A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
8 096
27 369
113
Én csak azt hallottam ki, hogy a GBP-t folytatjuk. Mondjuk ezt is inkább csak a 2019-es évben.
Ugyanakkor úgy nehéz lesz folytatni, hogy a GBP-jelentős részét adó Rába H széria beszántásra került. Technikailag folytatható, csak akkor egy másik fő típust kell kiválasztani. Ráutalólag a MAN vonal lesz továbbvíve, de azért nem lenne olyan nagy baj, ha a terveket egy nyilvános formában is megismerhetnénk. Igazság szerint a korábban évi 6Mrd forintos keretből - gyakran még ezt sem kimerítő - működő GBP visszaállítása is jó megoldás lehet, csak frissített típusok megnevezésével.
Ráadásul a 6Mrd-os keret a mai pénzügyi lehetőségek mellett meg nagyjából aprópénz lenne. Még talán 10-re is fel lehetne emelni az éves penzumot.
Én egy RM/MAN Rába együttműködést tudok elképzelni ha fontos nekik a hazai ipar támogatása és ha a MH-t letudják akkor kidobják a civil piacra vagy már közben is ezzel megoldva, hogy ameddig nem kell újjabb teherautó az MH-nak megmaradjon a gyártósor és legyen pénz tövábbi K&F-re. De persze ehhez az is kell, hogy a Rába ne adjon ki sz*rt a kezéből az MH meg ne vegye át ha sz*r.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 704
6 486
113
Szerintem se farigcsáljanak, hanem vegyék elő minden tudásuk, és csináljanak egy általános ilyesmit.
Ami a minden évszakban, a sárban homokban, a az alföldön vagy a hegyekben is elmegy.
Max 6-7000 km-ban.
Ahhoz kell igazán a matek oda mi fér bele, rá.
De már ki is van találva, tessék leporolni, és megcsinálni mai, modernben, mert ezt le is tudjuk gyártani.
A tízensok tonnákat kenterbe veri.
Mint ahogy már topicja is van.

https://forum.htka.hu/threads/gaz-3937-39371-vodnik.296/
https://htka.hu/2012/11/07/gaz-3937-vodnik-az-orosz-hummer/
hát ilyet nem igazán tudnak farigcsálni szerintem :D
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 471
46 382
113
Én egy RM/MAN Rába együttműködést tudok elképzelni ha fontos nekik a hazai ipar támogatása és ha a MH-t letudják akkor kidobják a civil piacra vagy már közben is ezzel megoldva, hogy ameddig nem kell újjabb teherautó az MH-nak megmaradjon a gyártósor és legyen pénz tövábbi K&F-re. De persze ehhez az is kell, hogy a Rába ne adjon ki sz*rt a kezéből az MH meg ne vegye át ha sz*r.
Hát olyan nem lesz, és ne is legyen, hogy a Rábánál kis példányszámba pakoljanak össze RM/MAN gépeket. Szerintem 2 opció lehetséges:
- vagy marad minden úgy, hogy most van, hogy a MAN gyáraiban készülnek a teherautók, a RÁBA meg komoly alkatrészbeszállítóvá válik/marad.
- vagy, a MAN helyzetét, és német osztrák leépítéseit elnézve talán az sem lesz esetleg elrugaszkodott östlet, ha a RM a komplett katonai MAN gyártását mondjuk átdobja ide. Itt szerelhetik készre a járműveket, miközben a Rába továbbra is beszállít. Továbbá a német gyárak is tudják ontani magukból az összeszereléshez szükséges fődarabokat. Lehet, hogy komoly leépítésekkel megússza a MAN, de az is lehet, hogy 1-2 gyárat be kell majd zárni. Mindenesetre egy ideköltözéssel biztosan komoly költségmegtakarítást érhetnek el...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 670
113
A szárazföldi erők esetében még nyitott kérdés, hogy német Boxer vagy amerikai Stryker páncélozott szállító harcjárműveket szerez be majd a honvédség, és ettől is válhat függővé az önjáró légvédelmi technika."
Érdekes, hogy mostanában a Stryker opcióba másodszor futok bele, eddig nem volt ilyen utalás.

Nézem ezt a Strykert... az létezik hogy eddig két külföldi rendszersítő ország van, Kolumbia és Thaiföld? A litvánok is inkább Boxert vettek helyette.
20 éves konstrukció, harci tapasztalattal... már nem illik bele a képbe :D
Akkor már inkább a GDLS-Mowag Piranha vonal lehet, mert az legalább európai... de ezt már vettek a románok.
Így nem látom az ellentételezés lehetőségét sem. Hiába most bemutatott légvédelmi változat, valahogy nem illik nekem a képbe a típus.
 

AlbaRegia

Well-Known Member
2019. december 23.
347
900
93
Stryker? Nem róla hozták ki hogy gyengébb a tűz ereje mint a mi Btr80-inknak? Plusz még a páncélzata is mintha gyenge lenne!
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
8 096
27 369
113
Hát olyan nem lesz, és ne is legyen, hogy a Rábánál kis példányszámba pakoljanak össze RM/MAN gépeket. Szerintem 2 opció lehetséges:
- vagy marad minden úgy, hogy most van, hogy a MAN gyáraiban készülnek a teherautók, a RÁBA meg komoly alkatrészbeszállítóvá válik/marad.
- vagy, a MAN helyzetét, és német osztrák leépítéseit elnézve talán az sem lesz esetleg elrugaszkodott östlet, ha a RM a komplett katonai MAN gyártását mondjuk átdobja ide. Itt szerelhetik készre a járműveket, miközben a Rába továbbra is beszállít. Továbbá a német gyárak is tudják ontani magukból az összeszereléshez szükséges fődarabokat. Lehet, hogy komoly leépítésekkel megússza a MAN, de az is lehet, hogy 1-2 gyárat be kell majd zárni. Mindenesetre egy ideköltözéssel biztosan komoly költségmegtakarítást érhetnek el...

Ezért mondtam, hogy dobják ki a civil piacra is, de szerintem azért ennél több teherautó kell az MH.nak abból kiindulva, hogy még mindig nagyon sok a szovjet gépet látok meg a tartalékosoknak is menni kell valamivel. Vagy alapítanak egy közös vegyesválaltot ami megveszi a Rábától a csarnokot ahol eddig szereték össze a teherautókat és ha kész vannak az MH igényeivel akkor az MAN hoz ide más megerendelést, hogy ne legyen kiasználatlan a gyár úgy is említetted, hogy beszárni készülnek 1-2 gyárat.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 937
18 426
113
Ezért mondtam, hogy dobják ki a civil piacra is, de szerintem azért ennél több teherautó kell az MH.nak abból kiindulva, hogy még mindig nagyon sok a szovjet gépet látok meg a tartalékosoknak is menni kell valamivel. Vagy alapítanak egy közös vegyesválaltot ami megveszi a Rábától a csarnokot ahol eddig szereték össze a teherautókat és ha kész vannak az MH igényeivel akkor az MAN hoz ide más megerendelést, hogy ne legyen kiasználatlan a gyár úgy is említetted, hogy beszárni készülnek 1-2 gyárat.

Teherautót az készítse, aki tud azonos minőségben, megfelelő mennyiségben ,adott határidőre szállítani. Itthon max, egy szervízközpontot tudnék elképzelni ebben a szegmensben. A Rába leállt a teherautók összeszerelésével, gondolom nem kis részben, az elmaradt nagyobb honvédségi mennyiség miatt.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 471
46 382
113
Nézem ezt a Strykert... az létezik hogy eddig két külföldi rendszersítő ország van, Kolumbia és Thaiföld? A litvánok is inkább Boxert vettek helyette.
20 éves konstrukció, harci tapasztalattal... már nem illik bele a képbe :D
Akkor már inkább a GDLS-Mowag Piranha vonal lehet, mert az legalább európai... de ezt már vettek a románok.
Így nem látom az ellentételezés lehetőségét sem. Hiába most bemutatott légvédelmi változat, valahogy nem illik nekem a képbe a típus.
Az lehetséges, hogy kevés ország rendszeresítette a Strikert de maga a LAW család elég nagy.
Más kérdés, hogy szinte mindenhol cserélik is folyamatosan. Az amerikai hadsereg is próbálja toldozni a koncepciót, de előbb utóbb rá fognak jönni, hogy itt a vége.
Nagyon komolyan bele kellene nyúlni a szerkezetbe, ha legalább körkörösen Stanag 5-re szeretnék fejleszteni. Akkor meg nagyjából a Piranha 5-öt kapnnának.
Az az igazság, hogy a VSHORAD torony miatt meg felesleges megvenni. Egyrészt a Leonardo bármilyen másik járműre ráteszi, másrészt meg már elég sokféle megoldás van a torony gyártók között.
További probléma a Strikerrel, hogy amellett, hogy gyenge, még legalább drága is. Ráadásul a GDELS-nek eszébe sem jutna Európába Strikert eladni új gyártásban, amikor van neki 2, Európában gyártásban lévő jóval potensebb gépe is. Név szerint a Pandur, és a Piranha V.
Az is biztos, hogy egyiket sem fogja nálunk gyártatni, vagy ha mégis rádumálnánk GDELS-t, akkor az aránytalanul drága mulatság lenne.
Ezzel szemben nálunk a RM már házon belül van, és egy esetleges lengyel (Rosomak) összeborulás is sokkal valószínűbb, mint hogy hogy GDELS terméket vennénk/gyártanánk.
Érdekes volt múltkor olvasni, hogy az ausztrálok biztosra veszik, hogy a Lance 2-es tornyot nálunk fogják gyártani. Mondjuk ha a cseheknél nyer a Lynx, akkor erre én vajmi kevés esélyt látok. Ez mondjuk idén (legkésőbb jövő év elején) eldől. Ha maradnak a GDELS-nél, akkor esélyes, hogy a torony is nálunk fog készülni.
Ha ez pedig így lesz, akkor választhatjuk akár a Boxert, vagy a Rosomak/Patria AMV -t is, és úgy is teljesülhet a hazai hozzáadott érték, ha esetleg az alapjárművet mondjuk a németek/angolok (Boxer) lengyelek (Rosomak XP) gyártják is le.
A Boxer esetében pedig megmarad a Mission modulok saját fejlesztési és gyártási lehetősége is.
Szóval ennek a Striker/GDELS vonalnak annyi esélye van, mint hóembernek az erdőtűzben. :)
Kétségtelen, a GDELS-nek van talán a legjobb hídvető portfoliója, de azt gondolom, hogy csak emiatt nem fogunk velük nagyobb üzletet kötni. Van az M3-nak máshol licence-ben gyártott verziója (lengyeleknél, törököknél)
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
8 096
27 369
113
Az elmúlt években licencmegállapodások révén új gyártási kapacitások születtek, még tüzérségi eszközök gyártására is sor kerülhet, miután egy osztrák hadipari vállalatba is beruházott a magyar állam"


Ti most miről beszéltek? o_O
A Hirtenberger nem gyárt tábori tüzérséget. Vagy valamilyen félinformáció elkeveredett az éterben? Nem értem.
 

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
6 501
18 621
113
Most komolyan a realitások talaján maradva az esdigi beszerzések tükrében mi lehet a hab a tortán? Mi lesz...:rolleyes: