A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 707
72 041
113
Na gyárekek!? Ha a mindenkori gondolataim és vízióim közt kotorásztok kicsit, akkor mit gondoltok, úgy van-é és ebből kifolyólag úgy lesz-é?
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 813
39 249
113
Volt egyszer egy olyan mondás, hogy az egész MH-na egyetlen egy nagy tűzközpontja lesz (lehet hogy dandáronként értették?): ide fut be minden felderítési adat (drónoktól, repülőktől, műholdaktól, földi felderítőktől) és innen osztják ki, hogy ki mire lőjjőn a PZH-n át a majdani sorozatvetőkig, stb.
Ha ez működne az jó lenne, de k. nehéz lehet minden felderítő eszköz információját összefésülni egy központba...

Amúgy hatótáv alapján a Skylark is elegendő kellene legyen a tüzérség számára - legalábbis hatótáv alapján.
Az jó, mer azt akkor be tudja mérni az ellen oszt telibe tudja durrantani valami bazi nagy rekettyével vagy bombával.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 631
42 028
113
Az jó, mer azt akkor be tudja mérni az ellen oszt telibe tudja durrantani valami bazi nagy rekettyével vagy bombával.
Ez papíron jól hangzik csak nem így működik. Ez a központ lehet a veszprémi sziklában 20 méterrel a felszín alatt, a budai Várhegyben vagy akár a budapesti metróalagút egy eldugott zugában. A mai infokomm rendszerek mellet a frontól több száz kilométerre is lehet.
Az ukrán irányítási központok telibe bombázása az oroszoknak sem nagyon megy pedig hidd el, hogy nagyon szeretnék és próbálkoznak...
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 137
130 340
113
Röhej,hogy a tuzerosztalynak noncs felderítő -tuzvezeto dronja.50 km-re megis mivel akarják megoldani a celfelderitest es,celkijelolest és tuzhelyesbitest? Oké,ellenuteg feladatnal a 2084 bevetése adja a celkoordinatakat.De egyebb feladatoknal?Csak a mélységi megfigyelők ledznek az egyetlen lehetoseg?
Van de nem organikus hanem a felderítő ezred drónosait rendelik alá.
Hülye elgondolás szerintem.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 165
33 383
113
Volt egyszer egy olyan mondás, hogy az egész MH-na egyetlen egy nagy tűzközpontja lesz (lehet hogy dandáronként értették?): ide fut be minden felderítési adat (drónoktól, repülőktől, műholdaktól, földi felderítőktől) és innen osztják ki, hogy ki mire lőjjőn a PZH-n át a majdani sorozatvetőkig, stb.
Ha ez működne az jó lenne, de k. nehéz lehet minden felderítő eszköz információját összefésülni egy központba...

Amúgy hatótáv alapján a Skylark is elegendő kellene legyen a tüzérség számára - legalábbis hatótáv alapján.
Aha.Ez kulonben elvileg nem hulyeseg- csak gyakorlatilag az.
Mi van,ha kilovik ezt a kozpontot?Vagy csak elszigetelik(zavarjak a kommunikaciojat)?
Kell ilyen kozpontnak lennie,de nem csak annak kell lennie.
Arrol nem is beszelve,hogy igy megnő az informacioatamlas idoszukseglete.Az egysegek és alegysegek elvesztik az önálló hadmuveleti kepesseguket.Ha megszakad a kapcsolat a kozponttal,vakok lesznek es igy kiszolgaltatottak es tehetetlenek.
Ez a szovjetorosz tomeges hadviselesi modszertant idézi.Majd a kozpont jol megmond és előír mindent.....
Nemtudom,hogy mire kepes a Skylark.De azert az árulkodó,hogy az IDF tuzersege a Hermes dront hasznalja alapeszkozkent.
Ugyanakkor szintenkent más típusú dront lehet rendszeresiteni.pl osztaly szinten a Hermes,uteg szinten a Skylark.A nagyobb dron az osztaly teljes felelősségi körzetet tartja szemmel,mig a kisebb az uteget.Egyreszt a redundancia sosem árt.Masreszt tobb szem tobbet lát.Harmadreszt a nagyobb rszkoz tobbfele,es nagyobb teljesitmenyu felderítő eszkozt hordozhat.
Szoval a felderitesnek,es a kiertekelesnek is megvan a rendszere.De az egyelemes rendszer egyreszt konnyen sebezheto,masreszt egy elem nem igazan nevezheto rendszernek....
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 028
5 471
113
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem korábbi piliscsabai Makovecz-kampusza lassan már 4 éve áll üresen. Messze nem tökéletes megoldás a laktanyahiányra a borzalmas kinézetű, nehezen fenntartható épületekkel teli kampusz, de átépítéssel a hivatásos vagy akár a tartalékos állomány számára laktanyaként funkcionálhatna. Előnye, hogy 2021 óta állami tulajdon, így ingyen megkaphatná a sereg, az épületek már megvannak, nem kellene éveket várni a felépítésre, a kormány talán még örülne is neki, hogy végre valami funkciót találnak az üres épületeknek és ami katonai szempontból érdekes lehet, hogy saját vasútállomása van a kampusznak.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 186
10 658
113
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem korábbi piliscsabai Makovecz-kampusza lassan már 4 éve áll üresen. Messze nem tökéletes megoldás a laktanyahiányra a borzalmas kinézetű, nehezen fenntartható épületekkel teli kampusz, de átépítéssel a hivatásos vagy akár a tartalékos állomány számára laktanyaként funkcionálhatna. Előnye, hogy 2021 óta állami tulajdon, így ingyen megkaphatná a sereg, az épületek már megvannak, nem kellene éveket várni a felépítésre, a kormány talán még örülne is neki, hogy végre valami funkciót találnak az üres épületeknek és ami katonai szempontból érdekes lehet, hogy saját vasútállomása van a kampusznak.
Dehogy.
Nem igazi kampusz az, nem épült bele kollégium. Ráadásul amennyiből azt felújítod annyiból tudsz csinálni egy újat, ami nem rothad szét mint ez a szar. Laktanyát akarsz, építs lakatanyát. Nem kellene túlbonyolítani, a lakóépület lehet egyen-épület is, szinte elég lenne az alapozásokat tervezni.

OFF
Az hogy legyen egy új egyetem Pest közelében, nem volt rossz ötlet, nekem volt csajom aki ott tanult, és ő imádta, mert sokat olvasott a vonaton. Amíg a vonat járt. Az egész koncepciónak az a zseniális felújítás vetett véget, egy pár tíz kilométeres vasút felújítása évekig tartott. De amúgy is, ma már értékelem ha nem városban vagyok, de 20 évesen?! Nem papnevelde volt ez, hanem btk, érted, romkocsma, de legalább több kocsma. A faszba gondolták, hogy a diák hol fog melózni az iskola mellett? (és igen, ez is megér egy misét, hogy nyilván könnyebb úgy tanulni, többet lehet elvárni a diáktól ha nem kell mellette dolgoznia)
A másik meg hát Makovecz, biztos egy lánglelkű zseni volt, de sikerült olyat tervezni és építeni ami 20 év alatt teljes felújítást igényel, rothad és beázik. Szerintem randa is. Valahogy amihez nyúlt, az ilyen lett.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 631
42 028
113
Egyszer írd már össze azokat a beszerzèseket amire azt írod "az nem olyan sok/ez simán belefèrne" stb.

Eskü nem kötekedès.

De ezt kb havonta olvasom tőled.
Köszönöm kérdésed! :)

Lássuk akkor!
GDP 2% védelmi kiadás szint mellett ha 30%-ot költünk fejlesztésre (20% a NATO ajánlás, de nálunk volt ez 40%-is már) akkor évente ennyit tudunk fegyver/képesség vásárlásra költeni:
180 mrd x 0,02 x 0,3 = 1,08 mrd USD. Tehát kb. egy milliárd dollár kellene legyen az éves fejlesztési keret ha nem kamu, hogy nálunk megvan az évi 2%-os NATO elvárt védelmi kiadás.

2026-tól számolom mire lenne lehetőség, mert addig sok beérkező kifizetendő eszköz van. Bár 2026-os szállításokat idén kellene megrendelni, különben 1-2 évig semmi nem fog jönni.
Az évi egy milliárdnak is 60%-ékát költöm el, hogy maradjon Lynxre meg más korábban indított beszerzésre ami évtizedvégéig is elhúzódhat.

Az alábbiak valamilyen kombinációja férnének bele évi 600 millió dollárba 5 éves nagyjából egyenletes fizetéssel számolva.

Tüzérség:
24 db PULS - 17 millió USD/darab rakétákkal (a dán beszerzés felkerekített áraival számolva) vagyis 408 millió dollár. 5 évre elosztva 82 millió dollár/év. Ha nem akarnak ennyit költeni akkor 18 indító 61 millió dollár/év. (5 éves szállítás is inkább a rakétákra vonatkozik)
48 db ATMOS - nálunk nem ez a favorit mint tudjuk, pedig k. jó ér/érték arányú cucc. 6,3 millióért vették dánok darabját. 7 millióval számolva 48 löveg 336 millió dollár. 5 év alatt leszállítva 67 millió dollár/év. (Az 5 éves szállítás itt az infrastruktúra és az ember hiány miatt indokolt: lásd Leopardok és PZH-k esete)
48 db HX3 löveg - erre még nincs ár szóval tippelni tudok, de mivel RM ezért k. drága lesz. Tippre 12 millió/darab, vagyis 5 év alatt 115,2 millió dollár/év. Kétszer annyi mint az ATMOS, de ez valamiért nem számít. Rakétatüzérség mellet sok értelme nincs az L/60-as lövegnek...

Tüzérségre a legdrágább kombináció is picit kevesebb mint 200 millió dollár/év (5 éven át)

Harcjárművek:

Egy kerekes dandár kerekes harcjárművei:
156 PATRIA AMV IFV - 10 millió USD/darab (szlovák árak felkerekítve + 4 millió egy jobb IFV toronyra) 1560 millió USD, 5 év alatt: 312 millió USD/év
53 PATRIA 6x6 támogató feladatokra - 1,5 millió USD/db - 80 millió dollár 5 év alatt 16 millió dollár/ év
Tehát egy Patriákkal felszerelt dandár beszerzése 330 millió USD/év kiadást jelentene 5 éven át

De lenne,lehetne egy könnyebben felszerelt budget verzió is a kerekesekre:
Level 4-re páncélozott 6x6-osokkal felszerelni egy komplett dandárt - lettek is ezt teszik saját gyártással!
Nagy része kaphatna egy gépágyús ATGM-es RCWS-t. Izraeli tornyokhoz még APS is van. A BTR-hez képest fényéves ugrás lenne!
4 millióval számolom darabját (az alap modell 1,5 millió), akkor is 209x4 = 836 millió. 5 évre elosztva: 167,5 millió/év

Harckocsi

KF51 - Pappi 20 millió ejró alá ígérte darabját, ami ha ő mondja biztos kamu, de jobb híján legyen akkor 22 millió dollár. 44x22= 968 millió dollár. 194 millió dollár/év 5 év alatt.

Tehát pl. évi 600 millióból 5 év alatt simán vehetnénk egy komplett dandárt 44 harckocsival, 209 db Patria AMV és 6x6 kerekes harcjárművel 24 ATMOS-szal. Még maradna is évi 40 millió másra a 600-as keretből.

Légi eszközök

HERMES-900 drón - kb. 10 millió dollár darabja (valahol olvastam). 12 gépes drón század 120 millió. 5 év alatt fizetve 24 millió/év - még ez is beleférne a 600 millióba a dandár mellé. Ha visszamondjuk tök értelmetlen L-39NG felderítőt, már is meg van az összeg fele/harmada!

LUNA NG drón dandár szintű felderítőnek (RM tehát biztos megvesszük! :p )
Dandáronként 1 rendszer kellene 5 drónnal. Ennek ára kb. 20 millió EUR (tavalyi német vétel alapján). 3 rendszer 60 millió, 5 évre 12 millió EUR vagyis 13 millió USD/év

Tehát baromi sok mindent lehetne!

Az hogy nem valósul meg, annak a következő okai lehetnek:
  1. Nem akarják - néha már ez az érzése az embernek, de legyünk ennél jobb hiszeműek
  2. Kamu, hogy a GDP 2%-át akarjuk hosszútávon is honvédelemre költeni, mert akkor minden évben lenne 500-600 millió dollár új vásárlásokra. Jelenleg még az MG idején rendelt cuccokat fizetgetjük, de ezek '26 végéig beérkeznek. Ha utána is maradna GDP 2%-os költés, akkor kell legyen forrás új vásárlásokra. Ezeknek meg idén le kellene szerződni
  3. Hihetetlen bénán tárgyalnak, hogy prioritásnak jelölt témákat több év alatt sem tudnak leütni. Rakétatüzérség sehol, török 4x4 is k. nehéz szülés volt. MANPADS sincs sehol pedig alapfelszerelés kellene legyen zászlóalj szinten legalább!
Szóval itt valamelyik fenti pontok keveréke van, de egyelőre elég sovány amit jövőre vonatkozóan sikerült leszerződni - és publikusan tudható.
 

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 208
2 704
113
Dehogy.
Nem igazi kampusz az, nem épült bele kollégium. Ráadásul amennyiből azt felújítod annyiból tudsz csinálni egy újat, ami nem rothad szét mint ez a szar. Laktanyát akarsz, építs lakatanyát. Nem kellene túlbonyolítani, a lakóépület lehet egyen-épület is, szinte elég lenne az alapozásokat tervezni.

OFF
Az hogy legyen egy új egyetem Pest közelében, nem volt rossz ötlet, nekem volt csajom aki ott tanult, és ő imádta, mert sokat olvasott a vonaton. Amíg a vonat járt. Az egész koncepciónak az a zseniális felújítás vetett véget, egy pár tíz kilométeres vasút felújítása évekig tartott. De amúgy is, ma már értékelem ha nem városban vagyok, de 20 évesen?! Nem papnevelde volt ez, hanem btk, érted, romkocsma, de legalább több kocsma. A faszba gondolták, hogy a diák hol fog melózni az iskola mellett? (és igen, ez is megér egy misét, hogy nyilván könnyebb úgy tanulni, többet lehet elvárni a diáktól ha nem kell mellette dolgoznia)
A másik meg hát Makovecz, biztos egy lánglelkű zseni volt, de sikerült olyat tervezni és építeni ami 20 év alatt teljes felújítást igényel, rothad és beázik. Szerintem randa is. Valahogy amihez nyúlt, az ilyen lett.
Bocs de en ugy tudtam eredetileg is mar szovjet laktanya volt. Azutan jott az egyetem otlet...

Tevedes jogat fenntartom + nem az volt, hogy a nemzeti archivum megy majd most oda?
 
  • Imádom
Reactions: Kim Philby

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 028
5 471
113
Dehogy.
Nem igazi kampusz az, nem épült bele kollégium. Ráadásul amennyiből azt felújítod annyiból tudsz csinálni egy újat, ami nem rothad szét mint ez a szar. Laktanyát akarsz, építs lakatanyát. Nem kellene túlbonyolítani, a lakóépület lehet egyen-épület is, szinte elég lenne az alapozásokat tervezni.
Azért írtam kampuszt, mert így hívják, de tőlem hívhatjuk nemkampusznak is. Egy laktanya méretű komplexum beruházás (telekvásárlás, közbeszerzés a tervezésre, tervezés és építési engedélyek beszerzése, közbeszerzés kivitelezésre, építés) idő és költségigénye a nulláról kezdve, ahogy te javaslod több tíz vagy inkább százmilliárd és talán az évtized végére elkészül. Ezzel szemben ez a nemkampusz itt van üresen, már holnap is lehetne használni ingyen. Az épületek valóban messze vannak az ideálistól, de az átépítésük alatt is lehetne már használni az objektumot. A "zöldmezős" laktanyához képest fillérekért.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 813
39 249
113
Az Ikarus terepjáró nem holmi rosszul sikerült vicc. Története 1986-ig nyúlik vissza, akkor mutatta be a francia Auverland cég az A3 típust, melyet elsősorban a hadsereg számára fejlesztettek, de civilek is megvehették. Amikor 1999-ben a menekülés útját kereste az Ikarus, ennek a terepjárónak a licenszét vásárolták meg, hogy hazai gyártással, Ikarus A3-ként honvédségi beszerzésen induljanak vele. Sosem tudjuk meg, mi lett volna, ha sikerül a terv, mert az Ikarus még azelőtt csődbe ment, hogy a Honvédség terepjárót választott volna magának az Uazok helyére. Összesen öt kaszni készült Mátyásföldön, ebből hármat szereltek készre, prototípusnak, és mind a három rendszámot is kapott. Ez itt az utolsó, melyben ott az eredetileg bele szánt francia dízelmotor és váltó, olasz terepváltó és angolszász merev hidak. És ez így egyben bizony a valódi, magyar gyártású Ikarus terepjáró. Egy darabka történelem, melyről Juhos Sándor mesél nekünk.
Erről nem is tudtam
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 292
113
Az Ikarus terepjáró nem holmi rosszul sikerült vicc. Története 1986-ig nyúlik vissza, akkor mutatta be a francia Auverland cég az A3 típust, melyet elsősorban a hadsereg számára fejlesztettek, de civilek is megvehették. Amikor 1999-ben a menekülés útját kereste az Ikarus, ennek a terepjárónak a licenszét vásárolták meg, hogy hazai gyártással, Ikarus A3-ként honvédségi beszerzésen induljanak vele. Sosem tudjuk meg, mi lett volna, ha sikerül a terv, mert az Ikarus még azelőtt csődbe ment, hogy a Honvédség terepjárót választott volna magának az Uazok helyére. Összesen öt kaszni készült Mátyásföldön, ebből hármat szereltek készre, prototípusnak, és mind a három rendszámot is kapott. Ez itt az utolsó, melyben ott az eredetileg bele szánt francia dízelmotor és váltó, olasz terepváltó és angolszász merev hidak. És ez így egyben bizony a valódi, magyar gyártású Ikarus terepjáró. Egy darabka történelem, melyről Juhos Sándor mesél nekünk.
Erről nem is tudtam
a csepelbe meg Laplandert gyártott