Nagyjából meg is adtad a választ hogy az A400 hoz miért választottak turboprop hajtóműveket...
A tervezésnél az elvárás az volt hogy:
- legyen sokkal gyorsabb mint az elődök (C-160, C-130);
- vigyen kétszer több terhet mint az elődök lényegesen nagyobb a távolságra (nem volt harckocsik szállítása!);
- legyen lényegesen nagyobb a tehertere
- legyen korlátlanul üzemeltethető gyengébb repterekről (a tévhittel ellentétben a C-17 csak korlátozottan üzemeltethető gyengén előkészített repterekről!!)
Hangsúlyozottan nem akartak egy olyan 260 tonnás bálnát tervezni mint a C-17. Az A400 MTOW ja csak kicsivel több mint a C-17 üres tömege (A400 MTOW: 140 tonna vs. C-17 empty weight: 125 tonna)
A tervezőknek az volt a kihívás hogy egy nagy taktikai szállítógépet tervezzenek ami lényegesen gyorsabb mint az elődök. A taktikai szállítógépek esetében a turboprop meghajtás az ideális az általad is leírt okok miatt + ld. lenti ábra.
Nem meglepő módon az A400 gazdaságos utazósebessége 480 mph. Nagyjából pont az a pont ami fölött a már valóban gazdaságosabb lett volna turbofan hajtóműveket alkalmazni (a C17-es utazósebessége 515 mph). Az A400 a gazdaságos utazó sebességnél 3800 kg/h-t fogyaszt, kevesebb mint felét mint amit egy C-17-es megiszik (9000 kg/h)
Koaxiális vs. Ellenforgó légcsavar megoldás: a koaxiálisnak szerintem az egyetlen előnye hogy kisebb átmérőjű lehet a propeller.
Hátránya viszont jó sok van:
- hangos, nagyobb vibráció, a légcsavarok hatásfoka (különösen a hátsó soré) rosszabb mint a hagyományos megoldású légcsavaroké, jóval bonyolultabb szerkezet...
Mindezek mellett az A400 tehertere vetekszik a C17-vel. (
A400 - L:17,71 m, H:3,85 m, W:4,0 m;
C17 - L:20,78 m, H:3,76 m, W: 5,49 m)
Úgyhogy NEM, szerintem az A400 arra amire kitalálták szerintem tökéletes. Valószínű nálatok az kavar be hogy a mérete miatt stratégia szállítógépnek képzelitek, pedig ez csak egy nagyra nőtt taktikai szállítógép.