A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 332
12 750
113

"Példátlan, ami a honvédséggel történik, a miniszter parlamenti kontroll nélkül tesz vele azt, amit akar​

Biankó csekket adatott magának a kormány, és elkezdte beváltani. Ment a kukába a honvédek jogállásáról szóló kétharmados törvény, eljött a rendeleti kormányzás ideje a katonaságnál is.


Miközben a kétharmados parlamenti többségét a kormányfő 2010 óta gyakran arra használta, hogy sarkalatos törvényekben vagy közvetlenül az alkotmányban szabályozzon olyan (részlet)kérdéseket, amelyekbe nem tűri az ellenzék beleszólását, az egyik legfontosabb stratégiai – következésképp széles körű egyetértést igénylő – területen, a honvédség esetében pont az ellenkező utat készül járni.
Bár az Alaptörvényben 12 éve kimondatott, hogy „a Magyar Honvédség szervezetére, feladataira, irányítására és vezetésére, működésére vonatkozó részletes szabályokat sarkalatos törvény határozza meg”, az alkotmányfogalmazó Szájer József akkoriban még aligha számolt Szalay-Bobrovniczky Kristóf színre lépésével. Márpedig a 2022-ben hivatalba került új honvédelmi miniszter „a korszakváltás ambíciójával” lépett pályára, és egy Parkinson-kóros sebész kézügyetlenségével nyúlt a védelmi szektorhoz.
Már a fiatalításnak mondott leépítési hullámmal is igencsak felborzolta a kedélyeket – amely jegyében tapasztalt, a negyvenes éveik közepén járó katonai vezetők kerültek lapátra –, most mégis olyan jogosítványt kapna, amely birtokában az állományt teljes egészében a saját belátása szerint formálhatná át."

Valaki esetleg előfizetője-a hvg-nek és a cikk további részét ide tudná másolni?

https://hvg.hu/360/20240425_hvg-hon...nyzas-alaptorveny-bianko-csekk-kezi_vezenyles
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 882
35 300
113
Megjöttek a gépek a horvátokhoz.
(vegyük észre, irigykedve, hogy egyből az új hangárokba tudnak beállni)
de nézd meg monolit betonból épült falak pillérek között és acélvázas tetőszerkezet...
ez civílbe mezőgazdasági gaponatáróló kategória. Ha a sereg építtetné itthon minimum fotbalstadion árba lenne...
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
2 522
8 365
113
Hát arra mindenképpen, hogy ők képesek voltak normálisan előkészíteni az infrastruktúrát az új eszközöknek (nekünk ez kurváára nem megy és le van maradva a beszerzésekhez képest, főleg a légierős részen)
Szolnok ennek a minta példája azon csodálkozom hogy meg nem mondta az Airbus nekünk h nem vállalunk garit mert nem tudjatok a szerződésben foglalt feltételeket maradéktalanul teljesíteni :)
Vagy lehet már említettek egy ket illetékesnek hogy ez lesz :cool:
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 736
76 799
113
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 138
10 470
113
Nem ezt mondtam, sokkal több eszközünk érkezett be már de az infrastruktúra elhanyagolása az sajnos Szomorú tény. Tavaly állnia kellett volna a hangárkomplexumnak Szolnokon. Most kezdtek alapozni...
Hát, nincsen pénz.
És ha én jól tudom van némi kis villongás, hogy ki felel a honvédségi építkezésekért, az ÉKM vagy a HM, ettől nem lesz gyorsabb semmi.
És hát nincsen pénz.
Az építőipari kapacitások is le vannak kötve, ez is lassítja a folyamatot.
És nincsen pénz.
Valamint van a nagy ötlet, hogy lehet a honvédségnek adott EU-pénz (ezek nincsenek letiltva) egy részét a szokott patakba önteni, miként lehet vasúti pályaudvar meg P+R parkoló építését eladni honvédségi beruházásnak. Lássuk be, ez nem könnyű feladat, megakadt kicsit a rendszer torkán.
És nincsen pénz.
Valamint megy a közbeszerzéseken a tesze-toszáskodás, a HM sincsen felkészülve több, nagy építőipari megrendelés kiírására, a piaci közbeszerzési szakértők, meg ellenségei Lázárnak.
Meg pénz sincsen.
Viszont az pozitív, hogy azok az ismerősök, kollégák akik dolgoznak (hisz ez kicsi ország, ismerjük egymást) a honvédeknek egészen meg vannak lepve, hogy a katonák tudják mit akarnak, és az utóbbi két-három évben tök jó önbizalmuk kezd lenni. Mármint kezdenek sokkal büszkébbek lenni arra, hogy ők katonák, néha egész rendesen az asztalra basznak, mikor nem az van amit ők akarnak. Ez pár éve (5-7 éve nem vasutat tervezek) egyáltalán nem így volt, totál megtört társaság képét mutatták az egyeztetéseken. Volt, hogy rakodó tervezéshez mutogatták a kollégáknak az eszközöket, kurva büszkék az új cuccokra. (én bezzeg nem mentem velük ki aznap a helyszíni egyeztetésre, évekig fogom még bánni)
Meg nincsen pénzünk, de az eszköz árához képest olcsó könnyűszerkezetes csarnokok nem épülnek mindenfelé. Bakker, még a D-20 meg a BTR is tető alatt kéne hogy álljon, egy zárt csarnok pimpf költség! És értem, hogy orosz és megy esőben is, de a Zsiguli is valahogy jobb állapotban maradt ha garázsban tartottad! Mivel jó esetben ezek az eszközök alig használva (hiszen béke van) vannak itt 40 évig, mi lehet fontosabb mint az állagmegóvásuk?! Mi semmiből nem tanulunk?
A javító csarnokok, hangárok lehetnek temperált, fűtött csarnokok, de tegyünk már mindent tető alá. A buszokat, Mercedes terepjárókat és teherautókat is.
 

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
1 082
2 610
113
Nem ezt mondtam, sokkal több eszközünk érkezett be már de az infrastruktúra elhanyagolása az sajnos Szomorú tény. Tavaly állnia kellett volna a hangárkomplexumnak Szolnokon. Most kezdtek alapozni...
Ez egy több évtizedes probléma, ami nem csak azzal kezdődött, hogy a Mig-29-eseket a szabad ég alatt tárolták, hanem hogy már az elődeik is (21-esek) szabad ég alatt voltak. A Gripennél megoldották, de Szolnokon nem sikerült. Talán azért is, mert a Mi-8/17-esek és 24-esek bírták a szilaj tartást. Bírták, bár nem ideális, és már azok is megérdemelték volna a hangárokat. (Folytathatnám a sort: Hajdúhadházon a BTR-ek többsége még mindig a szabad ég alatt van tárolva, jó esetben legalább ponyva jut rá.)
Aztán szerintem volt valami hibás beidegződés a politikusokban is. Az, hogy nem bírnak rendszerben gondolkozni. Ha megvesznek egy gépet az még önmagában nem jelenti a struktúraváltást, inkább a lépcső alját amin fel kellene lépni. Szerencsére a modern gépeknél - pláne ha logisztikai csomaggal veszik - elő van írva a megfelelő tárolási körülmények biztosítása, különben ugrik a garancia.
Amikor Bobó azt mondja, hogy szemléletváltásra van szükség a haderőnél, akkor ezt is kellene, hogy jelentse. Óvjuk a technikát akkor is, amikor csak tároljuk. Mivel azonban az ilyen beruházások (hangárok) építését külső körülmény (szerződés) kényszeríti ki, ezért a szemléletváltással még le vagyunk maradva. Ennek egyenes következménye, hogy nem készül el időben a hangár. De legalább már építik, az is valami.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 998
123 766
113
Hát, nincsen pénz.
És ha én jól tudom van némi kis villongás, hogy ki felel a honvédségi építkezésekért, az ÉKM vagy a HM, ettől nem lesz gyorsabb semmi.
És hát nincsen pénz.
Az építőipari kapacitások is le vannak kötve, ez is lassítja a folyamatot.
És nincsen pénz.
Valamint van a nagy ötlet, hogy lehet a honvédségnek adott EU-pénz (ezek nincsenek letiltva) egy részét a szokott patakba önteni, miként lehet vasúti pályaudvar meg P+R parkoló építését eladni honvédségi beruházásnak. Lássuk be, ez nem könnyű feladat, megakadt kicsit a rendszer torkán.
És nincsen pénz.
Valamint megy a közbeszerzéseken a tesze-toszáskodás, a HM sincsen felkészülve több, nagy építőipari megrendelés kiírására, a piaci közbeszerzési szakértők, meg ellenségei Lázárnak.
Meg pénz sincsen.
Viszont az pozitív, hogy azok az ismerősök, kollégák akik dolgoznak (hisz ez kicsi ország, ismerjük egymást) a honvédeknek egészen meg vannak lepve, hogy a katonák tudják mit akarnak, és az utóbbi két-három évben tök jó önbizalmuk kezd lenni. Mármint kezdenek sokkal büszkébbek lenni arra, hogy ők katonák, néha egész rendesen az asztalra basznak, mikor nem az van amit ők akarnak. Ez pár éve (5-7 éve nem vasutat tervezek) egyáltalán nem így volt, totál megtört társaság képét mutatták az egyeztetéseken. Volt, hogy rakodó tervezéshez mutogatták a kollégáknak az eszközöket, kurva büszkék az új cuccokra. (én bezzeg nem mentem velük ki aznap a helyszíni egyeztetésre, évekig fogom még bánni)
Meg nincsen pénzünk, de az eszköz árához képest olcsó könnyűszerkezetes csarnokok nem épülnek mindenfelé. Bakker, még a D-20 meg a BTR is tető alatt kéne hogy álljon, egy zárt csarnok pimpf költség! És értem, hogy orosz és megy esőben is, de a Zsiguli is valahogy jobb állapotban maradt ha garázsban tartottad! Mivel jó esetben ezek az eszközök alig használva (hiszen béke van) vannak itt 40 évig, mi lehet fontosabb mint az állagmegóvásuk?! Mi semmiből nem tanulunk?
A javító csarnokok, hangárok lehetnek temperált, fűtött csarnokok, de tegyünk már mindent tető alá. A buszokat, Mercedes terepjárókat és teherautókat is.
Az a helyzet, hogy feje tetején áll a haderőfejlesztésünk és a kikepzési, elhelyezési és egyéb infrát ami megalapozts volna 2017-18 környékén az egészet azt figyelmen kívül hagyta a vezetés.

Most ott tartunk emiatt, hogy ömlik.be a cucc és a gyártók huppognak, hogy nem tartjuk be a szerződésekben vàllalt tárolási kötelezettségeket, a gyakorlótereket és lőtereket amiken egyre több kiképzés van nem újítottottuk fel időben és most küzdünk, hogy a berendezéseket működtetni tudjuk az extenzív használat mellett...

A tartalékos rendszernek meg gyakorlatilag nincsenek infastrukturàlis alapjai.

Ezzel kellett volna kezdeni amikor még volt pénz..
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 011
23 195
113
Az a helyzet, hogy feje tetején áll a haderőfejlesztésünk és a kikepzési, elhelyezési és egyéb infrát ami megalapozts volna 2017-18 környékén az egészet azt figyelmen kívül hagyta a vezetés.

Most ott tartunk emiatt, hogy ömlik.be a cucc és a gyártók huppognak, hogy nem tartjuk be a szerződésekben vàllalt tárolási kötelezettségeket, a gyakorlótereket és lőtereket amiken egyre több kiképzés van nem újítottottuk fel időben és most küzdünk, hogy a berendezéseket működtetni tudjuk az extenzív használat mellett...

A tartalékos rendszernek meg gyakorlatilag nincsenek infastrukturàlis alapjai.
Ha visszaemlékezek rémlik, hogy évekkel korábban itt megmondtuk előre, hogy ez a pillanat, ez a nemkivánt állapot el fog jönni. Azt is viccesen megjegyeztük, hogy professzionálisabb (és nyilván lelkesebb) menedzsmentet tudtunk volna összerakni a fórumozókból a Z2026 kivitelezésére... :)
Igazából azon tanakudtunk a legtöbbet, hogy a katonai vagy a politikai vezetés nemtörődömsége/alkalmatlansága/stb. volt-e leginkább az oka ennek, vagy egyszerre mindkettő. Ha az utóbbi, akkor örüljünk, hogy legalább idáig eljutottunk.
 

J.G.

Well-Known Member
2023. április 11.
1 759
5 390
113
Az a helyzet, hogy feje tetején áll a haderőfejlesztésünk és a kikepzési, elhelyezési és egyéb infrát ami megalapozts volna 2017-18 környékén az egészet azt figyelmen kívül hagyta a vezetés.

Most ott tartunk emiatt, hogy ömlik.be a cucc és a gyártók huppognak, hogy nem tartjuk be a szerződésekben vàllalt tárolási kötelezettségeket, a gyakorlótereket és lőtereket amiken egyre több kiképzés van nem újítottottuk fel időben és most küzdünk, hogy a berendezéseket működtetni tudjuk az extenzív használat mellett...

A tartalékos rendszernek meg gyakorlatilag nincsenek infastrukturàlis alapjai.

Ezzel kellett volna kezdeni amikor még volt pénz..
Ez kinek a hibája? Vagy ennek sincs felelőse?
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 882
35 300
113
a legnagyobb baj hogy nem tudnak folyamatába gondolkozni.
sima csarnokok párszáz milliós tételek kismillio cég foglalkozik az építésükkel fél év alatt kopra feléítenek egy acélvázas csarnokot szendvicspanel borítással.
nem kellene semmi extra mindig az aljzattal jönnek hogy milyen extrém teherbírású ajzatra van szükség... hát nem kell extrém ajzat pont a fajlagos talajnyomás miatt mert egyáltalán nem extrém talajnyomások vannak a harcjárműveknél.

a másik a tároló garázsok ami csak tárolásra szolgál ott nem kell a teljes oldalát ajtóval ellátni simán be lehet parkoltatni a járműveket kevesebb ajtón keresztül is. ilyen helyekre még csak beton padozat sem szükséges bőven elég a zúzottkő...

aztán késöbb lehet betonozni ha változna a funksció....

tartalékos rendszernek a konténerek nagyon jó választás lenne gyorsan késszvannak egyszerűen olcsón telepíthetőek szükség esetén bonthatóak így szükség esetén áttelepíthető. ami nagy előny egy katasztrófába vagy háborúba.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 882
35 300
113
R.696adf5f27fbbf788f7517b1debee700
gabonatárolásra tudnak ilyet építeni ahol nehézgépek közlekednek ahol nehéz eszközök vannak telepítve adott esetbe. ez nem jó mert párszáz millióból megvan és pár hónap alatt megépül... (garázsnak tökéletes) minimális plusz költség lenne az a néhány reflektor vagy tábori világítókészlet felhelyezése.
 

tindalos

Well-Known Member
2011. október 8.
1 628
5 520
113
Szolnok ennek a minta példája azon csodálkozom hogy meg nem mondta az Airbus nekünk h nem vállalunk garit mert nem tudjatok a szerződésben foglalt feltételeket maradéktalanul teljesíteni :)
Vagy lehet már említettek egy ket illetékesnek hogy ez lesz :cool:
Az airbus inkább kussoljon és örüljön hogy nem mondjuk vissza a foshalmaz 225-öt és nem zavarják haza az idióta alkalmatlan francia "szakembereket"!
(A gépek pedig hangárban vannak mind.)