Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 689
113
Egyébként meg az autótartás díjáról egy gondolat:

A skodánál van már magánszemélyeknek is tartós bérlet konstrukció. Egy Scala kb. havi 100000-be kerül, úgy hogy ebben benne van a Casco, meg a kötelező szervízek díja. ez mondjuk van már talán akkor autó, hogy a család el tudjon vele menni nyaralni...

Nálunk előfordult párszor, hogy el kellett reggel vinnem a kocsit, szóval ilyenkor a feleségem taxival vitte a gyerekeket oviba/bölcsibe. (hiába van az, hogy légvonalban se egymástól, se tőlnük nincsenek nagyon messze, tömegközlekedéssel kb. 45 perc lenne az az út, ami kocsival kb. 15-20 perc). A forgalmi helyzettől függően olyan 1800-2200 között szokott fizetni. De ez csak az odaút...ha összeszedésnél is ezt csinálná, akkor az ugye dupla ennyi...na ha ezt beszorzom 22 nappal meg hozzáadnám a nagybevásárlások kiszállítási díjait, simán kijönne ez is havi 90 ezerre

Lízing oldalakon szétnézve 60khuf körül indul cascoval az egérkamion, B osztályos jól felszerelt európai márkák 90-120 közt vannak. Ezek persze nettó árak. Efelett már többnyire csak presztízs autót vásárolni, vagy különleges rétegigány (pl. valódi terepjáró). Cégek haszonjárművei külön téma.
 
M

molnibalage

Guest
Azért itt több probléma is adott...

  • Fel van készítve az elektromos hálózat arra, hogy a fosszilis üzemanyagú járművek helyett elektromos járműveket használjanak nagy mértékben az emberek?
    Egyértelműen nem.
  • Az erőművek képesek lennének a megnövekedett igényt kielégíteni? (hint: Mo. például szinte folyamatosan importra szorul...)
    Képesek lennénk többet termelni, a jelenlegi olcsó import miatt van ekkora arány. De ez egészségtelen.
  • Valóban környezet barátabb az elektromos autózás a meglévő illetve belátható távon belüli erőművekkel? (ie.: nem mindenki Norvégia)
    Lokálisan a városban igen. Globálisan nagyon kevés helyen.
  • Gazdaságilag nem rokkan bele az ország a nagy elektromos autózásba?
    A kérdés költői azon országban, ahol a személygépjármű állomány átlagéletkora 14 év és a legnépszerűbb autós portál külön szegmense a műhelyporn, ahol csotrogányokat mutatnak be igen nagy aránnyal.
  • Gazdaságilag fenntartható az elektromos autózás, és nem lenne jobb esetleg alternatívákat is figyelembe venni?
    Széles rétegeknek nem. Az külön vastagbőrős, hogy ma azok villanyautózását támogatják, akik gazdagok. Lásd a 11,2 --->9 millás Nissan Leaf.
.
 
M

molnibalage

Guest
Nézd.
Egy többgyerekes családnál az a program hétköznap, hogy óvoda, iskola után a gyerekeket különböző helyekre hordják a szülők edzésre, tanfolyamra, magántanárhoz, akárhová. Közben akad még néhány elintézni való, és a gyerekeket nagyjából értelmes időben még aludni is kell tenni. Elég sokan ezután tudnak még csak rátérni a saját otthoni dolgokra (esetleges plusz munka, háztartás, akármi). Konkrétan évekig 4-6 óra alvásokkal mennek a szülők, folyton rohanva valahová.
Ez a tény. Egyszerűen az, hogy naponta menjen boltba az ember és ott eltöltsön fél-egy órát (ugye jellemzően délután tudja megtenni, amikor a boltokban is sokan vannak, csak a sorban állás a pénztárnál elvesz negyed óra - húsz percet), sokszor nem fér bele, sok esetben még az is nehéz, hogy egyáltalán átgondolja, mi kellene. Ezzel szemben ott a hétvége, amikor van legalább fél napja minderre, akkor elmegy, és vásárol nyugodtan, utána esetleg beülnek egy étterembe, moziba, akármi. Amolyan családi program tud lenni.
Ha neked nincs családod, érthető, hogy nem értelmezhető ez a dolog, de attól még kis empátia beleférne azok felé, akik meg ezzel élnek hétről hétre.
Igen, jelenleg nincs. De honnan veszed, hogy nincs empátia? Komolyan mondom, hogy ti minden kommentemet túltoljátok.

  • A teljes háztartások hány %-ban van 10 év alatti gyerek?
  • Ebből hány él városon kívül?
  • Ahogy már más is leírta, érdekes módon még a szoci érában is tudtak olyan városrészeket is alkotni, ahol 10 perc sétán belül volt a bolt, posta, óvoda és iskola. Már oda zuhant vissza a várostervezés, hogy a pusztába autópálya mellé építenek "lakóparkokat"... Így persze, hogy nehéz.
Akkor még egyszer utoljára leírom. Azt nem értem, hogy miért tolják sokan a "nagybevásárlás kell", amikor még gyerekkel is az jön ki, hogy belefér n+1 helyen. Ahol nem, ott értem. Csak az arányok valahogy furcsák...
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 689
113
"A nagybevásárlás kb. annyira avítt koncepció, mint az Internet korában a nyomtatott enciklopédia..."

Márpedig ezt a mondatodat elég nehéz másképpen értelmezni....



Mikor én leírom, hogy azok a kiszállítási időpontok hamar elfogynak, amik általában jók az embereknek, te jössz azzal, hogy van home office a világon (=nemcsak akkora lehet kérni a kiszállítást amikor más is), meg, hogy karácsony előtt te elmész 1 hétre szabira...

De ez hol is érv arra, hogy azon rengeteg ember számára akik ezt nem tudják megtenni, miért is lenne jó az online kiszállítás???



Te megint miről beszélsz? ha én elmegyek vásárolni viszek vagy 3 féle gyümölcsöt és legalább 3-4 kilót. Viszont a boltban én tudom megválogatni, hogy melyik narancsot, szőlőt, körtét, almát rakom a kosaramba, amíg az online rendelsénél kihoznak neked valamit, ami éppen a kezük ügyébe esik....a húsnál dettó...szóval vagy elfogadod ezt, vagy ezekért járkálsz külön boltba...



Hihetetlen vagy...nyilván ha a tej marad le, akkor én is a pár percre lévő kisközértbe megyek...de ha :
1) vásárlás közben fel tud hívni a feleségem, hogy ez is kéne, akkor azt az időt is megspórolom
2) de ha éppen a teljes kiörlésű tönköly lószar maradt ki ami nincsen a sarki kisközértben az a sz*pó

ezekben az esetekben ha már leadtam az online rendelést, akkor már b*szhatom




ezt megint nem értem. Leírtam neked egy egyszerű példát, hogy miért óriási szopás kisgyerekesként a belvárosban. Az pedig aki nem akarja ezt a szívást, az költözik ki...ne érts félre, nyilván kert nélkül is fel lehet nőni (én is így tettem), de pl. a feleségem vidéki, és ő tudja, hogy milyen jó volt kisgyerekként, hogy volt egy kert ahová ki tudott menni...kisgyerekesként ez igenis egy fontos szempont...nyilván én meg ezért sokat utazok...trade off....de azért en block lehülyézni azokat, akik a trade off-nak a másik végét fogják meg mint te, azért erős....

Uram, ön türelmesebb nálam.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
  • Gazdaságilag nem rokkan bele az ország a nagy elektromos autózásba?
    A kérdés költői azon országban, ahol a személygépjármű állomány átlagéletkora 14 év és a legnépszerűbb autós portál külön szegmense a műhelyporn, ahol csotrogányokat mutatnak be igen nagy aránnyal.

Nem akarlak elkeseríteni, de az adott műsort lehetne az Egyesült Államokban vagy Nagy-Britanniában is forgatni. Sőt, vannak is hasonló műsorok más országokban is.
Hovatovább az Egyesült Államokban az autó a kultúra része, és folyamatosan nő ott is az autók átlagéletkora, sőt, a 2008-as válságkor meredeken ugrott is egyet, és csak 2012-ben kezdtek el újra új autókat vásárolni - de láthatóan kevesebben, mint korábban. Szóval ma ott tartunk, hogy például az USA-ban is sok felé 12 év feletti az átlagéletkora a személyautóknak...

IHS_Markit_average_age_of_light_vehicles_by_region_06.27.19.jpg


  • Gazdaságilag fenntartható az elektromos autózás, és nem lenne jobb esetleg alternatívákat is figyelembe venni?
    Széles rétegeknek nem. Az külön vastagbőrős, hogy ma azok villanyautózását támogatják, akik gazdagok. Lásd a 11,2 --->9 millás Nissan Leaf.

Yepp... Sajnos... :(
 

monster

Well-Known Member
2016. február 21.
2 350
11 233
113
Igen, jelenleg nincs. De honnan veszed, hogy nincs empátia? Komolyan mondom, hogy ti minden kommentemet túltoljátok.

  • A teljes háztartások hány %-ban van 10 év alatti gyerek?
  • Ebből hány él városon kívül?
  • Ahogy már más is leírta, érdekes módon még a szoci érában is tudtak olyan városrészeket is alkotni, ahol 10 perc sétán belül volt a bolt, posta, óvoda és iskola. Már oda zuhant vissza a várostervezés, hogy a pusztába autópálya mellé építenek "lakóparkokat"... Így persze, hogy nehéz.
Akkor még egyszer utoljára leírom. Azt nem értem, hogy miért tolják sokan a "nagybevásárlás kell", amikor még gyerekkel is az jön ki, hogy belefér n+1 helyen. Ahol nem, ott értem. Csak az arányok valahogy furcsák...

Onnan veszem, hogy nincs, mert láthatóan nem érted a dolgot. Ez jelzi :)
A három kérdésedre:
1. Nem tudom, ahogy itt valószínűleg sokan, és nem is érdekel. Azt tudom (és gondolom más is), hogy nekem hogy zajlik az életem.
2. Még annyira sem tudom, és még kevésbé érdekel :)
3. Ezzel meg szimplán nem tudok mit kezdeni, ez van, és kész. De felesleges azon agyalni, miért így építették, ehhez kell alkalmazkodnunk. Ettől még örülök, hogy te meg tudod oldani egy szál bringával és némi sétával a vásárlásokat napi szinten, csak jeleztük, hogy nem mindenki van ilyen helyzetben.

Az arányok lehetnek furcsák, és biztos vannak, akik át tudnák alakítani az életüket, hogy ők is naponta mehessenek kis szatyorral a sarki közértbe, de még közülük is vannak olyanok (kapaszkodj meg), akik szeretnek "shoppingolni", amikor bejárnak nyugodtan egy hipermarketet, felhalmoznak egy kisteherautónyi cuccot, hétköznap meg rá se néznek a boltokra. Mert nekik meg így tetszik. Nekik aztán jöhetsz a százalékokkal, optimalizációs stratégiákkal, szarnak bele pont a közepébe :)
Sajnos a világ nem racionális, de gondolom ezt észrevetted :)
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 689
113
Úgy látom más sem optimista az önvezetést illetően.
Érdekes, hogy a full önvezetéssel szemben a külső szenzoros rendszer fejlesztését nem preferálja senki (?). Ok, hogy van külső infrastruktúrája, de nem csak békaperspekívából "tippelgetve" menne a történet. Persze ezt csak városban lehetne kiépíteni adott népsűrűség felett = rohadt drága.

Szerintem azért, mert az önvezetést egyszer megcsinálod, és működik, akkor kész vagy. A rendszer működéséért a felelősség téged, a kivitelezőt terhel. (Ok, jogilag még ingovány, de nyilván valamennyire felelős lesz a megoldás szállítója annak helyes működéséért)

Ha külső rendszerre is szorulsz, akkor ha többféle van, vagy több gyártó, akkor kiszolgáltatottabb vagy, esetleg több felé kell integrálódni. Többször lesz költséged az integrációval, teszteléssel, minősítéssel, stb. (Különféle kresz és különféle útjelzések szerintem nem ekkora gond, mert az igazi akadály most az, hogy elég okos automatizmust nem tudunk létrehozni.)

Ha valamiért a külső rendszer nem megy (rongálás, meghibásodás), akkor az autó felhasználója nem lesz veled megértő, ő azt fogja érzékelni, hogy nem megy a szar autó szar önvezetése. Kátyús utak miatt: szar ez a kocsi, megint hogy felüt a kerék. Ezt nem mondja az egyszeri vevő, mert azt a rendszert még átlátja. Ha nem jön a vonat, mert a biztosító berendezést megrongálták, akkor már a MÁV a szar.

Hiába szenzoros minden, amikor pl. egy biciklista, vagy elektromos rolleres vagy gyalogos is előfordul az utakon. Ha ezekre jól fel tudsz készülni, akkor már egész közel vagy az önvezetéshez. Példa: a múltkor a Soroksári úton törtent vele (múlt hétfőn): megáll a szembeforgalom hirtelen, satufékkel. Azonnal lassítok, mert ez "red flag", és egy szerencsétlen lerobbant csövibácsi az autók közül belép (tántorog) elém a vonszolt gurulós bőröndjével. Ekkor már 3 sávon átkelt, még 3 volt hátra neki. Nem zebrán. Nem pirosnál álltam, hanem 70-es szakasz volt ott... A társadalmi/szociális vetülete is szomorú ennek, de a közlekedésbiztonsági kockázata is jelentős.

Elméletileg megoldható az önvezetés, hisz az ember is képes rá, és csak olyan képességei kellenek hozzá, amiket valószínűleg elég sok számítási kapacitással le lehet utánozni (lélek például nem kell hozzá). Szerintem elég komplex feladat (deduktív logikát is használok közben, bizonyos szituációknál megpróbálom előre jelezni, mire számítsak, mint pl. a fenti esetben is), és nem hiszem, hogy egy évtizeden belül megvalósul, de ha a telefon hálózatokat nézzük, pl. Afrikában a mobiltelefónia néhány szempontból fejlettebb, mint nálunk, mert nincs örökölt rendszerük, átlépték őket, egyből csak a 4G-t építették ki. Olcsóbb és jobb lett egy előfizetőre vetítve az ilyen helyeken, mint nálunk. Emiatt a jelenség miatt fél mindenki hatalmas infrastruktúra projektekbe fektetni a témában, mert a gyártók ígérik, hogy meglesz autonóm is a megoldás.

Amúgy szerintem a teljes autonómia nélkül is nagyon király dolgokat lehetne csinálni: pl parkolóházban kiszállok, és keres egy parkolóhelyet magának. Hívom, és jön, ez sok kényelmetlenséget megspórol, és elég irányított környezetben van, hogy már most is sok megoldás van rá. Fék asszisztensek naponta mentenek életet, és még nagyon messze van az önvezetéstől, tehát biztos, hogy egyre jobb és biztonságosabb lesz a vezetés az önvezetés nélkül is. A kamion-konvoj témát tartom még hasznosnak, és rövid-középtávon megvalósíthatónak. Más kérdés, hogy a vasút környezetbarátabb lenne a távolsági szállításra, de túl rugalmatlan a vevők logisztikai igényéhez, ahhoz egységes EUs vasúti szállítás szervező intézmény kellene, illetve a vasúti átrakodó állomások kapacitása is szűk keresztmetszet lenne.
 
M

molnibalage

Guest
Nem akarlak elkeseríteni, de az adott műsort lehetne az Egyesült Államokban vagy Nagy-Britanniában is forgatni. Sőt, vannak is hasonló műsorok más országokban is.
Hovatovább az Egyesült Államokban az autó a kultúra része, és folyamatosan nő ott is az autók átlagéletkora, sőt, a 2008-as válságkor meredeken ugrott is egyet, és csak 2012-ben kezdtek el újra új autókat vásárolni - de láthatóan kevesebben, mint korábban. Szóval ma ott tartunk, hogy például az USA-ban is sok felé 12 év feletti az átlagéletkora a személyautóknak...

IHS_Markit_average_age_of_light_vehicles_by_region_06.27.19.jpg




Yepp... Sajnos... :(
Akkor a helyzet az, hogy még a fejlett országokban sem fér bele...
Onnan veszem, hogy nincs, mert láthatóan nem érted a dolgot. Ez jelzi :)
A három kérdésedre:
1. Nem tudom, ahogy itt valószínűleg sokan, és nem is érdekel. Azt tudom (és gondolom más is), hogy nekem hogy zajlik az életem.
2. Még annyira sem tudom, és még kevésbé érdekel :)
3. Ezzel meg szimplán nem tudok mit kezdeni, ez van, és kész. De felesleges azon agyalni, miért így építették, ehhez kell alkalmazkodnunk. Ettől még örülök, hogy te meg tudod oldani egy szál bringával és némi sétával a vásárlásokat napi szinten, csak jeleztük, hogy nem mindenki van ilyen helyzetben.

Az arányok lehetnek furcsák, és biztos vannak, akik át tudnák alakítani az életüket, hogy ők is naponta mehessenek kis szatyorral a sarki közértbe, de még közülük is vannak olyanok (kapaszkodj meg), akik szeretnek "shoppingolni", amikor bejárnak nyugodtan egy hipermarketet, felhalmoznak egy kisteherautónyi cuccot, hétköznap meg rá se néznek a boltokra. Mert nekik meg így tetszik. Nekik aztán jöhetsz a százalékokkal, optimalizációs stratégiákkal, szarnak bele pont a közepébe :)
Sajnos a világ nem racionális, de gondolom ezt észrevetted :)
Ez tiszta sor, csak ez is az autózást = környezetszennyezés = város élhetetlenséghez vezetnek.

Lassan már verekedni látom az embereket a parkoló helyekért és az belvárosi 1 sávos utcában mindenhol megállnak a kocsik, ahol tudnak. A busz meg nem fér át már, ahol még cipőkanállal egy átlag autó igen, de a SUV sem.

Ez jó?
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem azért, mert az önvezetést egyszer megcsinálod, és működik, akkor kész vagy. A rendszer működéséért a felelősség téged, a kivitelezőt terhel. (Ok, jogilag még ingovány, de nyilván valamennyire felelős lesz a megoldás szállítója annak helyes működéséért)

Ha külső rendszerre is szorulsz, akkor ha többféle van, vagy több gyártó, akkor kiszolgáltatottabb vagy, esetleg több felé kell integrálódni. Többször lesz költséged az integrációval, teszteléssel, minősítéssel, stb. (Különféle kresz és különféle útjelzések szerintem nem ekkora gond, mert az igazi akadály most az, hogy elég okos automatizmust nem tudunk létrehozni.)

Ha valamiért a külső rendszer nem megy (rongálás, meghibásodás), akkor az autó felhasználója nem lesz veled megértő, ő azt fogja érzékelni, hogy nem megy a szar autó szar önvezetése. Kátyús utak miatt: szar ez a kocsi, megint hogy felüt a kerék. Ezt nem mondja az egyszeri vevő, mert azt a rendszert még átlátja. Ha nem jön a vonat, mert a biztosító berendezést megrongálták, akkor már a MÁV a szar.

Hiába szenzoros minden, amikor pl. egy biciklista, vagy elektromos rolleres vagy gyalogos is előfordul az utakon. Ha ezekre jól fel tudsz készülni, akkor már egész közel vagy az önvezetéshez. Példa: a múltkor a Soroksári úton törtent vele (múlt hétfőn): megáll a szembeforgalom hirtelen, satufékkel. Azonnal lassítok, mert ez "red flag", és egy szerencsétlen lerobbant csövibácsi az autók közül belép (tántorog) elém a vonszolt gurulós bőröndjével. Ekkor már 3 sávon átkelt, még 3 volt hátra neki. Nem zebrán. Nem pirosnál álltam, hanem 70-es szakasz volt ott... A társadalmi/szociális vetülete is szomorú ennek, de a közlekedésbiztonsági kockázata is jelentős.

Elméletileg megoldható az önvezetés, hisz az ember is képes rá, és csak olyan képességei kellenek hozzá, amiket valószínűleg elég sok számítási kapacitással le lehet utánozni (lélek például nem kell hozzá). Szerintem elég komplex feladat (deduktív logikát is használok közben, bizonyos szituációknál megpróbálom előre jelezni, mire számítsak, mint pl. a fenti esetben is), és nem hiszem, hogy egy évtizeden belül megvalósul, de ha a telefon hálózatokat nézzük, pl. Afrikában a mobiltelefónia néhány szempontból fejlettebb, mint nálunk, mert nincs örökölt rendszerük, átlépték őket, egyből csak a 4G-t építették ki. Olcsóbb és jobb lett egy előfizetőre vetítve az ilyen helyeken, mint nálunk. Emiatt a jelenség miatt fél mindenki hatalmas infrastruktúra projektekbe fektetni a témában, mert a gyártók ígérik, hogy meglesz autonóm is a megoldás.

Amúgy szerintem a teljes autonómia nélkül is nagyon király dolgokat lehetne csinálni: pl parkolóházban kiszállok, és keres egy parkolóhelyet magának. Hívom, és jön, ez sok kényelmetlenséget megspórol, és elég irányított környezetben van, hogy már most is sok megoldás van rá. Fék asszisztensek naponta mentenek életet, és még nagyon messze van az önvezetéstől, tehát biztos, hogy egyre jobb és biztonságosabb lesz a vezetés az önvezetés nélkül is. A kamion-konvoj témát tartom még hasznosnak, és rövid-középtávon megvalósíthatónak. Más kérdés, hogy a vasút környezetbarátabb lenne a távolsági szállításra, de túl rugalmatlan a vevők logisztikai igényéhez, ahhoz egységes EUs vasúti szállítás szervező intézmény kellene, illetve a vasúti átrakodó állomások kapacitása is szűk keresztmetszet lenne.
Az még belefér esetleges külső segítségnek, ha előírnak "válaszjeladót" minden járművön? Sőt, mivel ma mindenkinél van kvázi telefon, ha abba is tennének, akkor a gyalogost is látná a rendszer.
Tehát nem optikai erőlködés kéne, hanem aktívan is kommunikálni, de azért nem hálózatba kötve. Amolyan légiforgalmi irányításként igen erős túlzással, hogy a mozgó jármű ne csak "tippelgessen", hogy mit lát.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 689
113
Az még belefér esetleges külső segítségnek, ha előírnak "válaszjeladót" minden járművön? Sőt, mivel ma mindenkinél van kvázi telefon, ha abba is tennének, akkor a gyalogost is látná a rendszer.
Tehát nem optikai erőlködés kéne, hanem aktívan is kommunikálni, de azért nem hálózatba kötve. Amolyan légiforgalmi irányításként igen erős túlzással, hogy a mozgó jármű ne csak "tippelgessen", hogy mit lát.

Szerintem ez ennél jóval bonyolultabb.

- Kötelező innetől telefont vinni magaddal, ha utcára mégy? Amúgy ha elüt az autó így jártál? Nyilván nem.
- Gyerekekre is kell jeladó nyakörv/kötény/akármi? Mi lesz a magánszféra védelmével?
- Gyorsan lemerülnének a telefonok ilyen esetben a folyamatos rádió forgalmazás miatt.
- a vezetésben levő távolságok és sebességek szempontjából bőven nem pontszerű a legtöbb jármű, a buszokról/kamionokról nem is beszélve. Akkor több jeladó kell?
- Interferencia mentesen ennyi "beacont" megcsinálni nem tudom, hogy lehetséges-e egyáltalán.

Amit valójában csinálnak, és ígéretes, hogy nem csak az optikai sávban dolgoznak: milliméteres radar, infra, lidar. Ezen szenzorok fúziójából jóval markánsabb különbségek adódnak pl. a gyalogosok, tereptárgyak, és autók közt. Az időjárás erősen befolyásolja ezt is azért.

Amúgy az ember is csak tippelget, hogy mit lát, és egész tűrhető a vezetés szempontjából az eredmény, tehát elméletileg kielégítő minőség érhető el optikai sávban sztereoszkopikus érzékeléssel. (Az emberi szem dinamika tartománya jóval nagyobb azért, mint a legtöbb kameráé, de azt is elvakítja pl. egy rosszul beállított fényszóró szemből).
 
  • Tetszik
Reactions: anonim999

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 819
47 123
113
Nézd.
Egy többgyerekes családnál az a program hétköznap, hogy óvoda, iskola után a gyerekeket különböző helyekre hordják a szülők edzésre, tanfolyamra, magántanárhoz, akárhová. Közben akad még néhány elintézni való, és a gyerekeket nagyjából értelmes időben még aludni is kell tenni. Elég sokan ezután tudnak még csak rátérni a saját otthoni dolgokra (esetleges plusz munka, háztartás, akármi). Konkrétan évekig 4-6 óra alvásokkal mennek a szülők, folyton rohanva valahová.
Ez a tény. Egyszerűen az, hogy naponta menjen boltba az ember és ott eltöltsön fél-egy órát (ugye jellemzően délután tudja megtenni, amikor a boltokban is sokan vannak, csak a sorban állás a pénztárnál elvesz negyed óra - húsz percet), sokszor nem fér bele, sok esetben még az is nehéz, hogy egyáltalán átgondolja, mi kellene. Ezzel szemben ott a hétvége, amikor van legalább fél napja minderre, akkor elmegy, és vásárol nyugodtan, utána esetleg beülnek egy étterembe, moziba, akármi. Amolyan családi program tud lenni.
Ha neked nincs családod, érthető, hogy nem értelmezhető ez a dolog, de attól még kis empátia beleférne azok felé, akik meg ezzel élnek hétről hétre.
Csak a 4-6 óra alvásig olvastam elsőre... Ment a like! Megvettél. :D
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 819
47 123
113
Pedig most a legkeresettebb, népautó szegmensekben nagyobb az árkülönbség, mint 30%, még a támogatás ellenére is. Az elektromos marad a gazdagok játékszere, divatból, hacsak irreálisan meg nem drágítják a belső égésűeket, amire sajnos erős törekvés látszik.
IQ3

DE érdemes megnézni a Toyota hibrid árát, és ezzel együtt a dízel Toyoták eltünését. A hibrid 10-en X-éve megy. A villany meg 3-4-5? A villany hamarabb lesz ott, mint a hibrid.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 689
113
Amúgy az önvezetés szerintem csak marketing hype, illetve a szuperkapitalisták egy reménye, hogy sikeresen egy újabb melós kasztot profitra cserélhetnek, és majd a társadalom kifizeti az externáliákat (mincome, segély, tömegbe lövetés, az nekik már mindegy). Eddig meg megvolt a világ nélküle, és ezután is meglenne jól nélküle. Aki nem akar vezetni, mert mondjuk olvasni szeretne közben, vagy taxizzon, vagy tömegközlekedjen, vagy telekocsizzon, vagy ahogy molni javasolja, költözzön közelebb. Most is van számos lehetőség, nem ez fogja a világot jobbá tenni szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 689
113
IQ3

DE érdemes megnézni a Toyota hibrid árát, és ezzel együtt a dízel Toyoták eltünését. A hibrid 10-en X-éve megy. A villany meg 3-4-5? A villany hamarabb lesz ott, mint a hibrid.
Ne haragudj, de nem értem mit szeretnél mondani. Kifejtenéd kicsit jobban? Esetleg diktáltad egy gépnek ami ide van írva? :D
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem ez ennél jóval bonyolultabb.

- Kötelező innetől telefont vinni magaddal, ha utcára mégy? Amúgy ha elüt az autó így jártál? Nyilván nem.
Nyilván nem, de aki jót akar, az vihetné magával. Egyéni döntés lenne, hogy a forgalomban milyen biztonsággal akar részt venni.

- Gyerekekre is kell jeladó nyakörv/kötény/akármi? Mi lesz a magánszféra védelmével?
Ezt nem értem. Az utcán közlekedve hol sérül a magánszféra? Csak annyi adatot sugározna az a cucc, hogy
  • ember
  • gépjármű
  • teherautó
  • stb.
Ezeknek van egy beállítható mérete, hogy ezzel számoljon a közelben levő autó. Semmi személyes adat nem lenne. Lényegében egy RF működő "villogó" funkciója lenne. Annyi sugároz ki, hogy "itt vagyok, ekkora vagyok". Semmi több.

- Gyorsan lemerülnének a telefonok ilyen esetben a folyamatos rádió forgalmazás miatt.
Alig néhány tucat méterre kell csak gyengén válaszolni. Egy telefon ma, ami folyamatosan GPS és wifivel be van kapcsolva remekül elvan több napig. Sőt, valójában több mindent csinál a mobil a háttérben és képernyőt is használsz. Akinek fontos, akkor legyen karperece. Ma úgyis divathype az okosóra. Ha ezen múlik az életem, akkor én felveszem.

- a vezetésben levő távolságok és sebességek szempontjából bőven nem pontszerű a legtöbb jármű, a buszokról/kamionokról nem is beszélve. Akkor több jeladó kell?
A válaszjeladó közli, hogy mekkora méretű az objektum. Ehhez néhány bit elég...

- Interferencia mentesen ennyi "beacont" megcsinálni nem tudom, hogy lehetséges-e egyáltalán.
Ma a Sziget Fesztiválon zsebkendőnyi helyen van 100 ezer ember. A mobilok működnek. Ezeknek 40-60 méternél távolabb nem kell válaszolni. Nem vagyok villamosmérnök és IT szakember, de nekem ez nem tűnik megoldhatatlannak.

Amit valójában csinálnak, és ígéretes, hogy nem csak az optikai sávban dolgoznak: milliméteres radar, infra, lidar. Ezen szenzorok fúziójából jóval markánsabb különbségek adódnak pl. a gyalogosok, tereptárgyak, és autók közt. Az időjárás erősen befolyásolja ezt is azért.
A lidar az lényegében felismeri az alakzatokat, ha jól értem. Ha mm-es radar is van, akkor szuper, mert arra tud sugározni vissza a "transzponder".
Ez ahhoz képest fényévekkel több, hogy kamerákkal próbálnak valamit elérni...

Amúgy az ember is csak tippelget, hogy mit lát, és egész tűrhető a vezetés szempontjából az eredmény, tehát elméletileg kielégítő minőség érhető el optikai sávban sztereoszkopikus érzékeléssel. (Az emberi szem dinamika tartománya jóval nagyobb azért, mint a legtöbb kameráé, de azt is elvakítja pl. egy rosszul beállított fényszóró szemből).
Tavaszi szürkület idején tekerve szinte minden eldobott fekete szatyrot néztem már macskának és kutyának. Nagyon bizonytalan a látható fény tartomány.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 689
113
Csak annyi adatot sugározna az a cucc,
Vagy annyit sugározna, vagy nem. Esetleg erről is kiderülne utólag, hogy "programozói hibából" adott ki plusz adatot. Nem bízom a mindenkori hatalmasokban, mert ott használnak ki, vernek át, ahol tudnak.

Akinek fontos, akkor legyen karperece. Ma úgyis divathype az okosóra. Ha ezen múlik az életem, akkor én felveszem.
A terjedés azért nagyon sok tényezőtől függ, egy emberre is kellhet több is frekvencia tartomány függvényében

Ma a Sziget Fesztiválon zsebkendőnyi helyen van 100 ezer ember. A mobilok működnek.
Azért az ilyenekre komolyan felkészülnek, extra cellákat építenek ki, és nem forgalmaz mind egyszerre, hanem az aktív nodeok is időosztásban használják a nekik allokált frekvenciát is. Nem triviális az, amit a fogyasztók úgy érzékelnek, ahogy fent leírtad. :)

Akkor még nem beszéltünk a rosszindulatú aktorokról (pl. vannak a repülőre lézerezős seggfejek/bolondok is).

Nem tudom,hogy ez adna-e annyi pluszt, hogy megérje, de emellett se feltételezhetnéd mindenről is mindenkiről (pl. írtad a kutyát/macskát a fekete szatyrokra), hogy így felszerelt, szóval szerintem nem húzná ki a méregfogát a problémának, hanem még egy olyan komplexitást adna, ami mellett megmaradna az eredeti feladat is megoldandónak.

Majd utánakérdek egy önvezető autós céghez ment ismerősömnél, ha találkozok/beszélek vele, mert a téma érdekes.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 689
113
Ha mm-es radar is van, akkor szuper, mert arra tud sugározni vissza a "transzponder".
Ez igaz, de a mm-es radar nem hatol át az emberi testen, tehát akár a tested kitakarhatja a transzpondered. Az eső drasztikusan csökkenti a hatékonyságát az erre engedélyezett teljesítménytartományban.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
IQ3

DE érdemes megnézni a Toyota hibrid árát, és ezzel együtt a dízel Toyoták eltünését. A hibrid 10-en X-éve megy. A villany meg 3-4-5? A villany hamarabb lesz ott, mint a hibrid.

Megj.: most decemberben vettem egy Toyota Corollát. Szerettem volna hibridet, de az 1.2 millió forintos felárat sehogy sem érte meg nekem.
Számoltam serényen, de 5 év / 100 000 km-re számolva még 600 forintos átlagos benzinár mellett is jobban járok a sima benzinmotorral (belekalkulálva a hibrid használtautóként magasabb eladási árát). :confused:
 
M

molnibalage

Guest
Vagy annyit sugározna, vagy nem. Esetleg erről is kiderülne utólag, hogy "programozói hibából" adott ki plusz adatot. Nem bízom a mindenkori hatalmasokban, mert ott használnak ki, vernek át, ahol tudnak.
Én nagyon primitív eszközre gondoltam, ami kb. fix hardveres megoldásra. Nincs programozói hiba. A jeladó csak sugározna, ha radar megvilágítja. Az egyetlen adat, amit ad, az 1 byte lenne, amiben elfér az, hogy "ember vagyok". Ez alapján az autó rendszerének egy 6 éves gyerek és 200 kilós batár ember köré is egy 1 méteres sugarú kört kellene húznia. Ha ezt valaki "elbassza", akkor csapják le a fejét. Két antennát meg mégsem lehet tenni a kocsira, hogy távolságot is mérjen. Legalábbis nekem ez azért már túlzásnak tűnik...

Ha az autó csak irányt mér, azzal sokkal nincs bentebb. És ami szívás, a parkolás. Ott bizony közel kerül emberhez. Ott jeladó önmagában kevés.

Azért az ilyenekre komolyan felkészülnek, extra cellákat építenek ki, és nem forgalmaz mind egyszerre, hanem az aktív nodeok is időosztásban használják a nekik allokált frekvenciát is. Nem triviális az, amit a fogyasztók úgy érzékelnek, ahogy fent leírtad. :)
Igen, tudom. Csak annak esélye, hogy ennyi emberre kell figyelni a jeladónak az 0. Még 100-200 db válasz is nagyon soknak tűnik egy sétálóutcában is.

Akkor még nem beszéltünk a rosszindulatú aktorokról (pl. vannak a repülőre lézerezős seggfejek/bolondok is).
Hát igen. Mert bármelyik ember, akkor "ponéból" a végén az útra borít egy rakás jeladót és minden önvezető autó meghülyül. Ahogy pár hete hackelt a telefonokat kiskocsin húzó ember.

Majd utánakérdek egy önvezető autós céghez ment ismerősömnél, ha találkozok/beszélek vele, mert a téma érdekes.
Köszi.
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán