Szóval, bár a Terrex lenne a legkézenfekvőbb jelölt így hirtelen - mivel a kerekes járművek beszerzéséről még nem tudunk semmit -
, és a Rába portfoliójába is az illene bele legjobban, én mégis a Boronco-t mondanám az esélyesnek.
Miért is?
- az eddigi sorminta azt mutatja, hogy általában olyan típusokat hoztak ide, amelyek vadiújak, nem gyártja még más (max az eredeti gyártó), és nagyon fontos (!), piacképesnek ítélik meg a szakértők.
A Terrex kapcsán ez utóbbi nagyon problémás. Igazság szerint az eddigi tendereit elbukta, és olyan típusok mellett kellene győzni, mint a Boxer, a AMV, vagy az Iveco SUPERAV. Esélytelen....
- Ezzel szemben a Bronco 3 vadonat új. Továbbfejlesztett verzió. Alapos tesztelésen van túl. És ennek ellenére nem vette még meg senki. Pedig a világban nagyon sok helyen alkalmazzák a szekcionált lanctalpasokat Szinte minden NATO tagországnak van ilyen gépe. Akinek nincs, az még mindig az M113-mal tolja.
Lehet ezeket felújítani, de a nagy részüknek már reszeltek.
Utódot ugyan csinált a BAE az AMPV képében, de ott úgy gondolom, hogy kicsit túltolták a páncélozást, és ez valószínüleg odavág a terepjáró képességnek.
Az úszóképesség persze már ugrott.
Ezzel szemben a BVS10, Bronco vonal modulárisan páncélozható, ugyanakkor kevés páncéllal úszóképes.
Van még a FFG-nek a PMMC G5, ami tulajdonképpen egy újragyártott, és felpimpelt M113. Ehhez ért az FFG, hát ezt csinálja. Állítólag azzal együtt, hogy elveszítette az úszóképességét, még legalább szarul is van páncélzva.
- Ráadásul a Bronco pont abban az irányba ment el a BVS10-hez képest, ami manapság keresett, azaz a méretet és a terhelhetőséget növelte. Így viszont létrehoztak egy kafa all-around support járművet.
Mindenfajta logisztikai feladat jól áll az ilyen szekcionált lánctalpasnak, mint ahogy előszeretettel tesznek fel rá légvédelmi rakétát, radart, meg aknavetőt.
Ezen felül a BW pl. sebesültszállítóként is alkalmazza
- Gyakorlatilag a láncos környezetben egyesíti az Unimog és a 10t-s teherautók szerepkörét.
Annak ellenére, hogy a Bronco 2-t az angolok megvették, átnevezték Warthognak, elvitték, szerették Afganisztánba, valamilyen oknál fogva kivonták a rendszerből.
Szerintem ha volt vele valamilyen konstrukciós hiba, akkor azt az új verzióra - biztos vagyok benne - kijavították. De tudtommal a British Army nem is nevezett meg ilyen konstrukciós hibát. A Warthog különben annyiban különbözött a sima Bronco 2-től, hogy a Közel-Kelet fő veszélyei miatt meg van erősítve az alváz a IED-k miatt.
Gondolom, hogy ez nem tett túl jót az eredeti konstrukció élettartamának, menetteljesítményének.
- A szubjektív véleményem, hogy mindkét
jelenlegi lövészdandár Lynx-et fog kapni, és hozzájuk elengedhetetlen a kiegészítő jármű. Mindent egyszerűen nem éri meg Lynx alapon megcsinálni. Egyszerűen túl drága.
Ebben az esetben viszont, a kerekes jármű per pillanat nem életbevágó. A Bronco viszont sürgős lehet.
- És itt van a kutya elásva. Ugyanis ha nem is illik bele a Rába eddigi profiljába a lánctalpas technika (bár a RM is őket nevezte meg lehetséges partnernek a Lynxhez), nem is kell hogy beleilljen. Mert a Rába jármű részlege a H szérián kívül elsősorban nem gyártással foglalkozott, hanem összelegózással, de főleg felépítmény gyártással. Amit a Bronco esetén is ragyogóan megtehet. Olyan modulokat épít a Bronco hátsó szekciójára, amilyeneket akarunk.
Pár példa:
Változatos formában vegyesen rakok be képeket BVS 10-re és a Bronco különböző verzióira.
Egy elég komplett megoldás (ez konkrétan a BRONCO 3): SRAMS+tüzérségi felderítő radar
Kommunikációs jármű:
Logisztikai jármű:
Ugyan ez nem túl nagy képzelőerővel elképzelhető a kerekes pótkocsi helyett egy 105-ös vontatása közben:
De konténeres mgoldás is van:
Ennek szerintem kicsi az esélye, de csak azért is a NEMO rajongók kedvéért beteszem:
Számunkra szintén érdekes lehet az Arthur konfigurációja (BVS10, tüzérségi felderítő radarral), de a SAAB X1-e ennél sokkal egyszerűbben felrakható:
Vagy hagyományos légtérfelderítő 2311-es radarral Szingapúrból
Ez a csehek által megvett Elta 2084MMR-radarjának kompaktabb verziója:
És a végére egy olyan kép, ami szerintem még visszatérő elem lesz itt a fórumon
:
Ezek természetesen nem mind megvalósítandó dolgok, hanem csupán opciók, hogy mi mindenre lehet jó egy szekcionált jármű.
És akkor a fejtágítás végére pár mozgókép is, amiben többször is a gyártó cég felelősétől tudhatunk meg több dolgot is:
Meg a finn "tesztekről":