A400M Atlas (Airbus)

Bocsánat! Mi is a kényszerhelyzet az ottani csapatok kiszolgálásánál? Ezek mindennapos szállítási support műveletek. Csak ugye az A400M üzemszerűen dolgozik szar reptérről, a C-17 meg vész- és szükséghelyzetben. Ezért van a beillesztett képen is a C-17-es célpontjának a Bamakói nagy reptér megadva.
Kényszerhelyzetnek légi szállítási szempontból azt hívják, ha nincs normál üzemszerű működésre alkalmas betonos reptér az adott ponton ahova vagy ahonnan szállítani KELL. Ez a kényszerhelyzet másik kritériuma, a KELL!! Odavinni, ejtőernyővel ledobni még beton nélkül is lehet, de onnan elszállítani bármit csak oda leszállva lehet. Voltak már ilyen kényszerhelyzetek a világtörténelemben, és egy lyukas kétfillérest nem tennék rá hogy soha többé ilyen nem lesz! A légierők is így gondolkoznak, ezért csinálják a "göröngyös" teszteket a nagy szállítógépeikkel is, ha aztán nem is sűrűn használják így azokat. Ez csak azt jelenti, hogy manapság ritkán vannak kényszerhelyzetben ...
 
Pedig hát te nagyon szívesen hivatkozol a HTÖ-re, én meg erre hivatkozom szívesen.
De tudtommal neked megvan a C-17-es dokumentációja, meg van direkt kontaktod C-17-es személyzethez.
És megjelölnéd, hogy hol van ebben az, hogy ki kellett vonni egy ilyen leszállás után a C-17-est? Ami eleve vicces, mert előbb fel kell szállni. De, ha felszállhat, akkor utána miért is kell átvizsgálni? Az egésznek semmi értelme.

A C-17 egy részének doksija megvan, megnézhetem majd, hogy szót ejtenek-e benne erről, de rohadtul nem rémlik.
Direkt kontaktom nincs, áttételes mondjuk úgy, hogy lehet hogy van.

A HTÖ meg igen sok hozzáértő személy és forrásokon alapszik. A benyögésed, hogy 1 airstrip land = C-17 ki kell vonni annak fényében, hogy az A400 hogyan néz ki meg kb. anekdotázás. Semmi több.
 
Kényszerhelyzetnek légi szállítási szempontból azt hívják, ha nincs normál üzemszerű működésre alkalmas betonos reptér az adott ponton ahova vagy ahonnan szállítani KELL. Ez a kényszerhelyzet másik kritériuma, a KELL!! Odavinni, ejtőernyővel ledobni még beton nélkül is lehet, de onnan elszállítani bármit csak oda leszállva lehet. Voltak már ilyen kényszerhelyzetek a világtörténelemben, és egy lyukas kétfillérest nem tennék rá hogy soha többé ilyen nem lesz! A légierők is így gondolkoznak, ezért csinálják a "göröngyös" teszteket a nagy szállítógépeikkel is, ha aztán nem is sűrűn használják így azokat. Ez csak azt jelenti, hogy manapság ritkán vannak kényszerhelyzetben ...
Az a helyzet, hogy az A400M-et pont az ilyen helyzetekre találták ki. A franciák, angolok pontosan erre használják. Ha jól emlékszem, akkor @Lator (akinek van köze a francia hadsereghez) nemrég posztolt róla, hogy napi szinten repkednek Maliba mindkét ország A400M-jei.
Mondom, itt a különbség a 2 gép között, hogy melyik mit tud üzemszerűen. A C-17 is megoldja, csak nem éri meg, mert extra maintenance-ra van szükség utána.
 
És megjelölnéd, hogy hol van ebben az, hogy ki kellett vonni egy ilyen leszállás után a C-17-est? Ami eleve vicces, mert előbb fel kell szállni. De, ha felszállhat, akkor utána miért is kell átvizsgálni? Az egésznek semmi értelme.
Nem szívesen! :)
Rád fér némi ismerkedés az A400M-mel. Hátha nem fogod csípőből érzelmi alapon pocskondiázni a gépet.
Ne felejtsd el, hogy az összefoglaló 4 részes! Jó szórakozást! :rolleyes:
 
M

Megpróbálom megkeresni de az egyik angol fórumon azt írták hogy raktak le C-17-t nem burkolt lesszálópályán csak annyi volt a bökkenő,hogy utána minimum egy hétre kiesett a gép mert át kellett vizsgálni a hajtóműveket,függetlenul attól,hogy azok károsodtak-e.
Operation Keiko Izland ,1998 ban de nem a hajtómű sérült hanem a futómű.
Mint kiderült az esemény karbantartási hiba miatt történt...
https://archive.seattletimes.com/archive/?date=19980927&slug=2774436
https://www.mcchordairmuseum.org/REV B OUR HISTORY NAME C-17 96-0006 SP OF BERLIN.htm
 
Mellejuk, folejuk, rajuk, akarhova. Az egesz szarny prewired, valahol irtak vagy videoban mondtak, szoval gondolom, nem a ketto darab kontener miatt huzgaltak oket be...?
Nem bizony, nem csak a két konténer miatt "drótozták" teli a szárnyat. A "prewired" azt jelenti, hogy sok, normál körülmények között nem üzemelő elektromos vezeték van beépítve egy gépbe, így a szárnyba is. Ezek azért vannak, mert ma már pl. a modern kormányszervókhoz nem vezérlő tolórudak vagy drótkötelek és hidraulika-csövek mennek hanem elektromos vezetékek. A vezérlést a pilótáktól számítógépeken keresztül gyengeáramú vezetékeken kapják, a hidraulika-nyomást meg velük egy egységbe szerelt erősáramú villanymotorral hajtott pici hidraulika-szivattyúk adják (EHS= elekro-hidrosztatikus rendszer), és van "némi" vezeték a pozíció-visszajelzéshez a számítógépEK és fedélzeti adatrögzítő felé is. Szóval szervónként min két-három elektromos kábelköteg van csak a NORMÁL üzemhez. Viszont repbiztonság szempontjából kritikus rendszerről van szó, így meg vannak duplázva a villanydrótok, és persze nem egy kötegben, hanem más-más vonalon vannak vezetve a sárkányban, de az egyik vezeték-rendszer csak tartalék. Ezen kívül duplázva vannak a szervók is, minden kormánylapnál 2 van, természetesen a saját duplázott és más-más vonalon vezetett elektromos vezetékeivel együtt!! Ezért van olyan sok villanydrót egy repülőgépben, egy csomó csak tartalékként funkcionál.
Egy kis tájékoztató, lehet csemegézni hogyan működnek a modern szervó-munkahengerek:
http://www.cisb.org.br/images/pdf/MarioValdo.pdf
 
Nem szívesen! :)
Rád fér némi ismerkedés az A400M-mel. Hátha nem fogod csípőből érzelmi alapon pocskondiázni a gépet.
Ne felejtsd el, hogy az összefoglaló 4 részes! Jó szórakozást! :rolleyes:
Te arról parolázol, hogy kivonták a C-17-es gépet egy leszállás után 1 hétre...
...majd linkelsz egy anyagot az A400-ról.

Ennyi erővel a popó magazint is linkelhetted volna...

Operation Keiko Izland ,1998 ban de nem a hajtómű sérült hanem a futómű.
Mint kiderült az esemény karbantartási hiba miatt történt...
https://archive.seattletimes.com/archive/?date=19980927&slug=2774436
https://www.mcchordairmuseum.org/REV B OUR HISTORY NAME C-17 96-0006 SP OF BERLIN.htm
És lám.
Tehát kb. egy eset + félreértés + marketing és máris a jereváni rádió esete. Nem is osztogatnak, hanem fosztogatnak.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Az a helyzet, hogy az A400M-et pont az ilyen helyzetekre találták ki. A franciák, angolok pontosan erre használják. Ha jól emlékszem, akkor @Lator (akinek van köze a francia hadsereghez) nemrég posztolt róla, hogy napi szinten repkednek Maliba mindkét ország A400M-jei.
Mondom, itt a különbség a 2 gép között, hogy melyik mit tud üzemszerűen. A C-17 is megoldja, csak nem éri meg, mert extra maintenance-ra van szükség utána.
Na álljon meg már a rohanás, egy ilyen nem betonos hanem terepre-leszállás/felszállás előtt/után MINDEN gépen extra ellenőrzésre van szükség. Akkor is ha ilyen üzemre IS van tervezve, viszont fokozottan dolgoznak ilyenkor a futóművek, rugóstagok, és a beszívott portól, szmötyitől sérülhet a hajtómű-kompresszor, légcsavar, beéghetnek a turbinák hűtőcsatornái (az öböl-háború idején ez még a harcigépeknél is fokozott, sűrűbb boroszkópos ellenőrzést igényelt, pedig azok CSAK betonról üzemeltek). A MiG-21 és több más harcigép is üzemelhetett füves/döngölt terepen, csak előtte pl. át kellett állítani a kerekek és a rugóstagok nyomását, utána meg betonra visszatérve vissza kellett állítani és voltak extra ellenőrzések előírva a műszakiaknak. Pedig ez tervezett üzemmód volt - de tartoztak hozzá tervezett plusz munkák is!
 
A MiG-21 és több más harcigép is üzemelhetett füves/döngölt terepen, csak előtte pl. át kellett állítani a kerekek és a rugóstagok nyomását, utána meg betonra visszatérve vissza kellett állítani és voltak extra ellenőrzések előírva a műszakiaknak. Pedig ez tervezett üzemmód volt - de tartoztak hozzá tervezett plusz munkák is!
Neked sem árt utána nézni ennek a nyomorult lesajnált A400M-nek. :)
Nyilván szükséges ez a művelet az A400M-nél is, ha központilag lehet állítani a felfüggesztését. o_O
 
Jaaajjj! Ez is egy számtalanszor kitárgyalt (mint pl. itt is: https://forum.htka.hu/threads/airbus-a400m-atlas.265/page-7#post-47691 ) és ciklikusan mindig előjövő téma...

És mivel az ottani pdf linkje már megváltozott, ezért beteszem újra:

https://www.ausa.org/sites/default/files/TBA-2007-Time-to-Invest-in-Strategic-Mobility.pdf

"Forward Operating Site (FOS) Carlson in Afghanistan—established by the 27th Engineer Battalion (Combat) (Airborne) to support coun-terinsurgent operations in a critical border area—is an excellent example of joint projection of combat power into an undeveloped, non-permissive area. The site is austere and high-altitude, with no road access. In April 2004, five C-17s began to establish the FOS, conducting the largest airdrop of Army engineer equipment since World War II. After the hasty work of expeditionary engineers, C-17s performed routine landings on a dirt landing strip. At the end of construction, FOS Carlson had a 7,200-foot runway capable of C-17 operations and an 80,000-gallon refueling system."

És a videót is az ottani pályáról:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Szóval, az amcsik rutinszerűen használják burkolatlan pályáról is a gépet. Tehát a gép alkalmas rá. Pont.
 
Neked sem árt utána nézni ennek a nyomorult lesajnált A400M-nek. :)
Nyilván szükséges ez a művelet az A400M-nél is, ha központilag lehet állítani a felfüggesztését. o_O
Nem sajnálom le az Atlaszt, inkább csak sajnálom, nekem kifejezetten tetszik is a gép. Viszont egy rendszer modern megoldása csak a futóműveknél egyszerűsíti a karbantartás és üzemeltetés egy részét, de a rugóstag tömítési hibáját, olajfolyást ez is csak nagyobb folyadék-veszteségnél jelzi ki. A légcsavarok ellenőrzését és a hajtóművek boroszkópozását meg nem lehet tv-kamerákkal megoldani, az sajnos nagyon időigényes meló.
 
Neked sem árt utána nézni ennek a nyomorult lesajnált A400M-nek. :)
Nyilván szükséges ez a művelet az A400M-nél is, ha központilag lehet állítani a felfüggesztését. o_O
Még a kommentet sem értetted meg...
Arról szólt, hogy ha igaz is lenne a C-17-re tett komment - ami rohadtul nem áll meg - akkor sem lenne azzal egyedül a gép.

Fogalmazzunk úgy, hogy ha ekkora arccal osztod az észt, akkor neked se ártana utána nézni annak a lesajnált C-17-nek...

Illetve azt is illene megmagyarázni, ha olyan fasza gép az az A400, akkor a közös európai alakulatba hogy a búbánatba nem került még egy sem? Még azok a gépek sem, amiket a németek közösen szeretnének másokkal üzemeltetni...? Úgy, hogy a C-17-es flotta évek óta 100% közelében pörög?
 
Illetve azt is illene megmagyarázni, ha olyan fasza gép az az A400, akkor a közös európai alakulatba hogy a búbánatba nem került még egy sem? Még azok a gépek sem, amiket a németek közösen szeretnének másokkal üzemeltetni...? Úgy, hogy a C-17-es flotta évek óta 100% közelében pörög?
Az a baj, hogy azzal sem vagy tisztában, hogy mit kérdezel. :cool:
Amire te gondolsz, az a lechfeldi szállító ezred. Ami még fel sem állt. A gépek még nincsenek legyártva.
De még a repülőteret (hangárokat) is csak most építik nekik 2028-ra lesz kész.
 
???
Ez egy könyv (??) borítója….
Hol olvastad ebben? Oldalszám, bekezdés, esetleg egy pár soros idézet...pls.
(bocs ha maximalistának tűnök…)
Olvasd el az egész könyvet.Érdemes.Sőt ,az első részét is.De belinkeltem már a témával foglalkozó tanulmányt ide is.Konkrétan ezektől a szerzőktöl is.
Azt hiszem megvan mire gondoltál...
Operation Norther Delay - 2003 Március 26
Előzmények: a törökök megtagadták hogy az USA é.ról török o.gon keresztül nyomuljon be irakba.
Erre föl az USA Marcius 26-án este kirakott egy közel 1000 fős légideszantot (173d Airborne Brigade ) 356 km-re É-ra Bagdadtól Bashur városánál akik elfoglalták a helyi reptér 7000 ft hosszú kifutópályáját ahová aztán Április 8-tól kezdődően közvetlen Német o.ból átdobták a 63rd Armoured Regiment 5 M1A1 tankját, 5 Bradleyt, 15 M113-ast és 41 HUMVEE-t.
Szép teljesítmény volt, de szó sem volt autópálya leszállásról...
Az ellátásukra már az autópályára szálltak le.Keresd ki azt is.És egy előrevetett osztagot is tettek ki autópályára.Szerintem csak azért,hogy kipróbálják,működik e élesben a dolog.
@molnibalage ,@pöcshuszár ,a C130,C27,An12,Il76,de még az An22 is képes a megfelelő terepen kialakitott tábori repterekről üzemelni.A C17 és az A400 esetében is ez tervezési követelmény volt.Ahogy a MiG21 és Szu22,meg a Mirage III/F1 esetében is.Képesek rá mind.Még a korai Dassult Falconok is.De üzemszerűen nem csinálják.Nagyon eszik a gépek üzemidejét.Az ördög tudja melyik tipusnál mennyi a szorzó,de qrvára csökkenti az élettartamukat.Csak ha nincs más lehetőség,de mégis nagyon kell,akkor csinálják.(valószinűleg messze az IL76tal csinálnak ilyet a legtöbbször,vadászgéppel ilyet tudtommal a franciák csináltak Jaguar és Mirage F1 gépekkel Csádban 86ban.91ben az amik acéllemezekből épitett tábori repterekről üzemeltették az AV8aikat,nem a puszta földről)
 
Neked sem árt utána nézni ennek a nyomorult lesajnált A400M-nek. :)
Nyilván szükséges ez a művelet az A400M-nél is, ha központilag lehet állítani a felfüggesztését. o_O
Mint ahogy az An22nek és az Il76nak is,a keréklégnyomással egyetemben.Ez alapkövetelmény a terepre szálláshoz,már vagy 50+ éve.Sőt,az amerikaiak kisérletileg még légpárnás "futóművel" is kisérleteztek-a 70es években.
7012.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Mint ahogy az An22nek és az Il76nak is,a keréklégnyomással egyetemben.Ez alapkövetelmény a terepre szálláshoz,már vagy 50+ éve.Sőt,az amerikaiak kisérletileg még légpárnás "futóművel" is kisérleteztek-a 70es években.
7012.jpg
Én nem - csak - a keréknyomásról beszéltem, hanem a komplett felfüggesztésről is. Ugyebár a futómű központilag állítható. Ugyebár a rakodáshoz le is eresztik a könnyebb berakodásért, hogy ne legyen olyan meredek a rámpa. A A400M kisebb fajlagos nyomást fejt ki a pályára, mint a C-130.
Gyakorlatilag erről szól a beach landing "erődemonstráció":
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.