A magyar hadiipar napjainkban

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 095
33 368
113
a dnd rakéta sugárhajtóműje szerintem hirtenberger aknavető gránátokhoz is jó lehetne. meg akár egy egyszerű célravezető készülék (gyujtóba összeépítve) orrkormányzással akár fékezéssel.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 095
33 368
113
a hidrogén bontásakor keletkező oxigén sokkal értékesebb és hasznosabb gáz mint a hidrogén. környezetszennyező persze de más gázokkal keverve nagyon tiiszta égés érhető el.tehát valójában hatékonyabb. oxigén takarékosabb kevesebb a szénmonoxid képződik.) nől a hatásfok. kevesebb az egyéb gáz szükséglet. tehát takarékos. és függőség csökkentő.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 928
48 631
113
a hidrogén bontásakor keletkező oxigén sokkal értékesebb és hasznosabb gáz mint a hidrogén. környezetszennyező persze de más gázokkal keverve nagyon tiiszta égés érhető el.tehát valójában hatékonyabb. oxigén takarékosabb kevesebb a szénmonoxid képződik.) nől a hatásfok. kevesebb az egyéb gáz szükséglet. tehát takarékos. és függőség csökkentő.
Más gázokkal, például hidrogént oxidálva (elégetve). Az egyik leghatékonyabb rakétahajtómű...
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

Matróz Kommandó

Well-Known Member
2017. március 21.
1 102
3 816
113
a hidrogén bontásakor keletkező oxigén sokkal értékesebb és hasznosabb gáz mint a hidrogén. környezetszennyező persze de más gázokkal keverve nagyon tiiszta égés érhető el.tehát valójában hatékonyabb. oxigén takarékosabb kevesebb a szénmonoxid képződik.) nől a hatásfok. kevesebb az egyéb gáz szükséglet. tehát takarékos. és függőség csökkentő.
szerintem nem hidrogént akartál írni :)
 
  • Tetszik
Reactions: Törppapa

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 870
113

Törppapa

Well-Known Member
2022. január 29.
718
1 352
93
Én inkább adnék 10 H225M-et 20 Mi-171E-ért. A maradék 6 SOF-verziót csak a nagyobb hatótávolság és az utántöltés lehetősége miatt tartanám meg. Ki tudja, mikor lesz rá szükség.
- Szerintem nem kellene odaadni a H225M-ket, inkább a H225M - hajtómű gyártóüzemét - kellene telepíteni kis hazánkba.
Pont úgy ahogyan a rotor üzem lett Gyulára telepítve. A hajtómű gyártóüzem kerülhetne Pl. Békéscsabára. Ha már egy suli is oda kerül. Lenne gyakorlati hely is, oktatási célokra!

- Összehasonlítottam két hajtóműt a H-225M s a Mi-17 "teljesítményét" s a H225M teljesítménye jobb!
S a képek alapján elférne szerintem a mi Mi-17-be is. Természetesen tudom a kép relatív, s nem is tudok méricskélni, ez olyan megérzés. ;) Ezért jó volna ha olyan nyilatkozna ebben a témában aki szerelt, javított már hajtóművet. Egy szaki, aki elmondaná a véleményét. Előre megköszönném.

Most az a kérdésem hogy a H225M-es hajtóműveit belehetne-e integrálni a mi Mi-17-s hajtóművei helyére? Magyarul kicserélni a hajtóműveket.

Azt sejtem hogy felfogatás, rögzítések biztosan nem fognak stimmelni, ez evidens mivel egyik autóból sem lehet a másikba pakolni egyszerűen a motorokat. Meg ugye az oroszok is mit szólnának ehhez a nüansznyi ;) változáshoz! :)
- Ezt értem én, ám én mindig a lehetőségeket keresem hogy minél kevesebbe kerüljön számunkra az üzemeltetés.

- Na de ha eleve mint - H225 hajtómű gyártó - már úgy tervezek X mennyiségű hajtómű rögzítést, fogaskerék illesztést hogy illeszkedjen a mi Mi-17 be, akkor már sokat nyernénk ezen az üzemen.

- 1. Nem kellene sehová vinni a gépeinket szervizelni, mivel mi gyártottuk hozzá a hajtóműveket.
- 2. Rotorok problémáit hazai alkatrésszel meg tudjuk oldani.
- 3. Akármilyen gondja lenne a hajtóműnek a hadseregnek csak hajtóművet, (esetleg alkatrészt) kellene másikat rendelni, természetesen itthonról. Nem állnának ott a gépek, - kerítésnek - mint jelen pillanatban Szolnokon, v. ki tudja hol.
- 4. Háborús helyzetben saját javítóbázis van, nincs kidobva, leállítva bagatell alkatrészért. Ne lelövésre gondolj.
- 5. működőképesre tudnánk hozni az összes Szolnokon, v. kitudja hol "AMORTIZÁLÓDÓ" gépünket.

Ne gyere azzal hogy szarok, nem érnek annyit, majd veszünk jobbakat! Ha zsebből kifizeted ám legyen! Rá is írjuk hogy te vetted! Meg kérdezd meg a Mi-17-en repült pilótákat is.
- Persze hogy tudom hogy a H225 sokkal jobb, többet tud. Minden digitális rendszerű, s mindent lát. Ám a háborúkba nem kérdezik mennyit tudsz, csak tudsz e lőni valamivel! S mennyien vagytok? S ha belegondolsz hogy úgy is alkalmazhatod hogy egy H225-s mellé két Mi-17-et biztositól, akkor a 6db H225-höz 12 db Mi-17 lesz párosítva. S ehhez csak 24 hajtóművet kell rendelni a seregnek!
Vagyis 18 géped lesz. Ezért egy -"irányzó, okos"- mellé két lövészt, vagy szállítót rendelsz, feladattól függően. Mindenki számolhat tovább is! Ám háborúba nem mindegy mennyien vagyunk, s mennyi fegyver irányul az ellenre. Lásd Ukrajnát itt a szomszédba!

- A Mi-17-1E-vel meg tökéletesen egyetértek, sajnos a Mi-17 hátulja sajnos nem éppen a megfelelő, mivel ugye szállító gépek. Ám a bepakolás az már más kérdés! Igen, jobb volna Mi-17-1E minden szempontból.

- Kellene a hajtómű, rotor üzem mellé egy összeszerelő üzem is, ahol cserélni, javítani lehetne az alkatrészeket. Átalakítani a Mi-17-s hátulját Mi-17-1E-re. Esetleg új gépeket lehetne összeszerelni. ;) Ez lehetne Pl. Békés, a 3 város úgy is a reptér körül helyezkedik el.

- Ez csak egy gondolatmenet, v. gondolat indító volt. Ha már van, vagy lenne valamink. Jó volna ha összepakolnánk a sok aprót. Lehetne belőle valami nagy.
- Iskolából a fiatalokat mind a 3 üzembe lehetne gyakorlati oktatást tartani. S az üzemek kisebb tervezési feladatokkal láthatnák el a fiatalokat. Vagyis kreatív gondolkodásra sarkalhatnák őket.
A 3 üzemben sok fiatal találna munkahelyet, s kreatívan gondolkodhatnának!
- Nyugaton is sok feladatot kiadnak egyetemeknek, főiskoláknak tervezésre. Ez nem azt jelenti hogy el is fogják fogadni, ám mennyivel több ötlet s gondolat kerül be a tervezőkhöz.
Lehet rosszak is! :)

Na de ez már más kérdés.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 144
10 859
113
- Szerintem nem kellene odaadni a H225M-ket, inkább a H225M - hajtómű gyártóüzemét - kellene telepíteni kis hazánkba.
Pont úgy ahogyan a rotor üzem lett Gyulára telepítve. A hajtómű gyártóüzem kerülhetne Pl. Békéscsabára. Ha már egy suli is oda kerül. Lenne gyakorlati hely is, oktatási célokra!

- Összehasonlítottam két hajtóműt a H-225M s a Mi-17 "teljesítményét" s a H225M teljesítménye jobb!
S a képek alapján elférne szerintem a mi Mi-17-be is. Természetesen tudom a kép relatív, s nem is tudok méricskélni, ez olyan megérzés. ;) Ezért jó volna ha olyan nyilatkozna ebben a témában aki szerelt, javított már hajtóművet. Egy szaki, aki elmondaná a véleményét. Előre megköszönném.

Most az a kérdésem hogy a H225M-es hajtóműveit belehetne-e integrálni a mi Mi-17-s hajtóművei helyére? Magyarul kicserélni a hajtóműveket.

Azt sejtem hogy felfogatás, rögzítések biztosan nem fognak stimmelni, ez evidens mivel egyik autóból sem lehet a másikba pakolni egyszerűen a motorokat. Meg ugye az oroszok is mit szólnának ehhez a nüansznyi ;) változáshoz! :)
- Ezt értem én, ám én mindig a lehetőségeket keresem hogy minél kevesebbe kerüljön számunkra az üzemeltetés.

- Na de ha eleve mint - H225 hajtómű gyártó - már úgy tervezek X mennyiségű hajtómű rögzítést, fogaskerék illesztést hogy illeszkedjen a mi Mi-17 be, akkor már sokat nyernénk ezen az üzemen.

- 1. Nem kellene sehová vinni a gépeinket szervizelni, mivel mi gyártottuk hozzá a hajtóműveket.
- 2. Rotorok problémáit hazai alkatrésszel meg tudjuk oldani.
- 3. Akármilyen gondja lenne a hajtóműnek a hadseregnek csak hajtóművet, (esetleg alkatrészt) kellene másikat rendelni, természetesen itthonról. Nem állnának ott a gépek, - kerítésnek - mint jelen pillanatban Szolnokon, v. ki tudja hol.
- 4. Háborús helyzetben saját javítóbázis van, nincs kidobva, leállítva bagatell alkatrészért. Ne lelövésre gondolj.
- 5. működőképesre tudnánk hozni az összes Szolnokon, v. kitudja hol "AMORTIZÁLÓDÓ" gépünket.

Ne gyere azzal hogy szarok, nem érnek annyit, majd veszünk jobbakat! Ha zsebből kifizeted ám legyen! Rá is írjuk hogy te vetted! Meg kérdezd meg a Mi-17-en repült pilótákat is.
- Persze hogy tudom hogy a H225 sokkal jobb, többet tud. Minden digitális rendszerű, s mindent lát. Ám a háborúkba nem kérdezik mennyit tudsz, csak tudsz e lőni valamivel! S mennyien vagytok? S ha belegondolsz hogy úgy is alkalmazhatod hogy egy H225-s mellé két Mi-17-et biztositól, akkor a 6db H225-höz 12 db Mi-17 lesz párosítva. S ehhez csak 24 hajtóművet kell rendelni a seregnek!
Vagyis 18 géped lesz. Ezért egy -"irányzó, okos"- mellé két lövészt, vagy szállítót rendelsz, feladattól függően. Mindenki számolhat tovább is! Ám háborúba nem mindegy mennyien vagyunk, s mennyi fegyver irányul az ellenre. Lásd Ukrajnát itt a szomszédba!

- A Mi-17-1E-vel meg tökéletesen egyetértek, sajnos a Mi-17 hátulja sajnos nem éppen a megfelelő, mivel ugye szállító gépek. Ám a bepakolás az már más kérdés! Igen, jobb volna Mi-17-1E minden szempontból.

- Kellene a hajtómű, rotor üzem mellé egy összeszerelő üzem is, ahol cserélni, javítani lehetne az alkatrészeket. Átalakítani a Mi-17-s hátulját Mi-17-1E-re. Esetleg új gépeket lehetne összeszerelni. ;) Ez lehetne Pl. Békés, a 3 város úgy is a reptér körül helyezkedik el.

- Ez csak egy gondolatmenet, v. gondolat indító volt. Ha már van, vagy lenne valamink. Jó volna ha összepakolnánk a sok aprót. Lehetne belőle valami nagy.
- Iskolából a fiatalokat mind a 3 üzembe lehetne gyakorlati oktatást tartani. S az üzemek kisebb tervezési feladatokkal láthatnák el a fiatalokat. Vagyis kreatív gondolkodásra sarkalhatnák őket.
A 3 üzemben sok fiatal találna munkahelyet, s kreatívan gondolkodhatnának!
- Nyugaton is sok feladatot kiadnak egyetemeknek, főiskoláknak tervezésre. Ez nem azt jelenti hogy el is fogják fogadni, ám mennyivel több ötlet s gondolat kerül be a tervezőkhöz.
Lehet rosszak is! :)

Na de ez már más kérdés.

@molnibalage , mit szólsz? :D
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 904
4 743
113
- Szerintem nem kellene odaadni a H225M-ket, inkább a H225M - hajtómű gyártóüzemét - kellene telepíteni kis hazánkba.
Pont úgy ahogyan a rotor üzem lett Gyulára telepítve. A hajtómű gyártóüzem kerülhetne Pl. Békéscsabára. Ha már egy suli is oda kerül. Lenne gyakorlati hely is, oktatási célokra!

- Összehasonlítottam két hajtóműt a H-225M s a Mi-17 "teljesítményét" s a H225M teljesítménye jobb!
S a képek alapján elférne szerintem a mi Mi-17-be is. Természetesen tudom a kép relatív, s nem is tudok méricskélni, ez olyan megérzés. ;) Ezért jó volna ha olyan nyilatkozna ebben a témában aki szerelt, javított már hajtóművet. Egy szaki, aki elmondaná a véleményét. Előre megköszönném.

Most az a kérdésem hogy a H225M-es hajtóműveit belehetne-e integrálni a mi Mi-17-s hajtóművei helyére? Magyarul kicserélni a hajtóműveket.

Azt sejtem hogy felfogatás, rögzítések biztosan nem fognak stimmelni, ez evidens mivel egyik autóból sem lehet a másikba pakolni egyszerűen a motorokat. Meg ugye az oroszok is mit szólnának ehhez a nüansznyi ;) változáshoz! :)
- Ezt értem én, ám én mindig a lehetőségeket keresem hogy minél kevesebbe kerüljön számunkra az üzemeltetés.

- Na de ha eleve mint - H225 hajtómű gyártó - már úgy tervezek X mennyiségű hajtómű rögzítést, fogaskerék illesztést hogy illeszkedjen a mi Mi-17 be, akkor már sokat nyernénk ezen az üzemen.

- 1. Nem kellene sehová vinni a gépeinket szervizelni, mivel mi gyártottuk hozzá a hajtóműveket.
- 2. Rotorok problémáit hazai alkatrésszel meg tudjuk oldani.
- 3. Akármilyen gondja lenne a hajtóműnek a hadseregnek csak hajtóművet, (esetleg alkatrészt) kellene másikat rendelni, természetesen itthonról. Nem állnának ott a gépek, - kerítésnek - mint jelen pillanatban Szolnokon, v. ki tudja hol.
- 4. Háborús helyzetben saját javítóbázis van, nincs kidobva, leállítva bagatell alkatrészért. Ne lelövésre gondolj.
- 5. működőképesre tudnánk hozni az összes Szolnokon, v. kitudja hol "AMORTIZÁLÓDÓ" gépünket.

Ne gyere azzal hogy szarok, nem érnek annyit, majd veszünk jobbakat! Ha zsebből kifizeted ám legyen! Rá is írjuk hogy te vetted! Meg kérdezd meg a Mi-17-en repült pilótákat is.
- Persze hogy tudom hogy a H225 sokkal jobb, többet tud. Minden digitális rendszerű, s mindent lát. Ám a háborúkba nem kérdezik mennyit tudsz, csak tudsz e lőni valamivel! S mennyien vagytok? S ha belegondolsz hogy úgy is alkalmazhatod hogy egy H225-s mellé két Mi-17-et biztositól, akkor a 6db H225-höz 12 db Mi-17 lesz párosítva. S ehhez csak 24 hajtóművet kell rendelni a seregnek!
Vagyis 18 géped lesz. Ezért egy -"irányzó, okos"- mellé két lövészt, vagy szállítót rendelsz, feladattól függően. Mindenki számolhat tovább is! Ám háborúba nem mindegy mennyien vagyunk, s mennyi fegyver irányul az ellenre. Lásd Ukrajnát itt a szomszédba!

- A Mi-17-1E-vel meg tökéletesen egyetértek, sajnos a Mi-17 hátulja sajnos nem éppen a megfelelő, mivel ugye szállító gépek. Ám a bepakolás az már más kérdés! Igen, jobb volna Mi-17-1E minden szempontból.

- Kellene a hajtómű, rotor üzem mellé egy összeszerelő üzem is, ahol cserélni, javítani lehetne az alkatrészeket. Átalakítani a Mi-17-s hátulját Mi-17-1E-re. Esetleg új gépeket lehetne összeszerelni. ;) Ez lehetne Pl. Békés, a 3 város úgy is a reptér körül helyezkedik el.

- Ez csak egy gondolatmenet, v. gondolat indító volt. Ha már van, vagy lenne valamink. Jó volna ha összepakolnánk a sok aprót. Lehetne belőle valami nagy.
- Iskolából a fiatalokat mind a 3 üzembe lehetne gyakorlati oktatást tartani. S az üzemek kisebb tervezési feladatokkal láthatnák el a fiatalokat. Vagyis kreatív gondolkodásra sarkalhatnák őket.
A 3 üzemben sok fiatal találna munkahelyet, s kreatívan gondolkodhatnának!
- Nyugaton is sok feladatot kiadnak egyetemeknek, főiskoláknak tervezésre. Ez nem azt jelenti hogy el is fogják fogadni, ám mennyivel több ötlet s gondolat kerül be a tervezőkhöz.
Lehet rosszak is! :)

Na de ez már más kérdés.
Ez simán fantázia.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 916
113
- Szerintem nem kellene odaadni a H225M-ket, inkább a H225M - hajtómű gyártóüzemét - kellene telepíteni kis hazánkba.
Pont úgy ahogyan a rotor üzem lett Gyulára telepítve. A hajtómű gyártóüzem kerülhetne Pl. Békéscsabára. Ha már egy suli is oda kerül. Lenne gyakorlati hely is, oktatási célokra!

- Összehasonlítottam két hajtóműt a H-225M s a Mi-17 "teljesítményét" s a H225M teljesítménye jobb!
S a képek alapján elférne szerintem a mi Mi-17-be is. Természetesen tudom a kép relatív, s nem is tudok méricskélni, ez olyan megérzés. ;) Ezért jó volna ha olyan nyilatkozna ebben a témában aki szerelt, javított már hajtóművet. Egy szaki, aki elmondaná a véleményét. Előre megköszönném.

Most az a kérdésem hogy a H225M-es hajtóműveit belehetne-e integrálni a mi Mi-17-s hajtóművei helyére? Magyarul kicserélni a hajtóműveket.

Azt sejtem hogy felfogatás, rögzítések biztosan nem fognak stimmelni, ez evidens mivel egyik autóból sem lehet a másikba pakolni egyszerűen a motorokat. Meg ugye az oroszok is mit szólnának ehhez a nüansznyi ;) változáshoz! :)
- Ezt értem én, ám én mindig a lehetőségeket keresem hogy minél kevesebbe kerüljön számunkra az üzemeltetés.

- Na de ha eleve mint - H225 hajtómű gyártó - már úgy tervezek X mennyiségű hajtómű rögzítést, fogaskerék illesztést hogy illeszkedjen a mi Mi-17 be, akkor már sokat nyernénk ezen az üzemen.

- 1. Nem kellene sehová vinni a gépeinket szervizelni, mivel mi gyártottuk hozzá a hajtóműveket.
- 2. Rotorok problémáit hazai alkatrésszel meg tudjuk oldani.
- 3. Akármilyen gondja lenne a hajtóműnek a hadseregnek csak hajtóművet, (esetleg alkatrészt) kellene másikat rendelni, természetesen itthonról. Nem állnának ott a gépek, - kerítésnek - mint jelen pillanatban Szolnokon, v. ki tudja hol.
- 4. Háborús helyzetben saját javítóbázis van, nincs kidobva, leállítva bagatell alkatrészért. Ne lelövésre gondolj.
- 5. működőképesre tudnánk hozni az összes Szolnokon, v. kitudja hol "AMORTIZÁLÓDÓ" gépünket.

Ne gyere azzal hogy szarok, nem érnek annyit, majd veszünk jobbakat! Ha zsebből kifizeted ám legyen! Rá is írjuk hogy te vetted! Meg kérdezd meg a Mi-17-en repült pilótákat is.
- Persze hogy tudom hogy a H225 sokkal jobb, többet tud. Minden digitális rendszerű, s mindent lát. Ám a háborúkba nem kérdezik mennyit tudsz, csak tudsz e lőni valamivel! S mennyien vagytok? S ha belegondolsz hogy úgy is alkalmazhatod hogy egy H225-s mellé két Mi-17-et biztositól, akkor a 6db H225-höz 12 db Mi-17 lesz párosítva. S ehhez csak 24 hajtóművet kell rendelni a seregnek!
Vagyis 18 géped lesz. Ezért egy -"irányzó, okos"- mellé két lövészt, vagy szállítót rendelsz, feladattól függően. Mindenki számolhat tovább is! Ám háborúba nem mindegy mennyien vagyunk, s mennyi fegyver irányul az ellenre. Lásd Ukrajnát itt a szomszédba!

- A Mi-17-1E-vel meg tökéletesen egyetértek, sajnos a Mi-17 hátulja sajnos nem éppen a megfelelő, mivel ugye szállító gépek. Ám a bepakolás az már más kérdés! Igen, jobb volna Mi-17-1E minden szempontból.

- Kellene a hajtómű, rotor üzem mellé egy összeszerelő üzem is, ahol cserélni, javítani lehetne az alkatrészeket. Átalakítani a Mi-17-s hátulját Mi-17-1E-re. Esetleg új gépeket lehetne összeszerelni. ;) Ez lehetne Pl. Békés, a 3 város úgy is a reptér körül helyezkedik el.

- Ez csak egy gondolatmenet, v. gondolat indító volt. Ha már van, vagy lenne valamink. Jó volna ha összepakolnánk a sok aprót. Lehetne belőle valami nagy.
- Iskolából a fiatalokat mind a 3 üzembe lehetne gyakorlati oktatást tartani. S az üzemek kisebb tervezési feladatokkal láthatnák el a fiatalokat. Vagyis kreatív gondolkodásra sarkalhatnák őket.
A 3 üzemben sok fiatal találna munkahelyet, s kreatívan gondolkodhatnának!
- Nyugaton is sok feladatot kiadnak egyetemeknek, főiskoláknak tervezésre. Ez nem azt jelenti hogy el is fogják fogadni, ám mennyivel több ötlet s gondolat kerül be a tervezőkhöz.
Lehet rosszak is! :)

Na de ez már más kérdés.
Egy helikopternél a nem a hajtóművet nem lehet csak úgy kicserélni. Azt a reduktorhoz kell illeszteni, míg az eredménynek valamilyen szinten összhangban kell lenni a forgószárny képességeivel.
A Mi-8MT, amit nálunk Mi-17-esként ismernek, úgy jött létre, hogy a Mi-8-as sárkányba az addigi TV2-117-es hajtóművek helyére a Mi-24-esek TV3-117-eseit tették, de jelentősen visszafojtva.
Még így is jelentősen módosítani kellett a reduktoron, és bár nem lett volna mindenáron muszáj, de a jobb hatásfok végett a faroklégcsavar - hogy jobban tudja kompenzálni a megnövekedett forgószárny nyomatékot - átkerült a másik oldalra.
Mégpedig azért, hogy a nagyobb hajtómű tengelyteljesítményből ne vegyenek el feleslegesen nagyobb hányadot csak a "szükséges rossz" faroklégcsavar hajtására.
Így annyi történt csupán, hogy nem plusz teljesítménnyel követték le a megnövekedett nyomaték kompenzálási igényt, hanem hatásfok növeléssel. Mégpedig úgy, hogy az addig jobb oldalon levő faroklégcsavar, ami az óra járásával megegyezően, de mint toló légcsavar a forgószárny leáramlásában pont lefelé halad és így a kilépő élétől megfújva romlik a hatásfoka, addig a második generációnál a bal oldalra átkerülve a szintén óramutató járásával megegyező irányban forgó faroklégcsavar lapátok pont szemben forognak a forgószárny leáramlásával. Így azonos forgatónyomaték és transzmissziós tengelyteljesítmény mellett nagyobb hatásfokkal kompenzálják a forgószárny nyomatékát.

Namost ez is eléggé komoly beavatkozás volt a típus életében, pedig házon belül történt.
A kezdeti szériákon repedt még a főtartó is. Mármint az új gyártású sárkányokon. Most pedig arról lenne szó, hogy ezeréves vasakba tennénk teljesen más rendszert? Ráadásul metrikust vegyítenénk az inch-es méretekkel?
A Makila hajtóművek integrációjára annak ellenére sincs esély, hogy "szemre" ennek is a turbina után, a kiömlőn keresztül van a kihajtása. De itt vége is az összes hasonlóságnak.

Apropó integráció. Az, hogy az orosz nem menne bele, az egy dolog. De a Makila-t gyártó Turbomeca miért végezné el saját szakállára és költségére ezt a projektet?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 950
30 820
113
Egy helikopternél a nem a hajtóművet nem lehet csak úgy kicserélni. Azt a reduktorhoz kell illeszteni, míg az eredménynek valamilyen szinten összhangban kell lenni a forgószárny képességeivel.
A Mi-8MT, amit nálunk Mi-17-esként ismernek, úgy jött létre, hogy a Mi-8-as sárkányba az addigi TV2-117-es hajtóművek helyére a Mi-24-esek TV3-117-eseit tették, de jelentősen visszafojtva.
Még így is jelentősen módosítani kellett a reduktoron, és bár nem lett volna mindenáron muszáj, de a jobb hatásfok végett a faroklégcsavar - hogy jobban tudja kompenzálni a megnövekedett forgószárny nyomatékot - átkerült a másik oldalra.
Mégpedig azért, hogy a nagyobb hajtómű tengelyteljesítményből ne vegyenek el feleslegesen nagyobb hányadot csak a "szükséges rossz" faroklégcsavar hajtására.
Így annyi történt csupán, hogy nem plusz teljesítménnyel követték le a megnövekedett nyomaték kompenzálási igényt, hanem hatásfok növeléssel. Mégpedig úgy, hogy az addig jobb oldalon levő faroklégcsavar, ami az óra járásával megegyezően, de mint toló légcsavar a forgószárny leáramlásában pont lefelé halad és így a kilépő élétől megfújva romlik a hatásfoka, addig a második generációnál a bal oldalra átkerülve a szintén óramutató járásával megegyező irányban forgó faroklégcsavar lapátok pont szemben forognak a forgószárny leáramlásával. Így azonos forgatónyomaték és transzmissziós tengelyteljesítmény mellett nagyobb hatásfokkal kompenzálják a forgószárny nyomatékát.

Namost ez is eléggé komoly beavatkozás volt a típus életében, pedig házon belül történt.
A kezdeti szériákon repedt még a főtartó is. Mármint az új gyártású sárkányokon. Most pedig arról lenne szó, hogy ezeréves vasakba tennénk teljesen más rendszert? Ráadásul metrikust vegyítenénk az inch-es méretekkel?
A Makila hajtóművek integrációjára annak ellenére sincs esély, hogy "szemre" ennek is a turbina után, a kiömlőn keresztül van a kihajtása. De itt vége is az összes hasonlóságnak.

Apropó integráció. Az, hogy az orosz nem menne bele, az egy dolog. De a Makila-t gyártó Turbomeca miért végezné el saját szakállára és költségére ezt a projektet?
https://www.helis.com/database/modelorg/Super-Frelon-Israel/
 
  • Vicces
Reactions: pöcshuszár

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 351
46 156
113
- Szerintem nem kellene odaadni a H225M-ket, inkább a H225M - hajtómű gyártóüzemét - kellene telepíteni kis hazánkba.
Pont úgy ahogyan a rotor üzem lett Gyulára telepítve. A hajtómű gyártóüzem kerülhetne Pl. Békéscsabára. Ha már egy suli is oda kerül. Lenne gyakorlati hely is, oktatási célokra!

- Összehasonlítottam két hajtóműt a H-225M s a Mi-17 "teljesítményét" s a H225M teljesítménye jobb!
S a képek alapján elférne szerintem a mi Mi-17-be is. Természetesen tudom a kép relatív, s nem is tudok méricskélni, ez olyan megérzés. ;) Ezért jó volna ha olyan nyilatkozna ebben a témában aki szerelt, javított már hajtóművet. Egy szaki, aki elmondaná a véleményét. Előre megköszönném.

Most az a kérdésem hogy a H225M-es hajtóműveit belehetne-e integrálni a mi Mi-17-s hajtóművei helyére? Magyarul kicserélni a hajtóműveket.

Azt sejtem hogy felfogatás, rögzítések biztosan nem fognak stimmelni, ez evidens mivel egyik autóból sem lehet a másikba pakolni egyszerűen a motorokat. Meg ugye az oroszok is mit szólnának ehhez a nüansznyi ;) változáshoz! :)
- Ezt értem én, ám én mindig a lehetőségeket keresem hogy minél kevesebbe kerüljön számunkra az üzemeltetés.

- Na de ha eleve mint - H225 hajtómű gyártó - már úgy tervezek X mennyiségű hajtómű rögzítést, fogaskerék illesztést hogy illeszkedjen a mi Mi-17 be, akkor már sokat nyernénk ezen az üzemen.

- 1. Nem kellene sehová vinni a gépeinket szervizelni, mivel mi gyártottuk hozzá a hajtóműveket.
- 2. Rotorok problémáit hazai alkatrésszel meg tudjuk oldani.
- 3. Akármilyen gondja lenne a hajtóműnek a hadseregnek csak hajtóművet, (esetleg alkatrészt) kellene másikat rendelni, természetesen itthonról. Nem állnának ott a gépek, - kerítésnek - mint jelen pillanatban Szolnokon, v. ki tudja hol.
- 4. Háborús helyzetben saját javítóbázis van, nincs kidobva, leállítva bagatell alkatrészért. Ne lelövésre gondolj.
- 5. működőképesre tudnánk hozni az összes Szolnokon, v. kitudja hol "AMORTIZÁLÓDÓ" gépünket.

Ne gyere azzal hogy szarok, nem érnek annyit, majd veszünk jobbakat! Ha zsebből kifizeted ám legyen! Rá is írjuk hogy te vetted! Meg kérdezd meg a Mi-17-en repült pilótákat is.
- Persze hogy tudom hogy a H225 sokkal jobb, többet tud. Minden digitális rendszerű, s mindent lát. Ám a háborúkba nem kérdezik mennyit tudsz, csak tudsz e lőni valamivel! S mennyien vagytok? S ha belegondolsz hogy úgy is alkalmazhatod hogy egy H225-s mellé két Mi-17-et biztositól, akkor a 6db H225-höz 12 db Mi-17 lesz párosítva. S ehhez csak 24 hajtóművet kell rendelni a seregnek!
Vagyis 18 géped lesz. Ezért egy -"irányzó, okos"- mellé két lövészt, vagy szállítót rendelsz, feladattól függően. Mindenki számolhat tovább is! Ám háborúba nem mindegy mennyien vagyunk, s mennyi fegyver irányul az ellenre. Lásd Ukrajnát itt a szomszédba!

- A Mi-17-1E-vel meg tökéletesen egyetértek, sajnos a Mi-17 hátulja sajnos nem éppen a megfelelő, mivel ugye szállító gépek. Ám a bepakolás az már más kérdés! Igen, jobb volna Mi-17-1E minden szempontból.

- Kellene a hajtómű, rotor üzem mellé egy összeszerelő üzem is, ahol cserélni, javítani lehetne az alkatrészeket. Átalakítani a Mi-17-s hátulját Mi-17-1E-re. Esetleg új gépeket lehetne összeszerelni. ;) Ez lehetne Pl. Békés, a 3 város úgy is a reptér körül helyezkedik el.

- Ez csak egy gondolatmenet, v. gondolat indító volt. Ha már van, vagy lenne valamink. Jó volna ha összepakolnánk a sok aprót. Lehetne belőle valami nagy.
- Iskolából a fiatalokat mind a 3 üzembe lehetne gyakorlati oktatást tartani. S az üzemek kisebb tervezési feladatokkal láthatnák el a fiatalokat. Vagyis kreatív gondolkodásra sarkalhatnák őket.
A 3 üzemben sok fiatal találna munkahelyet, s kreatívan gondolkodhatnának!
- Nyugaton is sok feladatot kiadnak egyetemeknek, főiskoláknak tervezésre. Ez nem azt jelenti hogy el is fogják fogadni, ám mennyivel több ötlet s gondolat kerül be a tervezőkhöz.
Lehet rosszak is! :)

Na de ez már más kérdés.
Ilyenkor, amikor ilyen ötleteid támadnak, szerintem ülj le egy sarokba, és törd még rajta a fejed egy kicsit! :)
Az ugye megvan, hogy a jelenleg még működőképes saját Mi-17-eseink repideje 2024-25-ben legkésőbb lejár. Ráadásul emlékeim szerint a Mi-17-esek esetén fel sem merült a továbbüzemeltetés lehetősége, mert ott már nem csak a korban vannak benne a vasak, hanem van bennük bőven repidő.
/Ugye a 24-esek esetén csak a kor a probléma, a repült óra semmiképp./
Szóval gondold végig alaposan, hogy minek indítanánk "hajtómű-belefaragási projektet" egy olyan típusba, mint a Mi-17, amelyik különben is több sebből vérzik, és ráadásul csak 5 kiöregedő példány áll rendelkezésre:
  • kezdve a 2-3 éven belül lejáró repidővel
  • folytatva a gépek árához képest jó drága új hajtóművekkel. Ha már tovább akarnánk mindenképpen - egyedi vizsgálatok után - üzemeletetni a típust, akkor egyszerűbb, vagy a hajtóműveket is felújítani, vagy a világpiacon elfekvőben lévő hajtóműveket beszerezni.
  • és itt jön a képbe, hogy egy eredetileg orosz típusokról beszélünk, amelyek támogatása momentán eléggé problémás.
HALLLOOÓÓ éppen szénné vannak szankciózva az EU és a NATO részéről.

Plusz adalék:
Azt hogyan képzelted, hogy sugárhajtómű gyártást szeretnél ideszervezni a franciáktól, ahonnan ragyogóan ki tudják szolgálni az egész világot hajtóművel?
Az 5db Mi-17-es magában - de még a 16 H225M-el kiegészítve is - pitiáner ügy a franciáknak.

Ráadásul a sugárhajtóművi techtransfer meg erősen problémás volt eddig is, meg ezután is mindig is!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 923
73 356
113