Miért írtok mindig annyira lesajnálóan a Szu-33-ról és hozza képest istenítitek a Mig-29K-t? A Mignek sikerűlt valami rendkívülit alkotnia hordozófedélzeti gépeknél vagy mi? Az oroszoknál az elsőszámú repülőgépgyár a Szuhoj, és mögötte egy körrel lemaradva jön csak a Mig, így nem értem mitől annyira szar az a Szu-33.
A Szuhoj most a legmodernebb gépetek tervező orosz iroda, a mindenhová gyártó IRKUT pedig a legfelszereltebb repülőgépgyár a legképzettebb orosz repülőipari szakembergárdával és ők is elsősorban Szuhoj gépeket gyártanak (a Jak-ok és Berievek mellett)
A második helyezett a KnAAZ, ahol a legmodernebb Szuhoj vadászgépeket építik-fejlesztik, de szerényebb körülmények közt, folyamatosan komoly szakemberhiánnyal küzdve.
A harmadik helyezett a NAPO, ahol a Szu-34-eseket gyártják, az ő előnyük, hogy mást viszont nemigen csinálnak, így ők abban jók, hogy csak erre a gépre épült ki a gyártókapacitás, mi több, ezt a típusváltozatot tulajdonképpen maga a gyár tervezte, alakította ki a Szu-27-es terveire alapozva, az általuk gyártott Szu-24-eseket leváltandó.
A MiG-29KR és KUBR gépek az ország legelmaradottabb gyárában készülnek, szinte manufakturális körülmények között, viszont elég modern elemekből. Ez egy potens, ténylegesen többfeladatú hajófedélzeti vadászrepülőgép, valódi precíziós képességgel és a Szu-33-asnál sokkal kedvezőbb méret-tömeg-kapacitás-hatótáv arányokkal.
A Szu-33-as a mai KnAAZ jogi elődjénél, a KnAAPO-nál készült, 30 éve tervezték, a példányokat több mint 20 éve építették és az előzetes elképzelésekkel ellentétben a gépek harcértéke minőségileg a legelső Szu-27P gépekére hajaz, mennyiségileg azonban még azt se éri el. Az egyik legalacsonyabb harcértékű Szu-27 variáns napjainkban. A közelmúltban pár példány műholdas bombavetés-asszisztens SzVP--24 Gefeszt rendszert kapott, de ezen felül más nem történt.
Szumma szummárum, a MiG-29KR és KUBR gépeket mindenestül át kéne adni az IRKUT-nak, hogy gyártsák ők tovább, a MiG Luhoviciben levő üzemét pedig egy szép búcsú keretében egyszerűen be kéne zárni.
A Szu-33-asok képességein meg az sem segít igazán, hogy abban a gyárcsarnokban, ahol a soron egykor ezeket gyártották, most Szu-35Sz gépek és PAK-FA proto-k kerülnek összeszerelésre.