Szerintem totálisan félreértitek ezt a gépet...
Az A400m - mint konstrukció - szerintem telitalálat. (magával a projekttel nem foglalkoznék, az u.olyan balfaszkodás mint a többi Eu.i és részben USA nagy projekt)
Miért kicsik a szárnyai?
Az A400 legfontosabb újítása az
ellentétes irányba forgó légcsavarok ami egészen szokatlan a légcsavaros repülőgépek körében. (az hogy eddig csak nagyon ritkán alkalmazták annak tisztán logisztikai okai vannak...senki nem szeret jobbos és balos tartalék hajtóműveket is készletezni)
Az ellentéte forgásirányú légcsavaroknak pedig nagyon komoly előnyei vannak:
- áramlási szempontból rendkívül kedvező hogy a DBE (down between engines) rendszer szimmetrikus áramlást hoz létre a szárny és törzs körül.
Ennek számtalan kedvező hatása van.
1.) a szimmetrikus nagy sebességű áramlás a szárny fölött növeli a felhajtóerőt (különösen kis sebességű repülésnél. ilyenkor 17%-kal több felhajtóerőt produkál a szárny mint a hagyományos elrendezésű gépek szárnyai)
2.) nyomatéki szempontból ez az elrendezés kiküszöböli az ún. kritikus hajtómű jelenséget. Nem mennék bele mélyen a magyarázatba, a lényeg hogy a gépet úgy kell megtervezni hogy bármely kieső hajtómű esetén, bármely sebesség tartományban elegendő nyomatéki tartaléknak kell lennie a függőleges vezérsíknak és az oldalkormánynak. Mindenesetre e miatt a függőleges vezérsíkot jelentősen kisebbre lehetett méretezni.
3.) ez az elrendezés csökkenti a farok és vízszintes vezérsík flatter hajlamot, ezért ezt a részt könnyebbre lehet méretezni.
4.) el lehetett hagyni az orrsegéd szárnyat
5.) a gép igen tekintélyes méretű kettős réselésű fowler lapjai extrém hatásosak lettek
- a kedvező aerodinamikai kialakítás miatt a gép teljesítménye kiemelkedő. Az a helyzet hogy az Airbus valószínű kicsit túl is lőtt a célon mert egy közel stratégiai szállítógépet hoztak létre a C-160 és a C-130 taktikai szállítógépek leváltására
1.) sebesség, utazómagasság: a lenti kép magáért beszél...
2.) teherbírás, hatótávolság: ezen a téren sem kell szégyenkeznie. A harckocsikon kívül bármit elvisz. A lenti képen látszik hogy 20 tonna terhet közel 2,5x olyan messze visz el mint egy C-130.
Mindezek mellett a gép 210 km/h sebességnél kiengedett ívelőlappal még kényelmesen repülhető. 20 tonnás teherrel simán fel-le száll egy 800 m-es mezőn.
- a műszerezettségéről és az önvédelmi rendszereiről megint nem kell túl sokat értekezni: kategóriájában a legjobb.
Összefoglalva szerintem az A400 világbajnok gép. Stratégia hatótávolságot és sebességet ad a használójának közel stratégiai teherbírással.