A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 149
130 385
113
De nekünk nem a mai állam kell,hanem a rég harci tapasztalatai.

Nekik csinálták,csapatpróba állitólag volt,aztán ugylátszik félbemaradt a dolog.Kazak gyár épitéséről még láttam promovideót,de ezekszerint közben valami gebasz lett.Gondolom,másra kellett a pénz.Amenyire tudom,a törökös 72korszerűsitésük is elmaradt.
Csak azok az emberek akik azt a harci tapasztalatot szerezték már nincsenek ott mert búrabbak mint az új vezetés.
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
mbombe6-gallery.jpg


A technikai adatai szerintem jobbak, mint a török fostalicskának.
- páncélvédelem Level 3 (4-re) bővíthető (Yalcin, "high level", de 4-ig bővíthető);
- aknavédelem 4a/4b (4a/3b);
- 13,3 tonna, 140 km/h maximális sebesség (14 tonna, 120 km/h);
- 60/35 % emelkedő és oldaldőlés (60/30 %);
- lépcsőmászás 0,85 m (0,5 m)
- 900 mm gázlómélység (1,1 m);
- 7 ülés (9);

Elsőre mindenképp jobb terepjárónak tűnik, a maximális sebesség is imponáló. A páncélzat, aknavédelem terén a dél-afrikai tapasztalatok a legrégebbiek.
A minőséggel kapcsolatban nem osztom az aggályaitokat, illetve csak annyiban, hogy a Currusra egy kuglibábut se bíznék, azt is csak elrontanák :confused:. Az hogy török, vagy dél-afrikai mérnökök tervezték, ottani vállalatok gyártanak hozzá alkatrészt, annyira nem releváns, akkor sem, ha egyébként Dél-Afrika tényleg leszállóágban van...
kriss-nek igaza van abban, hogy tök mindegy a katonai szempont, ha nincs mellette más előny.
Mondjuk annyi lenne, hogy ezt pont úgy hirdetik, hogy technológia átadással, helyi ipar bevonásával :rolleyes:. Igaz, a Yalcint is...

Ahogy én nézem valamiben az egyik vas jobb papíron (pl. lépcsőmászás) - valamiben a másik (pl. gázlómélység) avagy kb. ugyanaz (pl. védelem, súly, kapaszkodás stb.). Persze vannak olyan paraméterek melyek kvázi majdhogynem irrelevánsak. A végsebesség aszfalton is kb. az. Véleményem szerint olyan mindegy, hogy 120 vagy 140 km/h -nál nyomnak egy "kövér satut" akkor a "lógó ülésben" a desszant közül kb. mindenki meghal (na jó - csak súlyos sérülések :)).

Azt viszont világosan leírta a Currus is, hogy nincs semmilyen "technológia átadás meg helyi ipar bevonás". A legmaximum, hogy hozott alkatrészekből összeszerelheted, ha akarod. Ennyi. Abban sem lennék biztos, hogy így jobban megérné ...

Arra is kíváncsi lennék, hogy honnan jön a "szerelem". Ez feleannyiba kerülne? Vagy van valami más amit nem látok? Avagy ez nincs annyira a világ végén, mint a törökök? Csak mert ez tényleg sehol nincs rendszeresítve. Még a gyártó országban sem (semennyit sem). Van kb. kettő demo példány, amiből az egyik mindig otthon van, hogy az érdeklődő vevőjelöltnek meg tudják mutatni - a másik meg amikor csak lehet "haknizik" a világban. Már vagy 4 éve ... A török vas pedig ez alatt bejárta Szíriát kb. oda-vissza ...

A 6x6 -ból került néhány Líbiában, ahol annyit tudunk róla, hogy ahol feltűnt ott kb. azonnal kilőtték. De ennyit. Én úgy gondolom, hogy már a török vasak választása is elég "tökös" húzás volt (mármint abban az értelemben, hogy a politika itt még annyira sem játszott szerepet). Egy Fennek 4x4 -nél (KMW) még érteném valamennyire a szájhúzást, meg a "politikázást", de itt egyszerűen nálam nem áll össze a kép. Pláne nem ezzel a Dél-Afrikai vassal szemben ...

Meg Jordánia vett a 6-os bol.Elvileg a kazakok a 6 és a 8 gyártására csinálták a gyárat,de Kriss szerint még nem indult meg a gyártás.
Több féle fegyverzettel és védettségi szintel rendelhető.De a hajtáslánc is igazitható a vevő igényei szerint.Legfelső a gyári reklám szerint állja szemből a 30milis,körbe a 14,5milis AP-t.Az aknavédelmet meg lényegében mindenki a búr mintára,vagy egyenesen licencre csinálja.
8ast nem venném meg,inkább a Patria XP-nél maradok.
4es lehet jobb lenne a kebabosnál,de mostmár az jön.
6os egy igényeinkre szabott változatát viszont továbbra is el tudnám képzelni.Én ujraalakitanám a határvadász osztályokat,amiknek a magja egy század hcs lenne.Ezeknek a járműve lehetne egy igényeinkre szabott 6os.Aknavetős,pct rakétás,MANPADos,logisztikai és egészségügyi változatai már elkészültek.Nem kényesek,amit kérsz,azt integrálják hozzá.semmi kifogásuk ellene,ha saját magad akarod kivitelezni.ezeket a század hcs-okat egy "végvidéki" határháborus viszonyok között jol használhatóak lennének."Rendes" háboruban meg a biztositási övben,harcfelderitőnek,az ellen mögöttes területeire beszivárgó portyázó századoknak (na,azért nem félezer km-es mélységű búr stilusban,csak amaddig a messzehordó tüzérség támogatni tudja őket,ha kell)
Nagyon lebecsülitak a dél afrikai tapasztalatokat.15évig vivtak egy hibridháborút,amiben felforgató tevékenységtől az összfegyvernemi hadműveletekig minden volt,és egyideűleg.Hatalmas területen harcoltak,egy viszonylag kis haderővel.A terep jellege meg a homoksivatagtol a hegyi esőerdőig mindenféle volt.Úthálózat meg nyista,keményen terep.

A 6x6 -osban nekem mindig az lebeg a szemem előtt, hogy az nemigazán lenne jó ide. Értem ez alatt, hogy itt a Közép-Európai viszonyok között a talajnyomásból eredendően nem lenne meg a kellő terepjáró képesség. Értem ez alatt, hogy az MRAP vonal domborodna ki és igazából profánul fogalmazva kb. ezen a téren a Komondor -al versenyezne. Amennyiben kicsit is APC -sebb vonalban gondolkozunk, akkor 8x8 platform kellene (ott vannak jobbak). Amennyiben meg a 4x4 vonalat szeretnénk kielégíteni, akkor kb. a 'mindenen kívül' -nek fentebb adott válaszomban foglaltakat gondolom. A MBombo 6x6 -ot meg valahogy tényleg nem tudom elképzelni nálunk (és a mellett itt sem állnak hegyekben a pozitív nemzetközi tapasztalatok) ...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 347
96 734
113

Azzal menőzött Benkő, hogy körültekintő faszagyerekek voltunk, olyan AMRAAM rakétákat vettünk, amiket először a Gripeneknél használunk, majd a kihordási idejük után átkerül a földi légvédelmi rendszerbe. Rengeteget spóroltunk ezzel az 1 milliárd dollárral.:)

Egyébként ez így tényleg fasza beszerzés volt!

IFV/APC-re végre rákérdezett vki. De Benkő csak kummantott a világkörüli piackutatással. A HirTV-s faszi sejtelmesen mosolyogva a Pumára célozgatott, de nem mondta ki, ha ez jelent vmit... o_O
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 210
81 098
113

Azzal menőzött Benkő, hogy körültekintő faszagyerekek voltunk, olyan AMRAAM rakétákat vettünk, amiket először a Gripeneknél használunk, majd a kihordási idejük után átkerül a földi légvédelmi rendszerbe. Rengeteget spóroltunk ezzel az 1 milliárd dollárral.:)

Egyébként ez így tényleg fasza beszerzés volt!

IFV/APC-re végre rákérdezett vki. De Benkő csak kummantott a világkörüli piackutatással. A HirTV-s faszi sejtelmesen mosolyogva a Pumára célozgatott, de nem mondta ki, ha ez jelent vmit... o_O

Nem a mostani 40 rakéta kerül át a NASAMS indítókba?
Mennyi az AMRAAM "légi" és naptári üzemideje?

40 éves rakétavédelmi komplexumunk van, amit le kell cserélni?!?
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 347
96 734
113
Nem a mostani 40 rakéta kerül át a NASAMS indítókba?
Mennyi az AMRAAM "légi" és naptári üzemideje?

40 éves rakétavédelmi komplexumunk van, amit le kell cserélni?!?
Sztem igen, meg hozzá jön a 60 ER, a többi megy a Gripenekhez. Az max. 180, de annál azért valszeg kevesebb. A mennyiségből sztem az látszik, még 1 század vadászgép belefér később.
 
K

kamm

Guest
Az F-16-okat most teszik éghajlat kompatibilisé:). Mert a nagy 100 éves Erdélyrablás ünnepén sem tudtak velük parádézni a hideg miatt:(.
A MIG 21 Lancereket a román komentelők szerint is csak tavasszal szabadna használni, agrármunkára (folyton lezuhantak és szántották a földet:D)
Sot, tavaly vagy tavalyelott vegul a britek adtak a roman legtervedelmet NATO egisze alatt, mert keptelenek voltak barmit kiallitani, miutan az egyik osoreg MiG-21 lezuzasa utan foldre parancsoltak az egesz flottat. :D
Egy rossz vicc az egesz roman legiero.

Egyébként mostanában kezdtek vakarózni a románok a magyar fegyverbeszerzések miatt. Túl sok, túl modern ésatöbbi csipi a börüket.
Gondolom próbálnak lobbizni, hogy ha lehet ne azt, ne annyit és ne úgy szállítsák a nyugatiak, amit mi akarunk, mertúgyebár, mi van ha ezek a mongolok (így hívnak minket általában a forúmokon) meggondolják magukat és felrugják azta szépen lezsírozott párizs környéki "békét". Ebben ők nagyon jók, csak bízok abban, hogy most nem fog menni. Szerintem éppen ezért nem az USA az, akivel elsősorban szerződünk fegyverügyben (egyébként is elég szépen leszerelték a seregünket az Ami tanácsadók javaslatára a szocik). Ott még elérhetnék céljaikat, mint pl. a lézevezérlésű bombák esetében (amiket vettünk a Gripenekre), hogy kilobbizták az USA-nál, hogy csak azután szállítsák le őket, ha már megvolt a romániában rendezett NATO hadgyakorlat, hogy véletlenül se kelljen a közbakáiknak szembesülniük ezzel a képességünkkel. És így is lett. Csak amikor hazatértek a gépek, akkor jöttek a bombák.

Szinte tuti, hogy ennek semmi koze nem volt a romanokhoz.

Egyébként ha az USA valami kifogást emelne a hadseregünk korszerűsítése ellen, megomdanám nekik, hogy: fiúk, mi ezt csak azért csináljuk, hogy védjük a hátatokat, mert mi van ha a Muszka mégis áttör, a román átáll (mint általában szokott) akkor pedig ti ott lesztek letolt gatyával a kárpátokon kívül. Milyen jó lesz akkor, ha a magyar hadsereg biztosítani tudja a kárpátokat és ti visszatérhettek a jó meleg menedéket nyújtó Kárpátmedencébe.
Na meg azzal, hogy van egy ütőképes magyar hadsereg a románok seggében az USA is elveheti a románok kedvét a spekulációtól;).
Szerintem mindkét érv elégséges az USA akadékoskodásának megszüntetésére.

Amerikaiak nem is akarnak es nem is tudnak beleszolni, ha mi a nemetektol stb fegyverekezunk - Trump alatt kifejezetten orulnek, ha barmit veszunk (persze tartjak a markukat ok is, logikus.)
 
  • Tetszik
Reactions: kiskrumpli
K

kamm

Guest
Szerintem amúgy ha az 57mm-essel megeresztesz egy sorozatot kb felborul a francba..

Ez az egesz 57-es orulet egy vicc. Feleannyi ammo lenne hozza, joval nagyobb, raadasul lassabb is, mikozben az oroszok fenyevnyire vannak attol, hogy tomegesen ilyesmit allitananak hadrendbe.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 194
33 429
113
Hát nem tudom, hogy ha elüldözöd a szürkeállományt az mennyire befolyásolja a mérnöki teljesítményt, de szerintem nem igazán van rá pozitív hatással,
Azért még maradt ott mérnök.És egyébként ma már az sem biztos,hogy ott él a mérnök.Meg arra van a csapatpróba,hogy kipróbáljuk-mielött megvennénk.Ha meg a technológiát vesszük meg,rajtunk áll,hogy mit hozunk ki belőle.Alapbol a dél afrikai gyártás is főleg amerikai fődarabokra épűl.Nálunk meg német fődarabokra épülne.Amire szánnám,egy igényünkre pofozott verziója,szerintem jó lenne,
Ahogy én nézem valamiben az egyik vas jobb papíron (pl. lépcsőmászás) - valamiben a másik (pl. gázlómélység) avagy kb. ugyanaz (pl. védelem, súly, kapaszkodás stb.). Persze vannak olyan paraméterek melyek kvázi majdhogynem irrelevánsak. A végsebesség aszfalton is kb. az. Véleményem szerint olyan mindegy, hogy 120 vagy 140 km/h -nál nyomnak egy "kövér satut" akkor a "lógó ülésben" a desszant közül kb. mindenki meghal (na jó - csak súlyos sérülések :)).

Azt viszont világosan leírta a Currus is, hogy nincs semmilyen "technológia átadás meg helyi ipar bevonás". A legmaximum, hogy hozott alkatrészekből összeszerelheted, ha akarod. Ennyi. Abban sem lennék biztos, hogy így jobban megérné ...

Arra is kíváncsi lennék, hogy honnan jön a "szerelem". Ez feleannyiba kerülne? Vagy van valami más amit nem látok? Avagy ez nincs annyira a világ végén, mint a törökök? Csak mert ez tényleg sehol nincs rendszeresítve. Még a gyártó országban sem (semennyit sem). Van kb. kettő demo példány, amiből az egyik mindig otthon van, hogy az érdeklődő vevőjelöltnek meg tudják mutatni - a másik meg amikor csak lehet "haknizik" a világban. Már vagy 4 éve ... A török vas pedig ez alatt bejárta Szíriát kb. oda-vissza ...

A 6x6 -ból került néhány Líbiában, ahol annyit tudunk róla, hogy ahol feltűnt ott kb. azonnal kilőtték. De ennyit. Én úgy gondolom, hogy már a török vasak választása is elég "tökös" húzás volt (mármint abban az értelemben, hogy a politika itt még annyira sem játszott szerepet). Egy Fennek 4x4 -nél (KMW) még érteném valamennyire a szájhúzást, meg a "politikázást", de itt egyszerűen nálam nem áll össze a kép. Pláne nem ezzel a Dél-Afrikai vassal szemben ...



A 6x6 -osban nekem mindig az lebeg a szemem előtt, hogy az nemigazán lenne jó ide. Értem ez alatt, hogy itt a Közép-Európai viszonyok között a talajnyomásból eredendően nem lenne meg a kellő terepjáró képesség. Értem ez alatt, hogy az MRAP vonal domborodna ki és igazából profánul fogalmazva kb. ezen a téren a Komondor -al versenyezne. Amennyiben kicsit is APC -sebb vonalban gondolkozunk, akkor 8x8 platform kellene (ott vannak jobbak). Amennyiben meg a 4x4 vonalat szeretnénk kielégíteni, akkor kb. a 'mindenen kívül' -nek fentebb adott válaszomban foglaltakat gondolom. A MBombo 6x6 -ot meg valahogy tényleg nem tudom elképzelni nálunk (és a mellett itt sem állnak hegyekben a pozitív nemzetközi tapasztalatok) ...
Hát,nem tudom.Ma is van gyártásban európai 6x6-os járgány.Boxernek is van 6x6 változata
Dq7VuEFX0AETE3k.jpg

Anno a 8x8-as PSZH-2 bukása után a Rába is beprobálkozott egy hosszitott 6x6-os hosszitott PSZH-1 továbbfejlesztéssel.
A 8x8 nem mindig jobb.Ha fordulékony járgányra van szükséged,mert nem csak az alfőldi szántáson kell kolbászolnod,akkor a 6x6 jobb.(ha 2 tengely kormányzott)
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Azért még maradt ott mérnök.És egyébként ma már az sem biztos,hogy ott él a mérnök.Meg arra van a csapatpróba,hogy kipróbáljuk-mielött megvennénk.Ha meg a technológiát vesszük meg,rajtunk áll,hogy mit hozunk ki belőle.Alapbol a dél afrikai gyártás is főleg amerikai fődarabokra épűl.Nálunk meg német fődarabokra épülne.Amire szánnám,egy igényünkre pofozott verziója,szerintem jó lenne,

Hát,nem tudom.Ma is van gyártásban európai 6x6-os járgány.Boxernek is van 6x6 változata
Dq7VuEFX0AETE3k.jpg

Anno a 8x8-as PSZH-2 bukása után a Rába is beprobálkozott egy hosszitott 6x6-os hosszitott PSZH-1 továbbfejlesztéssel.
A 8x8 nem mindig jobb.Ha fordulékony járgányra van szükséged,mert nem csak az alfőldi szántáson kell kolbászolnod,akkor a 6x6 jobb.(ha 2 tengely kormányzott)

Igen, valószínűleg nem véletlenül bukott az a 8x8-as PSZH-2 meg a 6x6-os hosszitott PSZH-1 is. A Boxer 6x6 mennyire terjedt el, meg milyen vidéken? Azaz én amennyire jól tudom a környékünkön 6x6 -ból talán Ausztriának van a Pandur II 6x6. Gondolom az is inkább a hegyekbe. Ott vannak olyan utak meg szűk fordulók, hogy ez még ott OK. Azonban ennyire alföldön is mondjuk egy felázott sártengerbe (OK az semminek nem használ igazából). A kőkemény sivatagi talajra is sík terepre elképzelhetőnek tartom OK. Nálunk meg a nagyon szűk fordulók helyett lehet gyakrabban fognak találkozni a járművek földutakkal meg "alföldi szántással".

A Dél-Afrikai vassal kapcsolatban - legyen az bármilyen hajtásképletű - velünk kapcsolatban csak a belinkelét Currus PDF -ből tudunk kiindulni valamennyire. Azt feltételezem, hogy valamilyen szinten azért egyeztettek, ha már belekerült ez is mint opció. Ebben külön ki volt kötve, hogy egyediségre azért ne számoljunk nagyon. Persze lehet van az a pénz "amiért korpásodik a haj", de akkor meg lehet már nem éri meg annyira ...

Félreértés ne essék. Amennyiben szóba kerülhetne igény ilyen 6x6 APC/MRAP hibrid szerű jószágra és beválik, akkor tőlem jöhetne. A Dél-Afrikától kicsit "fázom", de akár onnan is ... Valaki hivatásos is "megköpködhetné", hogy a mi talajviszonyaink/várható felhasználás- és időjárási/éghajlati viszonyaink között mennyi értelme lenne egy 6x6 -os vasnak? Mert lehet olyan dolgon lamentálunk, ami kb. a tárgytalan kategória ...
 
  • Tetszik
Reactions: krokomach