Nekem anno az volt a benyomásom, hogy ott maradtak jópáran olyanok, akiket egy életre megnyomorított az egyetem, és ilyen kreténségekkel próbálták visszaadni a kölcsönt (=kiélni a korábbi frusztrációikat).
Na akkor az én véleményem a dologról:
A budapesti egyetemek legalább egy része (ELTE, BME, a többit nem tudom, az orvos ismerőseim mind a szotén végeztek, a gyógyszerész ismerőseim alapján meg a SOTE tényleg nem rossz) a nevéből él, amit az elődök felépítettek, és Magyarországon még eladható. De mivel nincs már meg hozzá a többségnél a valós tudás, ez arról szól, hogy a kurva kemény egyetem feelinget szopatással érik el. Ennek a fő oka a 90-es években kezdődő extrém mértékű Budapest központúság. Még a korábbi időszakhoz képest is hatványra lett emelve a dolog. A kormánykommunikáció meg mai napig adja alájuk a lovat, a "jól" megválasztott rangsorokkal. Bár így is egyre nehezebben megy a dolog.
Had világítsam meg egy példával. Előre bocsájtom, nem a Ferenc József Tudományegyetem SZTE) sem a világ legjobbja, rengeteg hiba van ott is, találnék bőven problémát, ect ect ect.
Anno Szegeden is megvoltak a szóró tárgyak, de azok alapvetően hozzáállást mértek. Ha azokat teljesítetted, az alaptudásod megvolt az egyetemhez, és a hozzáállásod alapján el is tudtad végezni. Az más kérdés, hogy így is tömegek véreztek el.
Volt egy feladat, amit aztán az ELTÉN is megkaptunk. Ott viccesen csak "papíron klónozásnak" nevezték. Valójában egy génszakasz insertálása volt egy DNS láncba.
Na az úgy nézett ki, hogy elénkbasarintottak egy oldalas GTCA szekvenciát, meg egy másik negyed oldalast, leírtak 5 féle endonukleázt, előzékenyen jelezték melyik blunt, és melyik sticky végű, azt hajrá rakd bele. Kb egy órán át jojózott a szemem, míg végül valahogy megcsináltam.
Mi ezzel a baj? Nos
1. Megtanított valamire is?
Nem, mert igazából semmilyen egyéb feltételt (olvadási pont, operátor szakaszhatárok, frame shift stb stb stb) nem vett figyelembe, hiszen ennyi idő alatt, és egy ilyen feladatban ezt nem is lehetett.
2. Megértettél ebből valami olyat, ami később hasonló feladatoknál hasznos lehet?
Nem, egyszerűen csak szopassuk a hallgatót.
Ugyanez Szegeden (azt leszámítva, hogy ott két módszerrel ténylegesen beépítettük azt a kanamicin rezisztencia kazettát), hogy nézett ki?
Leültünk, szépen megmutatták a génszekvenciákat, elmondták, mire kell figyelni, mik a buktatók, ha esetleg valami csoda folytán így kellene feladatot megoldani, mivel tudjuk a leggyorsabban kivédeni ezeket. (Pl. a fent említett olvadás pont eqvivalencia ökölszabályait)
Aztán elmagyarázták mit miért csinálunk, honnan válasszunk restrikciós enzimeket, megmutatták az akkor használt adatbázisokat, és az egyetemen használt tervező szoftvert, azt, hogy abban a korábban elmondottak, hol, és milyen logikával jelennek meg. Hogy ugyanezeket milyen logika alapján találhatjuk meg, más általunk nem ismert rendszerekben. Azaz lényegében megtanították a folyamatot, és adtak hozzá egy rendszert, aminek a használatát is. De ezek alapján napok alatt meg tudtál tanulni bármilyen akkor létező rendszert.
Aztán megcsináltuk párhuzamosan DNS kittel, és a klasszikus üvegbotos módszerrel a DNS kivonást, és úgy az egész folyamatot. Ez azért volt jó, mert az amúgy operátor által is használható kittes módszernek a lépéseit hozzá tudtuk kapcsolni ahhoz, hogy mi történik, és miért van benne, milyen funkciót tölt be, mennyire fontos, vagy mellékes lépés az egész folyamatban.
Így a végén kijöttünk úgy, hogy volt hozzá valami alapunk. Nyilván a tudást felépíteni rá az építette, aki a valóságban is használta, én pl nem nagyon foglalkoztam génsebészettel, vagy genetikai mérnökösködéssel, így ma is csak ezek az alapok vannak meg. De ezek megvannak. Aki csak az eltét végezte el, nos az bashatja.
Na a számológép nélkül hülyülünk az egyetemen az pontosan ugyanez. Mármint megmutathatja hogy ment logarléccel, megtaníthatja használni azt, ha az ad pluszt a megértéshez, vagy elég idő van arra, hogy a posztapokaliptikus számológép nélküli világ kihívásaira is felkészítsen. De minden segédeszköz nélkül ez nem más mint totálisan felesleges szopatás.
Na ez a bajom, nem tudom érthető-e.
BME-n ilyen tiltás nincs. A logarlécet is csak külön érdeklődés miatt tanultam meg használni. Sőt, mechanika szigorlaton mindent lehetett használni, csak a másik szigorlót nem. Így is elég necces volt a legtöbb mukinak.
Ez sem teljesen igaz, mert van ahol van ilyen tiltás.