Ne idegeskedj! Azt ertsd meg, hogy ez olyan egyoldalu orosz-ukrán kőolaj függés, ami ha nincs háború, akkor is gazdasági kockázat. Ha meg orosz-ukrán háború van, akkor tízszeres a rizikó. Bármelyik oldal politikusa leállíthatja, de ha a vezeték irányába sodródik a háború, akkor egy kósza gránát is. Ráadásul ez a konfliktus étizedekig el fog tartani. Ha nem is katonai, politikai-gazdasági konfliktus lesz. És ennek a két egymással ellenséges országnak a harmonikus együttműködésén múlik Magyarország energiabiztonsága. Ugye erre te sem mondod, azt hogy rendben??
Most itt van egy gazdaságilag át nem gondolt brüsszeli olahemvergós javaslat. A kormány már durván felpuhította. 4-5 évig a MOl nyeresége garantált. A Nyugatihoz olcsóbb orosz olajat, magas áron értékesít és még a benzinárstop veszteségét is fonanszírozni tudja.
5 év sztem jó puffer, még addig sok minden változhat, akár mi is visszaléphetünk, újabb alkut köthetünk, de ki is egyezhet Berlin Moszkvával. Az Nyugat addig kedvére szankciózhat, az orosz olajbevételek átmenetileg visszaesnek. Lehet nekünk még olcsóbb lesz az orosz import.
Ráadásul a gáznál már meg is tettük. Orosz-ukrán gázszállítási függéstől megszabadultunk. Nem kapunk orosz gázt Ukrajnán át.
De nézzük a számokat. Nem fejből, utánaolvasva.
A Mol-csoport évente átlagosan 14-15 millió tonna kőolajat dolgoz fel.
9 millió tonna orosz kőolaj - Barátság vezetéken jön
1 millió tonna magyarországi és horvátországi kitermelésből,
3 millió tonnát tengeri olaj Fiumeba finomitva
1,5-2 millió tonna tengeri olaj - Adria vezetéken jön
Finomítók
Fiume 100 százalékig mediterrán olajakat dolgoz fel
Százhalombatta 30-35 százaléknyi nem orosz olajat tud feldolgozni
Pozsonyinál 5 százalék körülI nem orosz olajjal megy
Mi történik ha a Baratsagon nem jön olaj? Putyin, Zselé vagy egy random tank zárja el. Érdemes erre készülni, nem 0 a rizikó.
Van 700.000 tonna betárolt MOL kőolaj.
Ha ősszel jön a zárlat, az a csúcsidőszak fogyasztás szempontjából.
1.100 kilotonna kőolaj kell havonta az Adria vezetéken, hogy a pozsonyi és a Százhalombatta finomító kielégítse az igényeket. Tudja? Kapufa 900at tud bizonyos szakaszokon. De megoldhatóa probléma. 1 év alatt végrehajtható beruházással elérhető az 1.100 kilotonna havi kapa. Ezt kell kisajtolni egyszer Brüsszelből.
De ez csak az egyik gond. Ha a vezeték birná is, lenne-e a kikötőben olaj?? Most kéthetente jön 1 tanker. Akkor 2 naponta kellene. 2-4 év átállási időt lát a MOL, hogy ezt megoldja. Dollárszázmilliók fejlesztésre, beruhazasra, ezt is csengetheti Brüsszel.
Most már csak az a gond, hogy ez nem orosz olaj,. Márpedig Pozsonynak és Százhalombattának túlnyomórészt az kell. Itt most kicsit ködszurkálás van. Talán az arab light olajat lehetne keverni vmivel.... De biztosat nem mondanak. Ez az egyik leggyengébb része a sztorinak. Vagy legalábbis taktikai okokból nem terítették a lapokat.
És az utolsó, az ár. Biztosan drágább lesz. Csakhogy az ár 1 szempont. Mert ha leáll a Barátság, akkor a gazdaság leállása még drágább.
A helyzet az, hogy ez egy nagyon xar helyzet. De nem tenni semmit, nem keresni alternatív lehetőséget hatalmas felelőtlenség. Amikor ma még zsét is kizsarolhatunk rá. Ha holnap, 1-2 év múlva tök mind1 miért, leáll a vezeték, akkor meg csak könyöröghetünk vkinek szivességért.
A helyzet az a gáz ellátásunkat az elmúlt 12 évben megoldották, kikerültük Ukrajnát. Az olajnál nem tudtuk. Felvitték 35%-ra a battai tengeri olaj arányt, de ez kevés.