A kiépített gyártósor, gépek, csarnok, szakember mit fog utána csinálni?? Jobb híján visszamegy az AUDI-ba, és ott folytatja ahonnan indult. Majd 20 év múlva mikor leváltjuk 2040-ben a gépeket, akkor újra eljátsszuk ezt?? Ugyanmár. Itt egy dolognak lenne értelme, egy közös V4 védelmi beszerzési társulásnak.
Szigorúan liszensz gyártásról beszélek most, isten ments, hogy elkezdjünk itthon kókányolni, meg maszatolni ilyen, olyan saját fejlesztéssel, akár ezeréves alapokon kiindulva, aminek már nincs helye a modern harcmezőkön...
A motor kivételével elég sok mindent mi is le tudunk gyártani itthon egy modern kerekes apc-hez. Rengeteg járműipari beszállító van itthon hozzá. Igazából a gyártók is arra törekednek, hogy minél több kereskedelmi forgalomban is elérhető részegységet használjanak fel ezzel is csökkentve a költségeket, így lehet, hogy nem is annyira különbözik egy teherautótól egy ilyen gép, mint amennyire gondolnánk, ugyan ez igaz egy mrap-ra. Nem beszélve, hogy ezek már a tervezéstől modul rendszerű, könnyen módosítható járművek, kis túlzással azt raknak bele és ott módosítják, ahol a megrendelő kívánja. Lásd Rosomak, amin kitudja hány módosítást végeztek a finn mérnökök a lengyelekkel kolegákkal karöltve, saját igényeikhez igazítva (beszállítókhoz).
Szentgothárdon ott az Allison hajtóműgyár, a váltómű már megvan. Rába tudná gyártani a futóművet és máris a két legfontosabb részegység már megvan a háromból.
A csehek is a Tatránál gyártatták a Pandurok futóművét és most a Titus-ét is ott fogják. Láss csodát nekik megérte még ilyen viszonylag kis mennyiségben is... Most Indonéziába szállítottak pár darab Pandur-t, köztük fire support változatott 105-ös löveggel. Éppen tesztelik őket. A franciák kiszervezték a Titus-ok gyártását hozzájuk, ha megrendelés érkezik rá, a csehek fogják gyártani...
Horvátok Kuwaitba gyártanak kisebb mennyiségben AMV Patriát. A lengyelek 40 db +50 opciós üzletet kötöttek az UAE-al.
A romákok kitudja hova gyárthatnak a jövőben majd Piranha 5-öt, mivel olcsóbb a román munkaerő, alacsonyabb a jármű ára, versenyképesebb a piacon.
És itt van a lényeg. A gyártás kiszervezése. Ha ne adj isten elkezdenénk itthon gyártani teszemazt Boxer-t egy vegyes vállalatban. Simán gyárthatnánk bérbe az anyacégnek exportra, mindenkinek kölcsönösen megérné. Nekünk a pénz nem elhanyagolható része itthon csapódna le, nem kevés új munkahelyet és megbízást adva a magyar beszállítóknak (ez még mindig több mint a semmi), nekik meg nagyobb hasznot, mintha németbe gyártanák le. Nameg, könnyebb a javítóbázist megszervezni, a jövőbeli módosításokat/fejlesztéseket elvégezni, saját változatokat kialakítani. Nem beszélve, hogy egy ilyen gyártósoron később vagy mellette tudunk gyártani mrap-ot, páncélozott teherautót, bármit saját igényre vagy bérbe... ez a nem mind1. Érdekes, másoknak megéri, csak nekünk nem...