Beszélgető

Igen meg a szamlara is szukseguk van. Tobbek kozott a szamla miatt terjedt el nyugton is. Tobb haz epiteseben es szamtalan lakas felujitasaba vettem reszt daniaba. /nem epitoipari ceg./ mire a szamlat el lehetett konyvelni valahogy oda jott a daru meg a mixer ahol a szamla nem volt megoldhatoan konyvelheto kevertuk a betont... A videkkel a legnagyobb baj hogy varosi elet fele toljak. /igazabol ti is varosi letet szantok a videknek hogy uzemesedjen./ mikozben jol mukodo kkv kell iparosokkal ostermelokkel es regionalis szintu mezogazdasagi termelessel feldolgozassal tobbre megy a falu./ megvoltak makoi hagyma kalocsai paprika /ez nem adott telepules hamem afott regio termekei./ erre volt kiepitett feldolgozo ipar amit a kornyekbeli nagyobb varosba uzemelt.../ csak szet lett verve tobbszor is. Ehhez hozzajott hogy bebeszeltek az embereknek hogy falun ugy kell elni mint a kertvarpsba... /sok faluba egy idobe allatot nem ngedtek tartani.../volt olyan falu ahol egy haztartasba 1 sertes vagy 1 szarvasmarha tartasat engedelyeztek..../
Nem kell üzemnek lennie a falunak, de most tekints el a saját falusi mezőgazdasági nosztalgiádtól. Ha messzebb mégy visza az időben, sokkal diverzebb volt a vidéki gazdaság: volt kovács és vályogvatő, azaz gép és építőipar ott is, ahol amúgy valami mezőgadasági termény volt a fő termék.
 
Nem a porfészkeket kell menteni, hanem az ott élő embereket.
Semmi esélye egy ilyen kis faluban élő embernek a kitörésre. A háza nem ér semmit, ha el is tudja adni abból 2 évnyi albérletet kap egy nagyobb városban.
A mai technológia mellett ebben a kis picsa országban nem kéne, hogy távolságok legyenek. Egy rendesen kialakított kötött pályás rendszerrel a legtöbb kis porfészekből is simán elérhető lenne egy nagyváros 1 óra alatt.
Gondold el, egy ilyen esetben Vámosmikoláról 15 perc lenne Szob, 30 Vác, egy átszállással 1 óra alatt a Nyugati. Visszafele is igaz ugyanez, egy pesti 1 óra alatt a Börzsöny északi lábánál lenne.
Ha ezt a nem létező vonalat mondjuk egy Balassagyarmat-Vác vonalon csináljuk meg, akkor Gyarmat is 20 perc alatt elérhető lenne Vámosmikoláról.
Esetleg egy híd Szobnál így Esztergom is 20 perc.
Ha életben akarod tartani a vidéket, nem kell más, csak minőségi úthálózat és gyors tömegközlekedés.
Nem, nem lehet minden porfészekben vasút/kötött pálya mert az drága, főként ha villamosított a pálya. Nem lehet mindenhova mellékvonalat húzni, a HÉV-eket régen kiváltotta a busz meg a teherautó.
 
  • Tetszik
Reactions: hunter85
Nem, nem lehet minden porfészekben vasút/kötött pálya mert az drága, főként ha villamosított a pálya. Nem lehet mindenhova mellékvonalat húzni, a HÉV-eket régen kiváltotta a busz meg a teherautó.
De lehet elegendő parkoló, és összehangol busz menetrend a porfészkek közelében levő kisvárosokban, ahonnan olcsón, gyorsan, környezetbarátan elérhető a nagyobb város.
 
Nem kell üzemnek lennie a falunak, de most tekints el a saját falusi mezőgazdasági nosztalgiádtól. Ha messzebb mégy visza az időben, sokkal diverzebb volt a vidéki gazdaság: volt kovács és vályogvatő, azaz gép és építőipar ott is, ahol amúgy valami mezőgadasági termény volt a fő termék.
Csak ma nem minden faluhely vagy több falunak van ilyenje. Néhány üzem országokat képes ellátni. Viszont ezek a munkahelyek kvázi ezzel mindenhol megszűntek. És ez n+1 területen van így = kis településen kb. semmi munka nincs, mert a költséghatékonyság miatt nem éri meg...
 
Csak ma nem minden faluhely vagy több falunak van ilyenje. Néhány üzem országokat képes ellátni. Viszont ezek a munkahelyek kvázi ezzel mindenhol megszűntek. És ez n+1 területen van így = kis településen kb. semmi munka nincs, mert a költséghatékonyság miatt nem éri meg...
És a költséghatékonyság miatt még a szájmaszkok beszerzése is akadozik. Szerintem kicsit visszább fognak a megaüzemekből venni a tanulságok alapján, bár a globalizációt nem a COVID-19 fogja lebontani.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Igazából a szomorú igazság, hogy a mai civilizáció turizmus nélkül egy irányba mutat. Ha nincs közel legalább egy 30-60 ezres város, akkor a kis faluk és településeknek kampó. Mert fajlagosan drága bennük az élet és egyszerű geográfiai összefüggések miatt ilyen helyekre ipar sem települ = szolgáltató ipar sem települ = nincs munka = game over.

Nem merő passzióból költöznek az emberek városokba vagy azok közelébe. Mert ez éri meg. A gazdaságnak tehát nekik is. És ez öngerjesztő folyamat. Mert maga az élethez szükséges infrastruktúra kiépítése is drága. Az áramtól, csatornáig sokkal olcsóbb fajlagosan egy DN50/80 szutyok vezeték helyett letenni egy DN500-as és arról leágazni több ezer fogyasztó felé, mint azonos hosszon egy DN50/80-ra rátenni 20 házat.
stb.

(Nekem tökéletesen elég lenne egy olyan lakópart, ahol alsó szinten lenne egy akkor kis kert, ahol esetleg egy kutyát lehetne emberi körülmények között tartani, mert sajnos a lakástulajok többsége nem enged semmiféle kisállatot. Mintha valami pestises valami lenne. Semmi pénzért nem kötöznék ki ilyen faluba, de még agglomerációba se nagyon. Egy életre elegem lett abból, hogy vég nélküli utazgatás az életem. Ok, ameddig összekapcsolható volt tekeréssel addig 2 in 1 volt, de ez nem maradhat így örökké.)

Nem véletlenül alakultak már ki a városok 6 ezer éve is. Mert már akkor is az érte meg. Csak akkor a mezőgazdaság fajlagos kihozatala sokkal rosszabb volt és a mobilitás sem a mai volt.
Ezt kurva régen mondogatom, ismerősök mindig lebasznak, hogy nem ismerem a vidéki élet szépségeit.
Amivel nincs is semmi bajom, csak kurvára nem mindegy hogy 1km közműre hány fogyasztót lehet csatolni, 1km alatt hány kukát lehet a szemetesautóba beönteni, mennyit kell szállítani haza egy beteget.
Ezt próbálja az állam az NKM-el és a térségi vízművekkel, a szemétszállítás összevonásával kiegyenlíteni: a gazdag (városi) szolgáltatok "nyereségét" beleforgatni a falvak ellátásába, mert az rendes áron háromszor annyiba kerülne. Ez egy politikai/szociológiai döntés, amit akár lehet is, csak csináljuk nyíltan: a falusi olcsó víz ára az hogy a városi ember többet fizessen! Mondjuk ki, meg lehet magyarázni.
 
Nem kell üzemnek lennie a falunak, de most tekints el a saját falusi mezőgazdasági nosztalgiádtól. Ha messzebb mégy visza az időben, sokkal diverzebb volt a vidéki gazdaság: volt kovács és vályogvatő, azaz gép és építőipar ott is, ahol amúgy valami mezőgadasági termény volt a fő termék.
Nem veszekedes de olvass folyamatosan irtam a kkv ket iprosokat ostermeloket. /iparos rossz szohasznalat volt./ de adott termelesi struktura munkat ad a mezogazdasagi gep szerelonek./nek. /specialis gepek karbantartasa / munkat adhat szallitmanyozoknak ezzel eggyutt teherauto szereloknek. Ami a fenti lehetosegeit noveli./ es az autoszerelo maradhat az autonal kismotornal.., de bizonyos kulturara valo raallas nagyon sok /iparost/ von be maga utan...

Ahol savanyusaggal foglalkoztak ott a kornyeken megtermeltek a savanyitani valot /a falvakba./ ez kulonleges eszkozoket igenyeltamik karbantartasa helyben egyszerubb. Permetezo eszkozok locsolorendszerek betakarito veto palatazo eszkozok. Folia satrak uveghazak... Es sorolhatnam. A varosba ahova szalitottak a mar feldolgozasra varo /elokeszitett/ alapamyagot pl ecetgyarak epultek csomagolo uzemek stb....

A holland se azert jo a kerteszetbe mert szerte hollandiaba mindenfele termelnek mindenfelet hane! Mert regionalisan belathato tavolsagba. ... Ez nallumk is megvolt sokkal nagyobb mertekbe mint hollandiaba ment is. Es huzta magaval az iparost a kovaot a bognart stb... Mot huzna a cukraszt a fodraszt es a tobbit. Igy ujra kialakulna a falvak onellatasa onkiszolgalasa...
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Ezt kurva régen mondogatom, ismerősök mindig lebasznak, hogy nem ismerem a vidéki élet szépségeit.
Amivel nincs is semmi bajom, csak kurvára nem mindegy hogy 1km közműre hány fogyasztót lehet csatolni, 1km alatt hány kukát lehet a szemetesautóba beönteni, mennyit kell szállítani haza egy beteget.
Ezt próbálja az állam az NKM-el és a térségi vízművekkel, a szemétszállítás összevonásával kiegyenlíteni: a gazdag (városi) szolgáltatok "nyereségét" beleforgatni a falvak ellátásába, mert az rendes áron háromszor annyiba kerülne. Ez egy politikai/szociológiai döntés, amit akár lehet is, csak csináljuk nyíltan: a falusi olcsó víz ára az hogy a városi ember többet fizessen! Mondjuk ki, meg lehet magyarázni.
Szemettel ne gyere videken kevesebb. Szemeted mint varosba.... Az olcso viz. /a falvak sajatpenzbol furattak a kutakat a viz bekoteset falun kifizettettek az emberekkel./ varosba nem. Amiert fizettunk ne fizettessek ki velunk ujra. Arrol nem is beszelve. Hogy kutra viztoronsra lebontva fluhelyen lehet gazdadagosabb az uzem...tisztaba vagy te azzal hogy bp nek mekkora pufferkapacitasra van szuksege? Es az mi anyag kiepiteni egy falunak megy egy viztorony pufferkapacitasa boven eleg es toredeke aron kiepitheto. Dragabb a vizetek pesten mert tobbet kell kezelni a vizeteket mert nagy mennyiseghez tobb kut kell es a rosszabb minosegu tobb szurest igenylo kutakat is be kell kotni hogy legyen vized. Mig faluhelyen ilyen korlat ninc eleg a jominosegu kutakat uzemeltetni keves szurovel./persze vannak falvak ahol szinten nincs jo kut es tobb szurest igenyel de ortt dragabb is a viz./ ez sahnos ilyen kornyezeti adottsag. Egy bizonyos szam felett dragabb ugyan azt a minoseget produkalni mert veges.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Ezt a hulyeseget hogy bp fizeti a videk vizszamlajat hagyjuk. Egyszeruen gazdasagosabb a videki vizmurendszer. A veges keszletek miatt./minosegre./ ennyi az egesz... Ez sajnos nem olyan termek amit leakasztok a polcrol vagy atcdoportositom mert tiszta vizre bp nek nagyonbb a szuksege ahol van tiszt viz van ahol nincs ott nincs, bp kornyeke annyira elszemnyezett hogy az artezi kutak minosege is olyan hogy videken bezarnak es furnanak ujjat odebb.. Mert draga a tisztitas.... Bp annyival arrebb kellene menni uj kutakkal hogy a szivattyuk tuldragitanak.... Ez van.... Na en az ilyentol kapok agyfaszt alapveto dolog egy kis foldrajz vizrajz meg minimalis gazdalkodas gazdasagi belelatas..uzemeltetes...
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Kalocsan arzemos a viz plussz szuro kell legvonalba huszon par km el arrebb tolnan csak vasas a viz csak vastalanitani kell olcsobb is m3 es nem hobolog a kalocsai hogy o fizeti a tolnai vizszamlajat... Mert nem igaz. Belatja hogy masok az adotsagok ezert tobbet kell fiizetnie. Nem kell sok esz hozza csak butanak nem szabad lenni...
 
Bp n a novekvo vizigenynek az elmult 10 evbe hany uj kutat kellett furni? Hany uj telepet szvattyu allomast letrehozni? Hat a falvakba./eus arzenakcio volt egy hullam aztan annyi./ meg csak koszonoviszonyba sincs a ket szam. Akkor ki fizeti kinek a vizet? Hany m uj halozatot kellett emiatt lefektetni hany eloszto allomasr menmyi puffer tarozot? Hat a szenyvizkezelessel mi a helyzet?neked kellett fizetned hogy rakossenek a rendszerre vagy a rendszer kiepitese neked kerult penzedbe?
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Egy csotores elhritasa memmyibe kerul pesten ahol aszfltot kell bontani majd helyrehozni mikozbe falun az utmellett assak a godrot....
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Szittya ezt mind azoknak köszönhetjük akik anno eltékozolták a közvagyont a stratégiai vállalatokkal és szolgáltatókkal együtt ! Üveggyöngyért meg tüzes vízért !
Nana, azoknak a tékozló fiúknak azért nemcsak üveggyöngy meg valami selejtes tüzes víz jutott, kaptak azok saját zsebbe az üveggyöngy között némi gyémántocskákat (vagy rávalót) is, na meg a tüzes víz is minőségi volt mikor koccintottak a szerződésekre!! :mad:
:hadonaszos:
 
És a költséghatékonyság miatt még a szájmaszkok beszerzése is akadozik. Szerintem kicsit visszább fognak a megaüzemekből venni a tanulságok alapján, bár a globalizációt nem a COVID-19 fogja lebontani.
Ha drágábbért fogyasztanánk ugyanannyit, akkor ki tudja...
De az emberek ezt az egészet úgy kezelik, mint amit mondtam az autózás és a cégeknél a három viccel. Az, hogy ne legyen globalizáció, legyen olcsó és munkahely is mindenhol ez úgy tűnik nem megy. Csak kettő.
 
Nana, azoknak a tékozló fiúknak azért nemcsak üveggyöngy meg valami selejtes tüzes víz jutott, kaptak azok saját zsebbe az üveggyöngy között némi gyémántocskákat (vagy rávalót) is, na meg a tüzes víz is minőségi volt mikor koccintottak a szerződésekre!! :mad:
:hadonaszos:


Az országra gondoltam !
 
  • Tetszik
Reactions: emel
Ha drágábbért fogyasztanánk ugyanannyit, akkor ki tudja...
De az emberek ezt az egészet úgy kezelik, mint amit mondtam az autózás és a cégeknél a három viccel. Az, hogy ne legyen globalizáció, legyen olcsó és munkahely is mindenhol ez úgy tűnik nem megy. Csak kettő.
Igen, de a szolgáltatás-központúbb gazdasággal a fejlett világban az olcsóságról eleve lemondtunk (pincér, fodrász nem nyír meg egy frankfurtit egy shenzeni megafodrászatban futószalagon :D) Nem hiszem, hogy a fogyasztáci cikkek annyival drágábbak lennének helyben gyártva, sőt, ha javíthatóak lennének munkahelyet is teremtene a javító ipar (ahogy mobiloknál teremt is)

A védővámok amúgy (valamennyit) segítenek ezen, az olcsóság externáliáit beleteszik az árba.

Az EU egy zártabb gazdaságot is megengedhetne magának, bár félvezető iparban vannak lemaradásai, de még mindig mindenben a másodvonalban lehetne, ha nem kótyavetyélné el minden (szellemi) kincsét kínának, és az USA-nak.
 
Ezt a hulyeseget hogy bp fizeti a videk vizszamlajat hagyjuk. Egyszeruen gazdasagosabb a videki vizmurendszer. A veges keszletek miatt./minosegre./ ennyi az egesz... Ez sajnos nem olyan termek amit leakasztok a polcrol vagy atcdoportositom mert tiszta vizre bp nek nagyonbb a szuksege ahol van tiszt viz van ahol nincs ott nincs, bp kornyeke annyira elszemnyezett hogy az artezi kutak minosege is olyan hogy videken bezarnak es furnanak ujjat odebb.. Mert draga a tisztitas.... Bp annyival arrebb kellene menni uj kutakkal hogy a szivattyuk tuldragitanak.... Ez van.... Na en az ilyentol kapok agyfaszt alapveto dolog egy kis foldrajz vizrajz meg minimalis gazdalkodas gazdasagi belelatas..uzemeltetes...
Ennyi butaságot egy kommentben hogyan sikerül leírnod...?
  • A kommented simán leszarja az economics of scale szabályait...
  • Az ország legnagyobb népsűrűségű városa és agglomerációja "hogyhogynem" legnagyobb vízhozamú folyója mellett van. Ettől biztos drága lesz a víz...
  • A kutak egy része is a Duna parttól egy köpésre van. Mutassam őket vagy megtalálod magad is?
Az meg tényleg időszerű lenne, hogy olvashatóan kezdjél kommentelni...
 
  • Tetszik
Reactions: hunter85
Ennyi butaságot egy kommentben hogyan sikerül leírnod...?
  • A kommented simán leszarja az economics of scale szabályait...
  • Az ország legnagyobb népsűrűségű városa és agglomerációja "hogyhogynem" legnagyobb vízhozamú folyója mellett van. Ettől biztos drága lesz a víz...
  • A kutak egy része is a Duna parttól egy köpésre van. Mutassam őket vagy megtalálod magad is?
Az meg tényleg időszerű lenne, hogy olvashatóan kezdjél kommentelni...
Diszlexia mond valamit?
 
  • Tetszik
Reactions: silurusglanis
Bp n a novekvo vizigenynek az elmult 10 evbe hany uj kutat kellett furni? Hany uj telepet szvattyu allomast letrehozni? Hat a falvakba./eus arzenakcio volt egy hullam aztan annyi./ meg csak koszonoviszonyba sincs a ket szam. Akkor ki fizeti kinek a vizet? Hany m uj halozatot kellett emiatt lefektetni hany eloszto allomasr menmyi puffer tarozot? Hat a szenyvizkezelessel mi a helyzet?neked kellett fizetned hogy rakossenek a rendszerre vagy a rendszer kiepitese neked kerult penzedbe?
Te figyukám, mi lenne ha kijelentéseidre forrást is adnál?
Mi a búbánattól nőne a főváros vízigénye, amikor 10 év alatt úgy 200 ezer ember költözött ki és az ipar sem igényli...?

Ez 2013-as és csak az elejét látom, de...

"A hazai lakosság jelentősen kevesebb vizet használ jelenleg, mint a rendszerváltást megelőzően, amihez az ipari termelés visszaesése épp úgy hozzájárul, mint a vízellátás árának jelentős emelkedése. A KSH publikációiból összeszedtünk néhány érdekes adatot a hazai vízfelhasználásról."

Diszlexia mond valamit?
Az nem ok arra, hogy hülyeségeket beszéljen még attól.