A400M Atlas (Airbus)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Szerintem az mindent elárul, hogy több Atlast rendszeresítő országnak Herkit kellett vennie! - No comment...!!! :)
Sorolnál fel ilyen országot, ami A400M helyett vett C-130-at? :)
Mert tudtommal a német-francia közös üzemeltetésű gépeken kívül nincs olyan, ki C-130-at rendelt volna. Azokat is már a SOF igény miatt vették pluszba. De ezt már írtuk neked!
Meg olyat is sorolj, amelyik, visszamondott A400M-et! :rolleyes:
(Ugyebár Dél-Afrika már az elején kiszállt a programból.)
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Sorolnál fel ilyen országot, ami A400M helyett vett C-130-at? :)
Meg olyat is sorolj, amelyik, visszamondott A400M-et!
Látom szövegértési nehézségeid vannak, mert én arról írtam, hogy "legyen mivel szállítani a röpképtelen Atlasok helyett"...!

"Visszamondásról" meg egyáltalán NEM írtam...! A németek ugyan rájöttek, hogy túl sokat rendeltek, de a fejlesztésben résztvevő országként nem akarták bajba keverni az egész programot. Azóta maguk akarják értékesíteni a fölös mennyiséget - eredménytelenül...!!! :)
 
  • Tetszik
Reactions: emel
T

Törölt tag 1586

Guest
Egyébként mi van a Németek által át nem vett A400-kal?
Átvették már őket? Én nem találtam erre utaló hírt….
Csak emlékeztetőnek...
https://www.airforce-technology.com/news/germany-declines-delivery-airbus-a400m/

Meg hát itt van az Angolok véleménye is...:(
"...Concerns have been raised over the new aircraft since its inception in 2003. A recent Defence Select Committee was told that engineering staff at RAF Brize Norton called the aircraft “a dog” and that on occasion only two out of the fleet of 20 aircraft were serviceable..."

Én azt hiszem hogy az A400 kiváló ötlet volt, de a projekt kivitelezése csapnivalóan sikerült...
Kár érte...
 
K

kamm

Guest
Egyéves cikk? Ne vicceljunk mar.
A britek most kb éjjel-nappal repulik a gepeiket, tele van a Twitter athuzasokrol szolo kepekkel.

A németek régen atvettek csendben a gepeket.

Szinte az összes rendelkezesre allassal kapcsolatos problema altalaban karbantasrol szolt, a nemeteknel peldaul egyszerüen nincs ra ember (mondjuk az egesz nemet hadero katasztrofalis allapotban van, par eve egyetlen tengeralattjárójuk nem volt kepes kifutni honapokig.)
Egyébként mi van a Németek által át nem vett A400-kal?
Átvették már őket? Én nem találtam erre utaló hírt….
Csak emlékeztetőnek...
https://www.airforce-technology.com/news/germany-declines-delivery-airbus-a400m/

Meg hát itt van az Angolok véleménye is...:(
"...Concerns have been raised over the new aircraft since its inception in 2003. A recent Defence Select Committee was told that engineering staff at RAF Brize Norton called the aircraft “a dog” and that on occasion only two out of the fleet of 20 aircraft were serviceable..."

Én azt hiszem hogy az A400 kiváló ötlet volt, de a projekt kivitelezése csapnivalóan sikerült...
Kár érte...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Látom szövegértési nehézségeid vannak, mert én arról írtam, hogy "legyen mivel szállítani a röpképtelen Atlasok helyett"...!

"Visszamondásról" meg egyáltalán NEM írtam...! A németek ugyan rájöttek, hogy túl sokat rendeltek, de a fejlesztésben résztvevő országként nem akarták bajba keverni az egész programot. Azóta maguk akarják értékesíteni a fölös mennyiséget - eredménytelenül...!!! :)
Van még 1,5-2 éves infód amit megosztasz velünk aktuálisként vagy lapozhatunk?
Már készül a Lechfeld-i reptér a közös nemzetközi szállítóflottának.;)
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 414
113
Látom szövegértési nehézségeid vannak, mert én arról írtam, hogy "legyen mivel szállítani a röpképtelen Atlasok helyett"...!

"Visszamondásról" meg egyáltalán NEM írtam...! A németek ugyan rájöttek, hogy túl sokat rendeltek, de a fejlesztésben résztvevő országként nem akarták bajba keverni az egész programot. Azóta maguk akarják értékesíteni a fölös mennyiséget - eredménytelenül...!!! :)

Nekünk van/volt szándék 2 (?) katonai szállítóra. Ez a típus számunka ? (Bocs, nem vagyok képben.) A "svédes" lízinghez hasonlóan, de most úgy kb., hogy azert a németek is lenyeljenek "kis" mínuszt", -nekik belefér ;)-?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Egyéves cikk? Ne vicceljunk mar.
Egyrészt a cikk még nincs egyéves, másrészt mire alapozod hogy azóta gyökeres fordulat következett be az Angol gépek rendelkezésre állásában?
A németek régen atvettek csendben a gepeket
Ezt ha valamivel alátàmasztanád az hasznos lenne...
Szinte az összes rendelkezesre allassal kapcsolatos problema altalaban karbantasrol szolt, a nemeteknel peldaul egyszerüen nincs ra ember
A Nèmetek vadonat új gépeket nem vettek át. ..
Ennek az égvilágon semmi köze az üzemelő gépek karbantartàsàhoz
 
  • Tetszik
Reactions: emel and formosa1
T

Törölt tag 1586

Guest
Szinte az összes rendelkezesre allassal kapcsolatos problema altalaban karbantasrol szolt,
Még ehhez annyit hogy a Luftwaffe 2019 Nov. 13.ai - tehát alig 6 hónapos - nyilatkozata szerint az át nem vett gépekkel kapcsolatban az alábbi problémák merültek fel:
"...The Bundeswehr, the German military, announced it would not accept deliveries of two A400M Atlas transport aircraft due to recurring technical problems.
While defining the aircraft as the “backbone” of its air transport capabilities, the Bundeswehr is concerned about recurring technical problems affecting its fleet. “During routine inspections of the mounting nuts on the propellers of the A400M already in flight, it was found that not all 24 nuts per propeller have the intended tightening torque,” revealed the Luftwaffe, the German air force, in a statement.
Increased inspections of the engine mounts, combustion chambers, and engine flap, as well as crack testing on several points, are also required and reduce the readiness of the A400M fleet.
In addition to technical deficiencies, the two latest aircraft that were about to be delivered did not meet the “contractually guaranteed properties”, leading to the refusal
..."

Gondolom abban egyetértünk hogy egy vadi új gépen ezek a problémák nem karbantartási hiányosságok, hanem kő kemény gyártási / konstrukciós problémák.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Nekünk van/volt szándék 2 (?) katonai szállítóra. Ez a típus számunka ? (Bocs, nem vagyok képben.) A "svédes" lízinghez hasonlóan, de most úgy kb., hogy azert a németek is lenyeljenek "kis" mínuszt", -nekik belefér ;)-?
A MH-nek 3 gép beszerzésére van szándéka, de remélem nem az Atlas lesz az. Ha azt akartunk volna venni, akkor már Kecskeméten állnának a gépek, ha másképp nem akkor a németek eladni szándékozott gépeiből vehettünk volna. Úgy tünik már a tervezési koncepciónál is voltak problémák, és az Airbus-nál nem igazán sikerült minden tekintetben elérni a kitűzött célokat. Így ha el is indult a gépek üzemeltetése, a tervezettnél sokkal többet kell rájuk költeni, nagyon sok velük a műszaki probléma, így drága a karbantartás és üzemeltetés, ráadásul többet állnak a földön a gépek mint amennyit repülni kellene velük. Kivétel talán az angolok ahol volt plusz pénz, amit bele tudtak tenni az üzemeltetésbe, így ők kevesebb problémával dolgoznak , de a műszakiak szidják mint a bokrot (egyébként mikor 3 éve Ostravában tudtunk beszélni róla a germánokkal, Hanzi is csak krákogott egyet és elhúzta a száját, éppen csak nem köpött egyet). Pedig a tervek, teljesítmény szintjén rendben lett volna, csak nem úgy sikerült ... (pedig nekem kimondottan tetszik, szép elegáns repülőgép lett, kár érte).
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Mérnöki szempontból szerintem csodálatos. Az ellenforgó légcsavarok nagyszerűek.
A gond az hogy szerintem:
- kár volt a végszerelést a Spanyolokra bízni;
- kicsit alul méreteztek néhány alkatrészt.

Ha lenne No.ban összeszerelt megerősített A401-es változat (úgy hogy a gép tömege nem nő !! ) az már lehet hogy egész jó katonai gép lenne...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Mérnöki szempontból szerintem csodálatos. Az ellenforgó légcsavarok nagyszerűek.
A gond az hogy szerintem:
- kár volt a végszerelést a Spanyolokra bízni;
- kicsit alul méreteztek néhány alkatrészt.

Ha lenne No.ban összeszerelt megerősített A401-es változat (úgy hogy a gép tömege nem nő !! ) az már lehet hogy egész jó katonai gép lenne...
Az ellenforgó légcsavarok aerodinamikai hatása a nagyszerű, viszont a hajlított lapátoktól eredő vibráció már kevésbé az. Ezt talán nem tudták tökéletesen kiküszöbölni, és ez miatt repedeznek az áttételházak és a hajtóművek bekötési pontjai, lazulnak ki a csavarok. A kétféle irányba forgó srófok miatt meg kétféle áttételházat kell gyártani, és cserélgetni a repedések miatt. Hát talán ettől IS lett drága az Atlas üzemeltetése.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Ezt ha valamivel alátàmasztanád az hasznos lenne...
Link: 096-os gép átadása január 16.
Egyrészt a cikk még nincs egyéves, másrészt mire alapozod hogy azóta gyökeres fordulat következett be az Angol gépek rendelkezésre állásában?
Hát mert megoldódott a hajtóművet érintő probléma...
A cikk tavaly, több mint 10 nappal a NATO csúcs után készült. Ami Június 25-27 között volt.
Ehhez képest a Július 1-én Madridban minden fél kölcsönös beleegyezésével minden programban részt vevő ország aláírta az új support szerződést ,
A hajtómű probléma megoldása már akkor is több mint 1 éves volt, amire a cikk hivatkozik.
Bár gyakran kellett a hajtóműveket ellenőrizni, de az Airbus a problémás alkatrészeket a következő nagyszerviz alkalmával minden gépben cseréli/te. A hírek szerint a megoldás véglegesnek tekinthető. Ennek ellenére a csere után még egy fokozott ellenőrzési protokoll még élt.

Még ehhez annyit hogy a Luftwaffe 2019 Nov. 13.ai - tehát alig 6 hónapos - nyilatkozata szerint az át nem vett gépekkel kapcsolatban az alábbi problémák merültek fel:
"...The Bundeswehr, the German military, announced it would not accept deliveries of two A400M Atlas transport aircraft due to recurring technical problems.
While defining the aircraft as the “backbone” of its air transport capabilities, the Bundeswehr is concerned about recurring technical problems affecting its fleet. “During routine inspections of the mounting nuts on the propellers of the A400M already in flight, it was found that not all 24 nuts per propeller have the intended tightening torque,” revealed the Luftwaffe, the German air force, in a statement.
Increased inspections of the engine mounts, combustion chambers, and engine flap, as well as crack testing on several points, are also required and reduce the readiness of the A400M fleet.
In addition to technical deficiencies, the two latest aircraft that were about to be delivered did not meet the “contractually guaranteed properties”, leading to the refusal
..."

Gondolom abban egyetértünk hogy egy vadi új gépen ezek a problémák nem karbantartási hiányosságok, hanem kő kemény gyártási / konstrukciós problémák.
Itt nem probléMÁK voltak, hanem a propellerrögzítő csavarok közül találtak lazákat. Ez állítólag a rutin ellenőrzések során elég gyakran elvégzendő feladat az A400M-ek esetén. Ezek a gépek nem "0km-esen" kerülnek átadásra.
A többi problémára nem tudom elég sokszor a belsős ember másik fórumos hozzászólását beidézni (már múltkor is betettem!!!):
I'm very familiar with the topic, unfortunately cannot share detailed info, but it's interesting to me to read how it is reported.
Of course one can't expect an accurate and detailed explanation but in this case the only true part is that it's linked to the propeller fixation and inspection is needed !
icon_e_confused.gif

Honestly, the Spiegel article makes the story much more dramatic than it really is, that somewhat confirms the strong corridor noise suggesting the Germans were looking to postpone delivery by all means (without knowing why). They may have found the perfect opportunity.

The real shame is that it's an issue again rooted in the early decision of the program : To "give" the FAL to an entity not used to Airbus way of operating FALs without injecting the necessary amount of "Airbus culture".

A németek nem győznek mindenbe belekötni. Ez a rögzítőcsavaros dolog egy kiváló alkalom volt arra, hogy stoppolják az átadást hónapokra, míg az összes többi gépet átvizsgálják. Aztán stikában, Januárban csak átvették a soron következő gépet.
Nem mondom azt, hogy minden szart át kell venni, mert az lesz a vége, mint a Boeingnél. De amit a németek csinálnak, az röhejes.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and kamm
K

kamm

Guest
A MH-nek 3 gép beszerzésére van szándéka, de remélem nem az Atlas lesz az. Ha azt akartunk volna venni, akkor már Kecskeméten állnának a gépek, ha másképp nem akkor a németek eladni szándékozott gépeiből vehettünk volna.

Szinte kizart sajna, az emlegetett 75 milliarddal kb a felet-ketharmadat osszeget iranyoztak elo (~$240M), mint amibe meg "barati" ($120M?) aron is fajna harom Atlas ($360M?)...

A HM megadta a speckokat a politikai celok alapjan: (3) full rampas, uj, missziokat is onalloan ellatni kepes multirole szallitogep tanker funkcioval, vadonatuj repulok - ennek gyakorlatilag csak az Atlas felel meg.
Ha kerekes IFVkre limitaljuk a misszios technikat, akkor esetleg ez a brazil csoda is mukodhet, bar komoly rizikoval meg kompromisszumokkal.
Minden mas nem megoldas a speckok listaja alapjan azaz vagy feladnak a kivansagokbol, vagy tobb penzt szannak ra vagy bevallaljak a rizikot ill a kompromisszumot a brazil csodaval.
Fentiek alapjan nekem a tobb penz a sanszosabb es valami komplex megoldas a nemetekkel, masodik helyen a brazil kompromisszum (ha nem lenne tobb penz.) Arra kicsi eselyt latok, hogy letennenek a politikai celokrol.

Úgy tünik már a tervezési koncepciónál is voltak problémák, és az Airbus-nál nem igazán sikerült minden tekintetben elérni a kitűzött célokat. Így ha el is indult a gépek üzemeltetése, a tervezettnél sokkal többet kell rájuk költeni, nagyon sok velük a műszaki probléma, így drága a karbantartás és üzemeltetés, ráadásul többet állnak a földön a gépek mint amennyit repülni kellene velük. Kivétel talán az angolok ahol volt plusz pénz, amit bele tudtak tenni az üzemeltetésbe, így ők kevesebb problémával dolgoznak , de a műszakiak szidják mint a bokrot (egyébként mikor 3 éve Ostravában tudtunk beszélni róla a germánokkal, Hanzi is csak krákogott egyet és elhúzta a száját, éppen csak nem köpött egyet). Pedig a tervek, teljesítmény szintjén rendben lett volna, csak nem úgy sikerült ... (pedig nekem kimondottan tetszik, szép elegáns repülőgép lett, kár érte).

Ez igy ebben a formaban nem egeszen igaz. Igazabol csak elhuzodott minden, mint a retesteszta, ennek ugye reszben az az oka, hogy ot orszagban otfelet, de mindenki mindent akart tole, masreszt ugye az ezekhez szukseges megoldasok jo komplikaltak lettek, ami tovabb bonyolitotta a vegrehajtast.
3 ev nagyon hosszu ido, ma mar kifejezetten dicserik a britek es a franciak, lassan az inkompetens nemetek is belatjak, hogy egyszeruen embert es penzt kell aldozni egy mukodokepes hadseregre, akkor talan nekik sem lesz karbantartas hianya miatt allo repulogepflottajuk, tengeralattjaroik stb.
Most jon az uccso fazis, befejezni a vedelmi rendszereket (Diehl), utana gyakorlatilag minden kepesseget leszallitottak, amit vallaltak. Dragan, persze, de mondjuk a brazil csoda tobbe kerult a vegen, mint a nagyobb, tobbet tudo A400M, ami vegkepp egy vicc.
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 649
16 103
113
Ez kb. használt készletből C-130-asra lenne elég. Trumppal lehet, megdumcsizták. Atlas nem jönne ki az összegből. A "brazil csoda" pedig a kiképzéssel együtt minimum 3 év, mire itt lenne..... Futottak még: C-295, Spartan......
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Szinte kizart sajna, az emlegetett 75 milliarddal kb a felet-ketharmadat osszeget iranyoztak elo (~$240M), mint amibe meg "barati" ($120M?) aron is fajna harom Atlas ($360M?)...

A HM megadta a speckokat a politikai celok alapjan: (3) full rampas, uj, missziokat is onalloan ellatni kepes multirole szallitogep tanker funkcioval, vadonatuj repulok - ennek gyakorlatilag csak az Atlas felel meg.
Ha kerekes IFVkre limitaljuk a misszios technikat, akkor esetleg ez a brazil csoda is mukodhet, bar komoly rizikoval meg kompromisszumokkal.
Minden mas nem megoldas a speckok listaja alapjan azaz vagy feladnak a kivansagokbol, vagy tobb penzt szannak ra vagy bevallaljak a rizikot ill a kompromisszumot a brazil csodaval.
Fentiek alapjan nekem a tobb penz a sanszosabb es valami komplex megoldas a nemetekkel, masodik helyen a brazil kompromisszum (ha nem lenne tobb penz.) Arra kicsi eselyt latok, hogy letennenek a politikai celokrol.



Ez igy ebben a formaban nem egeszen igaz. Igazabol csak elhuzodott minden, mint a retesteszta, ennek ugye reszben az az oka, hogy ot orszagban otfelet, de mindenki mindent akart tole, masreszt ugye az ezekhez szukseges megoldasok jo komplikaltak lettek, ami tovabb bonyolitotta a vegrehajtast.
3 ev nagyon hosszu ido, ma mar kifejezetten dicserik a britek es a franciak, lassan az inkompetens nemetek is belatjak, hogy egyszeruen embert es penzt kell aldozni egy mukodokepes hadseregre, akkor talan nekik sem lesz karbantartas hianya miatt allo repulogepflottajuk, tengeralattjaroik stb.
Most jon az uccso fazis, befejezni a vedelmi rendszereket (Diehl), utana gyakorlatilag minden kepesseget leszallitottak, amit vallaltak. Dragan, persze, de mondjuk a brazil csoda tobbe kerult a vegen, mint a nagyobb, tobbet tudo A400M, ami vegkepp egy vicc.
Pénz az valszeg több kell majd a rámpás gépekre mint amit terveztek, akár Atlas, akár a KC-390 lesz. Nehéz technikát (akár csak kerekest is) viszont szerintem nem akarnak vele szállítani, arra ott a C-17 Pápán. Az új rámpás gépek fő feladata szerintem csak sima kitelepülés, anyagszállítás és utánpótlás-szállítás külföldi missziókba, a Baltikumba, ejtőernyős-kiképzés, légitankolás a Griffeknek, erre még a brazil is tökéletesen alkalmas. A másik megoldás az Atlas lenne valami közös üzemeltetéssel, dehát ott se mi vinnénk a flotta-zászlót, és ugye közös pacinak ... :(. A José-madár meg kérdés mikor jutna el hozzánk, és főleg mennyiért - de az legalább csak a miénk lenne. De tartok tőle hogy akármelyik jön, egyik se lesz olcsó megoldás ... viszont tagadhatatlanul szükség van rájuk! Jobban mint a Falcon-okra ...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A HM megadta a speckokat a politikai celok alapjan: (3) full rampas, uj, missziokat is onalloan ellatni kepes multirole szallitogep tanker funkcioval, vadonatuj repulok - ennek gyakorlatilag csak az Atlas felel meg.
Miért is?
A KC390 és a C130 u.úgy megfelel ennek a specifikációnak
Ez kb. használt készletből C-130-asra lenne elég. Trumppal lehet, megdumcsizták. Atlas nem jönne ki az összegből. A "brazil csoda" pedig a kiképzéssel együtt minimum 3 év, mire itt lenne..... Futottak még: C-295, Spartan......
Annak idején azt írták hogy 75 milliárdot (magyar forintot...:)) különítettek el 3 db lègi utántöltésre és teherdobásra képes rámpás szállítógép beszerzèsére.
Azt hiszem az nyilvànvaló hogy ebből a cca. $200 millióból nem jön ki 3 db gép. Se A400 se KC390 se C130.
Talàn 3 db kopasz C27es...
Kérdés melyik lesz erősebb?
Az elvárt légi utántöltési képesség vagy a költség keret..:rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: arcas
K

kamm

Guest
Ez kb. használt készletből C-130-asra lenne elég. Trumppal lehet, megdumcsizták. Atlas nem jönne ki az összegből. A "brazil csoda" pedig a kiképzéssel együtt minimum 3 év, mire itt lenne..... Futottak még: C-295, Spartan......

Semmire nem jo az a 60+ design, meg egy kerekest sem visz el. Eresszetek el azt az eloregedett vasat, nem lesz belole magyar szerintem sosem, halistennek.
A legeselyesebb egy europai - Airbus - modell, politikai es katonai okokbol is.

Pénz az valszeg több kell majd a rámpás gépekre mint amit terveztek, akár Atlas, akár a KC-390 lesz. Nehéz technikát (akár csak kerekest is) viszont szerintem nem akarnak vele szállítani, arra ott a C-17 Pápán.

Sajnos nincs ott, ezen mar vegigmentunk sokszor. Egyreszt keves idonk van rajta, az sem szabadon valasztva - a turos lo, ugye, ahogy te is mondod -, masreszt borzaszto sokba kerulne azzal repkedni, harmadreszt nem feltetlenul mindenhova tudod letenni, ahol egy kisebb turboproppal megfordulsz.
Arra lehetetlen onalloan epiteni, marpedig a politikai dontes, hogy a fentiebb emlitett parametereknek megfelelo *SAJAT* kepessegunk legyen. En egyebkent ezzel teljes mertekben egyetertek, senki masra nem lehet hagyatkoznunk, pont.

Az új rámpás gépek fő feladata szerintem csak sima kitelepülés, anyagszállítás és utánpótlás-szállítás külföldi missziókba, a Baltikumba, ejtőernyős-kiképzés, légitankolás a Griffeknek, erre még a brazil is tökéletesen alkalmas. A másik megoldás az Atlas lenne valami közös üzemeltetéssel, dehát ott se mi vinnénk a flotta-zászlót, és ugye közös pacinak ... :(. A José-madár meg kérdés mikor jutna el hozzánk, és főleg mennyiért - de az legalább csak a miénk lenne. De tartok tőle hogy akármelyik jön, egyik se lesz olcsó megoldás ... viszont tagadhatatlanul szükség van rájuk! Jobban mint a Falcon-okra ...

Megmondtak, hogy az elkepzelhetetlen tovabb, hogy a mieinknek ugy kell varni, hogy hazakeveredjenek, technika es szemelyzet.
Szemelyzetre megvettek az A319 parost, technikahoz viszont szinten kell legalabb egy valtas gep, marpedig ok onallo misszios kepesseget akarnak, az pedig sajat garnitura gepet jelent... amugy egyetertunk, ha ezt komolyan veszik, akkor mindenkeppen kell vagy az Atlas, vagy a brazil csoda. Ha elengedik a misszios feladatokat, akkor szerintem kisebb Airbus lesz (C-295, lasd a hozzank hasonlo cseheket.) Fene tudja, de nekem az az eros gyanum, hogy joval tobb penzt fognak beledobni es inkabb Atlas vagy brazil csoda lesz, mert azzal 30 evre megoldjak a kerdest es barmire jo lesznek kesobb is, egy rosszabb vilaghelyzetben is.
 
Last edited by a moderator: