A magyar hadiipar napjainkban

a dnd rakéta sugárhajtóműje szerintem hirtenberger aknavető gránátokhoz is jó lehetne. meg akár egy egyszerű célravezető készülék (gyujtóba összeépítve) orrkormányzással akár fékezéssel.
 
a hidrogén bontásakor keletkező oxigén sokkal értékesebb és hasznosabb gáz mint a hidrogén. környezetszennyező persze de más gázokkal keverve nagyon tiiszta égés érhető el.tehát valójában hatékonyabb. oxigén takarékosabb kevesebb a szénmonoxid képződik.) nől a hatásfok. kevesebb az egyéb gáz szükséglet. tehát takarékos. és függőség csökkentő.
 
a hidrogén bontásakor keletkező oxigén sokkal értékesebb és hasznosabb gáz mint a hidrogén. környezetszennyező persze de más gázokkal keverve nagyon tiiszta égés érhető el.tehát valójában hatékonyabb. oxigén takarékosabb kevesebb a szénmonoxid képződik.) nől a hatásfok. kevesebb az egyéb gáz szükséglet. tehát takarékos. és függőség csökkentő.
Más gázokkal, például hidrogént oxidálva (elégetve). Az egyik leghatékonyabb rakétahajtómű...
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya
a hidrogén bontásakor keletkező oxigén sokkal értékesebb és hasznosabb gáz mint a hidrogén. környezetszennyező persze de más gázokkal keverve nagyon tiiszta égés érhető el.tehát valójában hatékonyabb. oxigén takarékosabb kevesebb a szénmonoxid képződik.) nől a hatásfok. kevesebb az egyéb gáz szükséglet. tehát takarékos. és függőség csökkentő.
szerintem nem hidrogént akartál írni :)
 
  • Tetszik
Reactions: Törppapa
Én inkább adnék 10 H225M-et 20 Mi-171E-ért. A maradék 6 SOF-verziót csak a nagyobb hatótávolság és az utántöltés lehetősége miatt tartanám meg. Ki tudja, mikor lesz rá szükség.
- Szerintem nem kellene odaadni a H225M-ket, inkább a H225M - hajtómű gyártóüzemét - kellene telepíteni kis hazánkba.
Pont úgy ahogyan a rotor üzem lett Gyulára telepítve. A hajtómű gyártóüzem kerülhetne Pl. Békéscsabára. Ha már egy suli is oda kerül. Lenne gyakorlati hely is, oktatási célokra!

- Összehasonlítottam két hajtóműt a H-225M s a Mi-17 "teljesítményét" s a H225M teljesítménye jobb!
S a képek alapján elférne szerintem a mi Mi-17-be is. Természetesen tudom a kép relatív, s nem is tudok méricskélni, ez olyan megérzés. ;) Ezért jó volna ha olyan nyilatkozna ebben a témában aki szerelt, javított már hajtóművet. Egy szaki, aki elmondaná a véleményét. Előre megköszönném.

Most az a kérdésem hogy a H225M-es hajtóműveit belehetne-e integrálni a mi Mi-17-s hajtóművei helyére? Magyarul kicserélni a hajtóműveket.

Azt sejtem hogy felfogatás, rögzítések biztosan nem fognak stimmelni, ez evidens mivel egyik autóból sem lehet a másikba pakolni egyszerűen a motorokat. Meg ugye az oroszok is mit szólnának ehhez a nüansznyi ;) változáshoz! :)
- Ezt értem én, ám én mindig a lehetőségeket keresem hogy minél kevesebbe kerüljön számunkra az üzemeltetés.

- Na de ha eleve mint - H225 hajtómű gyártó - már úgy tervezek X mennyiségű hajtómű rögzítést, fogaskerék illesztést hogy illeszkedjen a mi Mi-17 be, akkor már sokat nyernénk ezen az üzemen.

- 1. Nem kellene sehová vinni a gépeinket szervizelni, mivel mi gyártottuk hozzá a hajtóműveket.
- 2. Rotorok problémáit hazai alkatrésszel meg tudjuk oldani.
- 3. Akármilyen gondja lenne a hajtóműnek a hadseregnek csak hajtóművet, (esetleg alkatrészt) kellene másikat rendelni, természetesen itthonról. Nem állnának ott a gépek, - kerítésnek - mint jelen pillanatban Szolnokon, v. ki tudja hol.
- 4. Háborús helyzetben saját javítóbázis van, nincs kidobva, leállítva bagatell alkatrészért. Ne lelövésre gondolj.
- 5. működőképesre tudnánk hozni az összes Szolnokon, v. kitudja hol "AMORTIZÁLÓDÓ" gépünket.

Ne gyere azzal hogy szarok, nem érnek annyit, majd veszünk jobbakat! Ha zsebből kifizeted ám legyen! Rá is írjuk hogy te vetted! Meg kérdezd meg a Mi-17-en repült pilótákat is.
- Persze hogy tudom hogy a H225 sokkal jobb, többet tud. Minden digitális rendszerű, s mindent lát. Ám a háborúkba nem kérdezik mennyit tudsz, csak tudsz e lőni valamivel! S mennyien vagytok? S ha belegondolsz hogy úgy is alkalmazhatod hogy egy H225-s mellé két Mi-17-et biztositól, akkor a 6db H225-höz 12 db Mi-17 lesz párosítva. S ehhez csak 24 hajtóművet kell rendelni a seregnek!
Vagyis 18 géped lesz. Ezért egy -"irányzó, okos"- mellé két lövészt, vagy szállítót rendelsz, feladattól függően. Mindenki számolhat tovább is! Ám háborúba nem mindegy mennyien vagyunk, s mennyi fegyver irányul az ellenre. Lásd Ukrajnát itt a szomszédba!

- A Mi-17-1E-vel meg tökéletesen egyetértek, sajnos a Mi-17 hátulja sajnos nem éppen a megfelelő, mivel ugye szállító gépek. Ám a bepakolás az már más kérdés! Igen, jobb volna Mi-17-1E minden szempontból.

- Kellene a hajtómű, rotor üzem mellé egy összeszerelő üzem is, ahol cserélni, javítani lehetne az alkatrészeket. Átalakítani a Mi-17-s hátulját Mi-17-1E-re. Esetleg új gépeket lehetne összeszerelni. ;) Ez lehetne Pl. Békés, a 3 város úgy is a reptér körül helyezkedik el.

- Ez csak egy gondolatmenet, v. gondolat indító volt. Ha már van, vagy lenne valamink. Jó volna ha összepakolnánk a sok aprót. Lehetne belőle valami nagy.
- Iskolából a fiatalokat mind a 3 üzembe lehetne gyakorlati oktatást tartani. S az üzemek kisebb tervezési feladatokkal láthatnák el a fiatalokat. Vagyis kreatív gondolkodásra sarkalhatnák őket.
A 3 üzemben sok fiatal találna munkahelyet, s kreatívan gondolkodhatnának!
- Nyugaton is sok feladatot kiadnak egyetemeknek, főiskoláknak tervezésre. Ez nem azt jelenti hogy el is fogják fogadni, ám mennyivel több ötlet s gondolat kerül be a tervezőkhöz.
Lehet rosszak is! :)

Na de ez már más kérdés.
 
- Szerintem nem kellene odaadni a H225M-ket, inkább a H225M - hajtómű gyártóüzemét - kellene telepíteni kis hazánkba.
Pont úgy ahogyan a rotor üzem lett Gyulára telepítve. A hajtómű gyártóüzem kerülhetne Pl. Békéscsabára. Ha már egy suli is oda kerül. Lenne gyakorlati hely is, oktatási célokra!

- Összehasonlítottam két hajtóműt a H-225M s a Mi-17 "teljesítményét" s a H225M teljesítménye jobb!
S a képek alapján elférne szerintem a mi Mi-17-be is. Természetesen tudom a kép relatív, s nem is tudok méricskélni, ez olyan megérzés. ;) Ezért jó volna ha olyan nyilatkozna ebben a témában aki szerelt, javított már hajtóművet. Egy szaki, aki elmondaná a véleményét. Előre megköszönném.

Most az a kérdésem hogy a H225M-es hajtóműveit belehetne-e integrálni a mi Mi-17-s hajtóművei helyére? Magyarul kicserélni a hajtóműveket.

Azt sejtem hogy felfogatás, rögzítések biztosan nem fognak stimmelni, ez evidens mivel egyik autóból sem lehet a másikba pakolni egyszerűen a motorokat. Meg ugye az oroszok is mit szólnának ehhez a nüansznyi ;) változáshoz! :)
- Ezt értem én, ám én mindig a lehetőségeket keresem hogy minél kevesebbe kerüljön számunkra az üzemeltetés.

- Na de ha eleve mint - H225 hajtómű gyártó - már úgy tervezek X mennyiségű hajtómű rögzítést, fogaskerék illesztést hogy illeszkedjen a mi Mi-17 be, akkor már sokat nyernénk ezen az üzemen.

- 1. Nem kellene sehová vinni a gépeinket szervizelni, mivel mi gyártottuk hozzá a hajtóműveket.
- 2. Rotorok problémáit hazai alkatrésszel meg tudjuk oldani.
- 3. Akármilyen gondja lenne a hajtóműnek a hadseregnek csak hajtóművet, (esetleg alkatrészt) kellene másikat rendelni, természetesen itthonról. Nem állnának ott a gépek, - kerítésnek - mint jelen pillanatban Szolnokon, v. ki tudja hol.
- 4. Háborús helyzetben saját javítóbázis van, nincs kidobva, leállítva bagatell alkatrészért. Ne lelövésre gondolj.
- 5. működőképesre tudnánk hozni az összes Szolnokon, v. kitudja hol "AMORTIZÁLÓDÓ" gépünket.

Ne gyere azzal hogy szarok, nem érnek annyit, majd veszünk jobbakat! Ha zsebből kifizeted ám legyen! Rá is írjuk hogy te vetted! Meg kérdezd meg a Mi-17-en repült pilótákat is.
- Persze hogy tudom hogy a H225 sokkal jobb, többet tud. Minden digitális rendszerű, s mindent lát. Ám a háborúkba nem kérdezik mennyit tudsz, csak tudsz e lőni valamivel! S mennyien vagytok? S ha belegondolsz hogy úgy is alkalmazhatod hogy egy H225-s mellé két Mi-17-et biztositól, akkor a 6db H225-höz 12 db Mi-17 lesz párosítva. S ehhez csak 24 hajtóművet kell rendelni a seregnek!
Vagyis 18 géped lesz. Ezért egy -"irányzó, okos"- mellé két lövészt, vagy szállítót rendelsz, feladattól függően. Mindenki számolhat tovább is! Ám háborúba nem mindegy mennyien vagyunk, s mennyi fegyver irányul az ellenre. Lásd Ukrajnát itt a szomszédba!

- A Mi-17-1E-vel meg tökéletesen egyetértek, sajnos a Mi-17 hátulja sajnos nem éppen a megfelelő, mivel ugye szállító gépek. Ám a bepakolás az már más kérdés! Igen, jobb volna Mi-17-1E minden szempontból.

- Kellene a hajtómű, rotor üzem mellé egy összeszerelő üzem is, ahol cserélni, javítani lehetne az alkatrészeket. Átalakítani a Mi-17-s hátulját Mi-17-1E-re. Esetleg új gépeket lehetne összeszerelni. ;) Ez lehetne Pl. Békés, a 3 város úgy is a reptér körül helyezkedik el.

- Ez csak egy gondolatmenet, v. gondolat indító volt. Ha már van, vagy lenne valamink. Jó volna ha összepakolnánk a sok aprót. Lehetne belőle valami nagy.
- Iskolából a fiatalokat mind a 3 üzembe lehetne gyakorlati oktatást tartani. S az üzemek kisebb tervezési feladatokkal láthatnák el a fiatalokat. Vagyis kreatív gondolkodásra sarkalhatnák őket.
A 3 üzemben sok fiatal találna munkahelyet, s kreatívan gondolkodhatnának!
- Nyugaton is sok feladatot kiadnak egyetemeknek, főiskoláknak tervezésre. Ez nem azt jelenti hogy el is fogják fogadni, ám mennyivel több ötlet s gondolat kerül be a tervezőkhöz.
Lehet rosszak is! :)

Na de ez már más kérdés.

@molnibalage , mit szólsz? :D
 
- Szerintem nem kellene odaadni a H225M-ket, inkább a H225M - hajtómű gyártóüzemét - kellene telepíteni kis hazánkba.
Pont úgy ahogyan a rotor üzem lett Gyulára telepítve. A hajtómű gyártóüzem kerülhetne Pl. Békéscsabára. Ha már egy suli is oda kerül. Lenne gyakorlati hely is, oktatási célokra!

- Összehasonlítottam két hajtóműt a H-225M s a Mi-17 "teljesítményét" s a H225M teljesítménye jobb!
S a képek alapján elférne szerintem a mi Mi-17-be is. Természetesen tudom a kép relatív, s nem is tudok méricskélni, ez olyan megérzés. ;) Ezért jó volna ha olyan nyilatkozna ebben a témában aki szerelt, javított már hajtóművet. Egy szaki, aki elmondaná a véleményét. Előre megköszönném.

Most az a kérdésem hogy a H225M-es hajtóműveit belehetne-e integrálni a mi Mi-17-s hajtóművei helyére? Magyarul kicserélni a hajtóműveket.

Azt sejtem hogy felfogatás, rögzítések biztosan nem fognak stimmelni, ez evidens mivel egyik autóból sem lehet a másikba pakolni egyszerűen a motorokat. Meg ugye az oroszok is mit szólnának ehhez a nüansznyi ;) változáshoz! :)
- Ezt értem én, ám én mindig a lehetőségeket keresem hogy minél kevesebbe kerüljön számunkra az üzemeltetés.

- Na de ha eleve mint - H225 hajtómű gyártó - már úgy tervezek X mennyiségű hajtómű rögzítést, fogaskerék illesztést hogy illeszkedjen a mi Mi-17 be, akkor már sokat nyernénk ezen az üzemen.

- 1. Nem kellene sehová vinni a gépeinket szervizelni, mivel mi gyártottuk hozzá a hajtóműveket.
- 2. Rotorok problémáit hazai alkatrésszel meg tudjuk oldani.
- 3. Akármilyen gondja lenne a hajtóműnek a hadseregnek csak hajtóművet, (esetleg alkatrészt) kellene másikat rendelni, természetesen itthonról. Nem állnának ott a gépek, - kerítésnek - mint jelen pillanatban Szolnokon, v. ki tudja hol.
- 4. Háborús helyzetben saját javítóbázis van, nincs kidobva, leállítva bagatell alkatrészért. Ne lelövésre gondolj.
- 5. működőképesre tudnánk hozni az összes Szolnokon, v. kitudja hol "AMORTIZÁLÓDÓ" gépünket.

Ne gyere azzal hogy szarok, nem érnek annyit, majd veszünk jobbakat! Ha zsebből kifizeted ám legyen! Rá is írjuk hogy te vetted! Meg kérdezd meg a Mi-17-en repült pilótákat is.
- Persze hogy tudom hogy a H225 sokkal jobb, többet tud. Minden digitális rendszerű, s mindent lát. Ám a háborúkba nem kérdezik mennyit tudsz, csak tudsz e lőni valamivel! S mennyien vagytok? S ha belegondolsz hogy úgy is alkalmazhatod hogy egy H225-s mellé két Mi-17-et biztositól, akkor a 6db H225-höz 12 db Mi-17 lesz párosítva. S ehhez csak 24 hajtóművet kell rendelni a seregnek!
Vagyis 18 géped lesz. Ezért egy -"irányzó, okos"- mellé két lövészt, vagy szállítót rendelsz, feladattól függően. Mindenki számolhat tovább is! Ám háborúba nem mindegy mennyien vagyunk, s mennyi fegyver irányul az ellenre. Lásd Ukrajnát itt a szomszédba!

- A Mi-17-1E-vel meg tökéletesen egyetértek, sajnos a Mi-17 hátulja sajnos nem éppen a megfelelő, mivel ugye szállító gépek. Ám a bepakolás az már más kérdés! Igen, jobb volna Mi-17-1E minden szempontból.

- Kellene a hajtómű, rotor üzem mellé egy összeszerelő üzem is, ahol cserélni, javítani lehetne az alkatrészeket. Átalakítani a Mi-17-s hátulját Mi-17-1E-re. Esetleg új gépeket lehetne összeszerelni. ;) Ez lehetne Pl. Békés, a 3 város úgy is a reptér körül helyezkedik el.

- Ez csak egy gondolatmenet, v. gondolat indító volt. Ha már van, vagy lenne valamink. Jó volna ha összepakolnánk a sok aprót. Lehetne belőle valami nagy.
- Iskolából a fiatalokat mind a 3 üzembe lehetne gyakorlati oktatást tartani. S az üzemek kisebb tervezési feladatokkal láthatnák el a fiatalokat. Vagyis kreatív gondolkodásra sarkalhatnák őket.
A 3 üzemben sok fiatal találna munkahelyet, s kreatívan gondolkodhatnának!
- Nyugaton is sok feladatot kiadnak egyetemeknek, főiskoláknak tervezésre. Ez nem azt jelenti hogy el is fogják fogadni, ám mennyivel több ötlet s gondolat kerül be a tervezőkhöz.
Lehet rosszak is! :)

Na de ez már más kérdés.
Ez simán fantázia.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
- Szerintem nem kellene odaadni a H225M-ket, inkább a H225M - hajtómű gyártóüzemét - kellene telepíteni kis hazánkba.
Pont úgy ahogyan a rotor üzem lett Gyulára telepítve. A hajtómű gyártóüzem kerülhetne Pl. Békéscsabára. Ha már egy suli is oda kerül. Lenne gyakorlati hely is, oktatási célokra!

- Összehasonlítottam két hajtóműt a H-225M s a Mi-17 "teljesítményét" s a H225M teljesítménye jobb!
S a képek alapján elférne szerintem a mi Mi-17-be is. Természetesen tudom a kép relatív, s nem is tudok méricskélni, ez olyan megérzés. ;) Ezért jó volna ha olyan nyilatkozna ebben a témában aki szerelt, javított már hajtóművet. Egy szaki, aki elmondaná a véleményét. Előre megköszönném.

Most az a kérdésem hogy a H225M-es hajtóműveit belehetne-e integrálni a mi Mi-17-s hajtóművei helyére? Magyarul kicserélni a hajtóműveket.

Azt sejtem hogy felfogatás, rögzítések biztosan nem fognak stimmelni, ez evidens mivel egyik autóból sem lehet a másikba pakolni egyszerűen a motorokat. Meg ugye az oroszok is mit szólnának ehhez a nüansznyi ;) változáshoz! :)
- Ezt értem én, ám én mindig a lehetőségeket keresem hogy minél kevesebbe kerüljön számunkra az üzemeltetés.

- Na de ha eleve mint - H225 hajtómű gyártó - már úgy tervezek X mennyiségű hajtómű rögzítést, fogaskerék illesztést hogy illeszkedjen a mi Mi-17 be, akkor már sokat nyernénk ezen az üzemen.

- 1. Nem kellene sehová vinni a gépeinket szervizelni, mivel mi gyártottuk hozzá a hajtóműveket.
- 2. Rotorok problémáit hazai alkatrésszel meg tudjuk oldani.
- 3. Akármilyen gondja lenne a hajtóműnek a hadseregnek csak hajtóművet, (esetleg alkatrészt) kellene másikat rendelni, természetesen itthonról. Nem állnának ott a gépek, - kerítésnek - mint jelen pillanatban Szolnokon, v. ki tudja hol.
- 4. Háborús helyzetben saját javítóbázis van, nincs kidobva, leállítva bagatell alkatrészért. Ne lelövésre gondolj.
- 5. működőképesre tudnánk hozni az összes Szolnokon, v. kitudja hol "AMORTIZÁLÓDÓ" gépünket.

Ne gyere azzal hogy szarok, nem érnek annyit, majd veszünk jobbakat! Ha zsebből kifizeted ám legyen! Rá is írjuk hogy te vetted! Meg kérdezd meg a Mi-17-en repült pilótákat is.
- Persze hogy tudom hogy a H225 sokkal jobb, többet tud. Minden digitális rendszerű, s mindent lát. Ám a háborúkba nem kérdezik mennyit tudsz, csak tudsz e lőni valamivel! S mennyien vagytok? S ha belegondolsz hogy úgy is alkalmazhatod hogy egy H225-s mellé két Mi-17-et biztositól, akkor a 6db H225-höz 12 db Mi-17 lesz párosítva. S ehhez csak 24 hajtóművet kell rendelni a seregnek!
Vagyis 18 géped lesz. Ezért egy -"irányzó, okos"- mellé két lövészt, vagy szállítót rendelsz, feladattól függően. Mindenki számolhat tovább is! Ám háborúba nem mindegy mennyien vagyunk, s mennyi fegyver irányul az ellenre. Lásd Ukrajnát itt a szomszédba!

- A Mi-17-1E-vel meg tökéletesen egyetértek, sajnos a Mi-17 hátulja sajnos nem éppen a megfelelő, mivel ugye szállító gépek. Ám a bepakolás az már más kérdés! Igen, jobb volna Mi-17-1E minden szempontból.

- Kellene a hajtómű, rotor üzem mellé egy összeszerelő üzem is, ahol cserélni, javítani lehetne az alkatrészeket. Átalakítani a Mi-17-s hátulját Mi-17-1E-re. Esetleg új gépeket lehetne összeszerelni. ;) Ez lehetne Pl. Békés, a 3 város úgy is a reptér körül helyezkedik el.

- Ez csak egy gondolatmenet, v. gondolat indító volt. Ha már van, vagy lenne valamink. Jó volna ha összepakolnánk a sok aprót. Lehetne belőle valami nagy.
- Iskolából a fiatalokat mind a 3 üzembe lehetne gyakorlati oktatást tartani. S az üzemek kisebb tervezési feladatokkal láthatnák el a fiatalokat. Vagyis kreatív gondolkodásra sarkalhatnák őket.
A 3 üzemben sok fiatal találna munkahelyet, s kreatívan gondolkodhatnának!
- Nyugaton is sok feladatot kiadnak egyetemeknek, főiskoláknak tervezésre. Ez nem azt jelenti hogy el is fogják fogadni, ám mennyivel több ötlet s gondolat kerül be a tervezőkhöz.
Lehet rosszak is! :)

Na de ez már más kérdés.
Egy helikopternél a nem a hajtóművet nem lehet csak úgy kicserélni. Azt a reduktorhoz kell illeszteni, míg az eredménynek valamilyen szinten összhangban kell lenni a forgószárny képességeivel.
A Mi-8MT, amit nálunk Mi-17-esként ismernek, úgy jött létre, hogy a Mi-8-as sárkányba az addigi TV2-117-es hajtóművek helyére a Mi-24-esek TV3-117-eseit tették, de jelentősen visszafojtva.
Még így is jelentősen módosítani kellett a reduktoron, és bár nem lett volna mindenáron muszáj, de a jobb hatásfok végett a faroklégcsavar - hogy jobban tudja kompenzálni a megnövekedett forgószárny nyomatékot - átkerült a másik oldalra.
Mégpedig azért, hogy a nagyobb hajtómű tengelyteljesítményből ne vegyenek el feleslegesen nagyobb hányadot csak a "szükséges rossz" faroklégcsavar hajtására.
Így annyi történt csupán, hogy nem plusz teljesítménnyel követték le a megnövekedett nyomaték kompenzálási igényt, hanem hatásfok növeléssel. Mégpedig úgy, hogy az addig jobb oldalon levő faroklégcsavar, ami az óra járásával megegyezően, de mint toló légcsavar a forgószárny leáramlásában pont lefelé halad és így a kilépő élétől megfújva romlik a hatásfoka, addig a második generációnál a bal oldalra átkerülve a szintén óramutató járásával megegyező irányban forgó faroklégcsavar lapátok pont szemben forognak a forgószárny leáramlásával. Így azonos forgatónyomaték és transzmissziós tengelyteljesítmény mellett nagyobb hatásfokkal kompenzálják a forgószárny nyomatékát.

Namost ez is eléggé komoly beavatkozás volt a típus életében, pedig házon belül történt.
A kezdeti szériákon repedt még a főtartó is. Mármint az új gyártású sárkányokon. Most pedig arról lenne szó, hogy ezeréves vasakba tennénk teljesen más rendszert? Ráadásul metrikust vegyítenénk az inch-es méretekkel?
A Makila hajtóművek integrációjára annak ellenére sincs esély, hogy "szemre" ennek is a turbina után, a kiömlőn keresztül van a kihajtása. De itt vége is az összes hasonlóságnak.

Apropó integráció. Az, hogy az orosz nem menne bele, az egy dolog. De a Makila-t gyártó Turbomeca miért végezné el saját szakállára és költségére ezt a projektet?
 
Egy helikopternél a nem a hajtóművet nem lehet csak úgy kicserélni. Azt a reduktorhoz kell illeszteni, míg az eredménynek valamilyen szinten összhangban kell lenni a forgószárny képességeivel.
A Mi-8MT, amit nálunk Mi-17-esként ismernek, úgy jött létre, hogy a Mi-8-as sárkányba az addigi TV2-117-es hajtóművek helyére a Mi-24-esek TV3-117-eseit tették, de jelentősen visszafojtva.
Még így is jelentősen módosítani kellett a reduktoron, és bár nem lett volna mindenáron muszáj, de a jobb hatásfok végett a faroklégcsavar - hogy jobban tudja kompenzálni a megnövekedett forgószárny nyomatékot - átkerült a másik oldalra.
Mégpedig azért, hogy a nagyobb hajtómű tengelyteljesítményből ne vegyenek el feleslegesen nagyobb hányadot csak a "szükséges rossz" faroklégcsavar hajtására.
Így annyi történt csupán, hogy nem plusz teljesítménnyel követték le a megnövekedett nyomaték kompenzálási igényt, hanem hatásfok növeléssel. Mégpedig úgy, hogy az addig jobb oldalon levő faroklégcsavar, ami az óra járásával megegyezően, de mint toló légcsavar a forgószárny leáramlásában pont lefelé halad és így a kilépő élétől megfújva romlik a hatásfoka, addig a második generációnál a bal oldalra átkerülve a szintén óramutató járásával megegyező irányban forgó faroklégcsavar lapátok pont szemben forognak a forgószárny leáramlásával. Így azonos forgatónyomaték és transzmissziós tengelyteljesítmény mellett nagyobb hatásfokkal kompenzálják a forgószárny nyomatékát.

Namost ez is eléggé komoly beavatkozás volt a típus életében, pedig házon belül történt.
A kezdeti szériákon repedt még a főtartó is. Mármint az új gyártású sárkányokon. Most pedig arról lenne szó, hogy ezeréves vasakba tennénk teljesen más rendszert? Ráadásul metrikust vegyítenénk az inch-es méretekkel?
A Makila hajtóművek integrációjára annak ellenére sincs esély, hogy "szemre" ennek is a turbina után, a kiömlőn keresztül van a kihajtása. De itt vége is az összes hasonlóságnak.

Apropó integráció. Az, hogy az orosz nem menne bele, az egy dolog. De a Makila-t gyártó Turbomeca miért végezné el saját szakállára és költségére ezt a projektet?
https://www.helis.com/database/modelorg/Super-Frelon-Israel/
 
  • Vicces
Reactions: Törölt tag
- Szerintem nem kellene odaadni a H225M-ket, inkább a H225M - hajtómű gyártóüzemét - kellene telepíteni kis hazánkba.
Pont úgy ahogyan a rotor üzem lett Gyulára telepítve. A hajtómű gyártóüzem kerülhetne Pl. Békéscsabára. Ha már egy suli is oda kerül. Lenne gyakorlati hely is, oktatási célokra!

- Összehasonlítottam két hajtóműt a H-225M s a Mi-17 "teljesítményét" s a H225M teljesítménye jobb!
S a képek alapján elférne szerintem a mi Mi-17-be is. Természetesen tudom a kép relatív, s nem is tudok méricskélni, ez olyan megérzés. ;) Ezért jó volna ha olyan nyilatkozna ebben a témában aki szerelt, javított már hajtóművet. Egy szaki, aki elmondaná a véleményét. Előre megköszönném.

Most az a kérdésem hogy a H225M-es hajtóműveit belehetne-e integrálni a mi Mi-17-s hajtóművei helyére? Magyarul kicserélni a hajtóműveket.

Azt sejtem hogy felfogatás, rögzítések biztosan nem fognak stimmelni, ez evidens mivel egyik autóból sem lehet a másikba pakolni egyszerűen a motorokat. Meg ugye az oroszok is mit szólnának ehhez a nüansznyi ;) változáshoz! :)
- Ezt értem én, ám én mindig a lehetőségeket keresem hogy minél kevesebbe kerüljön számunkra az üzemeltetés.

- Na de ha eleve mint - H225 hajtómű gyártó - már úgy tervezek X mennyiségű hajtómű rögzítést, fogaskerék illesztést hogy illeszkedjen a mi Mi-17 be, akkor már sokat nyernénk ezen az üzemen.

- 1. Nem kellene sehová vinni a gépeinket szervizelni, mivel mi gyártottuk hozzá a hajtóműveket.
- 2. Rotorok problémáit hazai alkatrésszel meg tudjuk oldani.
- 3. Akármilyen gondja lenne a hajtóműnek a hadseregnek csak hajtóművet, (esetleg alkatrészt) kellene másikat rendelni, természetesen itthonról. Nem állnának ott a gépek, - kerítésnek - mint jelen pillanatban Szolnokon, v. ki tudja hol.
- 4. Háborús helyzetben saját javítóbázis van, nincs kidobva, leállítva bagatell alkatrészért. Ne lelövésre gondolj.
- 5. működőképesre tudnánk hozni az összes Szolnokon, v. kitudja hol "AMORTIZÁLÓDÓ" gépünket.

Ne gyere azzal hogy szarok, nem érnek annyit, majd veszünk jobbakat! Ha zsebből kifizeted ám legyen! Rá is írjuk hogy te vetted! Meg kérdezd meg a Mi-17-en repült pilótákat is.
- Persze hogy tudom hogy a H225 sokkal jobb, többet tud. Minden digitális rendszerű, s mindent lát. Ám a háborúkba nem kérdezik mennyit tudsz, csak tudsz e lőni valamivel! S mennyien vagytok? S ha belegondolsz hogy úgy is alkalmazhatod hogy egy H225-s mellé két Mi-17-et biztositól, akkor a 6db H225-höz 12 db Mi-17 lesz párosítva. S ehhez csak 24 hajtóművet kell rendelni a seregnek!
Vagyis 18 géped lesz. Ezért egy -"irányzó, okos"- mellé két lövészt, vagy szállítót rendelsz, feladattól függően. Mindenki számolhat tovább is! Ám háborúba nem mindegy mennyien vagyunk, s mennyi fegyver irányul az ellenre. Lásd Ukrajnát itt a szomszédba!

- A Mi-17-1E-vel meg tökéletesen egyetértek, sajnos a Mi-17 hátulja sajnos nem éppen a megfelelő, mivel ugye szállító gépek. Ám a bepakolás az már más kérdés! Igen, jobb volna Mi-17-1E minden szempontból.

- Kellene a hajtómű, rotor üzem mellé egy összeszerelő üzem is, ahol cserélni, javítani lehetne az alkatrészeket. Átalakítani a Mi-17-s hátulját Mi-17-1E-re. Esetleg új gépeket lehetne összeszerelni. ;) Ez lehetne Pl. Békés, a 3 város úgy is a reptér körül helyezkedik el.

- Ez csak egy gondolatmenet, v. gondolat indító volt. Ha már van, vagy lenne valamink. Jó volna ha összepakolnánk a sok aprót. Lehetne belőle valami nagy.
- Iskolából a fiatalokat mind a 3 üzembe lehetne gyakorlati oktatást tartani. S az üzemek kisebb tervezési feladatokkal láthatnák el a fiatalokat. Vagyis kreatív gondolkodásra sarkalhatnák őket.
A 3 üzemben sok fiatal találna munkahelyet, s kreatívan gondolkodhatnának!
- Nyugaton is sok feladatot kiadnak egyetemeknek, főiskoláknak tervezésre. Ez nem azt jelenti hogy el is fogják fogadni, ám mennyivel több ötlet s gondolat kerül be a tervezőkhöz.
Lehet rosszak is! :)

Na de ez már más kérdés.
Ilyenkor, amikor ilyen ötleteid támadnak, szerintem ülj le egy sarokba, és törd még rajta a fejed egy kicsit! :)
Az ugye megvan, hogy a jelenleg még működőképes saját Mi-17-eseink repideje 2024-25-ben legkésőbb lejár. Ráadásul emlékeim szerint a Mi-17-esek esetén fel sem merült a továbbüzemeltetés lehetősége, mert ott már nem csak a korban vannak benne a vasak, hanem van bennük bőven repidő.
/Ugye a 24-esek esetén csak a kor a probléma, a repült óra semmiképp./
Szóval gondold végig alaposan, hogy minek indítanánk "hajtómű-belefaragási projektet" egy olyan típusba, mint a Mi-17, amelyik különben is több sebből vérzik, és ráadásul csak 5 kiöregedő példány áll rendelkezésre:
  • kezdve a 2-3 éven belül lejáró repidővel
  • folytatva a gépek árához képest jó drága új hajtóművekkel. Ha már tovább akarnánk mindenképpen - egyedi vizsgálatok után - üzemeletetni a típust, akkor egyszerűbb, vagy a hajtóműveket is felújítani, vagy a világpiacon elfekvőben lévő hajtóműveket beszerezni.
  • és itt jön a képbe, hogy egy eredetileg orosz típusokról beszélünk, amelyek támogatása momentán eléggé problémás.
HALLLOOÓÓ éppen szénné vannak szankciózva az EU és a NATO részéről.

Plusz adalék:
Azt hogyan képzelted, hogy sugárhajtómű gyártást szeretnél ideszervezni a franciáktól, ahonnan ragyogóan ki tudják szolgálni az egész világot hajtóművel?
Az 5db Mi-17-es magában - de még a 16 H225M-el kiegészítve is - pitiáner ügy a franciáknak.

Ráadásul a sugárhajtóművi techtransfer meg erősen problémás volt eddig is, meg ezután is mindig is!