Biztosan nem fogják növelni a jelenlegi Gripen flottát, max. a D-k számát a C-k rovására, de csak 26 után. Azt okosan le lehetne boltolni a svédekkel, tkp. anyagi befektetés nélkül lehetne C-t cserélni D-re. 2026 után meg ott az beHarangozott (szorri ) 1000 milliárdos üzlet, ami valószínűleg az E változat lesz vmi svéd AEW&C rendszerrel együtt, ha már évekkel ezelőtt C4ISR képességet emlegettek.Szerintem így kellene a Zrínyi végén kinéznie a magyar légierőnek:
Harcászati repülődandár - Kecskemét
- Harcászati repülőszázad: Puma (18xJas-39C/D)
-- 1. raj (6xC)
-- 2. raj (6xC)
-- 3. raj (6xD)
- Harcászati drónszázad: Dongó (18xBayraktar TB2)
-- 1. raj (6x)
-- 2. raj (6x)
-- 3. raj (6x)
- Elektronikai harcszázad: Sámán
-- 1. raj (2xR-99AEW&C)
-- 2. raj (2xA319 EW, SIGINT, COMINT, SAR/GMTI, előretolt harcálláspont)
Helikopterdandár - Szolnok
- Közepes szállító helikopterszázad: Borz
-- 1. raj (6xH225M)
-- 2. raj (6xH225M)
- Könnyű szállító helikopterszázad: Kerecsen
-- 1. raj (6xH145M)
-- 2. raj (6xH145M)
-- 3. raj (2xH145VIP)
- Különleges helikopterszázad: Phoenix
-- 1. raj (4xH225SOF)
-- 2. raj (6xH145M)
Vegyes kiképző század: Ludas Matyi - Pápa vagy Szentkirályszabadja (az utóbbi jobb lenne, ott minden adott, a nagy lőtértől a lehető legváltozatosabb terepadottságokig)
-- 1. raj (6xZlín Z–143LSi és 2xZlín Z-242L)
-- 2. raj (6xSuper Tucano)
-- 3. raj (2xAS350)
Vegyes szállítórepülő század: Teve - Kecskemét/Budapest
-- 1. raj (2xA330MRTT)
-- 2. raj (2xKC-390)
-- 3. raj (2xFalcon 7X)
Ez jelentene a mostanihoz képest:
+4db Jas-39D kétüléses Gripent
+18db Bayraktar TB2-t
+2db R-99AEW&C légtérellenőrzőt
-a két meglévő A319 átépítését fullos EW, SIGINT, COMINT, SAR/GMTI légi harcállásponttá
+6db Super Tucanot
+1db használt A330 szállítórepülő beszerzését és idővel a meglévővel együtt átépítését MRTT konfigurációra
Vagy tíz év alatt kis tételek ezek nagyon, de összességében egy nagyon pontens légierőt hozna létre!
A 319-eseket szerintem szintén nem veszik ki a csapatszállító/VIP funkcióból.