[BIZTPOL] Irán

gondolom a felségvizek feletti légtér, ami kb 20-30 km lehet a partvonaltól. Szerintem az egész országba "belátni" onnan.

 

Hind : Még egy kecskeméti repülőnapra is szögvisszaverőkkel hozzák a gépeket ugyanis a valós RCS minden gépnél titkos információ. Gondolhatod hogy pl Irán közelében pláne nem villognak vele ;)
 
Még egy kecskeméti repülőnapra is szögvisszaverőkkel hozzák a gépeket....
És mégis milyenek ezek....Pl.most a rep.napon melyikről tudom majd megállapítani hogy na ezen rajta van?

De amugy pont azt mondom hogy Raptort indokolatlanul szerintem nem emelnek fel az Irániaknak...
 
Nem jutsz olyan közel szerintem hogy meg tudd nézni. Általában apróbb szokszögletű visszaverőket tesznek fel. a Raptorok szerintem még az USA-ban is használják ezeket nemhogy az Arab öbölben.

Az hogy most konkrétan mit emeltek vagy mit nem szerintem lényegtelen. Így is úgy is repülnek, szóval betudják gyakorlásnak ennyi.

Náluk nem úgy megy mint itthon, nekik van repidejük amiből gazdálkodhatnak.
 
Március 17-én vízre bocsátották a Kaszpi-tengeren az új Iráni fregatott a JAMARAN-2 típust  a Velayat-ot.:

http://bmpd.livejournal.com/484538.html
 
Az egyik hozzászolo szerint  gunnerminner (turbános)  ez az iráni hajo olyan potens, hogy a megsemmísítíhez 2 századnyi Szu-34-es kellene ill. még két Tu-22 (4 Moszkittal) sem lenne elég . Nagy "szakérto" lehet ... :)))
 
Eléggé függ attól, hogy a Szu-34 meg a Tu-22 fel van-e szerelve fegyverekkel. De lehet ha ő kamikaze módban gondolkozott és akkor szerintem helyesek a számításai
sf-laugh.gif
 
Már megint fél információkat olvasok a hajóátadás kapcsán. A hajó valamilyen szinten áttörés az iráni haditengerészet számára, azonban tudni kell az alkalmaz célját és azt sem tudják itt sokan, miért is áttörés a hajó. Engem a látottak megnyugtattak bizonyos fokig abban hogy különböző szálak ebben az esetben is sikeresen összefutottak. Ismételten elmondhatom hogy az irániak megint nem lódítottak mert eltérő helyen megjelent fejlesztések ismét valósnak bizonyultak.
 
Máshol is alkalmazzák a rakétáknak ezt a "bedobozolt" szállítási módját ami a lépeken látszik? Nekem előnyösebbnek s főleg helytakarékosabbnak tűnik a hajó gyomrába függőlegesen elhelyezett megoldás. Ennek mi lehet az oka / előnye és milyen rakétáknál érdemes ezt a módszert választani?
 
Ez a fregatt a Jamaran osztály (Jamaran 2) az 1960-as években épített britt Vosper Mk-5 (kis fregatt) osztály export változatanak kopiája és modifikácioja, amelybol 4-et vásárolt Irán (ebbol egyet elsullyesztettek az amerikaiak 1988-ban). Jelenleg ez 3 hajo az iráni haditengerészet magja. Az iráni változat (modifikácio) fejlesztése 1997-ben indult , 2003-ban kezdték építeni a Jamaran 1 fregatott, majd 2007-benbocsátották vízre és 2010 február 19-én lett átadva az iráni hadiflottának. A most vízre bocsátott fregatott (Jamaran 2) a Velayatot 2007 febr. 23-án kezdték építeni és idén március 17-én bocsátották vízre. Most kezdik a hajoteszteket és kb. fél év múlva hadrendbe áll. 2010-tol építik a 3. hajót is.. Azért Irán még messze  van a komoly hadiflotta kiépítésétol......
 
Nem tudom, bevallom gyengék az ismereteim rakétatechnológia téren. Ugyanez a rakéta, pontosabban egy némileg átalakított változata mehetne VLS rendszerbe szerintem. Itt alapvetően az volt furcsa nekem, hogy van  két doboz 1-1 rakétával a hajóorrban, ami szép és jó, de rohadt kevés. Ahelyett a hajótestben függőegesen el lehetne helyezni 20-30-50 kb ugyanilyen rakétát, ami már egészen már tűzerőt képviselne.
 
Tegyük hozzá hogy a fegyverzetben és a fedélzeti rendszerekben is történt jelentős  változás. Új radarok, új tűzvetető rendszer, új optikai tűzvezető rendszer, új légvédelmi rakéták, új légvédelmi fegyverrendszer ami még nincs beépítve, csak a helye van kialakítva. Várhatóan 2db CIWS rendszer kerül beépítésre goalkeeper hez hasonló kialakítással. A hajó elleni fegyverzet is erős.
 
Átnézve a képeket önkéntelenül is az ugrott be, hogyha ez az ember ma Magyarországot járja be, vajon mit hozott volna össze. 
 
És ma szokás szerint eredménytelenül zárultak az 5+1 vs. Irán atomtárgyalások. Milyen meglepő ...
 
Az egyik hazai katonai repüléssel foglalkozó újságban  olvastam a GAHER -313 elemzését. Nos érdekesnek tartom megjegyezni hogy mekkora tévedésben vannak az elemzők, nem csak nálunk. A lényeg az apró hírekben van amit sokan nem is vesznek észre. Egy példa az előző megjegyzésemhez. Cikk jelent meg az Iráni nanotechnológiai fejlesztésekről. Ebben szerepel hogy kifejlesztetek több anyagot ilyen és olyan tulajdonsággal, de ami a leglényegesebb olyant is ami az elektronikus hullámokat jelentős mértékben elnyeli csillapítja. Tulajdon képen egy normál méretű cikken a dologról 3- 4 mondatban említik a dolgot, nem katonai oldalon, egyszerű gazdasági cikkben. (Iran Produces Electromagnetic Adsorbent Cellulose Nanofibers) Felhasználásaként az elektronikai ipart jelölve meg. Több helyen is megjelent: http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=9107154044

A másik dolog a korszerű repülőgép építés anyagai esetében nem mindegy hogy milyen karbon és arámid szálat illetve kompozit alapanyag áll rendelkezésre, ugyan is nem mindegyik anyag alkalmas repülőgép építésre. 

A hajtómű kérdése. J85 hajtómű esete. Erről a hajtóműről kevesen tudják hogy milyen széles körben használták használják különféle konfigurációban. Nos én sem tudtam amíg nem olvastam az alábbi kiadványt, melyet az iráni fórumokról sikerült zsákmányolnom:

J85 REJUVENATION THROUGH TECHNOLOGY INSERTION
T.A. Brisken, P.N. Howell, A.C. Ewing
Military Engines Operation
GE Aircraft Engines
1 Neumann Way
Cincinnati, OH 452 15, USA

valamint:

PERFORMANCE ANALYSIS

r2F-5E-2 Tiger IINorthrop Corporation(J85-GE-21)

Társaságában.

Ez a történet a hajtómű továbbfejlesztését taglalja, és lényeges eleme a kompresszor lapátok és a fúvócső módosítása. Jó okom van feltételezni hogy ezt az irániak tovább gondolták és kivitelezték. Innentől kezdve akár gyárthatják is a hajtóművet. 

Másrészt maga a tervezett gép hangsebesség alatt, ezért erősen 2 áramú hajtóművet várok. Ebben és csak ebben az esetben szerintem a furcsa fúvócső környezet is rendben lenne. Amihez az előbbiek alapján a j85 jó alany lehet. 

A másik dolog a gép célja. Nem elég hangsúlyozni, ez nem vadászgép!!! Egy egy támadó gép amely nem vadászgépek elleni harcra készül. Persze a híradásokban ez megy, mert kimondani valamit és sejtetni nem ugyan az, és ez a környező országok számára mit jelent. 

Mindenki azt állítja a gép nem megvalósítható, azonban a tapasztalatok azt mutatják hogy amit beharangoztak azt meg is fogják valósítani. 
 
commandante én nagyon drukkolok egy iráni háború elkerülésének, de ezzel a QAHER-313 -mal azért még nem fogják megvédeni magukat több okból sem: a képek alapján - habár távolról sem vagyok szakértő - szerintem túl kicsi gép ahoz, hogy valós pilóta vezette prototípusról beszéljünk. Inkább makettnek néz ki emiatt.

"A másik dolog a gép célja. Nem elég hangsúlyozni, ez nem vadászgép!!! Egy egy támadó gép amely nem vadászgépek elleni harcra készül." - itt kicsit elvesztettem a fonalat. Mit értesz "támadó gép" és "nem vadászgép" alatt? Ezenkívül Irán egyelőre nem készül támadó műveletekre, hacsak nem kell a bepofátlankodó izraeli gépek után menni. Nekik éppen, hogy vadászgépek elleni harcra alkalmas übervadászokra van szükségük, hogy a légifölényük bíztosításával, vagy az ellenséget, számára nagyon komoly veszteségek kilátásával eltántorítsa egy esetleges támadástól. Ebben az esetben a QAHER-313, ha létezik és működik is, akkor sem lenne egy kifejezetten hasznos valami.
 
Ami a hajtómű továbbfejlesztését illeti, hát remélem, hogy jól továbbfejlesztik, mert rohadt régi konstrukció és alapból a teljesítménye kb 10%-a az F22-es egyetlen hajóművének vagy kb 20%-a az F15-ös egyetlen hajtóművének. Mivel egyhajtóműves konstrukcióról van szó, így a jelenleg csúcs egyhajtóműves F35 hajtóművéhez képest is 10% alatt marad a teljesítménye. Persze nem tudhatom, hogy mennyire sikerült a feljavítás és mondhatja bárki, hogy nem ezekhez az utolsó generációs csodákhoz kellene hasonlítgatnom, elvégre nem egy a költségvetés, de ha kiüt a balhé, akkor nagyn hamar ezekkel találhatja szembe magát.