1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Aero L-159 Alca

Diskurzus a(z) 'Kiképző repülőgépek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Igazából nem volt. A légierő az F-35-ösök beszerzésére akart minél több pénzt fordítani és ezért akarták-akarják kivonni. Tudomásom szerint.
     
    endre and gonny like this.
  2. rudi

    rudi Well-Known Member

    Az Aereo Vodochody bejelentette az ALCA továbbfejlesztett változatát az F/A-259-est
    [​IMG]
    http://www.janes.com/article/81774/farnborough-2018-aero-reveals-f-a-259-light-attack-jet
    Röviden:
    - a fejlesztés az IAI-vel közösen;
    - új erősebb hajtómű (F124-GA-100)
    - színes NVG kompatibilis multifunkcionális kijelzős műszerfal;
    - datalink (!!)
    - AESA radar térképező és mozgó célpont azonosító képességgel;
    Magánvélemény: SDB és egyéb precíziós fegyverzet szállításra, CAS-ra tökéletes...
     
    szuvorov, svajcibeka, ms07 and 2 others like this.
  3. ms07

    ms07 Well-Known Member

    Neveznek az amerikai tenderre is? Ha a Scorpiont kiszórták, akkor ez is megy a levesbe. Már ha még van idő nevezni. Más piacokra viszont jó lehet, de túl nagy sikert nem adok neki
     
  4. emel

    emel Well-Known Member

    Szállítani lehet vele SDB-t a függesztőkön (egyik bázison felszáll vele, a másikon meg leszáll vele, ez a szállítás), de az SDB-specifikáció szerinti a bevetéséről nem írnak a linkben egy árva szót sem. Ahhoz a függesztési lehetőségen kívül más is kell. CAS-ra meg az A-10 a tökéletes (fegyverzet+kialakítás+védettség=túlélőképesség), csak olyat nem kapunk, meg talán kifizetni se tudnánk ... sajnos.
     
  5. rudi

    rudi Well-Known Member

    Teljesen igaz.
    Az nem elég ha egy gép a felfüggesztőjén el tud vinni egy SDB-t, Brimstonet, LGB-t vagy JDAM-et.
    Az sem elég ha a gépnek van korszerű radarja, célzó konténere, datalinkje.
    Más is kell.
    Kell masszív stratégiai, taktikai felderítő képesség is - ISR gépek, drónok - megtalálni a sokszor idő érzékeny célokat.
    Kell masszív harctéri hirközlési rendszer, parancsnoki lánc, JTAC specialisták ahhoz hogy CAS-t is repülhessen.
    Az A-10 egy COIN gép. Arra tökéletes...egészen addig amíg AK-t lóbáló buckalakókat kell kergetni.
    Minden ennél komolyabb helyzetben az A-10-es már csak komoly kockázarok árán vethető be.
    A hagymányos kis magasságú rácsapásokkal ooeráló CAS napjai meg vannak számlálva.
    A jövő a MANPAD-ek és nehézgéppuskák hatómagassága fölött PGM-kel opráló gépeké.
     
  6. emel

    emel Well-Known Member

    Őszintén remélem hogy AK-lóbáló buckalakónál komolyabb ellenség ellen sose fogunk háborúzni, talán ez lehet a haszna a NATO-tagságunknak (én még az ilyen háborúról is lemondanék, hacsak a buckalakók ide nem jönnek). Akkor viszont a kis magasságú CAS-harcászat is belefér. Hacsak a NATO el nem követi azt az őrültséget, hogy kikezd komolyabb ellenséggel, de eddig erre eléggé vigyáztak. Talán ezért lehet hogy az A-10-nek talán nem is nagyon tér el a baleseti vesztesége a harcban elveszített gépek számától, ezért is van az USAF-nál még mindig A-10. Az utolsó mondatoddal meg ha igazad is van - az csak a gazdag országokra vonatkozik, mi meg sajnos kimaradtunk abból a kosárból.
     
    fip7 and endre like this.
  7. rudi

    rudi Well-Known Member

    Én is remélem hogy nem kell háborúzni, viszont ha lesz háború - olyan ahová nem önként megyünk az USA csatlósaként - akkor azt jó eséllyel nem buckalakók ellen fogjuk vívni.
    A NATO tagságunkban jobb ha nem bízunk...
    Parasztok vagyunk a sakktáblán.
    Az 1991-es Desert Storm óta az USA sem viselt összfegyvernemi háborút techikailag valamennyire is fejlett ellenség ellen (OK, talán a Délszláv légi kampányokat még ide számolhatjuk, bár azok csak légi hadműveletek voltak)
    A lényeg hogy az elmúlt húsz évben az USA is csak buckalakókat kergetett...
    Mint írtam erre az A-10 tökéletes...
    Viszont nem véletlenül akarják az A-10 est nyugdíjazni. Irán ellen a hagymányos taktikájával (alacsonyan, rácspásokkal) pl. már csak korlátozottan lenne használható.
     
    tonyo likes this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nem értem ez az A-10 körüli mítoszt.

    Már a '80-as évek végi szovjet csapatlévédelem is lábremegetetős neki TGP, SDB és JDAM nélkül. Túlélőképességről szó nincs. Amikor megalkották, akkor 23 mm-es Silka volt. Ma 30-35 mm-es ágyúk vannak. Az Osza és Tor rakéta akkora, hogy garantáltan nem éli túl az semmi vagy legfeljebb egyszámjegyű százalék. A túlélőképesség ma azt jelenti, hogy ne találjanak el... Csak próbáld ez kiviteleznei egy csiglassú, finomam szólva nem túl acélos manőverező képességű - rakéták szemszögéből nézve - gép ellen úgy, hogy már COIN környezetben is kettős érzékelős Igla is előfordul.
     
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az oroszok meg a II. vh óta. Nagy ügy. Őket valahol mégsem írja le senki emiatt.
     
    endre likes this.
  10. silurusglanis

    silurusglanis Well-Known Member

    Grúzia?
     
  11. emel

    emel Well-Known Member

    Hányszor és mikor került szembe szovjet/orosz szintű légvédelemmel az USA utoljára élesben?!! Létezésük óta kínosan vigyáz mindkét nagyhatalom, hogy nehogy élesben egymásra kelljen lövöldözniük - és ezért van még mindig A-10 meg Szu-25 is mindkét oldalon!! Már régen nem egymás, hanem mások ellen!!!! Vegyétek már észre, ti mindig csak egymás elleni nagyhatalmi háborúban tudtok gondolkodni, de ha ilyen lesz azt úgyse ezek fogják eldönteni. Viszont amíg nincs ilyen nagyhatalmi nagy BUMM, addig sok feladatra jók ezek a gépek és olcsóbban sok másnál...
     
    vilmoci, misinator, fip7 and 2 others like this.
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Olyan ellenfél ellen, aki erre képtelen volt. Kb., mintha a jelen magyar haderő ellen kellene összhaderőnemi erőfeszítés...

    Az USA nem, de USA gyártású eszközök többször is, bár csak export szovjet cucc ellen. Volt, amikor a szovjet cuccok jól szerepeltek.
     
  13. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Úgy látom az "új" típusok esetében a típusjelzés helyiértékek exponenciálisan nőnek.

    L-29 -> L-39 -> L-59 -> L-159 -> F/A-259
     
  14. rudi

    rudi Well-Known Member

    Felszállt az ALCA új kétüléses változata a L-159T2
    https://defence-blog.com/aviation/c...anced-jet-trainer-conducts-maiden-flight.html
    [​IMG]

    - új avionika és MFD-k mindkét műszerfalon,
    - módosított üza. rendszer a nagynyomású utántöltéshez,
    - maradt a Grifo radar és az önvédelmi rendszer,

    Ha már vesznek valamiket a Gripen elé (és nem Hawkot) akkor remélem ez lesz az egyik (a másik meg valami turboprop)..
     
    fishbed, svajcibeka and tonyo like this.
  15. ms07

    ms07 Well-Known Member

    Ez az a T2, amiből kőkemény 3 darabot rendelt a cseh légierő?

    A Gripen elé vételre a magyar légierőre gondoltál? 39NG esélyesebb valamivel. De eddig turbopropról szó szó nem volt, mindig azt nyilatkozták, hogy kell a zlin és griff közé valami sugárhajtású tréner. Szerintem a régi rendszert akarják újra összehozni (yak52-alba-mig29)
     
  16. rudi

    rudi Well-Known Member

    Igen
    Zlinről átülni ALCA-ra - de még Albára is - kicsit karcos...határozottan egészségesebb lenne a Zlin ès egy jet típus között egy turboprop tréner.
     
    tonyo and svajcibeka like this.
  17. arcas

    arcas Well-Known Member

    Nekem kiképzésileg a kanadai iskola jobban bejött, szerintem költséghatékonyabb is, és úgy egyébként hatékonyabb is,...az esetleges Alca-val , főleg ha a modernebbről beszélünk - szóval ki lehet vele békülni, csak félek az oktatási "szinvonal" olyan "magyaros" lesz, ami csak árnyéka lesz egy pl. kanadai képzésnek.
     
  18. blogen

    blogen Well-Known Member

    Igen. Sőt, a turbopropról Gripenre sokkal vállalhatóbb. Hat Super Tucano vagy valamelyik Pilatus héttől-huszonegyig az ideális nekünk. Az elavult aerodinamikájú, lomha Alca mindenképp felejtős, semmi korszerűre nem lehet azon képezni. A korszerű sugárhajtású gyakorlónak tudnia kell a korszerű vadászgép repülési profiljait, különös tekintettel a manőverező légiharcra. Egy Master vagy Golden Eagle rendben van ilyen téren, az Alca viszont semmit nem tud hozzátenni, amit a turboprop ne tudna.

    A lengyel század mellé kiküldött néhány magyar tulajdonú Master lenne az egyetlen értelmes verzió a saját, sugárhajtású kiképző képességre. Különben pedig jöjjenek a Tucanók a KC szállítókkal csomagban itthonra!

    [​IMG]
     
    svajcibeka likes this.
  19. rudi

    rudi Well-Known Member

    Kutatok az emlékeim között, de ez a Jak52-Alba-Mig29 kiképzési vonal talán csak a 90-es évek végén létezett pár évig...az után hogy beindult az NFTC képzés (2001 ?) már tutira nem.
    A Jak52-vel leginkább a kanadai alapképzés ment, az Albákkal - amíg rendszerben voltak - a vadász pilcsik ksptak kiegészítő repülési lehetőséget.
    A Jak52 után Kanadában / USA-ban is turboprop (PC9 alias T6) következett, majd a Hawk.
     
  20. ms07

    ms07 Well-Known Member

    De mégis csak létezett :) Fogadni mernék rá, hogy a 3 típusú rendszert fogják megcsinálni, ha jó, ha nem... Amúgy tudja valaki, az NFTC-vel mi a probléma?
     

Ezen oldal megosztása