Én behoznék még egy szegmenst a raj pk kiszáll-e kérdésbe. De ez megint csak olyan, hogy laikusként hogyan látom és a gyakorlat meg megint más lehet.
A XX. századi technika szerintem teljesen indokolttá teszi azt, hogy raj pkh legyen a jármű pk-ja egy furcsa egyéni fejlődés, tanulás oldalról megközelítve is. Abból indulok ki, hogy a legtöbb katona újoncként lövészként kerül be egy ilyen rajba. Ez nem jár vezetői kötelességgel, jócskán telik el idő, miközben ő a különböző kézifegyvereket, alakzatokat nem csak megtanulja, hanem missziós bevetéseken a gyakorlatban is látja... ha NATO hadseregről beszélünk. VSZ esetén meg tréningezik a végtelenségig a gyakorlótéren.
Amire ki akarok lyukadni, hogy amikor oda kerül, hogy a csapatban már majdnem ő a rangidős, akkor még mindig ott tart, hogy sem egy Marderben, sem egy BMP-ben a jármű belsejében nem látta át a csatateret. Csak kiszállt, amikor mondták, lőtt, amikor ellenséget látott. (Tudom, hogy nagyon lebutítom a helyzetértékelést és ő sem volt teljesen hülye.)
Ha pkh pozícióba kerülve továbbra is ő desszantol, akkor továbbra is abban mélyed el, hogy mi egy lövész feladata és milyen határai, képességei vannak. Ha bent marad a járműben, akkor ki lett bőven fejtve, hogy több felettese utasítását is követnie kell. De ténylegesen megkap egy csomó olyan lehetőséget, hogy már a többi IFV helyzetét látja akkor is, amikor még nem deszantol a legénység, és ne felejtsük el, hogy hozzá kell igazítania a mozgást az egység legfontosabb technikájához, a hk-hoz. Kevés az önálló döntési jogköre, de ténylegesen alkalmas a feladatkör arra, hogy olyanokkal is foglalkozzon, hogy pontosan mit jelent belülről egy páncélos. Egy 45-50 tonnás gépszörnyet irányítani önmagában nem egy kis feladat.
Amikor rangidőssé válik, akkor ismét kiszáll és azt csinálja, amit karrierje 80%-ban csinált. De akkor már egyben irányítja a csapatot, ő már nem csak lövész katona, hanem a járművüket is irányítja és értelmezi a parancsrádión a magasabb szintről érkező utasításokat.
Nem tudom, mennyire változtatja meg az új technika, a sokkal szuperebb szenzorok és maga a BMS új szemlélete ezt a helyzetet. Lehet, hogy már a jármű belsejében is mindenki megkap minden információt és emiatt egy közkatona is ugyan úgy értelmezi tudja, ha szükség lenne rá, akár parancsnokolni is tudná a járművek helyzetét, de ahogy én látom, a régi kor korlátai között 9 katonából 6-nak ez egészen biztosan hasznára vált. (Pont a jármű pk kötöttsége miatt jó tanulási lehetőség volt egy kiszálló gyalogosból frissen átvedlett jármű személyzetnek megtanulnia egy teljesen más üléspontot.)
Halkan megjegyzem, hogy a maradék 1/3-nak meg pont a fordítottja válna az előnyére. Ha valaki újoncként a kormány mögé vagy a toronyba kerül, annak pont jó tapasztalat lenne kiszállnia pkh-ként és "a kinti világot tanulnia".
Az egészen biztos, hogy a csapatot vezető két embernek a későbbiek során az eddigieknél sokkal jobban össze kell dolgoznia, mert a jármű belsejében irdatlan adat mennyiség fog áramlani. És csak annak az adatnak van értéke, amit hasznosítani tudsz. És nem annak, amit a drónok, Gidrán felderítők és miegymások érzékelői látnak.