amúgy Gripen unit árral aero vodochody -val a Gripen gyártás akár bele férne a 4,7 billiárdos keretbe , mondjuk 70 de még realisztikusabban 60 darab legyártása , az jó nekünk , svédek is pénzt kapnak ... igaz hogy bombák,rakéták meg kiképzés meg infrastuktúra az új gépekhez még sok extra pénz , de ha a reptér felújítás programot meg az egyébb programokat nézzük , akkor simán keretbe lehet még a repülőkön felül a többi rész , és csak a Gripenekre hazai gyártással 4,7 billiárd
Egyebkent ez igy van, csak nekunk nincs hozza Embraerunk - de amugy:
- brazilok
36 gepet rendeltek 39.3B SEK azaz
$4.7B aron, amiben nemhogy full technology transfer de teljes gyartasatadas es kozos tovabbi fejlesztes, gyartas es eladas van; mondjuk ok tovabbi 36-ra terveznek
- a finneknek
$12B alatt ajanlanak
64 E/F w/ a vadiuj EW Jammer Pod & egy decoy missile system (ezt amugy a Saab meglevo finnorszagi fejlesztokozpontjaban fejlesztettek ki)
+ Globaleye es van benne personnel training, simulators, 5-y in-service support 2025-2030 es egy “substantial weapons package” (!)
A finneknel mar most is benn van a Saab mindenhol, ott nem is kerdes, hogy rengeteg penz megy vissza finn penztarcakba ill tech marad helyben.
A braziloknal ott az Embreaer, kezenfekvo volt full gyartast kerni - es a Saab bele is ment.
Nalunk sem a Saab nincs itt, sem Embraerunk nincs; a Harangozo-fele 1300 milliardos elszolas $4.4B korul jon mar csak ki mai aron.
Ugyanakkor ez meg mindig siman 30-32 E/F ara, azaz kicsivel talan szerenyebb, de azert eleg hasonlo ellentetelezesi igenyeink lehetnek a Saab fele. (En mondjuk inkabb kernek 28-at gepet es ket fullra kipimpelt Globaleyet.)
Az peldaul vilagos, hogy az erkezo KC-390-ek ill. azokba mar most is bedolgozo Aero kapcsan
valamit biztos ki lehetne okoskodni, ami mar nemcsak harom kompozitdarab meg egy ajto legyartasat jelentene, hanem valodi tech transfert is, no meg az EW temaban egyaltalan nem ordongosseg sajat kepessegeket fejleszteni a svedekkel, hazai foldon.
Ez persze egyben azt is jelentene, hogy elkotelezzuk magunkat 20-30 evre - de ez mar mas, mint a 20 evvel ezelotti dontes, mert kozben a brazilok, egy 210 millios orszag beallt mogejuk. Ok ugyanugy 30-40 evre elore gondolkodnak, mint a svedek, ma mar sokkal biztosabb a Gripen jovoje, mint korabban valaha. Ha osszeadom a C/D es a jovobeni E/F szallitasokat, (magunknak mondjuk 30 gepet) akkor 350 gepnel jarna valahol a Saab; ha a brazilok kiszornak masik 50-60 gep korul a del-amerikai piacon, akkor 400 felett lenne - osszehasonlitasul a EF valahol 500-600 gep kozott tart feluton, ha jol emlekszem...
Ahogy ez korában is történt: a svéd légierőnek szánt gépek át lesznek adva a cseheknek, így a svédek majd későbbi gyártásból kapják meg a sajátjaikat. Első az üzlet. Azért szerintem a svédek csak össze tudnak szerelni 1-2 F változatot is ha nagyon kell. Épp fejlesztenek valamilyen kétüléses EW változatot. De ha a svédek a D-t tartják meg pilótaképzésre, akkor tehetnek így a csehek is. Az lesz izgalmas a Saabnak, ha nekünk és a cseheknek is kell 14-14 Gripen 2026-2027-re. De lesz két gyártósor, valahogy csak megoldják. Ha nem néztem be valamit, akkor a csehek ugyanannyiért bérelték az első 10 évre az új C/D gépeiket mint amennyiért a magyarok bérelték volna a használt A/B gépeket, átszámolva 160 milliárd forintért. Nem teljesen ugyanazt tartalmazta a két csomag, de nem lett sokkal drágább attól mert újabb változatot kaptak. Nyilván az E/F-re váltás nagyobb ugrás, de talán nem lesz annyival drágább a bérlés. Persze ha fizetni kellene a gép árát is, akkor már nagyobb lenne a különbség.
Addigra siman megoldjak, plane ha ezzel 30 evre megint a platformnal maradunk.
A cseheknel szinte biztos vagyok benne, hogy tovabb fogjak berelni a jelenlegi gepeiket meg par evig, tovabb tokolnek, majd vegul ugyanazt rendelik meg, mint mi, csak joval utanunk kapjak majd es sokkal kevesebb ellentetelezessel.