A magyar hadiipar napjainkban

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
6 799
3 325
113
A know-how kifejezest proceduralis tudasra, pl gyartas- vagy eljarastechnologiara hasznaljak, az max resze a trade secretnek.

A kérdésem szempontjából szerintem az a releváns.

Pl. létrehozhatnék-e vállalkozást mindenféle licensz megvásárlása nélkül az NSB Di3 mozdony gyártására , melynek legutolsó példánya elvileg 50+ éve készült el.

 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 985
6 687
113
A kérdésem szempontjából szerintem az a releváns.
Dehogy. Nem az a primary kerdes, hogyan rakod ossze a gepet - persze az is -, hanem elsosorban a tervezese, a muszaki tartalom.

Az Apple sem azert nyert meg minden pert anno klonozok ellen, mert stardusttal megszorja gyartas kozben, hanem mert az ove az egesz platform, a trade secret, a titokban orzott intellectual property.

Pl. létrehozhatnék-e vállalkozást mindenféle licensz megvásárlása nélkül az NSB Di3 mozdony gyártására , melynek legutolsó példánya elvileg 50+ éve készült el.

Dehogy tudnal. Egyreszt minimum egy beleegyezo nyilatkozat (=engedely) kellene vagy a jogtulajdonostol vagy ha az nincs, akkor az illetekes sved hivataltol, hogy free domain lett, masreszt kellene a muszaki leiras. Nezz utana, kie ma, de kizarom, hogy megengednek a gyer koppintasokat.
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 985
6 687
113
Ez lemaradt tegnap, itt a definicioja a vontakozo federal torvenyben: https://www.law.cornell.edu/uscode/text/18/1839

"(3) the term “trade secret” means all forms and types of financial, business, scientific, technical, economic, or engineering information, including patterns, plans, compilations, program devices, formulas, designs, prototypes, methods, techniques, processes, procedures, programs, or codes, whether tangible or intangible, and whether or how stored, compiled, or memorialized physically, electronically, graphically, photographically, or in writing if—
  • (A) the owner thereof has taken reasonable measures to keep such information secret; and
  • (B) the information derives independent economic value, actual or potential, from not being generally known to, and not being readily ascertainable through proper means by, another person who can obtain economic value from the disclosure or use of the information;
(4) the term “owner”, with respect to a trade secret, means the person or entity in whom or in which rightful legal or equitable title to, or license in, the trade secret is reposed;

(5)the term “misappropriation” means—

  • (A) acquisition of a trade secret of another by a person who knows or has reason to know that the trade secret was acquired by improper means; or
  • (B)disclosure or use of a trade secretof another without express or implied consent by a person who—
    • (i) used improper means to acquire knowledge of the trade secret;
    • (ii)at the time of disclosure or use, knew or had reason to know that the knowledge of the trade secretwas—
      • (I) derived from or through a person who had used improper means to acquire the trade secret;
      • (II) acquired under circumstances giving rise to a duty to maintain the secrecy of the trade secret or limit the use of the trade secret; or
      • (III) derived from or through a person who owed a duty to the person seeking relief to maintain the secrecy of the trade secret or limit the use of the trade secret; or
    • (iii)before a material change of the position of the person, knew or had reason to know that—
(6) the term “improper means”—
  • (A) includes theft, bribery, misrepresentation, breach or inducement of a breach of a duty to maintain secrecy, or espionage through electronic or other means; and
  • (B) does not include reverse engineering, independent derivation, or any other lawful means of acquisition; and"
Azaz minden tilos kiveve ha magad eljutsz ugyanarra az eredmenyre, akar reverse engineering utjan is. (Kozben mondjuk sanszosa belefutsz majd egy marek vedett szabadalomba, azaz igy is, ugy is fizetned kell majd valakinek.)
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
1 541
443
83

Maróthéknak gyorsan le kellene csapni Elbit-re, ha akarnak önálló dróngyártást, annál is inkább hogy elhappolják románok elől.
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
1 164
2 807
113

Maróthéknak gyorsan le kellene csapni Elbit-re, ha akarnak önálló dróngyártást, annál is inkább hogy elhappolják románok elől.
Ez már lassan 2 éve be van jelentve de azóta semmi
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
9 435
26 879
113

Maróthéknak gyorsan le kellene csapni Elbit-re, ha akarnak önálló dróngyártást, annál is inkább hogy elhappolják románok elől.
Igen, meglepődtem, de a Hermes 450 nem elődöntött tény Romániában. Megy a pingvinezés.

3 ajánlat van.

  • Hermes 450 helyi gyártásban.
  • Francia Thales ajánlata, részbeni román gyártással. Ez is részben a Hermesre alapoz.
  • Heron. Ipari együttműködés nem ismert.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
11 222
10 909
113
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
11 222
10 909
113
Szuper, köszi. A körökkel mit szemléltetsz?
Van egy interjú Maróth-al, ott van róla szó, hogy hova kerülnek az adott centrumhoz tartozó beruházások.
  • az alapvető járműipari K+F: Zalaegerszeg
  • kerekes K+F és fejlesztés: Kaposvár környéke
  • repülőgépipari fejlesztés: Gyula környéke
  • elektronikai és elektro-optikai fejlesztés: Budapest és Nyíregyháza környéke (namost itt azért disztingválni kell szerintem, ez jelenleg alapvetően a fővárosi régióban létezik, tehát adja magát, hogy a nyírségi területek max zöldmezősen)
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
15 859
21 809
113
Kun Miklós: Megváltozik majd az élet Gyulán, amikor elindul az Airbus gyár...

Kun Miklós tavaly annak a Nemzeti Légiipari Projekt Kft.-nek is az ügyvezetője lett, amely az épülő gyulai Airbus helikopter-alkatrészgyár miatt alapított vegyesvállalatnak a magyar tulajdonosi jogait képviselő cég. Hogy találta meg ez a feladat?

– Az volt az elvárás, hogy az építkezés, illetve az elhelyezkedés miatt legyen egy helyi ember, aki mindig jelen tud lenni, és aki szemmel tudja követni az egész műveletet, és persze a kivitelezést is. Az MNV Zrt. döntésének értelmében Görgényi Ernő polgármestert kérték fel arra, hogy jelöljön ki valakit, aki a tulajdonosi jogokat képviseli, így választottak ki. Szükség volt egyfelől az angol nyelvtudásra, illetve az is sokat számított, hogy 20 évig dolgoztam a bankszektorban multinacionális vállalatoknál, így van rálátásom arra, hogyan is kell működnie egy ilyen globális cégnek. Nem értek a helikoptergyártáshoz, a hadiiparhoz, viszont a számokhoz nagyjából igen, és tudom, hogy melyek azok az alapvető struktúrák, amelyek szektortól függetlenül egy multicégnél kell, hogy működjenek. Én járok a felügyelőbizottsági, igazgatósági ülésekre, tartom a kapcsolatot a vagyonkezelővel és az Airbus-szal. Egyfajta koordinációs szerepkör ez, vagyis nem kell tudnom pontosan, hogy milyen csapágyakat gyártanak, de azt igen, hogy milyen döntések születnek, azok hogyan vannak előkészítve és azt is, hogy milyen számok jönnek ki ebből később.

Még tavaly év végén jött létre az Airbus gyár és a kapcsolódó beruházások lebonyolítását segítő Projekt Koordinációs Bizottság, amelynek tagjává Mager Andrea minisztert, Békés megyéből Görgényi Ernő gyulai polgármestert, önt mint a Nemzeti Légiipari Projekt Kft. ügyvezetőjét, és Uhljár Eriket, a Békéscsabai Szakképzési Centrum kancellárját nevezték ki. Mivel foglalkozik pontosan ez a bizottság és eddig milyen eredményeket értek el közösen?

– Ez a bizottság folyamatosan felügyeli a projekt alakulását és több lába van. Az egyik ilyen a kivitelezői munka, amit már látunk is, ha az elkerülő úton megyünk. Ezenkívül van egy képzési rész, egy kormányzati támogatási oldal, illetve egy úgynevezett STU üzemegység is, amely az itt gyártott alkatrészek felületkezelését látja majd el. A bizottság ezeknek a projekt-elemeknek a státuszát vizsgálja folyamatosan, szükség esetén pedig közbeavatkozik. Mindig van egy felmerülő téma vagy probléma és erre készítünk egy akciótervet. Alapvetően ez a bizottság feladata, és az itt végzett munkát a hadiipari fejlesztésekért felelős kormánybiztos irodája vezeti.

– Februárban Békésben járt Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, hogy megtekintse az Airbus gyár építését, illetve tárgyalt a gyulai, a békéscsabai polgármesterrel, valamint a Békéscsabai Szakképzési Centrum vezetésével is. Ekkor jósolta azt a tárcavezető, hogy itt, helyben akár megismétlődhet a kecskeméti Mercedes-sztori is. Görgényi Ernő pedig akkor azt mondta, hogy Gyula és Békéscsaba legszebb napjai csak ezután következnek. Egyetért ezekkel a kijelentésekkel?

– Egy biztos: megváltozik majd az élet. Gyula jelenleg egy csendes kisváros, egy üdülőváros és feltehetően ezután sokkal pezsgőbb élet alakul majd itt ki. Meglátjuk, hogy jót tesz-e ez a városnak. Szerintem igen, mert értelmiségiek érkeznek majd Gyulára, rengeteg, korábban elszármazott gyulai tér vissza, ennek következtében felpezsdül a kulturális élet, felpörög az ingatlanpiac, ezenfelül az Airbus-t még számos beszállító cég követi majd. Feltehetőleg ez még csak a kezdet. Hogy a legszebb napjait éli-e majd a város, gazdasági szempontból mindenképpen, élhetőség szempontjából is remélhetőleg így lesz, de a település élete jelentősen át fog alakulni.

– Ha minden jól megy, akkor jövő tavaszra elkészülhet a gyárépület, előreláthatólag mikor indulhat majd be a tényleges termelés? Befolyásolhatja ezt még valamilyen szinten a koronavírus-járvány?

– A mostani kivitelezés átadási időpontja 2022 márciusa. Ezután fut majd fel a termelés, amihez persze kell némi idő, de gyakorlatilag jövő márciustól normál módon működhet a gyár.

– Sokan nagy lehetőséget látnak a légiipari multicég idetelepülésében, a korábbi hírek szerint több mint kétszáz munkahely jöhet létre a beruházás során. Milyen végzettségű embereket keresnek majd elsősorban? Csak kifejezetten erre a szakterületre specializálódott mérnökök, technikusok jöhetnek ide dolgozni vagy más, akár szellemi, fizikai területre is keresnek majd humán erőforrást?

– A kulcspozíciókra már felvettek embereket, ilyen például a pénzügyi vagy termelési igazgató. Feltehetőleg a dolgozók egynegyede szellemi foglalkozású lesz, főleg mérnökök, irodai alkalmazottak, könyvelők, a többiek pedig fizikai alkalmazottak lesznek, az ő képzésüket végzi majd a Békéscsabai Szakképzési Centrum a tervek szerint idén ősztől kezdődően. A termelés felfutása 2026-ra várható, és akkor éri majd el a gyár a létszámának csúcsát. Az Airbus alapvetően magyar szakemberekre épít, de természetesen lesznek a vezetésben külföldiek is, akik feltehetően Gyulán élnek majd.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
2 308
3 471
113
Ehhez a témához:


igazából kiemelve ezt a részt (google.el angolra fordítva):

"Steep fire contributes significantly to the fire superiority of modern armed forces. The relevance of fire support continues to increase, so studies have shown that up to 60 percent of the failures in the First World War, up to 70 percent in the Second World War and up to 80 percent of the failures in the most recent conflict on the Donbass (Ukraine) due to steep fire systems (Artillery and mortars) were caused."

az a helyzet, hogy egy olyan korban, amikor a tüzérség képes 30-40 km-ről akár mozgó hk-kat kilőni, de mondjuk egy GLSDB rakéta tüzrség ennél jóval nagyobb távolságból is képes erre, akkor azért lehet hogy az felülírja az eddigi harcászati elveket

Ha pedig a magyar hadiipar egy 50 km-es BM-21, hasonló vagy kategóri-társhoz tudna többek között ilyen harci-fejet ( is ) fejleszteni/gyártani attól az időponttól lenne saját hadi-ipar!