A400M Atlas (Airbus)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

2013. december 7.
934
4
18
warrior:
ez szerintem is pont így van, a 200milliós géppel nem járnak földes-köves szükségreptérre, legfeljebb marketing célból. Amúgy annyira nem a hajtómű sérül hanem a futómű, futómű kamra és a gép "hasa". Tekintettel arra, hogy egy túlnyomásos gépről van szó, hát.... Egy-egy fergeteges promóvideót követően sztem irány a javítóüzem.
 
2013. december 7.
934
4
18
Az Atlas európai középhatalmaknak teljesen jó középutas választás, elég gyors is ráadásul, a Hercules teherbírásának a kétszeresével pedig mindenféle ömlesztett árut kevés fordulóval oda visz ahova kell. Abszolút nem érte volna meg C-17est venni mert az esetek többségében túl nagy, csak ritkán van kihasználva a teljes teherbírása.(harckocsik szállításánál)
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Leginkább azért nem érte volna meg C-17et venni mert így létrejött a teljesen saját ipart támogató stratégiai/taktikai szállítógép.
Amit ráadásul elég jó piaci résbe pozicionálták mind terhelhetőség, mind méret szempontjából azaz akarat/ár kérdése az export.
Persze ezért is lett a nagy csúszás/költségtúllépés ld hajtómű.

warrior: C-17ről tényleg sok különböző kiépítetlen repteres video van neten ez alapján ez nagyon nem demo képesség. Összesen nem lehet más sugárhajtású tipushoz annyit találni mint az egy ráadásul elég fiatal C-17hez.
 

warrior

Member
2014. február 25.
170
4
18
Egy-egy fergeteges promóvideót követően sztem irány a javítóüzem.
Melyről meg már nem készül fergeteges promovideó, tekintettel arra, hogy el kell adni a gépet...! :DDD /Mellesleg '98-volt volt futóműhiba, ám minden új géptípusnak vannak gyermekbetegségei./ Azóta viszont a Globemaster egy megbízható típussá vált, 2003-ban pl. lelőni sem sikerüllt...!

Európának az A400M tényleg jó választás, bár a P&W Canada ellenében az európai hajtómű túl drágának bizonyult. Ellenkező esetben egy olcsóbb gépet /ha az USA-nak nem is, de/ jóval könnyebb lenne értékesíteni....
 

warrior

Member
2014. február 25.
170
4
18
A C-17ről tényleg sok különböző kiépítetlen repteres video van a neten
Melyből látható, hogy a Boeing mindent megtett a C-17 további gyártásáért.
Az USAF meg minek küldte volna kisebb teheléssel 1 szükségreptérre a nélkülözhetetlen stratégiai gépét, mert pl. Afganisztánba MINDENT repülővel kellett szállítani. Ráadásul a kiépített reptérről gyorsabb a fordulás is.
És amíg a Globemaster az USA és Afganisztán között ingázik, addig a Hercules vagy a Chinook a légitámaszpont és a harctér között teszi ugyanezt....
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Ausztrália ritkán lakott hatalmas terület, ahol majd minden farmon van kisgépek fogadására alkalmas /nem keményborítású/ reptér. A Hercules viszont nem kicsi, a Globemaster meg pláne nem az. Ezért hasznos a Spartan...!

Agreed! :)


Pont fordítva:
http://htka.hu/2010/11/18/a-raf-atvette-hetedik-c-17-eset/
De szétnézhetsz másfelé is, mindenhol stratégiainak írják. Taktikainak túl nagy, tehát túl nehéz is.
Ja, és több száz sikeres stratégiai bevetésen van túl, elsősorban a Közel-Kelet /Irak és Afganisztán/ kiépített, tehát kemény borítású reptereire. /Hja kérem, nem érdemes több millió dolláros hajtóműcserét kockáztatni egy több mint 200 milliós gépen./
Ettől persze még sok szükségrepteres reklámvideót találhatsz a Net-en, tekintettel arra, hogy el kell adni a gépet...!!!

Stratégiai ÉS taktikai. Így szerepel a meghatározása.

Ja, vannak "reklámvideók" is (pontosabban a gyakorlatokról készült és légibemutatós demóvideók). De a youtube-on fellelhető számtalan, random katonák, stb. által készített afganisztáni, meg hasonló videók nekem nem illenek bele a képbe. Vagy a Boeing ennyire kockázatos marketinget is bevetne, hogy veszélyes harci zónákba küldi üresen és ezért feleslegesen a több, mint 200 milliós gépet, csak azért, mert azt reméli, hogy majd jól átverve a megrendelőket a gép valós képességeit illetően, az ausztrál kormány, meg a többi potenciális vevő megnézvén ezeket a videókat, kedvet kap a gépekhez?
Na jó, zárjuk ezt rövidre:
Forward Operation Site "Carlson", Afganiszán.
http://www.youtube.com/watch?v=nfI4gSz4RJk

http://www.ausa.org/publications/torchbearercampaign/torchbeareralerts/Documents/TB-AlertMAR07sm_1.pdf

És ha már offolok itt a C-17-ről, akkor:
Tactical short landing demo
http://www.youtube.com/watch?v=HYwFlM3HMuQ

Marha pilóta elnézte a repteret és egy kis polgárira tette le a gépet:
http://www.youtube.com/watch?v=sHMhClzfoi8

http://www.youtube.com/watch?v=wi58Ds3Krgw
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
ez szerintem is pont így van, a 200milliós géppel nem járnak földes-köves szükségreptérre, legfeljebb marketing célból.

Kissé magadnak mondasz ellent ezzel, hisz nemrég még ezt írtad:
<i>"Soha nincs kis teher, nem 20 embernek visznek 200 halkonzervet. Ha egy kis kommandósegységnek kell szállítani akkor ott a Spartan vagy a régebbi Transall, Harcoló csapatoknak viszont 100 tonna számra kell szállítani az alkatrészt, a lőszert, a felszerelést. "</i>

Ha pedig "100 tonna számra" kell szállítani a cuccot, akkor, amennyiben le tud az adott helyre szállni egy C-17 is, nem lenne érdemes egy darab olyannal vinni kettő A400M helyett?


Amúgy annyira nem a hajtómű sérül hanem a futómű, futómű kamra és a gép "hasa". Tekintettel arra, hogy egy túlnyomásos gépről van szó, hát.... Egy-egy fergeteges promóvideót követően sztem irány a javítóüzem.

Miért, az A400M nem túlnyomásos? Azt meg nem hinném, hogy bármivel gyengébb lenne a C-17 futóműve, mint az A400M-é.
 

warrior

Member
2014. február 25.
170
4
18
wolfram mondta:
/A Globemaster/ stratégiai ÉS taktikai. Így szerepel a meghatározása.

Hol...?!? Én küldtem neked 1 linket, mely szerint stratégiai /mert annak készült/, de abban nincs "és". Három "poros" videótól nem lesz taktikai...! A harctéren meg nem számít sem a videó, sem a meghatározás. Különösen ha csak 1 kisebb gépek fogadására alkalmas szükségrepteret lehet kialakítani. És ha a C-17 csak 200 km-rel távolabb tud leszállni...?!? Nem véletlen, hogy Ausztrália 3 különböző szállítógépet /Spartan, Hercules, Globemaster/ tart szolgálatban....
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Hol...?!? Én küldtem neked 1 linket, mely szerint stratégiai /mert annak készült/, de abban nincs "és". Három "poros" videótól nem lesz taktikai...!

Te elolvastad a pdf-et, amit linkeltem?
De bemásolom a lényeget:
<i>Forward Operating Site (FOS) Carlson in Afghanistan—established by the 27th Engineer Battalion (Combat) (Airborne) to support counterinsurgent operations in a critical border area—is an excellent example of joint projection of combat power into an undeveloped, non-permissive area.
The site is austere and high-altitude, with no road access. In April 2004, five C-17s began to establish the FOS, conducting the largest airdrop of Army engineer equipment since World War II. <b>After the hasty work of expeditionary engineers, C-17s performed routine landings on a dirt landing strip.</b> At the end of construction, FOS Carlson had a 7,200-foot runway capable of C-17 operations and an 80,000-gallon refueling system.</i>
Ez nagyon nem három "poros videóról" szól.
És hogy stratégiai és taktikai?
Pl. a gyártó oldalán:
http://www.boeing.com/boeing/defense-space/military/c17/

<i>"A high-wing, 4-engine, T-tailed military-transport aircraft, the multi-service C-17 can carry large equipment, supplies and troops directly to small airfields in harsh terrain anywhere in the world day or night. The massive, sturdy, long-haul aircraft tackles distance, destination and heavy, oversized payloads in unpredictable conditions. It has delivered cargo in every worldwide operation since the 1990s."</i>
A hivatalos, légierőbeni meghatározása pedig a "dual-role" vagyis stratégiai és taktikai. Eleve ez is volt a követelmény a kifejlesztésénél:

<i>Although canceled, the Advanced Medium Short-Takeoff-and-Landing Transport (AMST) is significant as the genesis of the C-17 Globemaster III. Initially, the AMST was slated to replace the Vietnam-worn C-130 tactical airlift aircraft.
Politics, inflation, and national security priorities, however, redirected the program and ultimately brought forth the acquisition of the C-17. The two programs have many similarities, sharing the same acquisition philosophy as well as facing similar funding difficulties and adverse politics. Additionally, the YC-14 and YC-15 prototypes and the subsequent growth studies served as the starting point for designing the C-17. The AMST also bestowed upon the C-17 its tactical and small, austere airfield characteristics. Lastly, the canceled AMST provided the impetus for a radical change in airlift doctrine. Limited resources, pressing airlift requirements, evolving national security threats, and technological advances eventually drove leaders to reject the rigid segregation of tactical and strategic airlift.
The merging of these two missions resulted in the C-17 gaining its dual role and outsize cargo capability. Thus, understanding the C-17 acquisition program
commences with the AMST program.</i>

<i>"The C-17 Globemaster III is truly an awesome, dual-role airlifter."</i>
<i>"The C-17’s dual-role and
direct delivery capabilities enabled it to adjust well to evolving requirements."</i>

http://www.amc.af.mil/shared/media/document/AFD-140514-077.pdf

És nézd el nekem, ha a légierő doksijának hiszek. :p


A harctéren meg nem számít sem a videó, sem a meghatározás. Különösen ha csak 1 kisebb gépek fogadására alkalmas szükségrepteret lehet kialakítani. És ha a C-17 csak 200 km-rel távolabb tud leszállni...?!? Nem véletlen, hogy Ausztrália 3 különböző szállítógépet /Spartan, Hercules, Globemaster/ tart szolgálatban....

Persze, ezért is hoztam fel a C-27-es példát, Mert van, ahol még a C-27 le tud szállni, a C-130 meg nem. Ugyanígy, ahol a C-130 igen, de az A400M már nem. És ahol az A400M igen, de a C-17 már nem. De ezek közül mindegyik gép alkalmas taktikai használatra, viszont azon belül már nem egy kategóriába tartoznak és ezt nem is vitatom. Viszont, önkényesen meghúzni a C-17 és az A400M között a taktikaiság határvonalát, nem figyelembe véve azt, hogy akkor ezen az alapon ugyanígy meg lehetne húzni a C-27 és a C-130 között is, háááááát... Ugye érted?
 

warrior

Member
2014. február 25.
170
4
18
A fejlesztéskor feltétel volt, hogy a C-17 rendelkezzen bizonyos taktikai képeségekkel, ám ettől még stratégiai szállítógép.
http://htka.hu/2008/11/22/boeing-mcdonnell-douglas-c-17-globemaster-iii/
http://htka.hu/2014/09/23/algeria-lemaradhat-big-mac-rol/

Érdekes "határvonalakat" meg a wiki huzigál. Rajtad áll hogy hiszel-e nekik....
Szerintem a KC-390-est nehéz lenne besorolni. A Kawasaki C-2 viszont alkalmas lehet stratégiai gépnek. Taktikainak talán csak Japánban nevezhető, mert ott szinte egymást érik a rövid, de kiválóan megépített pályával rendelkező repterek. Egy szükségreptéren ugyanis nagy baj lehet a "porszívózásból". Ám ennek a problémának a megoldását inkább a japcsikból nézem ki, mint a brazilokból....
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
A fejlesztéskor feltétel volt, hogy a C-17 rendelkezzen bizonyos taktikai képeségekkel, ám ettől még stratégiai szállítógép.
http://htka.hu/2008/11/22/boeing-mcdonnell-douglas-c-17-globemaster-iii/
http://htka.hu/2014/09/23/algeria-lemaradhat-big-mac-rol/

Dual-role. Képes kiépítetlen, burkolatlan, éppen csak elegyengetett futópályáról üzemelni (és nem csak vészhelyzetben, kivételes alkalmakkor), úgy, mint bármelyik másik taktikai gép? Igen. Akkor pedig taktikai használatra is alkalmas (és használják is, amennyiben szükség van a kapacitásásra).
Mint ahogy a legtöbb modern "vadász"gép meg multi-role, vagyis nem csak légiharcra jó, hanem felszíni célokat is támadhat, meg egyebek, úgy a C-17 is képes megfelelni a taktikai feltételeknek, persze a méret és tömegkorlátain belül, de ezek bármelyik másik gépre is vonatkoznak.
Persze, amennyiben a taktikaiságot úgy tekintjük, hogy amelyik gép annál többre képes (elsősorban itt a hatótáv lehet jelentősen eltérő), az már nem tartozik bele,a kategóriába, akkor nem az, hanem taktikai feladatokat is ellátni képes stratégiai gép. De ha így nézzük, akkor az A400M sem kifejezetten taktikai, hiszen utántölthető a levegőben és emiatt már stratégiai távolságú szállításra is használható. Teljesen megpakolva meg hasonló a hatótávolsága, mint a C17-nek, igaz, fele annyi tömegű lehet csak a rakománya.


Érdekes "határvonalakat" meg a wiki huzigál. Rajtad áll hogy hiszel-e nekik....

A wikinek csak részben. Szerencsére a legtöbb esetben feltüntetik a forrásokat is, szóval utána lehet járni a dolgoknak. Viszont a gyártóknak és üzemeltetőknek már igen. Mert náluk autentikusabb forrás ilyen esetekben nem nagyon akad.
És ha az USA légiereje, meg a Boeing azt mondja, hogy a C-17 használható taktikai feladatokra is, akkor nekik elhiszem.


Szerintem a KC-390-est nehéz lenne besorolni. A Kawasaki C-2 viszont alkalmas lehet stratégiai gépnek. Taktikainak talán csak Japánban nevezhető, mert ott szinte egymást érik a rövid, de kiválóan megépített pályával rendelkező repterek. Egy szükségreptéren ugyanis nagy baj lehet a "porszívózásból". Ám ennek a problémának a megoldását inkább a japcsikból nézem ki, mint a brazilokból....

Egyelőre én nem akarok ennél a két gépnél állást foglalni. A mindössze 2 darab sugárhajtómű elég neccessé teszi a taktikai használatot mindkét típusnál. Persze a gyártó mondja majd ki a végső szót, ha ők engedélyezik, az üzemeltetők pedig merik is használni taktikaiként, akkor én is elfogadom majd, hogy alkalmasak rá.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
No, még ezt belinkelem, hátha...
http://www.jber.af.mil/library/factsheets/factsheet.asp?id=7714

<i>"The 517th Airlift Squadron provides <b>tactical </b> airlift operating C-17A and C-12F aircraft."</i>

Ha ezzel sem tudlak meggyőzni, akkor feladom. :D
 

warrior

Member
2014. február 25.
170
4
18
Tőlem bemásolhatod a Google keresőben talált összes "C-17 tactical" linket, de szerintem egyszerűbb lenne a "C-17 strategic"-el próbálkoznod. Mert mint fentebb leírtam: A C-17 /az IL-76-hoz hasonlóan/ stratégiai szállítógép, mely rendelkezik bizonyos taktikai képességekkel is...! Ennyi....

Mint ahogy - igazad van - a taktikai A400M is rendelkezik néhány stratégiai képességgel. Ezért /valamint a C-2 és a KC-390 stb. miatt/ sem szabad foglalkozni a wikin található /látványos, de/ forráshiányos táblázatokkal...!

A gyártók állításait meg végképp óvatosan kell kezelni - gondolj csak az autógyártók "mesés fogyasztási adataira" /- bár annak csak a pénztárcád látja kárát/. Éles, háborús helyzetben /mondjuk parancsnokként/ viszont már nagyon nem midegy, hogy mit hiszel...! /Mondjuk, mi van, ha egy tönkrement repülő akadályozza a szükségreptér forgalmát? Igaz, a probléma "egyszerűen" /1 na bummal/ is megoldható! :DDD/
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Tőlem bemásolhatod a Google keresőben talált összes "C-17 tactical" linket, de szerintem egyszerűbb lenne a "C-17 strategic"-el próbálkoznod.

Höhö, te megnézted egyáltalán, hogy miket másoltam be? Nem random linkeket önjelölt "repülőgépszakértők" írásairól, hanem a legnagyobb <b>üzemeltető és a gép kifejlesztését igénylő szerv (az Egyesült Államok Légiereje) hivatalos anyagait</b>. Innentől meg nem érdekel, hogy hány találatot kapnak különböző szópárok. ;)
Az, hogy te mereven el akarod különíteni a stratégiai és a taktikai gépeket, már a te dolgod. Én meg ezt nem így látom (és az US Air Force sem), mert ez a két kategória csupán a felhasználás módjára vonatkozik. Ha egy gép megfelel mindkét felhasználás feltételeinek, akkor az nem "vagy", hanem "és".


A gyártók állításait meg végképp óvatosan kell kezelni - gondolj csak az autógyártók "mesés fogyasztási adataira" /- bár annak csak a pénztárcád látja kárát/. Éles, háborús helyzetben /mondjuk parancsnokként/ viszont már nagyon nem midegy, hogy mit hiszel...! /Mondjuk, mi van, ha egy tönkrement repülő akadályozza a szükségreptér forgalmát? Igaz, a probléma "egyszerűen" /1 na bummal/ is megoldható! :DDD/

Ja, Afganisztánban nem is volt háború, ezt csak a Boeing, meg az US Air Force hazudta, hogy ezzel is népszerűsítse a C-17-est. XD
A tönkrement repülő meg akadályozhatja egy C-130 üzemelését is, miközben egy C-27 még lehet, hogy használhatja az adott pályát. Akkor a C-130 csak teszem azt 50%-ban taktikai, a C-27 meg 65%-ban, egy C-212 meg 70%-ban. És akkor, egy CV-22, na az meg 90%-ban taktikai, hát értem én! :D
 

warrior

Member
2014. február 25.
170
4
18
Akkor írd meg minden /a C-17-est stratégiainak leíró/ szakmai oldal szerkesztőjének - a HTKA-nak is - hogy hülyék és nem értenek hozzá, mert csak Te tudod a frankót...!!!
Ezzel az A400M-el csak érintőlegesen foglalkozó vitát én lezártnak tekintem.
További jó hétvégét kívánok...!
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 591
7 844
113
Airbus_A400M_Atlas_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 102
113
"A németek megkapták első katonai teherszállítójukat, de ugyanúgy nem elégedettek vele, mint a törökök."

http://iho.hu/hir/atlas-anomaliak-mit-tud-az-uj-gep-150127