A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 879
91 424
113
Ezt mikor mondta?
Az elején.
Cseh és szlovák kábelgyár már volt linkelve a nemzetközi Lynx topikban és hogy keresik a többi beszállítót.
Sőt a toronygyártást is a cseheknek ígérték, aztán a töketlenkedésük után mintha a szl8vákoknál is bedobták volna.
Az olasz beszállítás szerintem akkor lesz jelentős ha az RM nyeri az olasz IFV tendert, de a olasz gyártók mindent megtesznek ez ellen.
De van itt helyi cége az RM-nek is. Majd amcsi mintára kooperál helyi hadiipari cégekkel.
Görögöktől mi lesz, páncéltest, ha ők is rendelnek a Lynx-ből?
Passz. De ott erős a hadiipar, a Pzh2000-seink is részben ott készültek.
Itt nem a Natter torony gyártásra, a Skyranger gyártásra, UGV fejlesztésre vagy valamilyen elektronika fejlesztésre gondol? Ezzel kezdődött az RM Hungary topik...
Sok mindenre gondolhat. 4x4 Hu áll a legjobban és ez lett már kommunikálva. Hasonlóképpen a 8x8.Ez Kaposvár. Ezt én 1 projektnek veszem.
Már felmerült, hogy Zala megyében egy másik város is meg van celozva RM fejlesztéssel.
Nem te mondod mindig, hogy nincsc hiphiány, mert ti 3 műszakban mentek?
Van globalis chiphiány és volt is, de priorizálják a nagy cégek, melyik telephely álljon le, melyik menjen. Ugye, aki nagy nyereséget termel, annak van alkatrész is. Ezért Mo. inkább megy, Németo. többet áll, kivéve a legeslegfölső prémium, amin még ott is szép haszon van.

Szeptemberben 3 műszak + szombat volt, de azóta romlott a szitu, hiába ez volt az idei éves terv. 3 műszak maradt csak az 5 napos munkahét rövidült..... Több nyugati gyár van, aki erre az évre már lehúzta a rolót. Opel. pl. de nagyon úgy néz ki a Skoda is befejezte az idei termelést.

Úgy néz ki ez jövő év első feléig minimum eltart. Brutál alkatrészhiány van, hiába egekben a megrendelés. Lassan a chip, félvezető hiány nem lesz egyedi, más alkatrészekkel is bővül. A most kezdődő energiaválság, hiány, brutál gázáremelkedést hagyjuk. Komolyan meglepődnék ha vki a nagy cégek közül jövőre ne adná le a szerelést, vagy vmi állami extrapénztuningot nem igényelne. A vicc az, hogy a kereslet az egekben, de senki nem tudja kiszolgálni.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 879
91 424
113
Ez Lynx-gyártás olyan, mint Palesztina az első világháború végén: a britek mindenkinek odaígérték! :D
A végén persze ők jártak jól! :)
Alapvetően erre épül a Lynx üzleti modell. Ezért lehet sok helyen sikeres. De mint elsők tuti privilegizált helyünk van és Pappergert is megvettük. Most ezt kivételesen ne szó szerint.

Egyébként amit éreztem a végszerelést is célzottan 200as darabszamoknál már eladják. Ha mi megtartjuk a platform, alváz, és a felépítmény gyartását, az a nagyobb darabszámú megrendelés miatt szépen hozhat nyereséget. Igazából itt az RM érdeke is, hogy ezen kaszáljon. Aztán mki eljátszhat mit akar ráépíteni, legózni, fegyverek, aktiv, passziv védelem stb.,stb.

Ha a 3-4 Lynx spec. küldetési konfigurációt kifejlesztünk itthon, plusz az önvezetó, távirányítós verziót, esetleg alternativ hajtás, akkor lesz mit az éves HM költségvetésbe extraként a PM-nek beszámolni.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 809
36 001
113
Alapvetően erre épül a Lynx üzleti modell. Ezért lehet sok helyen sikeres. De mint elsők tuti privilegizált helyünk van és Pappergert is megvettük. Most ezt kivételesen ne szó szerint.
Ez utóbbi fontos kitétel napjainkban! Már majdnem visszakérdeztem ki vett meg kit?! :p

Egyébként amit éreztem a végszerelést is célzottan 200as darabszamoknál már eladják. Ha mi megtartjuk a platform, alváz, és a felépítmény gyartását, az a nagyobb darabszámú megrendelés miatt szépen hozhat nyereséget. Igazából itt az RM érdeke is, hogy ezen kaszáljon. Aztán mki eljátszhat mit akar ráépíteni, legózni, fegyverek, aktiv, passziv védelem stb.,stb.

Ha a 3-4 Lynx spec. küldetési konfigurációt kifejlesztünk itthon, plusz az önvezetó, távirányítós verziót, esetleg alternativ hajtás, akkor lesz mit az éves HM költségvetésbe extraként a PM-nek beszámolni.

Félre értés ne essék: örülök a Lynx gyárnak és ha csak futógörgőket meg a tornyot mi vinnék minden más Lynx projektre, hát akkor is megtérülhetne - némi túlzással. Egy picit azért zavar, hogy szuper különlegeseknek vagyunk beállítva, "launch costumer" stratégiai partner meg minden, de kb. ugyan ezzel a dumával házal szinte mindenhol a RM!
"Megcsalnak minket!" :D :D :D

Ha azt mondaná nekik Németország vagy Lengyelország, hogy 800 darabot rendelek csak hozd ide a komplett európai gyártást, akkor Papperger már aznap csomagolna tőlünk! Max itt összeszerelik azt a 256 járgányt...

Szerencse hogy légvédelmi üzletáguk és K+F is ide jön: így hosszabb távon is lesz jövője az üzemnek...remélem.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 879
91 424
113
Ez utóbbi fontos kitétel napjainkban! Már majdnem visszakérdeztem ki vett meg kit?! :p



Félre értés ne essék: örülök a Lynx gyárnak és ha csak fotógörgőket meg a tornyot mi vinnék minden más Lynx projektre, hát akkor is megtérülhetne - némi túlzással. Egy picit azért zavar, hogy szuper különlegeseknek vagyunk be állítva, "launch costumer" stratégiai partner meg minden, de kb. ugyan ezzel a dumával házal szinte mindenhol a RM!
"Megcsalnak minket!" :D :D :D

Ha azt mondaná nekik Németország vagy Lengyelország, hogy 800 darabot rendelek csak hozd ide a komplett európai gyártást, akkor Papperger már aznap csomagolna tőlünk! Max itt összeszerelik azt a 256 járgányt...
Ezt sztem okosan kimatekozták. A végszerelést szépen kiszervezik Csehorszagba, Szlovákiába, Görögországba, Olaszországba. Ezzel minden kormány tud otthon villantani, a meglévő cégeinek lesz meló.

Viszont több alkatrész, részegység, amiket fönt emlitettem 1 helyről, ráadásul RM cégtől megy. Ezeken magasabb nyereség lesz, a magasabb gyártási darabszám miatt.
Plusz mondjuk a légvédelmi, műszaki, aknavető verzió csak Zalában készül, ezt szépen mki innen veszi és már hosszú távon van lefedett kapacitás itthon.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 809
36 001
113
Plusz mondjuk a légvédelmi, műszaki, aknavető verzió csak Zalában készül, ezt szépen mki innen veszi és már hosszú távon van lefedett kapacitás itthon.
Nem lenne rossz egy saját automata aknavetős megoldás a NEMO helyett, ami szintén zárt térből tüzel - ha már lett egy aknavetős cégünk.
Mondjuk AMOS / NEMO eladásai alapján azt látom, hogy annyira nem kelendőek ezek rendszerek: a legtöbb haderős fapadosan oldja meg: hagyományos aknavetővel lövöldöznek felül nyitott/nyitható APC-ből. Ez utóbbira is lehetne egy fejlesztésünk: szintén részben nyitott/nyitható tető, kézi töltés, de automatizált irányzás. Olcsóbb egyszerűbb mint egy NEMO-jellegű megoldás.
A légvédelmis (SPAAG) fejlesztés a drónok miatt sokkal potensebb: az évtized végére elterjednek annyira drónok, hogy minden haderőnek kelljen egy mobil védelmi rendszer ellenük. Lézereknek túl sok korlátja van (pl. időjárás, nagy energiaigény), a gépágyúk megbízhatóbbak.
Műszakit simán össze tudnánk rakni az annyira nem hi-tech - inkább "legózás". "Veszélye" talán, hogy ilyen verziót szinte bármelyik potenciális vevő készít magának egy "APC verzióból". Ez igaz mentő/sebesült szállító verzióra is.
ATGM-tornyot lehetne még kifejlesteni: 8 azonnal indítható Spike-rakéta meg egy önvédelmi 50-es géppuska. Esetleg egy teleszkópos póznán egy optikai eszköz a gyorsabb, minél távolabbi cél felderítésért. Kérdés, hogy van-e ennek típusnak értelme, ha minden IFV-n lesz ATGM...
Kevésbé potens, de megfontolandó a 120-as könnyű-tank - sokat beszéltünk erről itt a fórumon. MH-nak nem igazán kell, de exportra ki lehetne ajánlani. Kell csinálni egy proto-típust "technology demonstratort", aztán tolni Ázsia és Latin-Amerika felé, ahol MBT-k túl nehezek. Braziliában alakul valami ilyesmi RM projekt pletykák szerint...

Ezeken kívül nem tudom milyen egyedi dologgal tudna előállni az RM Hungary - de majd kiderül. :)

Lánctalp gyártás sem lenne rossz: fogyó eszköz valamennyire, sokféle járműre kell - mindig lenne megrendelés rá. A Lynx, a PZH valamint a Leopard-2 láncait is Diehl Defence gyártja - ha jól tudom. Velük kellene ide egy vegyes vállalat a Lynx gyár mellé.
 
K

kamm

Guest
Nálunk fél év a felmondási idő, egy komolyabb beosztás esetén. ( német cég )
Ilyesmirol nem is hallottam idekint, szerintem Dimon is hamarabb lelephetne a Chase elerol, ha menni akar.
A cegek altalaban leve nem szeretik az ilyesmit (nem jo az senkinek, ha ott jon-megy meg), vezetoi pozicioban mondjuk nem gaz, de ott is max igen barati valasnal latom ertelmet ott tartani az utolso napokig...
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113

USA: A németek nem ismerhetnek meg néhány technológiát, amit az amik beszerelnek az ottani Lynxbe. (Ha csak egy pillanatra belekukkanthatnánk, hogy mit titkolnak. :) De érdekes megtudni ilyen belső infókat az amerikai Lynx gyártásszervezéséről.)

Olaszoknál én az elmondottak alapján nem félnék, hogy a hazai cégek megpuccsolják. A sorrend nagyon fontosnak tűnik. Elsőként mondta cseheket és tótokat, nyilván azért, mert ott nagyon előre haladott a dolog és jók a pozícióink. Utána mondta közvetlenül Itáliát, és nem bizonytalanra mondta ezt sem, hanem hogy konkrét belépései lesznek a helyi cégeknek. (Ez persze valószínűleg szándéknyilatkozatok.) Görögországot nagyon bizonytalan hangsúllyal mondta. (Ott érzésem szerint csak témaként feljött, hogy érdeklődnek, de mivel Athén még nem határozott egyértelműen, ezért cégekkel ott még valszeg el sem indult semmi tárgyalás. Szó szerint a puhatolózásnak tippelném az ottani fázist, még ha ígéretes az, ha érdeklődnek.)

Visszatérve Olaszországra, ha igaz a Lynx iránti érdeklődésük, nekünk meg a Tempest svéd variánsa iránti érdeklődésünk, akkor ez már a második giga projekt, ami Mo. és köztük van. Miközben a RM prezi az Ivecot nyíltan a nemzetközi ellenfeleknél sorolta fel.

A Puma eléggé egyfunkciósra sikerült és drága. IFV-nek tök jó, de sok más feladatkör is van!
Harctéri mentőnek, légvédelmis vagy aknavetős járműnek lehet, hogy keresnek valami mást...

Aknavetős fix, hogy menni fog Lynx alapon a Pumák mellé. Múltkor nagyon rutinosan nem a jövőbeli tervekről beszélt Maróth, hanem azt magyarázta, hogy 8 nap-2 hét alatt a VSZ a tengerbe szorította volna a NATO európai szárnyát. Na, cselesen ott említette meg nagy lelkesen, hogy mennyire nem olcsó, csóró fegyverek voltak a szovjeteké, valahogy úgy fogalmazott, hogy "már akkor is volt önjáró aknavetőjük, amit a németek csak most próbálnak kifejleszteni, még ha ez persze jóval korszerűbb technológiai kivitelben..."
Egyértelmű volt, hogy arról beszél burkoltan, hogy a németek mintegy ellentételezésként az IFV megrendelésünkre és gyárépítésre támogatják a Lynx projektet majd azzal, hogy BW is vásárol a mi aknavetősünkből. Ami fura mód az ő oldalukról épp úgy nem veszteségként, csak szimpla gazdaság támogató projektnek könyvelődik el, mint nekünk. (Ha nem tévedtem, mikor dekódoltam, amit akkor Gáspárunk mondott.)
Ők egy német cégtől vesznek egy katonák számára hasznos eszközt. Kb. mint a EU pénzek finanszírozása a keleti új tagországok kedvező helyzetbe hozásával, amit nálunk a nyugati cégek kapnak kézhez. És lekommunikálható a német katonák felé, hogy mi meg olyan profik vagyunk ebben az aknavetőben meg komcsi időkben volt is már. Szerintem ránk bízzák a harcászati eljárások kidolgozását és majd mint magyar találmányt veszik át, mint az első rendszerbe állító országtól.
Másfelől nekünk ennél olcsóbb beszerzés nem igazán lenne! Ha a BW rendszeresíti alapból a legjobb reklám, plusz mi is, az már két NATO tagország. (És itt ahogy mondjátok is, cseh és szlovákra is jó sanszunk lenne aknavetőknél is.) Nagyon jó marketinget össze lehetne rakni, hogy fél Európába elterjesszük és akkor nem csak gyártási egységár lenne alacsony a tömegtermelés miatt; nem kevés profit, amit a Zrínyibe vissza tudnánk forgatni. És nem kis presztízs a világ porondján.

Ha azt mondaná nekik Németország vagy Lengyelország, hogy 800 darabot rendelek csak hozd ide a komplett európai gyártást

Értem mire mondod, de én ettől nem tartok ennél a két országnál. Lengyelország bele van szerelmesedve a saját típusába, amit már gyártanak. Külön aknavetős változatot is. Inkább szenvedtek a sajátjukkal, mint hogy a gyűlölt németekkel közösködjenek.
Németország meg mint említettem úgy fogja fel, hogy az egész gyártását már 3 évtized óta kiszervezi délre és keletre, ő pont nem érzi magát érdekeltnek, hogy elcsábítja az új EU tagországokból a cégeit, hanem szerezzenek csak ott piacot és a hazautalt profitból majd mindent elrendeznek a német lakosokkal.

Ettől függetlenül persze bárki beígérhet nekik egy 800 db-os rendelést, amitől hűtlenek lennének. De egyelőre úgy tűnik számomra, hogy kezelhető ez a kockázat. A nagy országok rendelkeznek saját gyártó kapacitással és általában saját típust akarnak fejleszteni. A kicsik meg kb a mi számainkat produkálják. Pont emiatt sokkal jobban megéri nekik beszállni egy közös termelésbe, mint kikönyörögni egy full saját gyártást, ami után 40 évig lapátolhatják bele a pénzt, hogy etessék ezt a gyártó kapacitást.

Kb. az lesz, mint az Airbusnál. Mindenki kap egy saját alkatrész beszállító gyárat, de és ezt etetni kell majd neki, ha nem akarják, hogy bezárjon. De még mindig bőven olcsóbb egy ilyen részegység gyár, mint az egész előállításra felhúzott hazai láncot fenntartani egy egyszeri megrendelés kedvéért.

És persze növeli minden résztvevő országnál, hogy azt a jóval kisebb K+F költségből kifejlesztett újdonságot jövőben majd minden másik ország felhasználja a modernizációs programoknál, így a jövő technológiáinak fejlesztése is olcsóbb és kevésbé kockázatos lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen