A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 082
13 481
113
A szlovákoknál mi az aktuális helyzet IFV/APC ügyben?
A múltkor volt téma: hány modernizált BVP-2 állt már rendszerbe?
A T-72esek a csehekkel vagy a lengyelek segítségével lesz modernizálva?
1.- Új beszerzés lesz, az új miniszter eddig Boxert preferált. 2.- BVP-1-est és BPsV-ét modernizáltunk, nem BVP-2. Nem tudok további megrendelésrol. 3.- Még nem volt leadva a minisztériumnak a modernizációs javaslat.
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 385
8 928
113
Mert valszeg 0 a politikai haszna a dolognak. Ami azért mindig szempont lesz.

De kb. a török vasaknak sem sokkal több politikai haszna van. Avagy milyen politikai hasznot remélünk a szultántól, aki Európa "feketeseggűje" már jónéhány éve? Azt nem vitatom, hogy esetleg a Dél-Afrikai konkrétan nullától valószínűleg valamivel több, de itt nem éreztem annyira erősnek a politikai szálat.

A Dél-Afrikai vasat meg senki nem rendszeresítette. Még a gyártó országa sem. Továbbá ezek még jobban "világvégiebbek", mint a török vasak. Ugye ezeknél is tényleg semmi érdemi hozzáadott értéket nem tudunk hozzáadni. Maximum a készen idehozott alkatrészeket összeszerelni (a Currus pár mondata sem szólt másról).

Úgy általánosságban nem lehet az, hogy a török vasak simán akár jobbak? Esetleg azt is, hogy nem is drágábbak? Vagy itt is a Fennek 4x4 (német - ráadásul ez is KMW) kellett volna? Ez utóbbiban lehet még több politikát feltételeztem volna ...
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 223
119 885
113
De kb. a török vasaknak sem sokkal több politikai haszna van. Avagy milyen politikai hasznot remélünk a szultántól, aki Európa "feketeseggűje" már jónéhány éve? Azt nem vitatom, hogy esetleg a Dél-Afrikai konkrétan nullától valószínűleg valamivel több, de itt nem éreztem annyira erősnek a politikai szálat.

A Dél-Afrikai vasat meg senki nem rendszeresítette. Még a gyártó országa sem. Továbbá ezek még jobban "világvégiebbek", mint a török vasak. Ugye ezeknél is tényleg semmi érdemi hozzáadott értéket nem tudunk hozzáadni. Maximum a készen idehozott alkatrészeket összeszerelni (a Currus pár mondata sem szólt másról).

Úgy általánosságban nem lehet az, hogy a török vasak simán akár jobbak? Esetleg azt is, hogy nem is drágábbak? Vagy itt is a Fennek 4x4 (német - ráadásul ez is KMW) kellett volna? Ez utóbbiban lehet még több politikát feltételeztem volna ...
Igazából, a belső ergonómiai dolgokon kívül ami lehetne jobb is, nem rosszak a török cuccok. (mondjuk kényelmesebb mint egy hmww), legalábbis ezek a kebabosautók.
 
K

kamm

Guest
A román F-16-osokról annyit, hogy az ottani szakkomentátorok (újságírók) és HTKA tipusú fórumok szerint 38 db géppel számolnak (a tizenvalahány portugál gép mellé még USA lerakatból vennének feljavítottat), de csak átmeneti megoldásként, mert egy évtízed múltán 30 egynéhány F-35-őst szeretnének majd vásárolni, mint váltótípust.
Az ottaniak szerint a sivatagszökevényeket azért vennék - a szakérőik szerint is méreg drágán - mert ezzel akarják Sam bácsi jóindulatát az F-35-ök kapcsán megszerezni.

Errol szol kabe az osszes beszerzesuk: semmi logika benne, csak Amerika valagaba olyan messze felmaszni, hogy a reggeli szembejojjon...

Ezzel kapcsolatban két kérdésem lenne.
1. Miért kell több milliárdot kidobni, ha csak kb. 10-15 év működtetéssel számolnak az F-16-ok kapcsán?
2. Vajon az USA ismerve (feltételezem, hogy nem hülyék) a románok kétkulacsosságát, vajon átadja-e az F-35 gépeket nekik? Halkan jegyezm meg, hogy biiztosabb megoldás lenne egy román átállás esetén az F-35-et Mo-ról, Szlovákiából, Csehektől és Lengyelektől működtetni (több mint 100 gép ami elérheti egy konfliktus esetén az ellenséget).

1. Lasd fenn plusz korrupcio (a roman korrupcio szintje meg a magyarera is messze raver, ami nem kis teljesitmeny, kabe a bolgarokkal van egy szinten, ahol pedig a kb a mafia kormanyoz.)
2. Amerika barmit odaad, cserebe a gatyat lehuzza majd roluk, mikozben ugye az F-35, ha nem akarja Amerika, akkkor kb fel sem szall...

És még egy megjegyzés. El sem tudom képzelni, ha mégis megkapják az F-35-öt, hogyan fogják ezt a folyamatos és precíz karbantartást igénylő gépeket működtetni. Lehet PATRIOT megoldás lesz, ahol ott vannak 1/3-ad személyzettel az Amik is?

Ohh hat erre vannak a remek support meg maintenance contractok, extra 2-3 milliard dollarert... ez a masik oka, hogy folyamatosan szajkozom, hogy nekunk ket szazad (28-30) Gripen E/F kell majd meg a meglevok melle, plusz ket Globaleye, toredekebe kerulne uzemeletetni es a svedek mindent atadnak.
Azzal ill jelenlegiekkel meg akkor is meglenne a legifolenyunk, ha tortenetesen tenyleg sikerulne 38 F-16-ot reptetniuk - szinte kizarom -, mert az E/F vidaman letolja oket (mikozben itthon marad a jelenlegi 14 upgradelve.)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 058
30 984
113
De kb. a török vasaknak sem sokkal több politikai haszna van. Avagy milyen politikai hasznot remélünk a szultántól, aki Európa "feketeseggűje" már jónéhány éve? Azt nem vitatom, hogy esetleg a Dél-Afrikai konkrétan nullától valószínűleg valamivel több, de itt nem éreztem annyira erősnek a politikai szálat.

A Dél-Afrikai vasat meg senki nem rendszeresítette. Még a gyártó országa sem. Továbbá ezek még jobban "világvégiebbek", mint a török vasak. Ugye ezeknél is tényleg semmi érdemi hozzáadott értéket nem tudunk hozzáadni. Maximum a készen idehozott alkatrészeket összeszerelni (a Currus pár mondata sem szólt másról).

Úgy általánosságban nem lehet az, hogy a török vasak simán akár jobbak? Esetleg azt is, hogy nem is drágábbak? Vagy itt is a Fennek 4x4 (német - ráadásul ez is KMW) kellett volna? Ez utóbbiban lehet még több politikát feltételeztem volna ...
Mbombe 6 Libiában bevetésre került.Politikiai leosztással nem vagyok képben,de legalább egyet valaki ki is lőt,és elzsákmányolta.(képek szerint a könnyebb APC változat).Harci tapasztalatokrol nem találtam semmit.
0zwbo12qck031.jpg

D7MOqn6W0AAj-iS.jpg

D7oMHR_X4AAAPNP.jpeg
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 427
46 306
113
A kazahok vagy az örmények vették ezt meg Barys néven? Amúgy én Dél-Afrikából nem vennék semmit, megindultak a teljes társadalmi mélyrepülés felé, nagyjából tíz év múlva ugyan ott fognak tartani ahol a szomszédaik.
Annál is inkább, mert a Denel pl. beadta a kulcsot. Elvileg csődvédelmet kért, aztán valószínüleg szétkapkodják. Különben de, a kazakhok szereztek a Barysra gyártási jogokat.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 058
30 984
113
Mbombe 6 Libiában bevetésre került.Politikiai leosztással nem vagyok képben,de legalább egyet valaki ki is lőt,és elzsákmányolta.(képek szerint a könnyebb APC változat).Harci tapasztalatokrol nem találtam semmit.
0zwbo12qck031.jpg

D7MOqn6W0AAj-iS.jpg

D7oMHR_X4AAAPNP.jpeg
Hozzáfűzés.
Az összes amcsi MRAP dél afrikai tervezési segitséggel készűlt,az elsők teljesen búr tervek.
Az olcsóbb tipusokat Kenya és Etiopia bevetette Szomáliában,és elégedettek voltak velük,vettek továbbiakat belőlük.
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 385
8 928
113
Mbombe 6 Libiában bevetésre került.Politikiai leosztással nem vagyok képben,de legalább egyet valaki ki is lőt,és elzsákmányolta.(képek szerint a könnyebb APC változat).Harci tapasztalatokrol nem találtam semmit.
0zwbo12qck031.jpg

D7MOqn6W0AAj-iS.jpg

D7oMHR_X4AAAPNP.jpeg

Tényleg. Líbia vett párat - asszem nem nyilvános mennyiséget. Azt nem tudtam, hogy a 6x6 volt az. Az mondjuk oda a sivatagba jó. Nekünk a 8x8 lenne valamennyire jó (amit IFV -nek aposztrofál a gyártója), de az eredeti kérdező eredeti kérdése a 4x4 -re irányult ... :) Egyébként ennek a 8x8 "IFV -nek" a Stanag 3 vagy 4 (ahány forrás annyi félét írnak rá) hogy lehet eladni? Ez azért még egy APC -nél sem egy nagy "truváj" ...

A 8x8 -nál (mint APC) meg úgy gondolom a Boxer/Patria/Rosomak tandemből mindegyik "jobban adná" magát nálunk. Nem csak "politikai" szempontból ...
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 427
46 306
113
Mbombe 8 az orosz AU220M 57milis gá-val-oldalrol még egy tank is vakarózhat miatta...
Meg mi is vakaróznánk, hogy hogyan adnánk be a NATO-nak mint kompatibilis fegyvert...;)
57mm-es orosz toronnyal.:cool:
Ez annak idején, Szíjjártó kazakh útja, és együttműködés kapcsán már volt téma itt a Barys. Sajnos annak ellenére, hogy nagyon odab@szósnak néz ki, és még az aknavédelme is rendben lenne, mint ahogy a torony is mindent vinne, sajnos a balisztikai védelme Stanag 3-nál megakad, ami kb. a BTR szintje. Ez meg már asszimetrikus környezetben is kevés manapság.
Nyilvánvalóan az afrikai kontinensre, esetleg a közel-keleti régióban lehet ennek jövője.
Már a tömeg és teljesítmény adatai is azt mutatják, hogy "papírból van".
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 223
119 885
113
Meg mi is vakaróznánk, hogy hogyan adnánk be a NATO-nak mint kompatibilis fegyvert...;)
57mm-es orosz toronnyal.:cool:
Ez annak idején, Szíjjártó kazakh útja, és együttműködés kapcsán már volt téma itt a Barys. Sajnos annak ellenére, hogy nagyon odab@szósnak néz ki, és még az aknavédelme is rendben lenne, mint ahogy a torony is mindent vinne, sajnos a balisztikai védelme Stanag 3-nál megakad, ami kb. a BTR szintje. Ez meg már asszimetrikus környezetben is kevés manapság.
Nyilvánvalóan az afrikai kontinensre, esetleg a közel-keleti régióban lehet ennek jövője.
Már a tömeg és teljesítmény adatai is azt mutatják, hogy "papírból van".
Szerintem amúgy ha az 57mm-essel megeresztesz egy sorozatot kb felborul a francba..
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 394
113
mbombe6-gallery.jpg


A technikai adatai szerintem jobbak, mint a török fostalicskának.
- páncélvédelem Level 3 (4-re) bővíthető (Yalcin, "high level", de 4-ig bővíthető);
- aknavédelem 4a/4b (4a/3b);
- 13,3 tonna, 140 km/h maximális sebesség (14 tonna, 120 km/h);
- 60/35 % emelkedő és oldaldőlés (60/30 %);
- lépcsőmászás 0,85 m (0,5 m)
- 900 mm gázlómélység (1,1 m);
- 7 ülés (9);

Elsőre mindenképp jobb terepjárónak tűnik, a maximális sebesség is imponáló. A páncélzat, aknavédelem terén a dél-afrikai tapasztalatok a legrégebbiek.
A minőséggel kapcsolatban nem osztom az aggályaitokat, illetve csak annyiban, hogy a Currusra egy kuglibábut se bíznék, azt is csak elrontanák :confused:. Az hogy török, vagy dél-afrikai mérnökök tervezték, ottani vállalatok gyártanak hozzá alkatrészt, annyira nem releváns, akkor sem, ha egyébként Dél-Afrika tényleg leszállóágban van...
kriss-nek igaza van abban, hogy tök mindegy a katonai szempont, ha nincs mellette más előny.
Mondjuk annyi lenne, hogy ezt pont úgy hirdetik, hogy technológia átadással, helyi ipar bevonásával :rolleyes:. Igaz, a Yalcint is...
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 223
119 885
113
mbombe6-gallery.jpg


A technikai adatai szerintem jobbak, mint a török fostalicskának.
- páncélvédelem Level 3 (4-re) bővíthető (Yalcin, "high level", de 4-ig bővíthető);
- aknavédelem 4a/4b (4a/3b);
- 13,3 tonna, 140 km/h maximális sebesség (14 tonna, 120 km/h);
- 60/35 % emelkedő és oldaldőlés (60/30 %);
- lépcsőmászás 0,85 m (0,5 m)
- 900 mm gázlómélység (1,1 m);
- 7 ülés (9);

Elsőre mindenképp jobb terepjárónak tűnik, a maximális sebesség is imponáló. A páncélzat, aknavédelem terén a dél-afrikai tapasztalatok a legrégebbiek.
A minőséggel kapcsolatban nem osztom az aggályaitokat, illetve csak annyiban, hogy a Currusra egy kuglibábut se bíznék, azt is csak elrontanák :confused:. Az hogy török, vagy dél-afrikai mérnökök tervezték, ottani vállalatok gyártanak hozzá alkatrészt, annyira nem releváns, akkor sem, ha egyébként Dél-Afrika tényleg leszállóágban van...
kriss-nek igaza van abban, hogy tök mindegy a katonai szempont, ha nincs mellette más előny.
Mondjuk itt lenne, mert ezt pont úgy hirdetik, hogy technológia átadással, helyi ipar bevonásával :rolleyes:.
Hát ez a vonat már elment. Igazából majd kiderül milyen lovat vettünk végül is. Azon kívül, hogy a 9 fő az ott is inkább 7, az előzetes tapasztalatok jók.