Miért szomorú és félelmetes? Az autó ma jelenleg egy olyan dolog, amit:
- kurva drágán veszel újan...
- ha csak elfordítod benne a kulcsot és 1 km-t mész vele az értéke 10%-kal vagy mennyivel is esik? Mikor semmiféle műszaki állapot nem indokolja ezt...
- rohadt gyorsan veszti értékét...
- és az élettartama nagy részében csak áll...
- és állás alatt is fizetsz rá minden biztosítást...
Ebbe több ponton bele lehet kötni.
- A "kurva drága" viszonyítási alap, mert melyiket és milyen célból. Ne kezeljük a 4 millió forintos Fiat Tipot együtt a 40 millió forintos BMW 7-essel.
- Azért 10%-ot nem esik az ára (ne a listaárat nézd, az vicc).
- Hogy rohadt gyorsan veszti az értékét, az viszonyítás kérdése megint, arányaiban egy olcsóbb autó évente nem veszít 10%-ot.
- Hogy az élettartam nagy részében áll, az megint egy erős kijelentés, mert ez mindenre igaz, a mikrohullámú sütőtől a fűnyírógépig.
- A biztosítás esete időtartam alapú, független a használattól.
Valahol egészen mókás, hogy az emberek tökéletesen képesek elfogadni azt, hogy felhőben vannak a játékaik, a zenéjük és megosztott infrastuktúrán keresztül érthető el fillérekért ahhoz képest, amit a fizikai terjesztés adott. Tisztán emlékszem, hogy 2001-es áron voltak 5-7 ezer HUF-os audió CD-k itthon. Ez ma 10-15 ezer. Egy szájbavert korong. Ma ennyiért kb. korlátlan mennyiségű zenéhez férsz hozzá. Ehhez képest a közös autóhasználat = megosztott infrastruktúra nem fér bele a világképükbe.
Nem tudom milyen 1 CD-s kiadvány van 10-15 ezer forintért, de most ránéztem a Warner kiadványokra (ezekhez van közünk) és egy ilyen sincs. A limitált LP (vagyis Vinyl) kiadványok esetleg előfordulnak ilyen árrégióban, de az kifejezetten a gyűjtőknek szól.
Konkrétan nem látok az új megjelenések között még 5 ezer forintba kerülő CD-s kiadványt sem.
Igen, a hasonlat nem pontos, hiszen felhőből letöltés az nem egyenlő fizikai osztozással, de az elv ugyanaz. Nem kell 1 millió felhasználónak fizikai adathordozóban elküldeni minden számot, hozzáférést kapnak.
A hasonlat rohadtul nem pontos, mert megvásárolhatod digitálisan is a zenét, mondjuk az iTunes-on, de akkor a vételár kb. annyi lesz, mint a CD ára. (konkrétan a Jojo Rabbit OST-re kerestem rá, ott a CD az olcsóbb 4233 Ft-ért).
A stream egy másik történet, ott a Spotify egy egészen speciális ámokfutása fordította fenekestül fel a piacot. Nem biztos, hogy a jó irányba, legalábbis a kiadók és a művészek szempontjából, de ne gondold, hogy a Spoti üzleti modellje olyan hú, de méltányolandó. Azért adják olcsón (vagy kvázi ingyen) a zenét, mert hatalmas felhasználói bázist építsenek, amit aztán az üzleti tárgyalásoknál töltött fegyverként lehet használni. Teszik ezt veszteséggel, rengeteg veszteséggel - amíg azonban vannak befektetők és a részvényeik érnek valamit, ez működik. A művészek és a kiadók pedig nem tudnak mit tenni, hiszen már több, mint 100 millió fizető és 300 millió összes felhasználót érnek el. A bevételek szempontjából lassan több pénz folyik be a Spotiból itthon, mint a Youtube-ból (a Youtube a legnagyobb bevétel még mindig, főleg külföldön, ahol a beépített reklámok miatt eszméletlen pénzek forognak egy angol vagy egy amerikai fogyasztónál). Ezek a tények miatt jönnek az olyan pálfordulások, mint Taylor Swift esete, aki először puffogva bejelenti, hogy azonnal szedjék le a Spotiról az összes számát, mert ingyen ne hallgassa senki az ő műveit, majd pár év múlva (mikor a rideg valósággal szembesülni kényszerült a művésznő, hogy mennyi felhasználó és potenciális hallgató van már a Spotin) mégis visszatért.
A stream egyfelől kétségkívül egy nagyon jó dolog felhasználói szempontból és a kiadók / művészek szempontjából is (akik még mindig a 90-es évek, 2000-es évek legelején volt arany korszakot sírják vissza), de az, ahogy a Spoti letarolja a piacot, finoman szólva sem olyan örömmenet, ahogy elsőre tűnik...
Azon is lehet morfondírozni, hogy a Spoti hajdan leállította a zenék eladását, és csak a stream-et futtatja, majd kicsivel később egyszer csak lehetővé teszi, hogy letöltsd a streamelni szándékozott zenéidet. A partnerek meg csak néznek, mint a moziban...
Na, a megosztott autóhasználat és bérlés is ilyen lehet. Mi a fenének álljon egy rohadt drága autó nálad, hogy 0 km haladással is veszítse az értékét? Lehet, hogy egyesek gumicicája a saját autó, de ha tényleg elérhető lesz a tömeges autóbérlés és nem törik szanaszét a userek, akkor számomra ez igen vonzó lenne főleg, ha ettől még csökken a forgalom és lehet haladni is.
Nekem több jelenlegi kollégám is használja a carsharing szolgáltatást. Mindegyik a meglévő autója mellett. Szóval nem kiváltja, csökkenti a városban lévő az autók számát a carsharing, hanem hozzáad a meglévőkhöz...