1 millió feliratkozóval rendelkező történelmi csatorna 250 feletti videójának demonetizálása bárminemű értesítés, fellebbezés vagy jelzés nélkül? Ééés igen a Youtube megint alkot, majd csodálkoznak mikor az alkotók sorra akarják elhagyni a platformot újakat keresve helyette...
Ez nem annak a jele, hogy a YT modellje fenntarthatatlan a jelenlegi formában? Nem akarnak fizetni a tartalom készítőnek, de reklámokból (megtekintés alapú) és előfizetésekből meg nincs bevétel. Mit lehet tenni? Hát akkor demonetizálok. Csak így meg egyesek azt mondják, hogy ezzel a csatorna nem fenntartható.
Aki csak hobbiból csinálja, azt nem érdekli, de aki ebből él, az egy idő után vagy keres más megoldást vagy próbál konvencionálisabb módon megélni a munkaerő piacon. Kíváncsi vagyok, hogy mikor fog eljönni az a pont, amikor adatvédelmi és más okok miatt is a Net egyre több szolgáltatása lesz fizetős.
Nekem otthon pl. adblock van belőve, kettő is, semmi nem jön át rajta. Soha életemben nem láttam YT-n reklámot. Az alján felugró sávot talán még elviselném, lelövöm, de hogy videó nézés közbe videó reklámot toljon be az irritáló. Mintha a moziban félbeszakadna a film és jönne a reklám.* Bár már úgyis premium előfizető vagyok...
Egyre több nyugati híroldal közli, hogy lődd le az adblockot, ha olvasni akarsz. Ezzel meg csak a bajom az, hogy nem maga a reklám zavar. Hanem az, hogy azokon keresztül kaptam be már tórjait. Na, akkor így legyen okos az ember...
*A moziban is a coming soon és reklámoktól megyek a falnak. Istenem fizetnék többet is, csak hogy ne csesszenek el az életemből 15 percet a semmire. Mondjuk amilyen gyakran járok moziba...
Az a baj, hogy nincs jobb.
A többinek alacsony a látogatottsága, szar a minősége (mondjuk a youtubenak is, de vannak ettől szarabbak) és rosszak a szolgáltatásai + nem ad pénzt.
Két modell van terjedőben egyik, hogy valahol indít egy csatornát majd patreon/subscribestar vagy valami hasonló third party támogató oldalon keresztül szedi a pénzt vagy eleve egy fizetős feliratkozás alapút indít (pl floatplane) itt viszont nagyon alacsony nézőszám lesz. Eleve nehéz marketingelni. A saját régi feliratkozói látják, de újakat behúzni nehéz.
Szóval ez irgalmatlan szívás nagyon sok alkotónak.
Anno pl Linus is elmondta, hogy évekig rettegett attól, hogy a youtube valami indokkal egyszer csak törli a csatornáját és semmit sem tud majd tenni. Csak ezért indított egy tech fórumot, hogy a feliratkozói oda is feliratkozzanak és meglegyen az email címük+egy független felület ahol bejelentheti az új platformját. Ez a fórum full veszteséget termel, de muszáj bevállalnia, hogy be legyen biztosítva.
A hardveres topikban zajló eszmecseréig az sem tudtam, hogy ki az a Linus. Azon viszont nagyon meglepődtem, hogy van fóruma. Ez már önmagában olyan dolog, amit a YT-n ezer éve a saját videói alá kellett volna hegesztenie, hogy érdemben használható legyen eszmecserére is. Ingyenesen licenszelhető fórum motorok vannak, mint pl. ez is, amit a HTKA használ. Vagy ez nem ingyenes?
Egyébként a pateronos támogatás tényleg jó, csak használhatóságát nem tudom megítélni.
Itthon azt látom, hogy az emberek nagy része garasoskodó, legalábbis az Otherworld csatornából ez jön le. Havi 1 dolláron is cigánykodtak (egy ember fizetett be és megtekintés után visszavonta a támogatást vagy osztotta szét a linkeket), hogy early access-t kapjanak. 1 koszos dolláron. 200k+ feliratkozó van YT-n és mégis 417 dollár jön össze havonta 242 emberrel. Ez 1,72 dollár/ember. Tehát kb. havi egy sör árát nem éri meg az ennyi emberből, hogy adjon, amíg ingyen van. Ok, hogy az OW közössége átlagban fiatal, de azért ez meredek...
Persze nem mindenki néz minden témájú adást, de átlagosan 20-30k megtekintés/videó van. Ha csak annak az 5%-a adna 1 USD-t az is mennyi pénz lenne. De nem. Vajon miden fogyasztó ennyire fillérbaszó? Persze, hogy hány embernek a early access azt nehéz becsülni. Az lenne a vízválasztó, ha a csatorna előfizetése lenne 1 USD. De ez fel sem merült.
https://www.patreon.com/ow
Mert a másik ellenpélda meg pont magyar, az IDDQD csatorna. 1174 dollár és 252 ember. Ez átlagosan 4,65 dollár/ember. Persze itt 7 USD kell a korai hozzáféréshez. Az is sejthető, hogy egy főleg retro dolgokkal foglalkozó csatorna hallgatóinak életkora sokkal magasabb, ergo stabil bevétel van, de ez akkor is ordító. 200+ podcast adás után érték el az 1 millió soundcloud hallgatottságot, ami 5000 hallgató/adás alatt van. Ez azért elég magas adakozási hajlandóságot jelent az OW-hez képest. Ráadásul itt YT bevétel sincs. Ilyen hallgató mennyiségnél ez értelmezhetetlenül kevés pénz lenne, foglalkozni sem érdemes vele.
https://www.patreon.com/checkpointpodcast
Nem tudom, hogy a külföldiek mennyire ilyenek. Ott is láttam hatalmas megtekintéssel bíró csatornát lényegében pár száz dolláros támogatással, ami sanszosan még a csatorna működését sem fedezte, nemhogy a megélhetést a nyugati árszínvonal miatt.
Ráadásul az aritcle 13/17 még nincs is itt. Hogy azután mi lesz...
AZ OW csatornán a YT beszélgessünk videót törölt le, amin a csatorna gazdája beszélt egy kamerába és válaszolt kérdésekre. Semmiféle videó, hang és képanyag sem volt. Ennyire védi a YT tartalomgyártókat. Lassan éppen csak nem hugyoz a képükbe.
Ezek után fogalmazzunk úgy, hogy a YT jövőjét Európában nem látom túl derűsen. Lehet, hogy lesz még úgy 1,5 év és aztán lehet majd valami progival IP-t hackelni, hogy YT néző lehessek. Vagy faszomtudja.
Már 10+ éve beszélgetnek arról, hogy az Internet mai modellje mennyire fenntartható és mennyire vehető ki belőle befektetői pénz. Vajon eljön az a pont, ahol tömegesen kell fizetni majd a tartalmakért? Tehát pl. mondjuk az index.hu vagy bármilyen híroldal fizetőssé válik? Vagy minden tartalomgyártó Pateron szerű dolgokra kell, hogy hagyatkozzon majd? Mennyire tartható meg így a nézőközönség? Hogyan biztosítasz preview lehetőséget? Minden egyes videóért fizetni kell? Vagy csatornánként azonos pénz? De, ha valaki heti szinten több videót tesz ki más meg évente párat, akkor az arányosság hol van? Vagy a videó hossza alapján kell? Akkor jönnek majd a tartalom nélküli hosszú videók, hogy csak fizess...?
(Videót cseréljük ki cikkre és a kérdés ugyanaz.)
Érdekes kérdések ezek. Mert pl. érdekes, hogy moziban minden filmért ugyanannyit kell fizetni, akkor is ha 90 perces vígjáték vagy 2,5 órás dráma. Ennek fényében érdekes, hogy a filmek egyre hosszabbak.
A Patreon hasít. Jó az üzleti modellje, közvetlenül a nézők tartják el a műsorokat, a bevétel 90%-a a készítőé, és kiszámítható pénzt termel. Csak összehasonlításképp: a Spotify legendásan rosszul fizet a zenészeknek, a YT pedig ennek a tizedét (!) adja átlagban.
A YT-n nem tudom, hogy mennyire népszerű a zenehallgatás a más tartalommal összevetve. Én cirka 40 db csatornára vagyok feliratkozva és abból kettő zenei csak a Stringspace és a e-soundtrax. Ezért, ha tömegesen hagynák el a tartalomgyártók a YT felületét, mert nem éri meg nekik - többről tudom, hogy egészen biztosan a csatornából élnek - akkor én sokat veszítenék a dolgon. Egy csomó csatornán olyan tartalom van, hogy ha nem lenne, hiányozna. Persze akkor mással tölteném ki szabadidőmet, de hiányozna az az élmény és tudásanyag, amit nyújtanak.
Youtube mai napig veszteséges, 2016-ban kapott egy büdös nagy pofont a megítélése (MaxMoeFoe, iDubbbz, FilthyFrank, LeafyIsHere... tündöklése), amire rátett a "hagyományos" média által PewDeePie ellen folytatott hadjárat, így rengeteg hirdető elhagyta a platformot.
Jött az "adpocalypse", elindult a tartalomszűrő AI fejlesztése, a kétes tartalmat gyártókat demonetizálták, jobb esetben korhatárossá tették, innentől kezdve kb. csak borotva és sör reklámok jelentek meg a videóiknál. A rákos sejtet (Leafy) ellehetetlenítették, a többiek pedig a bevételkiesés miatt leálltak, kivéve iDubbbz-t aki előtte is lesz**ta a bevételi részét.
Időközben új hirdetők jelentek meg a platformon, de ezek mobiljáték gyárosok és hasonlók, akik a Paul testvérek, Ricegum, Finger Family Songs és tsai. alatt akarják a videóikat látni ahol kisgyerekek pöttyintenek rá reklámjaikra és költik el a szüleik pénzét, nem pedig történelmi videók alatt, amit sok felnőtt eleve adblocker-rel néz.
Régebben is voltak olyan videósok akik eleve nem is raktak reklámot videóikba, csak a rajongók adományaiból "éldegélnek", ennek leghíresebb képviselője Jim Sterling volt (és valszeg van).
https://www.patreon.com/jimquisition
Szerk.:
Meg volt egy kisebb pereskedés is anno, ami az egész online videómegosztást meghatározza a mai napig:
PewDeePi-on kívül egyikről sem hallottam soha. Milyen témájú csatornák voltak? PewDeePie-ba belenéztem. Szörnyű. Tényleg erre van igény...?