más repülőegységekkel - pl. amennyiben a 14 Gripen marad) stb. stb. Drónok (ebből még nemsokminden van). Ugye az F35 mérsékeltebben hatékony - csak a példa kedvéért a tucatnyi T72 -vel, a százas nagyságrendben leledző BTR -ekkel, meg a 6 db D20 -al ...
- igazából légi utántöltés és AWACS -ek egyebek is az "ajánlott" kategóriában vannak.
- amennyiben a Gripen -hez hasonló rendelkezésre állás (harckészséget is ideértve) kell - ráadásul stealth -el, akkor az horror összeg, ráadásul a több százados légierőt alapul véve. Hülye példa (F35 -nél nem tudom pontosan mi újság), de az USA -ban a belföldön állomásoztatott F22 -k közül töredék az ami stealth képes (nekünk kb. ez lenne a fő szempont). Ez bizony jelenti a felületi csavaroktól (abból melyiket) kezdve, a sérült festék javítását stb. de még az eltérő karbantartási- és egyéb feladatokat is. Még egyszer - ez egy USA jellegű (ráadásul Ők a gyártó és a fő üzemeltető ország is) ország számára kérdés ...
Na ezek így együtt már "hümmögésre" adhatnának okot egy gazdasági válság esetén. Pláne, ha alternatívának egy Gripen továbbüzemeltetés van - vagy akár a csehekkel kézzelfogva együtt kezdenénk el alkudni további C/D vagy akár E/F századokra (ugye az is benne van, hogy egyik ország ezt választja - a másik amazt). Ne felejtsük - azért ez a svédeknek két fontos referenciaország és ráadásul európai. Nem vagyok 100% biztos, hogy a brazil Gripen E biznisz ennyire simán összejött volna mondjuk nélkülünk (a Dél-Afrika és a maláj vonal - több érdekes részletkérdés miatt nem nyom akkorát a latba valószínűleg). Akár a finneket is ide lehet venni majd e téren ... Szerintem, ha mindkét fél (cseh/magyar - svéd) érdekelt, akkor ki lehet találni egy értelmes árat ... A kebabos kocsik meg valószínűleg a Gripen -ekhez viszonyítva is nagyságrendileg kerülnének kevesebbe - nemhogy az F35 -nél. Azaz a kebabos kocsik valószínűleg jóval "gazdasági válság állóbbak", mint a vadászgépek (legyen az akár bármelyik) ...
A kebabos kocsi témakör. Igazából erre szerettem volna válaszolni, de az F35 -ös rész lehet elviszi a show -t ... Ugye ezeket alapvetően ide gondolom én, mint laikus:
- missziók. Volt is említve. KFOR, EUFOR, esetleg a szakállasokhoz ... + itthoni felkészülés ezekre ... Ez tetemes mennyiséget is elvihet az érintett mennyiségből.
- "belügyesekhez". Pl. TEK, hogy ne a fekete BTR -ekkel kelljen pózolni pl. a reptér mellett - avagy akár a határnál fennforgás esetére. Akár vonuláshoz (itt pl. a NAV akciócsoportja is akár stb.). A rendőrség határ készenlétiseihez (vagy mi), hogy ne a három "szakadt" hmmwv -vel kelljen a kamerák előtt járkálni. Félreértés ne essék - maradhatnak, de elképzelhető, hogy kell több. Katasztrófavédelem - fogalmam sincs (páncélvédettség ott nem annyira lényeg, de volt már rá példa, hogy katonai járgányok ott voltak "bújtatva").
- ÖTT COIN -ra? Mondjuk nem egyedüli járműként (BTR -ekből kapnak valószínűleg bőven). ÖMT - nem tudom, majd egy katona megszakérti mekkora értelme lenne, mint alapjármű valamihez,
- általánosságban: SRAM, Mistral (, ATGM?) stb. hordozó. A NASAMS -nak nálunk mi lenne a hordozó platformja (ezt nem tudom illetve azt sem, hogy megfelelő lenne-e)? Mentő, vegyivédelmi - esetleg híradós, parancsnoki ilyesmi. Általánosságban COIN -ra - ahogy írod is: "csendőrezred" ...
- még általánosabban kb. mindenhova ahol most G Merci vagy Hmmwv van a fentebbieken kívül.
Nohát akkor ahogy én gondolkodám erről.
F35 egy kulcselem,amire épülhet a többi.Olyan képességei vannak,ami mással nem,vagy igen nehezen és drágán pótolható.Drága,de mennyibe kerűl,ha egy F35 géppár által elvégezhető munkát másképpen akarunk elvégezni?Mondjuk kiiktatni egy hidat az ellen mélységében(utánpótlás,erősités utjának elvágása).Az ilyen célpontot biztos,hogy védik.Oláhok,szerbek olyan nagyhatótávolságú légvédelmi rakétarendszert terveznek beszerezni,ami képes leszedni egy harcászati BMet(ennyit az ATCMSről,de 300km-en túli cél esetén eleve szóba se jöhet),ukuknak,oroszknak meg már van.Át kell hozzá törni a légvédelmet.Gripen esetén ehez a támadó géppáron kivűl kell egy légvédelem lefogó/elnyomó kötelék,és egy védővadász kiséret(amit szintén védeni kell a légvédelmi rakétáktól).Gripen üzemanyagkapacitása és teherbirása is jóval kisebb.beszűkűlt manőverlehetőség,tartálygép kell(amit megint csak védeni kell).Egy ilyen kötelék irányitásához már nem ártana egy AWACS se.....F35ből meg egy géppár,a nagyobb hatótáv miatt akár rejtett(ebb) útvonalon,váratlan irénybol,odarepűl (vagy legalábbis a bevetett fegyver inditási távolságáig),kiiktatja a célt,és hazarepűl.
Melyik az olcsóbb?Egy összetett támadókötelék,aminél még igy is több esély van a gépveszteségre,vagy az F35 géppár?Arrol nem is szólva,hogy egy feladat leköti a légikapacitás nagyját...
Mo reális légierő igénye valódi országvédelmi képességhez minimum 2ezred.Jó sok pénz.Ezért is mondtam,már a tejtermék kapcsán is,hogy 2tipusos légierő kéne.Egy erősitett,18gépes F35század(a dárda hegye),meg egy támogató tipus,3század mennyiségben(a dárda teste),aminek jóval olcsóbb kell hogy legyen az összköltsége,mint az F35é.Minimum fele,de inkább harmada.2-3éve egyetlen a (költség)kritériumoknak megfelelő tipus volt a piacon,a Kfir block 60.Mázlink van,dobra kerűlnek a svéd Gripen C-k,és van hozzájuk modernizációs opció is.A meglévő századunk mellé most beszerezhetünk még kettőt,és egységesen modernizálhatjuk őket.Hallelúja!
Viszont válság van.Nem kicsi.F35 vásárlást egyenlőre jegelném.Inkább lefoglalnám a legifjabb svéd C gépeket,és a Gripenek modernizációjára figyelnék.
Kebabos kocsik nehezzek,magassak,nem túl jó terepjáró képességűek.Nem is úsznak.Felderitőnek pedig elég mozgékony tipus kéne.....
A nehéz dd(de a közepesnek is) harci elemeinek a dd alap harceszközeihez fogható terepjáró képességgel kell birniuk.Különben vagy leszakadnak tőlük,vagy azok kénytelenek visszafogniuk magukat a leggyengébb láncszem szintjére.Vagyis a nehéz(közepes) dd szervezetében ott van helyük,ahol a terepjáró szintjüknek megfelelő elemek vannak-a hadtáp teherautói mellet,azok védelmében.Oda is kell némi légvédelem,páncélelháritó képesség különben.Az ellen könnyedén meg tud kerülni egy karcsú dd-t,és kijut a hadtápkörletekhez.Kell annak is a védelem.
Határörizetre békeidőben nem kell páncélozott jármű.Migráncsok azért nem portyázó akindzsik.
Ennek ellenére én feleleveniteném a határvadász osztályok rendszerét,ahol jók is lennének a kebaboskocsik.
Ha a belbiztonsági erőknek komoly mennyiségű páncélozott járműre van szükségük,akkor már bajban van a haza.Polgárháborúnak hivott bajban.Nem 1924et irunk,nincs szükség rejtett hadrendre.Se KGB belügy ezredere.(bár a vajda diktatúraépitése még elhozhatja ezt az állapotot).Nem kell százas tétel belbiztonsági célra.
Ezzel az önkéntes tartalékosi rendszerrel szerintem nagyon túlszámoltok.Az ilyen célra használható(nemrég leszerelt szerződésesek) részeit simán felszivják a műveleti dd-ok,a gyengén kiképzet(vagy már amortizálódott kiképzésű)részeinek meg semmi keresnivalója manőverező páncéloscsatában.Csak golyófogok lennének.Hátráltatói a saját erőknek.
Ha meg kell halni a Hazáért,hát meg kell halni.De inkább haljon meg az ellenség a sajátjáért...Amúgy is fogy a magyar,ne hajtsunk értelmetlenűl vágóhidra embereket.
Páncéltörő századra,osztályra szükség van.Felhivnám a figyelmet,hogy már a BMP.1,AMX-10P,stb rendelkezett ATGMel,valamiért mégse oszlatták fel a dedikált páncélvadász egységeket....Talán pont azért,mert dedikált páncélvadász egységek.Ebböl a szempontbol nagyobb tűzerővel rendelkeznek,több,jobb minőségű,nagyobb,nagyobb erejű és hatótávú rakétákkal.Ne szüntessük meg őket.Viszont ezeknek is legalább olyan manőverezési képesség kell,mint az ellen főerejét alkotó járműveknek.De inkább jobb.Kebabos kocsik nem igazán felelnek meg ezen kritériumnak.Az extra nagy hatótávú,NLOS jellegű eszközök hordozójának még úgyahogy megfelelnek,de azoknek is kérnék az ékekkel együthaladni tudó hordozót is.
Szóval hacsak nem élesztjük fel a határvadász osztályok rendszerét(én megtenném.A közelmult háborúinak egyik tanulsága,hogy szükség van a török időkben végvidéki aprólékharcnak hivott tevékenységre kialakitott csapatokra),nem igazán találok helyet jelenleg több százas nagyságrendben kebabos kocsiknak.A misszós és belügyi feladatok nem igényelnek többszázast tételt,és a Gmercik leváltására sem kell annyi.Sőt.Ami azt illeti,a Gmercik egy részét új Gmercivel váltanám le.Nem kell mindenkinek 10tonnás kocsival rohangásznia,főleg nem békeidőben.