A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 028
5 468
113
Hat ez nagyon nem igy megy egy normalis uzletmenet mellett, legalabbis mondjuk Oroszorszagon innen. Ez az a fajta hozzaallas, ami igen gyorsan kinyir egy mar bejaratott uzletet is. Ha egyszer csak megcsuszik honapokkal a mar regen megrendelt cuccom, akkor pont nem rendelek onnan tobbet, hanem elmegyek mashoz.
Ha valahol gyakori a határidőtúllépés az pontosan a hadiipar. Szerződésmódosításra is volna lehetőség. Pl. az angolok még talán örülnének is ha később szállítana a Hirtenberger. Jelenleg inkább tejre, kenyérre, üzemanyagra van szükségük mint AV-re, gránátokra.
 
W

Wilson

Guest
Ha valahol gyakori a határidőtúllépés az pontosan a hadiipar. Szerződésmódosításra is volna lehetőség. Pl. az angolok még talán örülnének is ha később szállítana a Hirtenberger. Jelenleg inkább tejre, kenyérre, üzemanyagra van szükségük mint AV-re, gránátokra.
Általálban úgy szoktak működni a dolgok sajnos,hogy ha huzamosabb ideig nincs tej,kenyér és üzemanyag akkor egy idő után nagy szükség lesz aknavetőre és gránátokra.....
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
1. ha nem baj, hogy önállóan nem alkalmas normális sebességre. Nem véletlenül trailerezik mindenhova.
2. ha nem baj, hogy posztszovjet technika, amelyeket mind le akarunk cserélni.
3. biztos vagy benne, hogy a BTR-t túléli? :oops:
Patarán volt?
Mert itt Győrben a nyílt napon tátvamaradt a szám.
Szinte újnak tünt.
A motortérbe benézve seholegy olajfolt, koszolódás. Semmi.
Mondjuk lehet Tatán többet használják.
 
W

Wilson

Guest
Patarán volt?
Mert itt Győrben a nyílt napon tátvamaradt a szám.
Szinte újnak tünt.
A motortérbe benézve seholegy olajfolt, koszolódás. Semmi.
Mondjuk lehet Tatán többet használják.
Mert gyakorlatilag ujjáépítették őket 2017-ben...

Feltámadó lánctalpasok​

Feltámadó lánctalpasok

Art of WAR | 2017. 10. 26., 10:24

Nyolc PTSZ-M közepes, lánctalpas úszó szállító jármű „ébredhet fel” tárolóhelyi álmából, köszönhetően egy sikeres KEHOP-pályázatnak és a HM Currus Gödöllői Harcjárműtechnika Zrt. elszánt szakembereinek.
lg.php


p1.jpg



A HM Védelemgazdasági Hivatal 2016 elején írta ki „A Magyar Honvédség katasztrófavédelemmel összefüggő beavatkozási képességének fejlesztése – technikai eszközök felújítása – KEHOP 1.6.0” nevet viselő pályázatot. Ennek a nyertese lett a gödöllői cég, amely megalapítása óta végzi a Magyar Honvédség szárazföldi haditechnikai eszközeinek, járműveinek, fegyvereinek központi javítását, felújítását. A nettó 657 millió forint értékű megrendelés alapján a honvédség nyolc, már üzemképtelen PTSZ-M járműve kel új életre és szolgálhat ismét hosszú éveken keresztül. Fontos kiemelni, hogy az úszóképes, kiváló terepjáró tulajdonságú lánctalpasokra szükség van katasztrófavédelmi és katonai feladatoknál egyaránt, illetve a nehéz terepviszonyok miatt ma is minden nap részt vesznek a hortobágyi lőszermentesítési feladatokban, támogatva az MH 1. Honvéd Tűzszerész- és Hadihajós Ezred szakembereinek munkáját.

p2.jpg


Hozott anyag

– A honvédség jelölte ki azt a nyolc járművet, amelyek felújítására pályázhattak az érdeklődők – mondta el Hegyi Viktor, a vállalat vezérigazgató-helyettese. A PTSZ-M-eket és a hozzájuk tartozó dokumentációt egy honvédségi telephelyen lehetett megtekinteni. Ezek a járművek 30 évnél is idősebbek, működésképtelenek, az elmúlt időszakot használaton kívül élték át. A teljes felújítás során az eredeti, gyári állapotot megközelítő szintre „hozzák vissza” a HM Currus Zrt. szakemberei a járműveket, azaz további több ezer üzemórányi élettartamot kapnak. Természetesen a motornak, a szárazföldi és vízi hajtásláncnak, a kormányműnek mind-mind tökéletes, gyári állapotban kell lennie a felújítás végére. Ez pedig nem egyszerű feladat, hiszen a PTSZ-ekben a T–54-es és T–55-ös harckocsik részegységei találhatók. Márpedig ezeket régen nem gyártják már, így klasszikus gyártói támogatásról nem lehet beszélni, az alkatrész-utánpótlás biztosítása tehát komoly fejtörést és logisztikai feladatot jelent. S ez a helyzet az idővel bizony csak romlani fog…

p3.jpg


– A NATO-ban a honvédség úszóképes lánctalpas szállítójárművei egyedülállók, azaz ilyen eszköz csak orosz forrásból szerezhető be – hangsúlyozta Hegyi Viktor. A PTSZ-M típust már nem is gyártják, utódja a T–72-es és T–80-as harckocsik elemeit, rendszereit felhasználó PTSZ–4. Ezen eszközök új ára az elérhető információk szerint a jelenlegi felújítás értékének ötszöröse-hatszorosa is lehet egy eszköz tekintetében. Így még mindig gazdaságos opció a felújítás és a további használat, még az alkatrészpótlás említett nehézségeivel együtt is.

Munka az van…

Márpedig van mit javítani és cserélni, hiszen felújításra vagy a gyári állapotot visszaállító közép- és nagyjavításra a nyolc jármű egyikénél sem került még sor korábban. Virág Zoltán technológai és fejlesztési igazgató, egyben a projekt vezetője jelezte: a járművek ugyanakkor használat közben a szükség szerinti javításokat, karbantartásokat megkapták.

p4.jpg



– A HM Currus Zrt. szempontjából komoly jelentősége van ennek a felújításnak, hiszen az utóbbi évek egyik legjelentősebb ilyen projektjéről beszélhetünk – mutatott rá Benkó Imre vezérigazgató. A cégvezetés egyik kiemelt feladata, hogy a társaságot a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderő-fejlesztési programban lefektetett jövőképnek, s a várható kihívásoknak megfeleltessék – infrastruktúrában, felszereltségben, szakembergárdában, rugalmasságban egyaránt. Azt is lehet mondani, hogy ez a feladat pont jókor jött, hiszen a HM Currus Zrt. most épp azt csinálja, amire eredetileg létrehozták. Ezzel erősíteni is lehet azt a fajta munkahelyi kultúrát, amely létfontosságú a későbbi felújítások, javítások, fejlesztések eredményes elvégzéséhez. A cégvezetés ugyanis abban bízik, hogy a jövőben egyre több ipari szintű nagyjavításban, fejlesztési projektben is részt vehetnek.

p5.jpg



Arról egyelőre nincs információja a vállalatnak, hogy a későbbiekben kapnak-e hasonló volumenű és jellegű feladatot, hiszen – mint ahogy Hegyi Viktor hangsúlyozta – jelen esetben egy KEHOP-pályázatról van szó. A Magyar Honvédség ugyanakkor még az idén tervezi hasonló járművek javíttatását. A vezérigazgató-helyettes azt is elmondta, hogy a nyertes pályázat második eleme három Ural üzemanyag-szállító/-töltő gépjármű felújítására, átépítésére vonatkozik. Ezt a feladatot a HM Currus Zrt. a Schwarzmüller Járműgyártó és Kereskedelmi Kft.-vel közösen végzik. A gödöllői szakemberek az Ural önjáró alvázait tették működőképessé és újították fel. Az üzemanyag-szállító és -töltő felépítményt pedig a Schwarzmüller készíti el. Ezzel a kor technológiai színvonalának megfelelő üzemanyag-szállítás válik lehetővé a régi-új járművekkel.
– A HM Currus Zrt. tisztában van a védelmi ipart övező makrogazdasági környezettel, a Magyar Honvédség lehetőségeivel és a Zrínyi 2026 jelentette jövőképpel – jegyezte meg Benkó Imre. Ennek megfelelően a cég igyekszik proaktív módon a felhasználók részére különböző fejlesztési javaslatokat kidolgozni. Remélik, hogy a bővülő források mellett lehetőség nyílik nagy volumenű fejlesztési munkákra is, így kitolva a most hadrendben álló technika életciklusát. Sőt, bizonyos eszközök tekintetében akár képességfejlesztésről is érdemes beszélni.

p6.jpg


A műtőben

A beszélgetés után vendéglátóim elkísértek a gyárcsarnokba, ahol a felújítási folyamat különböző állomásain várták az öreg lánctalpasok a rajtuk dolgozó szakembereket. Érdekes volt látni, ahogy a beérkezési állapotból „kibontják” a járműveket, többek között a 12 hengeres V–54P dízelmotort (amely külön műhelyben nyeri vissza régi és pontosan beszabályozott, majd próbapadon megvizsgált erejét), az üzemanyagtartályt, a hűtőt vagy éppen a lebocsátható rámpát. Minden cső, csatlakozás, bilincs és csavar kikerül, gyakorlatilag csak maga a jármű acélteste marad a betonra helyezett tartókra támaszkodva. Igaz, gyakran a testet is foltozni, javítani kell, hiszen egy-egy ütközés vagy a korrózió csúnya sebeket ejtett az acélon is.
A fokozatosan „megtelő” fémtest aztán elnyel mindent, csillognak a vadonatúj, a guminál sokkal többet bíró szilikoncsövek, a fényes bilincsek, az újrafestett gázolajtank, az ismét „teliüveg” vezetőfülke. A világítótestek a helyükön, és a gyári úszópróba után az utolsó réteg festék is a járművekre kerül. A megfelelő karbantartással pedig remélhetőleg sokáig üzemképesek maradhatnak az újraélesztett PTSZ-M-ek.

p7.jpg

Fotó: Dévényi Veronika

 

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
7 161
20 380
113
Mert gyakorlatilag ujjáépítették őket 2017-ben...

Feltámadó lánctalpasok​

Feltámadó lánctalpasok

Art of WAR | 2017. 10. 26., 10:24

Nyolc PTSZ-M közepes, lánctalpas úszó szállító jármű „ébredhet fel” tárolóhelyi álmából, köszönhetően egy sikeres KEHOP-pályázatnak és a HM Currus Gödöllői Harcjárműtechnika Zrt. elszánt szakembereinek.
lg.php


p1.jpg



A HM Védelemgazdasági Hivatal 2016 elején írta ki „A Magyar Honvédség katasztrófavédelemmel összefüggő beavatkozási képességének fejlesztése – technikai eszközök felújítása – KEHOP 1.6.0” nevet viselő pályázatot. Ennek a nyertese lett a gödöllői cég, amely megalapítása óta végzi a Magyar Honvédség szárazföldi haditechnikai eszközeinek, járműveinek, fegyvereinek központi javítását, felújítását. A nettó 657 millió forint értékű megrendelés alapján a honvédség nyolc, már üzemképtelen PTSZ-M járműve kel új életre és szolgálhat ismét hosszú éveken keresztül. Fontos kiemelni, hogy az úszóképes, kiváló terepjáró tulajdonságú lánctalpasokra szükség van katasztrófavédelmi és katonai feladatoknál egyaránt, illetve a nehéz terepviszonyok miatt ma is minden nap részt vesznek a hortobágyi lőszermentesítési feladatokban, támogatva az MH 1. Honvéd Tűzszerész- és Hadihajós Ezred szakembereinek munkáját.

p2.jpg


Hozott anyag

– A honvédség jelölte ki azt a nyolc járművet, amelyek felújítására pályázhattak az érdeklődők – mondta el Hegyi Viktor, a vállalat vezérigazgató-helyettese. A PTSZ-M-eket és a hozzájuk tartozó dokumentációt egy honvédségi telephelyen lehetett megtekinteni. Ezek a járművek 30 évnél is idősebbek, működésképtelenek, az elmúlt időszakot használaton kívül élték át. A teljes felújítás során az eredeti, gyári állapotot megközelítő szintre „hozzák vissza” a HM Currus Zrt. szakemberei a járműveket, azaz további több ezer üzemórányi élettartamot kapnak. Természetesen a motornak, a szárazföldi és vízi hajtásláncnak, a kormányműnek mind-mind tökéletes, gyári állapotban kell lennie a felújítás végére. Ez pedig nem egyszerű feladat, hiszen a PTSZ-ekben a T–54-es és T–55-ös harckocsik részegységei találhatók. Márpedig ezeket régen nem gyártják már, így klasszikus gyártói támogatásról nem lehet beszélni, az alkatrész-utánpótlás biztosítása tehát komoly fejtörést és logisztikai feladatot jelent. S ez a helyzet az idővel bizony csak romlani fog…

p3.jpg


– A NATO-ban a honvédség úszóképes lánctalpas szállítójárművei egyedülállók, azaz ilyen eszköz csak orosz forrásból szerezhető be – hangsúlyozta Hegyi Viktor. A PTSZ-M típust már nem is gyártják, utódja a T–72-es és T–80-as harckocsik elemeit, rendszereit felhasználó PTSZ–4. Ezen eszközök új ára az elérhető információk szerint a jelenlegi felújítás értékének ötszöröse-hatszorosa is lehet egy eszköz tekintetében. Így még mindig gazdaságos opció a felújítás és a további használat, még az alkatrészpótlás említett nehézségeivel együtt is.

Munka az van…

Márpedig van mit javítani és cserélni, hiszen felújításra vagy a gyári állapotot visszaállító közép- és nagyjavításra a nyolc jármű egyikénél sem került még sor korábban. Virág Zoltán technológai és fejlesztési igazgató, egyben a projekt vezetője jelezte: a járművek ugyanakkor használat közben a szükség szerinti javításokat, karbantartásokat megkapták.

p4.jpg



– A HM Currus Zrt. szempontjából komoly jelentősége van ennek a felújításnak, hiszen az utóbbi évek egyik legjelentősebb ilyen projektjéről beszélhetünk – mutatott rá Benkó Imre vezérigazgató. A cégvezetés egyik kiemelt feladata, hogy a társaságot a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderő-fejlesztési programban lefektetett jövőképnek, s a várható kihívásoknak megfeleltessék – infrastruktúrában, felszereltségben, szakembergárdában, rugalmasságban egyaránt. Azt is lehet mondani, hogy ez a feladat pont jókor jött, hiszen a HM Currus Zrt. most épp azt csinálja, amire eredetileg létrehozták. Ezzel erősíteni is lehet azt a fajta munkahelyi kultúrát, amely létfontosságú a későbbi felújítások, javítások, fejlesztések eredményes elvégzéséhez. A cégvezetés ugyanis abban bízik, hogy a jövőben egyre több ipari szintű nagyjavításban, fejlesztési projektben is részt vehetnek.

p5.jpg



Arról egyelőre nincs információja a vállalatnak, hogy a későbbiekben kapnak-e hasonló volumenű és jellegű feladatot, hiszen – mint ahogy Hegyi Viktor hangsúlyozta – jelen esetben egy KEHOP-pályázatról van szó. A Magyar Honvédség ugyanakkor még az idén tervezi hasonló járművek javíttatását. A vezérigazgató-helyettes azt is elmondta, hogy a nyertes pályázat második eleme három Ural üzemanyag-szállító/-töltő gépjármű felújítására, átépítésére vonatkozik. Ezt a feladatot a HM Currus Zrt. a Schwarzmüller Járműgyártó és Kereskedelmi Kft.-vel közösen végzik. A gödöllői szakemberek az Ural önjáró alvázait tették működőképessé és újították fel. Az üzemanyag-szállító és -töltő felépítményt pedig a Schwarzmüller készíti el. Ezzel a kor technológiai színvonalának megfelelő üzemanyag-szállítás válik lehetővé a régi-új járművekkel.
– A HM Currus Zrt. tisztában van a védelmi ipart övező makrogazdasági környezettel, a Magyar Honvédség lehetőségeivel és a Zrínyi 2026 jelentette jövőképpel – jegyezte meg Benkó Imre. Ennek megfelelően a cég igyekszik proaktív módon a felhasználók részére különböző fejlesztési javaslatokat kidolgozni. Remélik, hogy a bővülő források mellett lehetőség nyílik nagy volumenű fejlesztési munkákra is, így kitolva a most hadrendben álló technika életciklusát. Sőt, bizonyos eszközök tekintetében akár képességfejlesztésről is érdemes beszélni.

p6.jpg


A műtőben

A beszélgetés után vendéglátóim elkísértek a gyárcsarnokba, ahol a felújítási folyamat különböző állomásain várták az öreg lánctalpasok a rajtuk dolgozó szakembereket. Érdekes volt látni, ahogy a beérkezési állapotból „kibontják” a járműveket, többek között a 12 hengeres V–54P dízelmotort (amely külön műhelyben nyeri vissza régi és pontosan beszabályozott, majd próbapadon megvizsgált erejét), az üzemanyagtartályt, a hűtőt vagy éppen a lebocsátható rámpát. Minden cső, csatlakozás, bilincs és csavar kikerül, gyakorlatilag csak maga a jármű acélteste marad a betonra helyezett tartókra támaszkodva. Igaz, gyakran a testet is foltozni, javítani kell, hiszen egy-egy ütközés vagy a korrózió csúnya sebeket ejtett az acélon is.
A fokozatosan „megtelő” fémtest aztán elnyel mindent, csillognak a vadonatúj, a guminál sokkal többet bíró szilikoncsövek, a fényes bilincsek, az újrafestett gázolajtank, az ismét „teliüveg” vezetőfülke. A világítótestek a helyükön, és a gyári úszópróba után az utolsó réteg festék is a járművekre kerül. A megfelelő karbantartással pedig remélhetőleg sokáig üzemképesek maradhatnak az újraélesztett PTSZ-M-ek.

p7.jpg

Fotó: Dévényi Veronika

Mind ki a varázsszót! Currus
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 302
84 066
113
Ne a régi 88-ból indulj ki. A 4x4-es terepjárókkal szervezetszerűen felszerelt lövész alegység (szóval nem misszióban azzal kocsizik) is könnyű lövész kategória ahogy az légiroham helikopteres alegységei, a hegyivadászok is ebbe a kategóriába tartoznak. A gépkocsizó is könnyű csak már nincs nagyon ilyen a NATO-ban, szóval leginkább könnyű gépesített van ha nincs helikopter vagy teljes gyalog (hegyivadászok bár ott is vannak járművek)

Veszünk annak a pár zászlóaljnak több száz Gidránt vagy a másikat? Mert egy szakasznak kell 7 vagy 8 Gidrán a szakasztörzs méretétől függően. Ha támogató rajt is akarsz akkor meg adj hozzá még 2-t. Akárki akármit mond szerintem nem veszünk ennyit. Amit el tudok képzelni az az, hogy kapnak szakaszonként 2db RÁBA H14-et vagy URAL-t, de csak nagyon nagy jóindulattal. A realitásoknál maradva ezek a zászlóaljak bizony gyalogolni fognak.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 302
84 066
113
Ne a régi 88-ból indulj ki. A 4x4-es terepjárókkal szervezetszerűen felszerelt lövész alegység (szóval nem misszióban azzal kocsizik) is könnyű lövész kategória ahogy az légiroham helikopteres alegységei, a hegyivadászok is ebbe a kategóriába tartoznak. A gépkocsizó is könnyű csak már nincs nagyon ilyen a NATO-ban, szóval leginkább könnyű gépesített van ha nincs helikopter vagy teljes gyalog (hegyivadászok bár ott is vannak járművek)

Nem a 88-asból indultam ki, ott az 1. századot leszámítva minden alegységnek volt járműve (2. szd. BTR, 3. szd. G Merci, a többi alegységnek teherautó+ G Merci/UAZ). Az 1. meg ment volna helikopterrel.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Mert gyakorlatilag ujjáépítették őket 2017-ben...

Feltámadó lánctalpasok​

Feltámadó lánctalpasok

Art of WAR | 2017. 10. 26., 10:24

Nyolc PTSZ-M közepes, lánctalpas úszó szállító jármű „ébredhet fel” tárolóhelyi álmából, köszönhetően egy sikeres KEHOP-pályázatnak és a HM Currus Gödöllői Harcjárműtechnika Zrt. elszánt szakembereinek.
lg.php


p1.jpg



A HM Védelemgazdasági Hivatal 2016 elején írta ki „A Magyar Honvédség katasztrófavédelemmel összefüggő beavatkozási képességének fejlesztése – technikai eszközök felújítása – KEHOP 1.6.0” nevet viselő pályázatot. Ennek a nyertese lett a gödöllői cég, amely megalapítása óta végzi a Magyar Honvédség szárazföldi haditechnikai eszközeinek, járműveinek, fegyvereinek központi javítását, felújítását. A nettó 657 millió forint értékű megrendelés alapján a honvédség nyolc, már üzemképtelen PTSZ-M járműve kel új életre és szolgálhat ismét hosszú éveken keresztül. Fontos kiemelni, hogy az úszóképes, kiváló terepjáró tulajdonságú lánctalpasokra szükség van katasztrófavédelmi és katonai feladatoknál egyaránt, illetve a nehéz terepviszonyok miatt ma is minden nap részt vesznek a hortobágyi lőszermentesítési feladatokban, támogatva az MH 1. Honvéd Tűzszerész- és Hadihajós Ezred szakembereinek munkáját.

p2.jpg


Hozott anyag

– A honvédség jelölte ki azt a nyolc járművet, amelyek felújítására pályázhattak az érdeklődők – mondta el Hegyi Viktor, a vállalat vezérigazgató-helyettese. A PTSZ-M-eket és a hozzájuk tartozó dokumentációt egy honvédségi telephelyen lehetett megtekinteni. Ezek a járművek 30 évnél is idősebbek, működésképtelenek, az elmúlt időszakot használaton kívül élték át. A teljes felújítás során az eredeti, gyári állapotot megközelítő szintre „hozzák vissza” a HM Currus Zrt. szakemberei a járműveket, azaz további több ezer üzemórányi élettartamot kapnak. Természetesen a motornak, a szárazföldi és vízi hajtásláncnak, a kormányműnek mind-mind tökéletes, gyári állapotban kell lennie a felújítás végére. Ez pedig nem egyszerű feladat, hiszen a PTSZ-ekben a T–54-es és T–55-ös harckocsik részegységei találhatók. Márpedig ezeket régen nem gyártják már, így klasszikus gyártói támogatásról nem lehet beszélni, az alkatrész-utánpótlás biztosítása tehát komoly fejtörést és logisztikai feladatot jelent. S ez a helyzet az idővel bizony csak romlani fog…

p3.jpg


– A NATO-ban a honvédség úszóképes lánctalpas szállítójárművei egyedülállók, azaz ilyen eszköz csak orosz forrásból szerezhető be – hangsúlyozta Hegyi Viktor. A PTSZ-M típust már nem is gyártják, utódja a T–72-es és T–80-as harckocsik elemeit, rendszereit felhasználó PTSZ–4. Ezen eszközök új ára az elérhető információk szerint a jelenlegi felújítás értékének ötszöröse-hatszorosa is lehet egy eszköz tekintetében. Így még mindig gazdaságos opció a felújítás és a további használat, még az alkatrészpótlás említett nehézségeivel együtt is.

Munka az van…

Márpedig van mit javítani és cserélni, hiszen felújításra vagy a gyári állapotot visszaállító közép- és nagyjavításra a nyolc jármű egyikénél sem került még sor korábban. Virág Zoltán technológai és fejlesztési igazgató, egyben a projekt vezetője jelezte: a járművek ugyanakkor használat közben a szükség szerinti javításokat, karbantartásokat megkapták.

p4.jpg



– A HM Currus Zrt. szempontjából komoly jelentősége van ennek a felújításnak, hiszen az utóbbi évek egyik legjelentősebb ilyen projektjéről beszélhetünk – mutatott rá Benkó Imre vezérigazgató. A cégvezetés egyik kiemelt feladata, hogy a társaságot a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderő-fejlesztési programban lefektetett jövőképnek, s a várható kihívásoknak megfeleltessék – infrastruktúrában, felszereltségben, szakembergárdában, rugalmasságban egyaránt. Azt is lehet mondani, hogy ez a feladat pont jókor jött, hiszen a HM Currus Zrt. most épp azt csinálja, amire eredetileg létrehozták. Ezzel erősíteni is lehet azt a fajta munkahelyi kultúrát, amely létfontosságú a későbbi felújítások, javítások, fejlesztések eredményes elvégzéséhez. A cégvezetés ugyanis abban bízik, hogy a jövőben egyre több ipari szintű nagyjavításban, fejlesztési projektben is részt vehetnek.

p5.jpg



Arról egyelőre nincs információja a vállalatnak, hogy a későbbiekben kapnak-e hasonló volumenű és jellegű feladatot, hiszen – mint ahogy Hegyi Viktor hangsúlyozta – jelen esetben egy KEHOP-pályázatról van szó. A Magyar Honvédség ugyanakkor még az idén tervezi hasonló járművek javíttatását. A vezérigazgató-helyettes azt is elmondta, hogy a nyertes pályázat második eleme három Ural üzemanyag-szállító/-töltő gépjármű felújítására, átépítésére vonatkozik. Ezt a feladatot a HM Currus Zrt. a Schwarzmüller Járműgyártó és Kereskedelmi Kft.-vel közösen végzik. A gödöllői szakemberek az Ural önjáró alvázait tették működőképessé és újították fel. Az üzemanyag-szállító és -töltő felépítményt pedig a Schwarzmüller készíti el. Ezzel a kor technológiai színvonalának megfelelő üzemanyag-szállítás válik lehetővé a régi-új járművekkel.
– A HM Currus Zrt. tisztában van a védelmi ipart övező makrogazdasági környezettel, a Magyar Honvédség lehetőségeivel és a Zrínyi 2026 jelentette jövőképpel – jegyezte meg Benkó Imre. Ennek megfelelően a cég igyekszik proaktív módon a felhasználók részére különböző fejlesztési javaslatokat kidolgozni. Remélik, hogy a bővülő források mellett lehetőség nyílik nagy volumenű fejlesztési munkákra is, így kitolva a most hadrendben álló technika életciklusát. Sőt, bizonyos eszközök tekintetében akár képességfejlesztésről is érdemes beszélni.

p6.jpg


A műtőben

A beszélgetés után vendéglátóim elkísértek a gyárcsarnokba, ahol a felújítási folyamat különböző állomásain várták az öreg lánctalpasok a rajtuk dolgozó szakembereket. Érdekes volt látni, ahogy a beérkezési állapotból „kibontják” a járműveket, többek között a 12 hengeres V–54P dízelmotort (amely külön műhelyben nyeri vissza régi és pontosan beszabályozott, majd próbapadon megvizsgált erejét), az üzemanyagtartályt, a hűtőt vagy éppen a lebocsátható rámpát. Minden cső, csatlakozás, bilincs és csavar kikerül, gyakorlatilag csak maga a jármű acélteste marad a betonra helyezett tartókra támaszkodva. Igaz, gyakran a testet is foltozni, javítani kell, hiszen egy-egy ütközés vagy a korrózió csúnya sebeket ejtett az acélon is.
A fokozatosan „megtelő” fémtest aztán elnyel mindent, csillognak a vadonatúj, a guminál sokkal többet bíró szilikoncsövek, a fényes bilincsek, az újrafestett gázolajtank, az ismét „teliüveg” vezetőfülke. A világítótestek a helyükön, és a gyári úszópróba után az utolsó réteg festék is a járművekre kerül. A megfelelő karbantartással pedig remélhetőleg sokáig üzemképesek maradhatnak az újraélesztett PTSZ-M-ek.

p7.jpg

Fotó: Dévényi Veronika

Tudom de akkor is meglepett, főleg a motortérbe benézve, mennyire patika.

Bár tényleg úgy tünt nagyon nincs használva, ami nemtudom mennyire tesz jót neki. o_O

Na basszus félig üres a pohár. :D A szar sem elég bűdös.:D

2006 ban Csépa mellett olyan sárban elnyomult ahol amúgy minden elakadtak.
Ezek simán mentek.
Nagy élmény volt ezekkel közlekedni számomra.
 
W

Wilson

Guest
Tudom de akkor is meglepett, főleg a motortérbe benézve, mennyire patika.

Bár tényleg úgy tünt nagyon nincs használva, ami nemtudom mennyire tesz jót neki. o_O

Na basszus félig üres a pohár. :D A szar sem elég bűdös.:D

2006 ban Csépa mellett olyan sárban elnyomult ahol amúgy minden elakadtak.
Ezek simán mentek.
Nagy élmény volt ezekkel közlekedni számomra.
Ezt a gépet szerintem jól kitalálták Ivánék,és nekünk nagy szükségünk van rá pl bármikor jöhet egy áradás, amelynél életmentők lehetnek.Amúgy ha védve vannak az időjárástól és rendszeresen megjáratják őket akkor nincs abból gond,ha pillanatnyilag nincsenek "kihasználva".Mert az urban legends, hogy a szovjet technika hálás azért ha rideg tartásban van.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 056
129 948
113
Veszünk annak a pár zászlóaljnak több száz Gidránt vagy a másikat? Mert egy szakasznak kell 7 vagy 8 Gidrán a szakasztörzs méretétől függően. Ha támogató rajt is akarsz akkor meg adj hozzá még 2-t. Akárki akármit mond szerintem nem veszünk ennyit. Amit el tudok képzelni az az, hogy kapnak szakaszonként 2db RÁBA H14-et vagy URAL-t, de csak nagyon nagy jóindulattal. A realitásoknál maradva ezek a zászlóaljak bizony gyalogolni fognak.
Meglátjuk majd hogy lesz. Lehet befigyel valami olcsóbb terepjáró?
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon
W

Wilson

Guest
Igen amúgy a PTSZ-en végzett nagyjavítás az kellemes csalódás, lehet ahhoz van köze, hogy az EU-s hatóság ellenőrizte hogy mire költik a pénzt amit kaptak...
Nekem is ezt mondták,hogy szigorú volt az ellenőrzés nem lehetett pl a beépített anyagokkal, alkatrészekkel trükközni, ami elő lett írva illetve szerepelt a felújítási tervekben az lett beépítve....Hihetetlenül egyszerűen meg lehet oldani, hogy normális munka kerüljön ki a kezeik közzül:).
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 812
28 950
113
Veszünk annak a pár zászlóaljnak több száz Gidránt vagy a másikat? Mert egy szakasznak kell 7 vagy 8 Gidrán a szakasztörzs méretétől függően. Ha támogató rajt is akarsz akkor meg adj hozzá még 2-t. Akárki akármit mond szerintem nem veszünk ennyit. Amit el tudok képzelni az az, hogy kapnak szakaszonként 2db RÁBA H14-et vagy URAL-t, de csak nagyon nagy jóindulattal. A realitásoknál maradva ezek a zászlóaljak bizony gyalogolni fognak.
Nem fognak -ha egy csöpp eszük van- mert a Toyota Hilux olcsó.
Toyota-Hilux-Tschechien_Foto_CZ-Armed-Forces-e1628841499411.jpg