A Smart egy túlárazott divatcikk volt. Észszerűen gondolkozó embernek azért nem kellett, mert bőven drágább volt egy átlagos városi kisautónál. Nem is fogyasztott kevesebbet. A szerviz is drágább volt. Az árát sem tartotta úgy. Ezzel szemben kevésbé volt használható.
Viszont a Smart, Toyota IQ, Suzuki Alto, Suzuki Wagon R, Daewoo Matiz (Chevrolet Spark) első változata, Fiat Seicento, régi Mini, Maruti 800, kis Polszki mind belefért hosszra a 3,4 méterbe. De a Renault Twingo I is csak 3 centivel volt hosszabb. A Toyota Aygo (Citroen C1, Peugeot 107/108) jelenleg is csak pár cm-el lóg túl a 3,4 méteren. A VW UP! (SEAT Mi, Skoda Citigo), Fiat 500, Hyundai I10 első generáció, az első Kia Picanto, sem sokkal nagyobb. A belterük pedig még annyira sem. Az első Suzuki Swift (az Esztergomban gyártott "mi autónk") tengelytávja és beltere is kisebb volt. A Zastaváé, vagy a Trabanté meg pláne. De még a Skoda 105/120-nak sem volt számottevően nagyobb a beltere.
Szóval szaladgált Európa és Magyarország útjain ilyen méretű autóból nem kevés. Elmentek velük családok az Adriára nyaralni egy heti ellátmánnyal.
Csak az autógyártók az összes modellt minden ráncfelvarrással felhizlalták és az új generációk egyre nagyobbra nőttek.
A japánoknál a Kei autók aránya 35-40% és vidéken még több van belőle, mint városban (mert olcsó megvenni és fenntartani a kisebb keresetű vidékieknek). Ők is elfurikáznak velük sok száz km-eket egyhuzamban.
Azt direkt nem említem, hogy a lengyelek mekkora pakkokkal jöttek el ide (400-600 km át a Kárpátokon), kispolszkival piacozni, mert az már szerintem is egy kalodaipari termék volt. 3 méter permanens halálfélelem, 23 lóerővel.
Egyébként javaslom hogy néz meg pár videót a kategória képviselőiről, mert a Kei autók beltere egyáltalán nem olyan kicsi és nem igaz, hogy kényelmetlen lenne.
Itt egy Japánban élő magyar pár beszél a Kei kategóriás kocsijukról és mutatják be menet közben. A férfi elég megtermett és áradozik arról, hogy menyi hely van benne:
Hogy is van ez? Ha benzines és kicsi, akkor "nagyobb távolságokra szar". Csak mert kicsi. (Ami mellesleg nem igaz, mármint hogy nagyobb távolságra olyan szar lenne). Ezzel szemben ha elektromos és nem csak hogy kicsi, de még a hatótávja is igen szerény, akkor már nincs vele baj nagyobb távolságokon sem, meg cuki és az sem gond, ha 10 misi?
Na és persze az elektromos az jól átgondolt (állítólag), de a Kei kategória, amit sok évtizede csiszolgatnak ugyanazok a japánok és ami a japán autópark több mint 1/3-át kiteszi, az bezzeg nyilván nem.
Szerintem ez semmivel sem kevésbé cuki (Suzuki Alto Lapin):
Vagy például ez (Daihatsu Mira e:S):
Esetleg ez (Honda N-One):
Ennek a három fenti autónak a tengelytávja 2455 és 2520 mm között mozog. 100-ra sem gyorsulnak rosszabbul, mint a régi Suzuki Swift ("mi autónk") és az összes szocialista népautót verik a Wartburg kivételével. A 0-60-as gyorsulásuk pedig egy mai városi kisautó alapmotoros változatával is bőven versenyképes. Mindhárom röhögve teljesíti az értelmetlen EU-s 95g CO2 / km flotta előírást és veri CO2 kibocsátásban is az elektromosokat.
Amúgy például egy amerikainak az európai autók is matchboxok és berakná őket a kocsija kesztyű tartójába, mert ő a hatalmas batárt szokta meg.