Ha már szó volt róla beteszem ide Galcom kolléga jó kis összefoglalóját az azeri Szu-25-l.
Néhány gondolat az azrei Szu-25-ös támadógépekről napjainkban:
Előzmények:
A kilencvenes évek elejei karabakh-i konfliktusban, egy a szovjet alakulattól átszökött, valamint 4-6 darab, vélhetően Ukrajnából beszerzett ex. szovjet Szu-25-öst vethettek be azeri oldalról, amelyek közül csak kettő darab maradt meg az ezredfordulóra.
Azeri Szu-25BM támadó repülőgép
Első azeri Szu-25-ös század:
A típus tömeges azeri beszerzése 1998-ban kezdődött, amikor a grúz TAM üzemmel szerződést kötöttek egy századnyi Szu-25-ös megvásárlásáról. Ehhez tudni kell, hogy a szovjet időkben ez a grúz üzem gyártotta a szovjet és export változatú együléses Szu-25-ösöket. Majd a Szovjetunió felbomlása után igyekeztek saját lábra állni, és a szegényes grúz külpolitikai érdekérvényesítés mentén továbbiakat exportálni. Ez elsősorban Türkmenisztánba és Azerbajdzsánba sikerült.
A grúz TAM üzem az utolsó generációs Szu-25BM változatott gyártotta, amit nyugati források és szolgai másolói a mai napig célvontatónak írnak. Ugyan van ilyen szerepköre is, de ennél sokkal fontosabb, hogy a Szu-25BM változatott az afganisztáni tapasztalatok alapján fejelsztették ki, elsősorban a típus túlélésére koncentrálva. A Szu-25BM külsőleg könnyen megkülönböztethető az alapváltozattól a törzs hátsó részéről, ahol módosításokkal igyekeztek a kiáramló hajtóműgázokat hűteni.
Együléses Szu-25BM-ek összeszerelése a grúziai TAM üzemben. A gyár kétüléses Szu-25UB repülőgép sárkányokból (ezeket orosz területen gyártották eredetileg) is beszerzett a kilencvenes években, hogy tovább exportálhassa azokat. Az új gyártású/összeszerelésű azeri Szu-25BM/KM és kétüléses U változatok értékesítése 1995-ben indult. Sajnos a hajtóművet, továbbra is Oroszországból kellett beszerezni, akik így sikeresen blokkolták a grúz export terveket. (Csak Grúzia, Türkmenisztán és Azerbajdzsán írt alá beszerzési szerződést 1995 és 2008 között.)
Az első hat új gyártású/összeszerelésű Szu-25BM 2002-ben, majd további hat BM és egy kétüléses U változat 2005-ben érkezett Azerbajdzsánba. Ezekkel a 12 darab új gyártású/összeszerelésű Szu-25BM, egy Szu-25U és két megmaradt ex. szovjet alapváltozatú Szu-25-össel alapították meg az első századot. (Érdekes módon a grúz-izraeli Szu-25KM Scorpion korszerűsítést nem vásárolta meg Azerbajdzsán, ebből csak Grúzia és Türkmenisztán kapott néhány darabot.)
Második azeri Szu-25-ös század:
A 2008. augusztusi Grúz-Orosz Háború során az oroszok igyekeztek megsemmisíteni a grúz Szu-25-ös gyártó kapacitást. Mentve a menthetőt, Grúzia 2008 novemberében aláírt szerződés alapján, eladta a Szu-25-ös javítási jogait, dokumentációit és a szükséges műszereket/berendezéseket Azerbajdzsánnak. Valamint legalább 15 darab, még a gyárban maradt Szu-25BM/U repülőgép átadását is vállalták.
Időközben a kétezres évek végén, az Azeri Légierő leállította a kilencvenes években Ukrajnából beszerzett Szu-17M3/UM3 repülőgépeit, ezek helyett 2009 és 2010 között, öt ex szovjet Szu-25 és egy kétüléses UB repülőgépet vásároltak Belorusziától. A tízes évek elején, 2008-a grúz szerződés Szu-25BM támadó repülőgépei is elkezdtek beérkezni, így 2011-es Google Earth fotón már 22 darab Szu-25-ös volt látható az azeri Kjurdamir-i repülőtéren. Miután mindkét azeri Szu-25-ös század feltöltésre került, a régi szovjet Szu-24MR típust is kivonták.
Azeri Szu-25BM törökországi gyakorlaton
A két század Szu-25-ös gépállományának mennyiségét nem könnyű megbecsülni napjainkra. Szent őrült, gyártási és oldalszámgyűjtők 38 darab azeri Szu-25-öst azonosítottak,melyek közül 2010-ben és 2011-ben egy-egy lezuhant. Ezt megerősíti, hogy 2018-as Google Earth fotón is ennyi Szu-25-ös látható a Kyurdamir-i repülőtéren. Saját esti, mindössze két órás fotó és max. másfél éves azeri videók átnézése után, és is 33 darab azeri Szu-25-ös oldalszámot találtam. (Csak a tízes években bevezetett új terepszínű repülőgépekről készült fotókon szereplő gépeket számítottam bele.)
Tehát kimondhatjuk, hogy a különböző sajtótermékekben megjelent egy századnyi (12 gépes) azeri Szu-25-ös adatok tévesek! Azerbajdzsán, két századnyi - közel negyven(!) - nagyrészt új gyártású/összeszerelésű Szu-25-össel ment neki a 2020-as konfliktusnak. Ezeken nemrég megjelent a belorusz Talisman ECM konténer is!
Egy különleges fotó 2015-ből: Azeri Szu-25-ös kötelékben török F-4E Phantom-mal. A két szövetséges, minden második évben szervezett eddig közös gyakorlatot repülőegységeiknek.
Amennyiben érdekelnek az Azeri Légierőről - a napi sajtó tévedéseinél - pontosabb adatok, kattints ide:
Azeri Mi-24-es harcihelikopterek 2020-ban:
https://forum.htka.hu/posts/754697/
Azeri Mig-29-esek gyáriszámai:
https://forum.htka.hu/posts/752247/
A kilencvenes évek elején Azerbajdzsánból kinont szovjet nagysebességű repülőalakulatok:
https://forum.htka.hu/posts/753823/
Azeri Szu-24-esek:
https://forum.htka.hu/posts/753765/