Két tesóm is sofőr, mind a kettő 3,5t alatti kisteherautón. (sajnos lusták voltak tanulni, most esik le nekik hogy fasok voltak)Se lakhatás, se pénz, plusz lehet, hogy a mai elvárásokhoz képes az "isten háta mögött" kell szolgálni. Mind ez párosul fizikai és szellemi elvárásokkal is.
És akkor pislognak, hogy nincs elég ember...? Nahát...
Azért sehol nem lesz a keresők felső harmadában a katona, de általában ezt olyan juttatások kompenzálják, mint egészségbiztosítás, leszerelés után ösztöndíj felsőoktatásban stb.Ennek alapjai hol vannak meg itthon? Az én figyelmem kerülte el vagy tényleg semmi sincs...?
Nem mindenféle nehezen átlátható pótlékokkal kellene ezt megoldani. Mennyi egy középfokú végzettségű átlagbére egy kvázi tökéletesen biztonságos munkát végző melósnak mondjuk sima raktárosként meg pultosként? Na, ha ez alatt van a bér jócskán a hivatásos állomány bérezése, akkor mi a frászra számítanak...? Csodára? Megint egy kis analógiával. Ez nehézgép vezetője mennyit tud összerakni? Na, akkor egy harckocsi vezetőnek vagy annak parancsnokának hol van a szintje? Egy sima lövésznek is valahol nettó 220-240 táján kellene lenni a fizunak, akkor talán menne is az ember. Ennyiből még előlépés esetén mission impossible előtakarékoskodni, még a duplájából sem lehet.
Ráadásul mivel az ember ebből relatíva hamar kiöregszik (40+ év felett az öregedés teszi a dolgát) olyan életpályát szükséges biztosítani, ami a rendszert elhagyva a civil pályán is alkalmassá teszi a leszerelt katonát. Ez azoknál, akik a műszaki vonalon voltak nem gond, hiszen aki ért a harckocsi vagy más nehézgép szervizeléshez az mást is meg tud tanulni. Na, de egy katona, aki mondjuk 17+ évig csak lövész volt, az mihez ért azon kívül...? Milyen egyéb, a civilek számára értékelhető skillje van? A APC/IFV sofőrje max. nehéz járművet tud vezetni, de ha jön az önvezető világ, akkor kb. 0 igény lesz egy idő után sofőrökre. (Ez már önmagában is gond lesz a civil szférának is...)
Egyik Ausztriába ingázik, 1500-1800Euró/hó+13. havi bér+családi pótlék. (amit meghúztak az osztrákok, de még így is van) Az osztrákokat utálja mert lenézik, kibasznak vele néha , de még így is megéri neki. (előtte Németországban dolgozott, a németeket szerette nagyon)
Másik Tatabánya mellett sofőr, 300-350nettó egy hónapban, decemberben kicsit több, de akkor a munka is sokkal több. Egyszer elment, megkérdezte mit kapna ha felszerelne Tatán, utána mondta hogy inkább a meki, ott legalább visszabeszélhet.
115ezerért a kutya nem fog elmenni sehova honvédnek, hazaszeretetet nem lehet enni.
Az USA-ban kitörési lehetőség volt a katonaság a gettóból, itt sajnos nem az. De már ott is vannak gondok bőven, nem sikerült tartani a létszámfejlesztési terveiket tavaly.