Nekünk a szorzószámokat emelték úgy nőtt s bérünk
Az ugye megvan, hogy eredetileg azért nem egyéni bérmegállapítás van, hanem bértábla illetve illetménytábla, hogy utána az előzetesen megállapított (sok vitát megért) szorzókhoz nem nyúlnak, csak a bértáblához és az illetménytáblához.
Ebből lett az, hogy a bértáblához és az illetménytáblához nem nyúltak, csak a szorzókhoz, ha már nagyon ég a ház (vagy nagyon sikerül kiharcolni valamit). Az érdekérvényesítő képesség nélküli feladatkörök (pl. szociális szféra) esetén meg annyi a történet, hogy ja, hát nem emelték a bértáblát / illetménytáblát, sajna nem lesz fizetésemelés.
Épp ezt akartam írni. A szorzókat változtatják (ágazatonként), szóval nettó féligazság/csúsztatás hogy az illetményalap nem változik... persze, nem változik, mert minek is változna ha évente változik, hogy mennyivel többel szorozzák fel, a kettő szorzata adja ki majd az alapilletményt, és még ehhez jön egy követhetetlenül kaotikus kiegészítő jövedelem mindenféle jogcímen (helye válogatja, van ahol úgy oldják meg hogy időnként százezres céljutalmakat dobálnak még utánad az alapilletményen felül).
Ha én valahol hozzászólók, szinte biztos, hogy megjelensz, és belekötsz abba, amit írok.
Azért azon érdemes lenne elgondolkozni, hogy 2008-ban akkor miért is emelték az illetményalapot? Előtte miért is emelték két-három évente? (1999-ben pár évre be volt fagyasztva emlékeim szerint).
Ahogy leírtam, anno ez úgy volt kitalálva, hogy a szorzókhoz csak indokolt esetben nyúlnak, helyette az illetményalapot emelik, ha szükséges. Ez megfordult 2008 óta. A szakszervezetek is az illetményalap emelését, és nem a szorzók emelését kérik. Valami oka csak van...
1 a közszférában még mindig túl sokan dolgoznak és túl alacsony hatékonysággal. Elég csak egy önkormányzathoz vagy állami hivatalba elmenni és megnézni, hogy pörögnek a sorok.... ja nem, álmos unott arcok ha épp nem kávéznak.
Pro és kontra láttam és látok példákat. Olyat is, hogy "versenyszférában" gyakorlatilag a semmiért fizetnek meglehetősen sokat, meg olyat is, hogy egy szociális otthon pénzügyese azért kénytelen folyamatosan túlórázni, mert egyszerűen a nyakába szakadt egy csomó pluszfeladat, de plusz embert nem vesznek fel (viszont a nyugdíj meg közel, így meg próbál kitartani).
Meg olyat is persze, amikor a közszférában dolgozó mereszti a seggét, miközben a versenyszférában dolgozónál meg még a kötelező pihenőidőt sem kapja meg...
Szóval ez korántsem fekete-fehér, ahogy te megpróbálod lefesteni...
Szóval a kormány valószínűleg így szeretne nyomást gyakorolni, hogy a közből a versenybe menjenek át az emberek, mert úgy kisseb a kiadás és több a megtermelt GDP. Ha beáll az egyensúly majd kénytelenek lesznek a közalkalmazotti bértáblát is feltolni. Gondolom szeretnék elkerülni azt a lépést, hogy a felesleges pártízezer embert utcára teszik. Ez humánusabb, de nem fájdalommentes.
Esetleg nem lenne értelmesebb a teljesítményt valahogy jutalmazni, avagy a munkakerülést büntetni? Már ahol szükséges. Ez ugyanis egy fűnyíró elv, ami nem csak a "seggét meresztő" közszolgát büntetni...
2.A versenyszférában is sokszor "lelkiismeretből" hajtod végre ingyen túlórában a feladatod. Lelkiismeret = az évvégi értékelésed ami majd a fizetésemelést meg az előremeneteledet befolyásolja.
Vagy nem, hanem azért, mert rákényszerítenek a plusz munka elvégzésére. Ha már a szélsőséges példákat hozod fel az egyik végen, akkor ne légy rest a másik oldalon lévő szélsőséges példákat is elismerni.
Ettől függetlenül nem tudom, hogy a rendőrök bére miért nincs külön számolva. Lehet ott is valamiféle lassú tisztogatást akarnak? Nem látok bele, mennyi új hús jön a darálóba és kik lépnek le.
Amennyire én látom, szó nincs itt semmiféle tudatosságról. Egyszerűen ott spórolnak, ahol lehet, és ez is egy jó lehetőség, ami persze a költségvetésben máshol jelenhet meg...