A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Ha mar felhoztam a muszaki dolgokat is tobbek kozt.
Kihangsulyoznam annak jelentoseget.

Muszaki foldmunkagepek vagy hidvetok nagymertekben novelik egy vedelemben allo alakulat tulelesi eselyeit. Emellett nagyban gatolhatja behatarolhatja az ellenseg tamadasi iranyait... Igy csapdak zsebek katlanok alakithatok ki a vedelem melysegeben. Kevesebb ember nagyobb bitonsagban vedhet meg joval nagyobb teruleter vahy szakaszt. A foldmunka gepek megelozo alkalmazasaval.

Az arok harcaszat a mai napig letezik es jelentos erot kepvisel. Nem csak a front loveszarok tartozik ide az on es korvedo kepes muvek is ilyenek ami kicsiben lehet rajallas de lehet ezred dandar szintu vagy magasabb egyseg harcallasa is.

A tuzersegi allasok kialakitasanal is a mai napig fontos muvelet a foldmunka de ugyan ez taborok eseteben is.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
A sorozas csak felfugessztett nem eltorolt intezmeny.
Ha lessz akkor kesszenlet lessz./keszenleti helyzet minimum./
 

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 217
3 566
113
Mert van piacuk azáltal hogy nem ment le minden a béka ............ értve ezalatt hogy korábban is apró cseprű megrendelésekkel fent tudtak maradni.
Igen itt egy gyártást csak úgy lehetne megoldani ha közben piacra is gyártól. Ahhoz meg "erős" vevő kell. A gyenge vevőkből csak el tengilengizel.
Véleményem szerint is többre képes "lenne" a hazai ipar mint gondolnánk de sok buktató is lenne. Többek között szakképzett,motivált munkaerő. Mert na az a mai világban egyre inkább hiánycikk. Robotokkal meg nem lehet minden gyártási folyamatot kiváltani.
Osztom azokat a véleményeket akik inkább a háttér (szerviz,alkatrész stb) megteremtését favorizálják. Nem álmodok nagyot, inkább reálisat :D

Ezért kell a vegyesvállalat, majd az anyacég terjeszkedik a piacon és hozza a megrendeléseket (remélhetőleg).
A hadiipar meg pont az a kategória, ami olyan árszabással dolgozik, hogy bőven futná a teszem azt etalon Audinál jobb bérezésre és onnantól a munkaerő kérdése is meg van oldva kis túlzással. Amúgy sem halnánk bele abba a max párszáz főbe, több pénz elszivárog az ilyen-olyan HM lopodákban...
 

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 217
3 566
113
De, hogy kicsit ellent mondjak magammal. A kiválasztásra kerülő jármű típusa nagyban befolyásolja, hogy megéri-e nekünk a liszenszgyártáson gondolkozni. Egy Rosomáknál, vagy egy török valaminél nem fogja megérni, mert ezeknél max saját magunknak gyárthatunk, drágábban, mert nem tudunk versenyre kelni a lengyelekkel, vagy törökökkel... na de egy Boxernél már megérheti a korábban leírtak miatt.

Láncos technikát meg szóba se hozom, soha a büdös életbe nem fogunk mi gyártani. :D
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 889
6 142
113
De, hogy kicsit ellent mondjak magammal. A kiválasztásra kerülő jármű típusa nagyban befolyásolja, hogy megéri-e nekünk a liszenszgyártáson gondolkozni. Egy Rosomáknál, vagy egy török valaminél nem fogja megérni, mert ezeknél max saját magunknak gyárthatunk, drágábban, mert nem tudunk versenyre kelni a lengyelekkel, vagy törökökkel... na de egy Boxernél már megérheti a korábban leírtak miatt.

Láncos technikát meg szóba se hozom, soha a büdös életbe nem fogunk mi gyártani. :D

A Boxert a románok is fogják gyártani (elvileg), így nem túl valószínű, hogy nekünk is adna gyártást a német, annyi kereslet nincs rá.
 

BiancoGasto

Well-Known Member
2018. november 14.
758
918
93
Szigorúan liszensz gyártásról beszélek most, isten ments, hogy elkezdjünk itthon kókányolni, meg maszatolni ilyen, olyan saját fejlesztéssel, akár ezeréves alapokon kiindulva, aminek már nincs helye a modern harcmezőkön...
A motor kivételével elég sok mindent mi is le tudunk gyártani itthon egy modern kerekes apc-hez. Rengeteg járműipari beszállító van itthon hozzá. Igazából a gyártók is arra törekednek, hogy minél több kereskedelmi forgalomban is elérhető részegységet használjanak fel ezzel is csökkentve a költségeket, így lehet, hogy nem is annyira különbözik egy teherautótól egy ilyen gép, mint amennyire gondolnánk, ugyan ez igaz egy mrap-ra. Nem beszélve, hogy ezek már a tervezéstől modul rendszerű, könnyen módosítható járművek, kis túlzással azt raknak bele és ott módosítják, ahol a megrendelő kívánja. Lásd Rosomak, amin kitudja hány módosítást végeztek a finn mérnökök a lengyelekkel kolegákkal karöltve, saját igényeikhez igazítva (beszállítókhoz).
Szentgothárdon ott az Allison hajtóműgyár, a váltómű már megvan. Rába tudná gyártani a futóművet és máris a két legfontosabb részegység már megvan a háromból.

A csehek is a Tatránál gyártatták a Pandurok futóművét és most a Titus-ét is ott fogják. Láss csodát nekik megérte még ilyen viszonylag kis mennyiségben is... Most Indonéziába szállítottak pár darab Pandur-t, köztük fire support változatott 105-ös löveggel. Éppen tesztelik őket. A franciák kiszervezték a Titus-ok gyártását hozzájuk, ha megrendelés érkezik rá, a csehek fogják gyártani...
Horvátok Kuwaitba gyártanak kisebb mennyiségben AMV Patriát. A lengyelek 40 db +50 opciós üzletet kötöttek az UAE-al.
A romákok kitudja hova gyárthatnak a jövőben majd Piranha 5-öt, mivel olcsóbb a román munkaerő, alacsonyabb a jármű ára, versenyképesebb a piacon.

És itt van a lényeg. A gyártás kiszervezése. Ha ne adj isten elkezdenénk itthon gyártani teszemazt Boxer-t egy vegyes vállalatban. Simán gyárthatnánk bérbe az anyacégnek exportra, mindenkinek kölcsönösen megérné. Nekünk a pénz nem elhanyagolható része itthon csapódna le, nem kevés új munkahelyet és megbízást adva a magyar beszállítóknak (ez még mindig több mint a semmi), nekik meg nagyobb hasznot, mintha németbe gyártanák le. Nameg, könnyebb a javítóbázist megszervezni, a jövőbeli módosításokat/fejlesztéseket elvégezni, saját változatokat kialakítani. Nem beszélve, hogy egy ilyen gyártósoron később vagy mellette tudunk gyártani mrap-ot, páncélozott teherautót, bármit saját igényre vagy bérbe... ez a nem mind1. Érdekes, másoknak megéri, csak nekünk nem...

A Titus eleve Tatra alvázon van tudomásom szerint+ a cseh know-how a járműgyártásban. Le vagyunk maradva tőlük. De összeszerelés, valamenyi komponens itthoni gyártása szerintem is elengedhetetlen. Csak hát gépeket beszerezni könnyebb mint tudást.
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 271
5 479
113
Szigorúan liszensz gyártásról beszélek most, isten ments, hogy elkezdjünk itthon kókányolni, meg maszatolni ilyen, olyan saját fejlesztéssel, akár ezeréves alapokon kiindulva, aminek már nincs helye a modern harcmezőkön...
A motor kivételével elég sok mindent mi is le tudunk gyártani itthon egy modern kerekes apc-hez. Rengeteg járműipari beszállító van itthon hozzá. Igazából a gyártók is arra törekednek, hogy minél több kereskedelmi forgalomban is elérhető részegységet használjanak fel ezzel is csökkentve a költségeket, így lehet, hogy nem is annyira különbözik egy teherautótól egy ilyen gép, mint amennyire gondolnánk, ugyan ez igaz egy mrap-ra. Nem beszélve, hogy ezek már a tervezéstől modul rendszerű, ...
Azért ez a képlet sok sebből vérzik, sok dolgot nem vettél számításba: A legfontosabb hogy a felsorolt országokban VAN hadiipar, volt hadiipar és lesz is hadiipar. Lengyelek gyártottak T72-től Ak-ig mindent, a Cseheknél ott a TATRA a CZ ami azért elég patinás kis cég, gyártották az OT szériát, Zuzana löveget, Albatroszt, van repülőgép iparuk stb.... Románok repülőgépipara ugyanúgy fennáll, ezek minden helyi beszállítójával együtt... Mi vagyunk egyedül akik szétcsesztek mindent, még azt a keveset is ami volt, most pedig ökör módon majd mi megmutatjuk felépítjük a nulláról??? Milyen hazai autóipari beszállítót szeretnél igénybe venni a gyártáshoz? Ismétlem hazait!! Suzuki ülések és kapcsolók lesznek majd benne, mert azzal sokat spórolunk?? Vagy AUDI 4.0 TDI motorok??? Itthon a komoly részegységek gyártásához (futómű kivétel) nincs beszállítói háttér, azaz meg kellene venni őket máshonnan, azzal meg nem vagyunk előrébb. A másik hogy amint írtam az elején nem számolok reexporttal, de amit felsoroltál azon országok erre ezek szerint lehetőséget kaptak. Más a kiszervezett gyártás, amikor a gyártó cég biztosít tulajdonképen mindent, itt csak összeszerelés folyik, és más amikor neked kell minden részegységet legyártani saját magadnak nagyon kis szériában, saját magadnak finanszírozva mindent! Az Allison is hazai cég?? Mennyivel lesz olcsóbb ha tőle veszed meg a hajtóművet/váltót mint mástól?? A hazai beszerzés nem ezres nagyságrendű, azt a 150-300 db gépet, úgy ahogy van meg kell venni a gyártótól. Amivel el kell kezdeni és lenne is értelme pl egy BTR korszerűsítés, azon lehet kókányolni, kísérletezni... A harmadik hogy ezeknek az országoknak a hadiipari termelésében nagy valószínűséggel gyártási kapacitás többlet van!!! Azaz ha nullára jönnek is ki a hazai összeszereléssel, de ezzel még fenntartják a kapaciátst 5-10 évre, megtartják a képzett tapasztalt munkerőt, már nyertek vele!! Itthon mi van??? NIncs képzés, és nincs munkaerő felesleg! A hazai gyárak nem győznek egymásra licitálni a szakemberekre, mert sok ezer ember hiányzik a piacról jelenleg is!!! És ez fokozódik, az AUDi fejleszt, jön a BMW is! Jelenleg is a dunáltúli gyárakban a magyar és angol mellett az UKRÁN a legtöbbet beszélt nyelv, már most annyi UKRÁN dolgozik itt, mert NINCS magyar munkás!!! Mégis mi a fenét akarunk itt keresni ezen a placcon????
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 542
20 264
113
Az Allison is hazai cég??

Jó a példa. Amerikai cég, Szentgotthárdon. Gyárthat harcjárműve való váltót is, mert régi emlékeim szerint készült ott Strykerbe való is, amikor még az Opel gyáron belül voltak. Vagyis a hazai hozzáadás egy harcjárműhöz lehet épp a váltó, amit egy idetelepült amerikai cég gyárt. Teljesen igazad van. Nem érdemes sokat agyalni. Liszenszet kell venni és felépíteni, vagy kijelölni azt a céget, akik ott az összeszerelést elvégzik. Kialakítva a hosszútávű üzemeltetés logisztikai hátterét is így. Saját fejlesztgetésbe fogni, olyan lesz mitrn a Rába tűzoltóautó, vagy a Komondor. A Komondort se rendszeresíti senki, így meg eladni még a sugárfelderítőt se tudják sehova, referencia nélkül. 1 db van Pakson, ez minden, ha minden igaz. Nincs hadiiparunk, ez az alaphelyzet.
 

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 096
1 216
113
Többek között szakképzett,motivált munkaerő. Mert na az a mai világban egyre inkább hiánycikk.

A munkaerő motiválatlanságához nagyban hozzájárult az elmult évtizedek munkáltatói hozzáállása is. Amit a legtöbb helyen még ma sem tudtak levetkőzni. A 400 órás túlmunka keret is pl ezért rémít meg soksokakat, ahogy a 3 éves elszámolási iidőszak.Ma Magyarországon az átlag munkás nem bízik a munkaadójában (nem igen ismerek olyat akit az elmúlt évtizedekben ne ért volna megalázás, vagy valamilyen átverés a munkáltató részéről), miközben a teljes lojalitás viszont elvárás a dolgozó felé.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 573
8 435
113
A munkaerő motiválatlanságához nagyban hozzájárult az elmult évtizedek munkáltatói hozzáállása is. Amit a legtöbb helyen még ma sem tudtak levetkőzni. A 400 órás túlmunka keret is pl ezért rémít meg soksokakat, ahogy a 3 éves elszámolási iidőszak.Ma Magyarországon az átlag munkás nem bízik a munkaadójában (nem igen ismerek olyat akit az elmúlt évtizedekben ne ért volna megalázás, vagy valamilyen átverés a munkáltató részéről), miközben a teljes lojalitás viszont elvárás a dolgozó felé.
Azt véletlenül elfelejtetedd hozzátenni hogy a "létező" szakképzés is röhej.
Igen részben tehettek róla a cégek is. De meg kellene nézni azoknak a cégeknek a hátterét is. Mert attól tartok hogy javarészt kis és közép válalatok, cégek voltak azok. Itt gondolván a szakképzett munkaerőre.
Nem akarok tovább offolni. Lényeg a szakember hiány jóval összetettebb.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 889
6 142
113
Jó a példa. Amerikai cég, Szentgotthárdon. Gyárthat harcjárműve való váltót is, mert régi emlékeim szerint készült ott Strykerbe való is, amikor még az Opel gyáron belül voltak. Vagyis a hazai hozzáadás egy harcjárműhöz lehet épp a váltó, amit egy idetelepült amerikai cég gyárt. Teljesen igazad van. Nem érdemes sokat agyalni. Liszenszet kell venni és felépíteni, vagy kijelölni azt a céget, akik ott az összeszerelést elvégzik. Kialakítva a hosszútávű üzemeltetés logisztikai hátterét is így. Saját fejlesztgetésbe fogni, olyan lesz mitrn a Rába tűzoltóautó, vagy a Komondor. A Komondort se rendszeresíti senki, így meg eladni még a sugárfelderítőt se tudják sehova, referencia nélkül. 1 db van Pakson, ez minden, ha minden igaz. Nincs hadiiparunk, ez az alaphelyzet.

Pintér Sanya megsajnálta a gyártó céget, így pár darab Kommondort rásóznak szerencsétlen tűzoltókra, most vannak gyártás alatt. Képtelenek elengedni a dolgot, és beismerni, hogy nem megy...
 

thomashewitt

Active Member
2015. március 21.
471
165
43
Bocsi de ez most nem értem hogy jön ide. Én arra reagáltam hogy előttem szóló azt javasolta pestiek ne panaszkodjanak a magas albérlet árakra hanem menjenek le vidékre. Mintha az bármit megoldana ha mondjuk 20-30 ezer ember leköltözne Borsodba mert ott még olcsó a lakás aztán meg kb éhen döglene mert nincs meló.
Egyébként is utálom ezt a teljesen felesleges vidék vs főváros szembeállítást. Semmi értelme viszont baromi romboló jellegű...
Hogy jön ide, visszaolvastam még 1x mire válaszoltam, a felvetésre, úgy.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 992
39 881
113
Magyarázzátok már el miért olyan pocsék az a kommondor mindenki csak köpködi, a paraméterei nem rosszabbak mint egy hasonló kategoriás más ország álltal gyártott ugyanolyan gépé.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 217
3 566
113
A Boxert a románok is fogják gyártani (elvileg), így nem túl valószínű, hogy nekünk is adna gyártást a német, annyi kereslet nincs rá.

Ez megint olyan, mint az Airbus gyártásuk... aláírogattak valamit, nem lett belőle semmi, nem jött a hazai megrendelés sem, most megrendelés nélkül áll az üzem, majd képbe jött a Bell, azzal is maszatoltak. Éppen mikor honnan fúj a szél.
Azóta mellesleg már Piranha 5 gyártására készülnek fel, az első huszon darabon kívül otthon gyártják majd le a fennmaradó 200-at. Fognak mellé gyártani egy teljesen más járművet ugyanabba a kategóriába? Kétlem... Azért lehetne lenyúlni a Boxer gyártását. Oda fog kerülni a gyár, ahol megrendelés van rá.

ALengyelek gyártottak T72-től Ak-ig mindent, a Cseheknél ott a TATRA a CZ ami azért elég patinás kis cég, gyártották az OT szériát, Zuzana löveget, Albatroszt, van repülőgép iparuk stb.... Románok repülőgépipara ugyanúgy fennáll, ezek minden helyi beszállítójával együtt...

Az mind1 ki mit gyártott 20-30-40 évvel ezelőtt, náluk is elsorvadt az ipar megrendelések híján. Ha nem is 0-ról kellett újjáépíteni, mint nekünk, de nem véletlenül vettek ők is liszenszet és nem saját erőből álltak neki a fejlesztgetésnek. A repülőgépipart meg ne hozzuk fel ide, azok a helyi beszállitók is nyugati megrendelésekből élnek manapság, alma a körtével.

Maradjunk ennél az egyszerű példánál. Nem Suzuki üléseket rakunk az apc-be, hanem leadjuk a műszaki specifikációkat a beszállítónak, aki a suzuki üléseket IS gyártja és ő olyant gyárt nekünk azt amit a mérnökök megálmodtak. Allison meg nem magyar cég, de magyar munkásokat alkalmaz, a magyar gdp-t húzza, pont mint az audi. Persze vehetsz magadnak ZF váltót, abban legalább nincs hozzáadott magyar termék, se munkaerő. A németek nagyon szívesen legyártják majd neked, meg minden mást is!
 

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 217
3 566
113
Magyarázzátok már el miért olyan pocsék az a kommondor mindenki csak köpködi, a paraméterei nem rosszabbak mint egy hasonló kategoriás más ország álltal gyártott ugyanolyan gépé.

Nem biztos, hogy bármiben rosszabb, csak egyszerűen nem ilyen kategóriájú járműre van szüksége most a honvédségnek. Van elég amerikai mrap-k a külföldi missziókhoz, itthon meg nincs rá szükség. Ezért a "köpködés".
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Ez megint olyan, mint az Airbus gyártásuk... aláírogattak valamit, nem lett belőle semmi, nem jött a hazai megrendelés sem, most megrendelés nélkül áll az üzem, majd képbe jött a Bell, azzal is maszatoltak. Éppen mikor honnan fúj a szél.
Azóta mellesleg már Piranha 5 gyártására készülnek fel, az első huszon darabon kívül otthon gyártják majd le a fennmaradó 200-at. Fognak mellé gyártani egy teljesen más járművet ugyanabba a kategóriába? Kétlem... Azért lehetne lenyúlni a Boxer gyártását. Oda fog kerülni a gyár, ahol megrendelés van rá.



Az mind1 ki mit gyártott 20-30-40 évvel ezelőtt, náluk is elsorvadt az ipar megrendelések híján. Ha nem is 0-ról kellett újjáépíteni, mint nekünk, de nem véletlenül vettek ők is liszenszet és nem saját erőből álltak neki a fejlesztgetésnek. A repülőgépipart meg ne hozzuk fel ide, azok a helyi beszállitók is nyugati megrendelésekből élnek manapság, alma a körtével.

Maradjunk ennél az egyszerű példánál. Nem Suzuki üléseket rakunk az apc-be, hanem leadjuk a műszaki specifikációkat a beszállítónak, aki a suzuki üléseket IS gyártja és ő olyant gyárt nekünk azt amit a mérnökök megálmodtak. Allison meg nem magyar cég, de magyar munkásokat alkalmaz, a magyar gdp-t húzza, pont mint az audi. Persze vehetsz magadnak ZF váltót, abban legalább nincs hozzáadott magyar termék, se munkaerő. A németek nagyon szívesen legyártják majd neked, meg minden mást is!
Egri sebességváltógyárat nem a ZF vette meg?
 

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 702
2 441
113
Én el tunák képzelni a 6x6 -os változaton 120mm aknavetős őnjáró változatott, vagy Mistral légvédelmi rakétákkal felszerelt (4-6db) csapat légvédelmet.

rdo%203932%20(1).jpg
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 875
7 166
113
Lehet hülyeség de nem lenne picit túlzás csapatlégvédelem gyanánt Mistral-t rakni ilyenekre? Az aknavetős megoldás már inkább tetszik, igaz lehet csak azért nem tetszik mert nem vagyok oda a Mistralért.