Szerintem a 80-as években tervezett hajtómű gyártását 2021-ben Magyarország is meg tudja --akarat esetén-- oldani mind finanszírozás, mint fejlesztés/gyártás szempontjából.
Úgy gondolom, hogy a kb 20 évvel ezelőtti szlovák gyártási és akkori ex-SzU anyagtechnológiai szintet most bőven tudjuk teljesíteni, --vélem ezt a korabeli szintet nem lebecsülve, de a helyén értékelve--, és a jelenlegi autóipari beszállítói, fejlesztői, gyártói hozzájárulásunkat becsülve!
Asszem lefialnánk párszor mi attól...
A tótok csak megörökölték a projektet a főddel együtt, amin az üzem volt... Maga a DV-2 projekt cseszlovák álom volt, úgy, hogy a szovjetek végig fogták a kezüket, hogy ne bukdácsoljanak... Azelőtt a delfinhez gyártották utoljára az M-701-est (ami sok téren követi a VK-1 által kijelölt utat). Az M-601-esnek valószínűleg egy PT-6-os volt béranyája...
Egy kétáramú hajtómű még a cseszlovákoknak egymaguknak is föladta a leckét (pedig amúgy repiparban azért letettek ezt-azt), ezért kellet a szovjetek igen aktív jelenléte, hogy ne süljön be a program, mert egyedül rumcájszéknak nem sikerült volna.
Aztán jött a nagy bumm, és a szlovákok ott maradtak árván... meg a nyakukon maradt a „gyár”. De ők azt a technológiai szinvonalat örökölték csak (ami fényévekkel állt afelett, amit általánosan produkáltak, mert ezen kívül csak a ZTS Martin traktorai, meg a babetta volt, amit gyártottak).
Amiben mi önerőből képesek volnánk urrá lenni, az talán egy FADEC, csövek tartályok, hőcserélők, meg kisebb terhelésnek kitett egyszerűbb anyagból CNC-zhető alkatrészek...
Az autóiparban szir-szar lemezt , fos műanyagot, meg harmatgyenge öntvényeket használnak még egy ötvenes évekből való szovjet hajtóműhöz mérten is...
Az, hogy tudunk itthon gyártani, meg fejleszteni ilyen tingli-tangli bilianyagokból alkatrészeket, fostalicskákhoz, nos az nagggyon-nagggyon messze áll pl. azokhoz az alkatrészekhez, amik egyik oldalról 1400°C-os hőterhelést kapnak, fél méterrel arrébb, meg -55°C-os közegben működnek, néha igen nagy méretűek és 15-18000-es fordulaton tudnak úgy dolgozni, hogy időnként beesik egy 7-8-as terhelési többes is...
Szóval ez az autóipari beszállítós tapasztalat nem sok szart ér, akkor, ha egy szerkezet tényleg meg van terhelve...
Nem véletlenül van 10 körül, vagy az alatt azon országok száma, ahol ilyesmire képesek önerőből... autót gyártani meg bárki tud...
Még a csucsuk is vért hugyoznak egy saját konstrukció kifejlesztéséért, pedig ők képesek dodót, embert, akaratot, meg tervcélt hozzárendelni egy ilyen látomáshoz... aztán mégis csöpög a nyáluk a Motor-Szicsért, mert azok meg tudnak hajtóművet gyártani.
Az ötleted csak akkor életképes, ha a Lotarjev jogutódjának annyi pénzt teszel le, amire azt mondják, hogy teljesen nulláról az egész gyártástechnológiát átadják (de ehhez nem kell a szlovákokkal szóba se állni, mert elfelejtették rég, amit valaha tudtak erről) és az egész személyi állományt ők képezik ki, mert az autóipari szakembereink erre alkalmatlanok...
Persze vannak egyszerűbb részei a DV-2-nek, amit egy CNC-megmunkálóközponttal meg lehet csináltatni (amire van itthon mérnök, meg gépkezelő), de akkor a lelkét továbbra is az ukriktól kell megvenni...