Te valamit keversz. Generic export control for sensitive technologies az mas, de az megint nagyon nem egyes beszallitok egyeni dontese, hanem a domiciled state export control list alapjan megy (pl Amerikaban Cuba, Venezuela, Iran, North Korea, Russia stb), igy az teljesen mas - de erre irtam, hgogy azt keruli meg a magyar gyarral.Mivel a beszállítóknak mindenféle megfelelőségi kötelezettségeik vannak (product compliance), szerintem többnek van erre kitérő szerződése az integrátorral, mint nem. Ugyanis nekik is vannak beszállítóik, akik hasonló módon gyakorolnak exportjogokat az általuk szállított komponensek felett (most hirtelen egy félvezetőgyártó jut az eszembe, ahol dolgoztam korábban, és tudom, hogy mekkora hangsúly volt ezen kb 10 éve is).
Szóval a lehetőség valóban adott, hogy ne írjanak be a szerződésbe ilyen záradékokat, de szerintem ez a kivétel.
Kb egy éve pl kisebb botrány volt abból, hogy egy német autóipari beszállító ECUját találták meg valami orosz Tigr-ben (4x4 harcjármű), és hogy a beszállító úgy tudta, csak civil eszközökbe épült be az adott doboz. Szankciók nélkül is instant szerződésbontást eredményez az ilyen viselkedés az adott beszállítónál.
Ha egy Renk szallitja a valtot, az nem fog kapni beleszolast abba, hova szallitjak a MANt avagy a Lynxet. Ugyanigy ha a Siemens mondjuk kontrollalni akarna a mikrokontrollereit (hahaha, pun, pun!), akkor mastol vennek helyette. Mas a helyzet mondjuk egy hajtomuvel, ahol total at kell tervezned mindent, ha a GE helyett mondjuk franciat akarsz bele rakni...
Ugyanakkor tudjuk, hogy a nemetek nem engednek a szaudi elmebeteg kozepkori, civilizalatlan torzsi diktaturanak szallitani hkt, igy azt peldaul max Magyarorszag, mint allam rizikozhatja meg reexportkent, de ez is felteteles modban... mindenesetre ha egy magyar ceg epit egy jarmuvet, ahhoz nem latom, miert is kellene olyan alvallalkozoval szerzodnie, amelyik bele akar vau a kesobbi eladasokba...?