A kérdés az időtartam és az irány.Napokban láttam ilyen Slingshot-os videókat, és arra gondoltam, hogy nem felelőtlenség-e egyszerű, felkészítetlen civileket ekkora gyorsulásnak kitenni?
A leírás szerint 120 méter magasra lövik ki őket 3-5G gyorsulással.
Azért ez nem semmi.
Ha megfigyelitek, akkor a csúzli a felső holtpontot elérve fejjel lefelé fordítja a benne ülőket, tehát ha 5G-vel meg felfelé kilövéskor, akkor a visszaforduláskor kb. 3G-vel esik, ráadásul fejjel lefelé. Ez azért durva.
Megkockáztatom azt a kijelentést, hogy ez kb. vadászpilóta szintű terhelés (?). Különbség viszont, hogy a vadászpilóták speciális G-ruhában viselnek el ekkora gyorsulásokat, nem pedig utcai ruhában...
Mi a véleményetek?
Az összes ilyen játék tervezésének alapja a szívvonal. Az alaptézis, hogy ülsz és nem hat rád külső erő.
Az embert ilyenkor berajzolják egy koordináta rendszerbe, aminek az origój a szív:
- X irány (szemből jön a gyorsulás-komponens)
- Y irány (oldalról jön a gyorsulás-komponens)
- Z irány (fentről/lentről jön a gyorsulás-komponens)
Az emberi test nem egyformán viseli el a gyorsulást. Ez függ attól, hogy milyen helyzetben vagy - a legkedvezőbb az ülő helyzet.
Ezután jön az, hogy rendesen ülsz vagy fejjel lefelé. A legkedvezőbb a pozitív x-irányú gyorsulás (belenyom az ülésbe) és a negatív z-irányú gyorsulás (belenyom az ülésbe). Ez azért jó, mert nagy területen adódik át az erő (nem extrém gyorsulások, mint pl. lerepülsz az útról egy árokba. Ekkor 20G lazán van, aminek az eredménye minimum kompressziós törés a valamelyik csigolyánál).
Közepesen rossz az oldalirányú gyorsulás, majd a negatív x -irány (fékezel az autóval) és a negatív z-irány (felemelkedsz ülésből) - ez a legrosszabb, mert a vér felfelé áramlik.
Fontos ezen kívül az időtartam. A Luftwaffe alapos "orvosi kísérleteket" folytatott, ennek eredménye a G-táblázat, ami az egész tervezés alapja. Irány és időtartam szerint van 6 ábra. Vonalon belül nincs eszméletvesztés egy átlagember esetén.
Pozitív 5G-t z-irányban 3 másodpercig elviselsz. Negatív 1,5G-t z-irányban 1 másodpercig elviselsz. Itt elmentük mindig a maximumig, mert ez adja a "feelinget", plusz ezt mondjuk a hullámvasút szerkezete felveszi.
Az x-irányú gyorsulások a gyorsításból/fekezésből adódnak. Itt gyorsításnál kapsz 1,5G-t pozitív irányban, ez 3 másodpercig nem gond. A negatív x-gyorsulások viszont ütődések/vészfékezések. Ekkor rácsúszol a reteszelőre, ami lábad között és a kulcscsontodnál fog. Ezért ez limitálva van, maximum 1,2G. Plusz ez extra terhelés a kocsikat összekötő kuplungra is - ami az egyik legfontosabb szerkezeti elem. X-irányú gyorsulás az is, ha az egyes sínelemek nem pontosan találkoznak egymással.
Az y-irányú gyorsulások a legveszélyesebbek a szerkezetet tekintve, mivel ez akar kirepíteni a kanyarban. A gond itt az, hogy az ülések oldaltartása bordamagasságban van... Ha ütődés van, akkor azt a bordáid kapják, meg a futómű - ami a kuplung után a második kritikus elem (plusz a reteszelő).
A csúzlis játékok ebből a szempontból egyszerűek, van egyirányú gyorsulás, ahol folyamatosan veszítesz az enegiából és az irányváltásnál ott a gumi csillapítása, plusz az ülések néha forgathatóak...