T
Törölt tag 1711
Guest
Itt most a levegős (?) fékrendszer nyomáscsökkenéséről van szó a tartályhoz képest? Mert ezt a mondatot így önmagában nem tudom értelmezni, mintha hiányozna a fele.
Bocsi, megszoktam, hogy az is ilyesmi egyértelmű
Lényeg, hogy ma már nagy részt kikoptak, de még asszem USA-ban előfordulnak olyan vasúti kocsik amik akkor fékeződnek ha 5 bar nyomás kerül a fővezetékbe.
Ezzel az a gond, ha szétszakad a vonat akkor utána vígan megy tovább fékezetlenül (ezért van a vonatok végén egy fékezőkocsi, amin a fékezőemberke kézzel befékez ha baj van).
Úgyhogy a legtöbb mai vasúti jármű 2 körös rendszert használ, amiben alaphelyzetben a kocsik tartályában és a fővezetékben is 5 bar körüli nyomás van, és a fővezeték nyomás csökkenésével fékez be a vonat, utántáplálás megszűnése esetén (pl szétszakadás) is kb. fél óráig befékezve marad, utána kezd el feloldódni, ahogy a tartályból lassan elszivárog a levegő.
Mármint optimális esetben...
Amennyire én tudom, az amerikai mozdonyokon is nagyrészt a jó öreg mechanikus fékszelepet használják, ami 1 helyen engedi ki a nyomást (azon a mozdonyon ahol az 1 db mozdonyvezető ül, mivel a vasúti lobbi hatására a szenátus leszavazta a mozdonyvezetők szakszervezetének kezdeményezését a minimum 2 fős személyzetre). Ennek az eredménye lehet hirtelen fékezésnél az amikor gyönyörűen feltorlódnak a kocsik egymáson, mivel az eleje már teljesen befékeződött, a vége meg szabadon fut...