A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Léggömbradar-komplexumok
Fejes Tibor alezredes, Papp Tibor százados
Bevezetés
Az Öböl-háborúról az utóbbi években sok cikk, tanulmány látott napvilágot. A sokszínű értékelések, elemzések között egy aprónak tűnő hír jelent meg, miszerint elsőként alkalmaztak haditevékenység során léggömbradar-komplexu- mokat. Nem sokkal később a honi sajtóban is megjelent egy hír, hogy a magyar rádiólokációs információs rendszer korszerűsítése során felmerült a léggömbradar-komplexumok esetleges rendszeresítése.
Felmerül a kérdés, hogy miért alkották meg eredetileg ezeket az eszközöket, mire és hogyan alkalmazzák azokat.
A léggömbradar-komplexumok létrehozásának okai és lehetőségei
Közismert, hogy a földközeli és kis magasságon tevékenykedő repülőeszközök rádiólokációs felderítése igen bonyolult feladat. Ezeken a magasságokon a felderítést jelentősen befolyásolja a Föld görbülete és még igen sok egyéb tényező, amelyekre itt nem kívánunk kitérni.
Fia csak a Föld görbületének hatását vizsgáljuk, akkor is látható, hogy a rádiólokációs felderítés milyen korlátokkal bír.
A Föld görbülete miatt a rádiólokációs felderítés távolságát az egyenes láthatóság harátozza meg.
Rádiólokációs szempontból az egyenes láthatóság valamivel nagyobb, mint az optikai láthatóság, mert az elektromágneses hullámok bizonyos mértékig követik a Föld görbületét.
Az egyenes láthatóság, más megfogalmazás szeri
Drh az egyenes láthatóság (km)
ha a radarantenna magassága (m)
hc a repülőeszköz repülési magassága (m)
Amennyiben a radarantenna magassága 10 m és a felderítendő eszköz 100 m-re van, akkor a felderítési távolság 54,22 km.
Ez a távolság azonban még tovább csökken, mert a különböző típusú és hullámtartományú radarok ennek bizonyos részét képesek teljesíteni.
így a még rendszerben tartott, de elavult típusoknál ez a tény a számított értéket 50%-ra, a korszerű berendezéseknél 90-95%-ra módosít
Ismertek olyan megoldások is, amikor a radarantennát 75 m magasra emelték, vagy megfelelő toronyba telepítették.
Mindezek azonban a felderítési távolságot nem növelték meg olyan mértékben, ami a ráfordításokkal arányban állt voln
Ezzel a megoldással lehetővé vált az antenna magasságának növelése közel azonos tartományba, mint a repülőgép fedélzetén alkalmazottak esetében ez megtörtént.
A 2. ábra néhány ismeri, és ebből a szempontból azonos célúnak nevezhető komplexum beszerzési és működési költségét hasonlítja össze.
A rögzített (kikötött) léggömbök fejlesztése során a fő figyelmet a következőkre fordították:
• nagy aerodinamikai stabilitás;
• hosszú időtartamú, folyamatos üzemelés a légtérben;
• az életképesség fenntartása bonyolult viszonyok között;
• szélsőséges időjárási körülmények közötti megbízható működés;
• egyszerű szállítási lehetőség;
• kis terület az üzemeltetéshez.
Ezen követelmények kielégítéséhez egy sor új problémát kellett megoldani. Ezek közül néhány elengedhetetlenül szükséges terület:
• könnyű, tartós, szivárgásmentes léggömbburkolat;
• közvetlen napsugárzással szembeni védelem;
• több funkciójú rögzítő (kikötő) kábel;
• szélhatás-kompenzáló aerodinamikai forma;
• a kialakított aerodinamikai forma megőrzése külső környezeti változások során;
• fedélzeti radar és egyéb berendezések r
A léggömbök és az alkalmazott radarok legfontosabb jellemzőit az 1. táblázat tartalmazza.
A korszerű kevlar rögzítőkábelek feladata a léggömb stabil rögzítése, az energiaátvitel a fedélzeti berendezések működtetéséhez, az információcsere optikai kábelen, valamint a héjszerkezeten kialakult elektrosztatikus töltések levezetése.
A léggömb aerodinamikai stabilitása a speciálisan kialakított forma eredménye. A külső nyomás- és/vagy hőmérsékletváltozás esetén a formát egy automatikus rendszer tartja fenn légzsákok és különleges cellák térfogatarányainak változtatásával.
A légellenállás csökkentése érdekében a hasznos teher burkolata is speciális formát kapott.
A 3. ábrán a komplexum léggömb és hasznos teher része látható, a 4. ábra szemlélteti a levegő-hélium cellák közötti térfogatviszony-változást kis és nagy magasságon.
Alkalmazás során egy telepítési helyen három léggömböt használnak fel. Egy üzemel a légtérben, egy karbantartás alatt áll és egy készültségi helyzetben van. A rögzítő, csörlő, kiszolgáló és vezetési pont vázlatát az 5. ábra szemlélteti.
A léggömbradar-komplexumok főbb változatai
Az Egyesült Államok légierejénél az 1980-as évektől kezdve alkalmazták a Seek Skyhook léggömbradar- komplexumot.
A léggömb hossza 93,3 m, átmérője 17,3 m volt. A beépített AN/DPS-5 típusú radar 3,6 km magasságból 5 m2 hatásos visszaverő felületű repülőeszközöket derített fel 280 km maximális távolságon.
A komplexum érdekessége az volt, hogy a berendezések elektromos táplálását a fedélzeten telepített és működtetett áramforrás végezte.
Az aggregátor 143 órás üzemelés során mintegy 400 I üzemanyagot használt el, figyelemre méltó a 2,8 l-es óránkénti átlagfogyasztás.
Az itt szerzett tapasztalatok alapján fejlesztették ki és gyártották az immár különleges igényeket és kielégítő változatokat, a feladatok függvényében más és más méretekkel, fedélzeti berendezésekkel.
A kisméretű léggömböket, amelyek térfogata 700-1600 m3, kis teljesítményű és kis tömegű radarokkal szerelték
fel. 750-2500 m magassági tartományokban 90-120 km/h szélsebességig és 130 km/h széllökésig alkalmazták.
Ilyen kisméretű komplexum a SASS (Small /Aerostat Surveillance System). Főbb adatait az 1. táblázat tartalmazza.
A SASS-komplexumban AN/APG-66 típusú radart alkalm
Ezt a komplexumot a SASS bázisán hozták létre. Földi és hajófedélzeti telepítésű változatai ismertek. A komplexum főbb technikai paramétereit az 1. táblázat tartalmazza.
A SASS-komplexum könnyen szállítható.
A nagyméretű léggömböket, amelyek térfogata 7000- 16 000 m3, nagy teljesítményű és tömegű radarokkal szerelték fel. Ezeket 3-5 km magassági tartományokban 120-167 km/h sz
Az Egyesült Államok Szenátusának készített jelentés szerint az 1990-es évek elejére a kábítószer-csempészet az 1995. évi mennyiség 25%-ára csökkent.
Statisztikai adatok szerint 1990-ben 30 000 légi útvonalat rögzített a rendszer, s 551-től volt feltételezhető, hogy a csempészek repülői kerültek a radarképernyőre. 1992-ben már 60 000 útvonalat regisztráltak, s ezekből 2100 esetben kellett rendkívüli rendszabályokat foganatosítani. A gyanús útvonalakról szóló információkat azonnal továbbították a felderített objektum körzetében lévő rendőri szervek részére. Ez alapján tudtak hatékony és operatív intézkedéseket végrehajtani.
Az Észak-Amerika felé irányuló repülések felderítéséért és ellenőrzéséért az Észak-Amerikai Légvédelmi Parancsnokság (NÓRÁD) felelős. A NÓRÁD radarfelderítő rendszere igen jó lehetőségekkel bír felelősségi körzetének határain belül közepes és nagy magasságon repülő eszközökkel szemben. Azonban ez nem mondható el elsősorban a terepviszonyok miatt a kis magasságú légtértartományról, amely a hatékony légvédelem érzékeny pontja. így
1991-ben a NÓRÁD átvette a léggömbradar-rendszer üzemeltetését és alkalmazását a vámhivataltól.
A bevezetőben említett háborús alkalmazás során Kuvait- ban telepített komplexum kitűnően derítette fel az iraki légierő földközeli és kis magasságú légi céljait, valamint a harckocsioszlopok mozgását is.
A légi és földi helyzetről szóló információk a komplexumtól a kuvaiti légierő központi harcálláspontjára érkeztek, ahol mindezek segítségével a megfelelő intézkedéseket időben meg lehetett hozni.
Tapasztalatok támasztják alá, hogy a léggömbradar- komplexumok földi és repülőgép-fedélzetén telepített radarok együttes alkalmazásával végzik a leghatékonyabb felderítést.
Több ország - Anglia, Dél-Korea, Izrael, Szaúd-Arábia - is alkalmaz léggömbradar-komplexumokat, más országok, pl. Németország és Franciaország érdeklődnek a berede- zés iránt.
Összességében megállapítható, hogy a léggömbradar- komplexum igen hatékony eszköz a földközeli, kis magasságon repülő eszközök felderítésében.
Azonban azt is el kell mondani, hogy önmagában ez az eszköz sem képes megoldani a kis magasságú célok felderítésének és folyamatos követésének problematikáját, s természetesen mint minden rendszeresítésre tervezett technikai eszköznél, itt is lényeges elvégezni mindazon hatások vizsgálatát, amelyek befolyást gyakorolnak a beszerzéstől kezdve az esetleges hazai rendszeresítésre


Haditechnika 1998/4
Van olcsóbban fentartható megoldás.Mai lufiradarok már többet tudnak.Védelmi helyzetben pótolhatják az AWACS gépeket.Első lépésként már ennek is örülnék
Nagyon nem. A lufi radarok a legrosszabb tulajdonságokat kombinálják az én szememben:

  • Hiába telepíthetőek a telepítési idejük miatt kváhzi immobilak az AWACS-hez vagy egy mobil radarhoz képest. Ha valamiért vadásznak rájuk, nem lehet gyorsan odébbállni velük.
  • Ahhoz, hogy komoly teljesítményű radar cipeljen nagyon nagy ballon kell. A világ végéről is le lehet lőni, mert a magasabban levő cél ellen az AAM HMZ is nagyobb, csak AWACS-szel ellentétben nem tud elmenekülni és magasságot változtatni sem szükség esetén és mivel álló cél, a rakéta felé támasztott szükséges manőverező tartalék 0 felé tendál.
  • Jó eséllyel ARM-mal is lehet lehet lőni, hiszen áll, tehát nem csak AAM, de más is veszélyezteti.
Az én szememben a ballonradar békeidős légtérfelügyeletre alkalmas, háborús körülmények között nem, legalábbis nem légi célok ellen. Az más kérdés, ha teljes légifölényed van, akkor fronthoz közel SAR radarozgatni jó lenne, de az meg nem a mi szintünk.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 276
68 232
113
Nyugodj meg ez alegység(a Norrbotten ezred része) attól függetlenül,hogy képes önállóan harcolni.
Dudi én egyébként pontosan ilyesmire gondoltam csak három lövész századdal, és egy hk századdal, viszont itt a hk századok 9 db-osak, nálam meg ugye 14, vagy akár 16 is lehetne. Mindegyik mellé ugyanúgy tüzérség és légvédelem. És három ilyen zászlóalj lenne a dd alárendeltségében az ezeknek a tevékenységét mintegy összefogva, irányítva, kisegítve de önállóan is képesek lennének harcolni. Sőt jobbára önállóan.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 686
5 512
113
Üdv .
Valaki kérdezte tőlem mi a francnak kell 6db KC390 -s szállítógép , nos a különleges műveletiek tömeges deszantolásához , légi utántöltéshez , pl M110 Howitzer szállításához a deszantolt , de bajba jutott KMZ tűz megerősítésére. Lehet hogy 6 kevés is . A Benkő úr által emlegetett rámpások, ezek

Jó lesz az 3 darabnak is. Benkő mondta, hogy 8 géppel kell majd rendelkeznie a szállító századnak, ebből már 5 darab "kilőve"

https://www.google.com/amp/s/index...._es_tovabbi_repuloket_is_vesz_a_honvedseg/amp
 
  • Tetszik
Reactions: tindalos

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 276
68 232
113
Ez nem elaprózás.Az ottani viszonyok közt ez működik.Nekünk itt a pampán ennek nem lenne értelme.
Szo-szo, miért? Nincs korlátlan technika és emberanyagunk. Ha kisebb önállóan harcolni képes csoportokat csinálunk több irányba tudunk tevékenykedni szerintem eredményesebben, mert egyrészt az egységek szélesebb szakaszon, egymástól jobban eltávolodva is tevékenykedhetnének, mondjuk a várható fő irányoknál. Másrészt a reagálási idő és a kommunikáció is gyorsabb jobb lenne szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: Celebra

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Különben miközben keresgéltem a lufiradaros cikket,belefutottam a C+D97 kiállitási beszámolóba.Azon még szerepelt a Currus T72 és BMP modernizácciós programok protói,és hogy zajlik a sorozatátalakitásra való felkészlés.Sok egyébb fejlesztésekkel eggyüt(2S1 modernizácció,védőmellény,stb) ezeknek valójában az első Orbán kormány vágott alá.Namondjuk szocik folytatták,De ha a visszamutogatás a divat,nemcsak ballipsik voltak a multban.....
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 536
79 662
113
Szo-szo, miért? Nincs korlátlan technika és emberanyagunk. Ha kisebb önállóan harcolni képes csoportokat csinálunk több irányba tudunk tevékenykedni szerintem eredményesebben, mert egyrészt az egységek szélesebb szakaszon, egymástól jobban eltávolodva is tevékenykedhetnének, mondjuk a várható fő irányoknál. Másrészt a reagálási idő és a kommunikáció is gyorsabb jobb lenne szerintem.

A terep miatt.Nálunk kedvez a terep a nagy kötelékek együttmozgatásának,Észak-Svédország meg nagyon nem.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Szo-szo, miért? Nincs korlátlan technika és emberanyagunk. Ha kisebb önállóan harcolni képes csoportokat csinálunk több irányba tudunk tevékenykedni szerintem eredményesebben, mert egyrészt az egységek szélesebb szakaszon, egymástól jobban eltávolodva is tevékenykedhetnének, mondjuk a várható fő irányoknál. Másrészt a reagálási idő és a kommunikáció is gyorsabb jobb lenne szerintem.
Ha megnézzük a rendelkezésre álló erők nagyságát,nagyon is szükséges az ilyen önálló harccképes zl,sőt század harccsoport alakitási képesség.Ez a 2-3 dd-nyi erő ugyanúgy elveszik a pampákon,mint a svédek a tundrán.Viszont az elaprózást is el kellene kerülni,az elsődleges a dandár mint egység bevethetősége.Akárhogy csűrjük csavarjuk,a Honvédség magában kevés.Szükség van a Nemzetőrség területvédelmi,elsősorban településvédelmi képességére.Feltétélezhetően legvalószinübb hibrid hadviselés esetén kell védelem az ellen várható iregurális csapatai elleni védelemre a lakosságnak.Ha ezt a manőverező dandárok felaprózásával tudjuk csak megtenni,gyakorlatilag vesztettünk,hisz az ellen a reguláris erőit manővererőként alkalmazva könnyedén eléri a közlekedési gócpontokat,és részenként szétveri az MHt.Másrészt egy megfelelően felkészitett,felszerelt és szervezet Nemzetőrség az ellen manővererőit is kitérésre és késlekedésre kényszeriti.Amig a Honvédség manővererői fenyegetést jelentenek,nem bocsátkozhat időtrabló és eszköz/csapat igényes városharcba.Valamint az önvédelmi képesség a lakosság erkölcsi kitartását is erősiti.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 924
123 408
113
Üdv .
Valaki kérdezte tőlem mi a francnak kell 6db KC390 -s szállítógép , nos a különleges műveletiek tömeges deszantolásához , légi utántöltéshez , pl M110 Howitzer szállításához a deszantolt , de bajba jutott KMZ tűz megerősítésére. Lehet hogy 6 kevés is . A Benkő úr által emlegetett rámpások, ezek

Te hova és minek akarsz tömegdeszantolni?
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Nagyon nem. A lufi radarok a legrosszabb tulajdonságokat kombinálják az én szememben:

  • Hiába telepíthetőek a telepítési idejük miatt kváhzi immobilak az AWACS-hez vagy egy mobil radarhoz képest. Ha valamiért vadásznak rájuk, nem lehet gyorsan odébbállni velük.
  • Ahhoz, hogy komoly teljesítményű radar cipeljen nagyon nagy ballon kell. A világ végéről is le lehet lőni, mert a magasabban levő cél ellen az AAM HMZ is nagyobb, csak AWACS-szel ellentétben nem tud elmenekülni és magasságot változtatni sem szükség esetén és mivel álló cél, a rakéta felé támasztott szükséges manőverező tartalék 0 felé tendál.
  • Jó eséllyel ARM-mal is lehet lehet lőni, hiszen áll, tehát nem csak AAM, de más is veszélyezteti.
Az én szememben a ballonradar békeidős légtérfelügyeletre alkalmas, háborús körülmények között nem, legalábbis nem légi célok ellen. Az más kérdés, ha teljes légifölényed van, akkor fronthoz közel SAR radarozgatni jó lenne, de az meg nem a mi szintünk.
Honi légvédelmi radarként alkalmazva gondolom alkalmazni,nem expedicis vagy csapatlégvédelmi szerepben.Arra alkalmatlan.Alapvetően nem frontvonalbeli eszköz.
Olvastam egy cikket,amit nem találok,ami az izraeli lufiradarrol iródott,amit indiába is eladtak.Elég komoly REH és önvédelmi képességgel is rendelkezik.
 

tomsinner

Well-Known Member
2015. június 13.
1 468
1 872
113
Tegnap szinte végig veletek voltam, de nem emlékszem, hogy ez kikerült volna:
24178718_eb7f2fc84ef30188067d69488aff5011_wm.jpg


Mobil karbantartó repülőgéphangárt vesz a Magyar Légierő a SAAB-tól, a svéd központú repülőgép- és gépkocsigyártó cégtől, írja a svéd Metal Supply lap. A mobil hangár elvileg tulajdonságaiban és felszerelésében nem különbözik majd a földitől, de fenntartása kevesebbe kerül, és nagyobb védelemmel lesz ellátva.

A SAAB grafikája szerint

  • a hangár 48 óra alatt, 11 munkással bárhol könnyen felállítható majd,
  • a standard 37 méter hosszú hangárban (amit egyébként bővíteni is könnyen lehet majd) legalább két repülőt tudnak egyszerre javítani, vagy pedig négyet egyszerre tárolni.
A svéd cég szerint ez nagy áttörés a számukra, mert ez az első ilyen megrendelésük.
A magyar légierő jelenleg 14 Gripen vadászgéppel rendelkezik, amit még a 2001-es Orbán-kormány lízingelt a svédektől. A SAAB szerint ez a mobil megoldás nagyobb rugalmasságot ad majd ezek fenntartásához és védelméhez, mert nem lesz helyhez kötött. Az új mobil karbantartó hangár 2019-ben érkezik hazánkba.
https://index.hu/gazdasag/2018/12/31/mobil_repulogephangar_saab_magyar_legiero/
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 536
79 662
113
De attól mozoghatnak együtt mivel az ezred vagy dd irányítja, koordinálja a mozgatásukat.

Az együtt mozgás azt jelenti,hogy egyszerre,egyhelyen egy irányba mozgonak nem pedig azt,hogy koordináltan mozognak különböző helyeken különböző irányokba.
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 747
4 503
113
Tegnap szinte végig veletek voltam, de nem emlékszem, hogy ez kikerült volna:
24178718_eb7f2fc84ef30188067d69488aff5011_wm.jpg


Mobil karbantartó repülőgéphangárt vesz a Magyar Légierő a SAAB-tól, a svéd központú repülőgép- és gépkocsigyártó cégtől, írja a svéd Metal Supply lap. A mobil hangár elvileg tulajdonságaiban és felszerelésében nem különbözik majd a földitől, de fenntartása kevesebbe kerül, és nagyobb védelemmel lesz ellátva.

A SAAB grafikája szerint

  • a hangár 48 óra alatt, 11 munkással bárhol könnyen felállítható majd,
  • a standard 37 méter hosszú hangárban (amit egyébként bővíteni is könnyen lehet majd) legalább két repülőt tudnak egyszerre javítani, vagy pedig négyet egyszerre tárolni.
A svéd cég szerint ez nagy áttörés a számukra, mert ez az első ilyen megrendelésük.
A magyar légierő jelenleg 14 Gripen vadászgéppel rendelkezik, amit még a 2001-es Orbán-kormány lízingelt a svédektől. A SAAB szerint ez a mobil megoldás nagyobb rugalmasságot ad majd ezek fenntartásához és védelméhez, mert nem lesz helyhez kötött. Az új mobil karbantartó hangár 2019-ben érkezik hazánkba.
https://index.hu/gazdasag/2018/12/31/mobil_repulogephangar_saab_magyar_legiero/
Valóban tegnap nem volt ez a hír berakva, több országos online portál is foglalkozott ezzel, de ez nem mostani, friss hír.
Dec. 19-én már volt ez a hír:
https://htka.hu/2018/12/19/mobil-karbantarto-hangart-vasarolt-a-magyar-honvedseg/
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Honi légvédelmi radarként alkalmazva gondolom alkalmazni,nem expedicis vagy csapatlégvédelmi szerepben.Arra alkalmatlan.Alapvetően nem frontvonalbeli eszköz.
Olvastam egy cikket,amit nem találok,ami az izraeli lufiradarrol iródott,amit indiába is eladtak.Elég komoly REH és önvédelmi képességgel is rendelkezik.
Nem tudnád úgy alkalmazni, hogy ne legyen könnyen lelőhető célpont. Nem véletlenül nem ballonozgatnak, hanem AWACS-eznek... Moszkva környékén lenne értelme low level CM ellen az 40N6-tel. Ott nem vadászik rá senki, kivéve, ha lenne ARM fejes BGM-109, de azért az sem mászik fel több ezer méterre. Ha meg azon közelít, akkor ARH nélkül is lelövik.

Tegnap szinte végig veletek voltam, de nem emlékszem, hogy ez kikerült volna:
24178718_eb7f2fc84ef30188067d69488aff5011_wm.jpg


Mobil karbantartó repülőgéphangárt vesz a Magyar Légierő a SAAB-tól, a svéd központú repülőgép- és gépkocsigyártó cégtől, írja a svéd Metal Supply lap. A mobil hangár elvileg tulajdonságaiban és felszerelésében nem különbözik majd a földitől, de fenntartása kevesebbe kerül, és nagyobb védelemmel lesz ellátva.

A SAAB grafikája szerint

  • a hangár 48 óra alatt, 11 munkással bárhol könnyen felállítható majd,
  • a standard 37 méter hosszú hangárban (amit egyébként bővíteni is könnyen lehet majd) legalább két repülőt tudnak egyszerre javítani, vagy pedig négyet egyszerre tárolni.
A svéd cég szerint ez nagy áttörés a számukra, mert ez az első ilyen megrendelésük.
A magyar légierő jelenleg 14 Gripen vadászgéppel rendelkezik, amit még a 2001-es Orbán-kormány lízingelt a svédektől. A SAAB szerint ez a mobil megoldás nagyobb rugalmasságot ad majd ezek fenntartásához és védelméhez, mert nem lesz helyhez kötött. Az új mobil karbantartó hangár 2019-ben érkezik hazánkba.
https://index.hu/gazdasag/2018/12/31/mobil_repulogephangar_saab_magyar_legiero/
Volt már a hír. Kecsó felújítása miatt kell.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Az együtt mozgás azt jelenti,hogy egyszerre,egyhelyen egy irányba mozgonak nem pedig azt,hogy koordináltan mozognak különböző helyeken különböző irányokba.
Nem feltétlenül.Ha a VSz idők harccsoport-harcászatát nézzed,ott is feladatorientáltan volt dd,zl,és század harccsoport,amik a magasabbegység harcrendjében,annak céljainak megfelelően,szükség szerint tzérségétől támogatva,de önállóan hajtotta végre feladatát.
 
  • Tetszik
Reactions: Karak95

tomsinner

Well-Known Member
2015. június 13.
1 468
1 872
113
Nem tudnád úgy alkalmazni, hogy ne legyen könnyen lelőhető célpont. Nem véletlenül nem ballonozgatnak, hanem AWACS-eznek... Moszkva környékén lenne értelme low level CM ellen az 40N6-tel. Ott nem vadászik rá senki, kivéve, ha lenne ARM fejes BGM-109, de azért az sem mászik fel több ezer méterre. Ha meg azon közelít, akkor ARH nélkül is lelövik.


Volt már a hír. Kecsó felújítása miatt kell.
Azt pont nem láttam. Köszi.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 276
68 232
113
Az együtt mozgás azt jelenti,hogy egyszerre,egyhelyen egy irányba mozgonak nem pedig azt,hogy koordináltan mozognak különböző helyeken különböző irányokba.
Mennyire van értelme így együtt mozgatni mondjuk 24 pzh-2000-et mikor azok képesek önállóan is tevékenykedni egymástól független helyekről de egymással összehangoltan? A lövészek ígyis ,úgyis század irányítás alatt vannak, amik a zászlóaljakba vannak szervezve. Ezek a zászlóaljak pedig előre meghatározott körleteket támadnak/tartanak meg mozognak együtt a hk századokkal. Én úgy értelmezem amit írtál mint mondjuk a régi középkori csatákban mikor kivonul a csatatérre a sereg, elöl középen a nehézlovasság mint a harckocsik, utánuk meg a többiek. Javíts ki ha tévedek. Az ilyen önálló zászlóaljak viszont rugalmasabban kitérhetnek, hátukba kerülhetnek mint védelemben mint támadásban egy létszámban azonos, de nehezebben, és egy irányba mozgó kompániának. Igazából a zászlóaljak nem távolodnának el egymástól jobban csak annyira hogy a tüzérségük, légvédelmük még a szomszédos alakulatnak be tudjon segíteni. Pl védelemben/támadásban egy egy ilyen zászlóalj támadná/védené egy kijelölt város egy egy kerületét/városrészét pl. Viszont ha az adott feladatra elég 2 ilyen zászlóalj akkor a harmadik ezektől 12-20-30, vagy akár 100km-re is bevethető volna mindenféle komolyabb átszervezés (telefonszámcsere :)) nélkül.