Az egyik hazai katonai repüléssel foglalkozó újságban olvastam a GAHER -313 elemzését. Nos érdekesnek tartom megjegyezni hogy mekkora tévedésben vannak az elemzők, nem csak nálunk. A lényeg az apró hírekben van amit sokan nem is vesznek észre. Egy példa az előző megjegyzésemhez. Cikk jelent meg az Iráni nanotechnológiai fejlesztésekről. Ebben szerepel hogy kifejlesztetek több anyagot ilyen és olyan tulajdonsággal, de ami a leglényegesebb olyant is ami az elektronikus hullámokat jelentős mértékben elnyeli csillapítja. Tulajdon képen egy normál méretű cikken a dologról 3- 4 mondatban említik a dolgot, nem katonai oldalon, egyszerű gazdasági cikkben. (Iran Produces Electromagnetic Adsorbent Cellulose Nanofibers) Felhasználásaként az elektronikai ipart jelölve meg. Több helyen is megjelent:
http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=9107154044
A másik dolog a korszerű repülőgép építés anyagai esetében nem mindegy hogy milyen karbon és arámid szálat illetve kompozit alapanyag áll rendelkezésre, ugyan is nem mindegyik anyag alkalmas repülőgép építésre.
A hajtómű kérdése. J85 hajtómű esete. Erről a hajtóműről kevesen tudják hogy milyen széles körben használták használják különféle konfigurációban. Nos én sem tudtam amíg nem olvastam az alábbi kiadványt, melyet az iráni fórumokról sikerült zsákmányolnom:
J85 REJUVENATION THROUGH TECHNOLOGY INSERTION
T.A. Brisken, P.N. Howell, A.C. Ewing
Military Engines Operation
GE Aircraft Engines
1 Neumann Way
Cincinnati, OH 452 15, USA
valamint:
PERFORMANCE ANALYSIS
r2F-5E-2 Tiger IINorthrop Corporation(J85-GE-21)
Társaságában.
Ez a történet a hajtómű továbbfejlesztését taglalja, és lényeges eleme a kompresszor lapátok és a fúvócső módosítása. Jó okom van feltételezni hogy ezt az irániak tovább gondolták és kivitelezték. Innentől kezdve akár gyárthatják is a hajtóművet.
Másrészt maga a tervezett gép hangsebesség alatt, ezért erősen 2 áramú hajtóművet várok. Ebben és csak ebben az esetben szerintem a furcsa fúvócső környezet is rendben lenne. Amihez az előbbiek alapján a j85 jó alany lehet.
A másik dolog a gép célja. Nem elég hangsúlyozni, ez nem vadászgép!!! Egy egy támadó gép amely nem vadászgépek elleni harcra készül. Persze a híradásokban ez megy, mert kimondani valamit és sejtetni nem ugyan az, és ez a környező országok számára mit jelent.
Mindenki azt állítja a gép nem megvalósítható, azonban a tapasztalatok azt mutatják hogy amit beharangoztak azt meg is fogják valósítani.