Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a multik a költségcsökkentés jegyében már kiszervezték a fejlesztés egy jelentős részét a kis-, közepes cégeknek, így az a tudás elérhető mások számára is. Maradt náluk a pr meg a lobbizás, illetve a tervezés és a tesztelés egy része. Ha valaki ma járműgyártásra adja a fejét akkor nem kell a nulláról elkezdenie a fejlesztést. Nem feltétlen kell gyártástechnológiai zseninek lennie ahhoz, hogy minőségi terméket alkosson. Katalógusból lehet válogatni termékek között legyen az a legprimitívebb sorjás műanyag betét vagy a legmodernebb kerámiabetétes fékrendszer stb. Szinte soha nem azon szoktak elbukni a gépjárműgyártással próbálkozók, hogy ne tudnának összelegózni valami penge gépet. Persze lehet, hogy rohadt nehéz összekaparni a kezdőtőkét egy ilyen vállalkozáshoz, de talán még az is megoldható. A baj inkább az, hogy képtelenek megérteni, hogy a jó pr és a szép dizájn legalább olyan fontos mint a mérnöki munka. Sőt, talán fontosabb. A lobbizásról meg ne is beszéljünk, mert igenis le kell tudni ülni bármelyik oldalhoz tartozó politikussal alkudozni. És nem elég, hogy a fejlesztőmérnökök döngetik házon belül a mellüket és dicsérik magukat, hogy milyen szépet és jót alkottak. Azt a politikust még meg is kell tudni győzni. Annak úgy kell felkelnie az asztaltól, hogy még ő köszönje meg, hogy teljes támogatásáról biztosíthatja a céget. Tisztelem és becsülöm a mérnököket, de ez a fajta művészet nem az ő szakmájuk. Nem véletlen fizetnek a multik külsős lobbistákat.A multik tudnak csak igazán fejleszteni, mivel ehhez nekik van tőkéjük és ők is fejlesztenek leginkább.
Egy komoly gépipari termék kifejlesztése hatalmas időt, pénzt, humán erőforrást, megfelelő technológiai hátteret igényel.
...
Megjegyzem a magyar próbálkozások esetén a dizájn hiánya egészen elképesztő. Valahol a ciki és az ízléstelenség között lavíroznak. Nagyobb cégek is elbuktak már sokkal kisebb szépséghibákon. :/