Igazság szerint, - sajnos - el tudok képzelni olyan forgatókönyvet, amikor a Magyar Honvédségnek F-35-je lesz, de kizárólag párhuzamos üzemeltetéssel.
Már most megjegyzem, hogy tudom, hogy
@fitom kolléga a troll módszereivel ezt még hónapokig fogja idézgetni: "dehát valaki itt azt mondta, hogy jó ötlet F-35-öt venni"
Nem-nem jó ötlet, mert ha a MH a közeli jövőben F-35-öst rendel, akkor pillanatok alatt feléli az összes tartalékát, és olyan szarba kerül, mint a szlovákok a berendelt F-16-osokkal.
Az F-35 magasabb harcértékét senki nem cáfolja, ugyanakkor ennek olyan ára van, amit "kishazánk" nem biztos, hogy jó ha felvállal. Mert ezt BIZTOSAN egyéb fegyvernemek fogják megsínyleni, de minimum a GDP 3-4% -ára kellene növelni a HM költségvetését. Ezt meg a társadalom fogja rosszul venni.
Elég kétségbeesett helyzetbe kell szerintem ahhoz manővereznie magát a magyar politikai elitnek, hogy egy F-35-ös századra tényleges szükség legyen.
Ha mégis belekényszerülünk a megrendelésükbe, akkor biztosan párhuzamos üzemeltetésben lenne csak lehetséges a dolog, ami már magában egy rémálom egy ekkora légierőnek.
Ebben az esetben az lenne szerintem az egyetlen járható út, ha kármentés képpen csak minimális hajózó állomány lenne kiképezve rájuk, és a flotta felét - a norvégokhoz hasonlóan - letárolnánk. Mondjuk 12-16 repülő beszerzése mellett mondjuk 14-18 pilóta lenne rájuk kiképezve. Ebben az esetben 6-8 használható repülőre jutna a 14-18 pilóta, és mellette ugyancsak 6-8 gép le lenne tárolva.
Csak a miheztartás végett: Ahhoz, hogy 14 pilóta minimum 200 órát repüljön a 6 gépen, maximum 30.000USD/repült óra költséggel (ez az F-35 esetén jelenleg egy igen komolyan irreális álom) drágább lenne költségben, mint az egész jelenlegi Gripen flotta lízingje és reptetése.
És ebben még sehol nincs a beszerzési költség.
És, hogy mire lenne jó a letárolás?
Hát pl. az olyan hibák kivédésére, mint a leváló bevonat. Azaz lenne egy fél századnyi repülő, amit agyonhasználunk, de cserében a másik félszázadot csak elő kell kapni a "naftalinból". Ha helyzet van, akkor elvileg elegendő pilóta állna rendelkezésre az összes bevetésére, viszont nem kellene folyamatosan a bevonatra költeni, csak a gépek felénél.
Szóval ezt a forgatókönyvet én nagyon messziről kerülném, mert akkor "gatya" meg fizetésemelés majd csak jó sokára jönne ki a keretből.