Na ugye,van itt minden,ötlet,nyersanyag,meg termőföld,csak akarni kell.
Szerintem bármilyen ágazatot fejlesztünk,az hozza magával a többit is.A mezőgazdasághoz van bőven termőföld,ha elkezdjük megművelni,akkor oda kell traktor,eke olaj,üzemanyag,traktoros,szerelő,a szerelőnek műhely,oda szerszámok,a műhelyhez tégla,beton,a sóderhez bányagépek azokhoz gépészek,szerelők,műhely,kellenek mérnökök,és segédmunkások is bőséggel.
A szocilaizmusbeli nehézipart nem csupán a gazdaságosság,profit termelés oldaláról kell/lehet nézni,csak fejből mondom,a privatizációs videóban mondtak egy 25 000 főt foglakoztató Miskolci,Ózdi kohászatot,ami ha 0 profitot termel is mint kohászat,a 25 000 főt eltartja,meg a 25 000 főt kiszolgáló szolgáltatásokat adó cégeket is.
Megjegyzem,ma már nyilván ésszerűbben is lehetne működtetni a példának hozott gyárat.
Fontosnak tartom6tartanám,hogy maradjunk a földön,ami az igényeket,és a lehetőségeinket illeti,pl a hazai kohászat nem ad csúcs minőségű acélt,ez így igaz,de nem teljesen.Ha,és amennyiben a kevésbé jó minőségű acélból gyártott Dutra,Rába elhúzza az ekét,meg a Csepel tgk behordja a terményt,stb,akkor kb kit érdekel,hogy a svéd acél mennyivel jobb,viszont 3x annyiba kerül(csak mondtam egy számot).Alapvető hiba,hogy nincs otthon vásárlóerő,így nem/alig tudják a cégek a termékeket/szolgáltatásokat úgy árazni,hogy tudjanak csúcsminőségű,és ettől 3x drágább eszközöket venni,mert egyszerűen nem tudják kigazdálkodni az árát,és a béreket sem.
Csak a hasamra ütök de ha mondjuk a Magyar kohászat által gyártott acélból készült Rába 20 millió ft-ért elvégzi azt a munkát ,amit egy ugyanilyen nyugati traktor csak 35,vagy még több milliós áron végezne el,akkor éppen érdektelen,hogy a Rába nem tartalmaz 40 sebessége váltót 5 processzoral,meg 20 szenzorral,hanem rendes kuplungja,meg váltója van,a Magyar traktoros nem fog lebénulni ha nem csak a gombokat,meg az érintő képernyőt kell b@szkurálni folyton.
Megjegyzem,mint gépkezelő,és az old timer gépek fanja,hogy annyira gyenge minőségűek voltak az említett gépek,hogy nem kevés még 40-50éves korában is elvégzi a munkát,2fillérből javíthatók,minimális szervíz háttérrel,a szalmakazal mögött ): ,szemben a méregdrága,és méregdrágán üzemeltethető nyugati,újabb gépekkel szemben.
Cserébe a termék ára is versenyképesebb lesz itthon is,meg külföldön is,ami mondjuk még azonos bérek mellet is nagyobb vásárlóerőt adhat,ami az élet könnyítését hozza,jobban érzi magát az ember,ha nem 2 hétig tart a fizetése,hogy etesse a családot,hanem mondjuk a következő fizuig.
Nem véletlenül ezt/ezeket az önállóságunkat biztosító ágazatokat cseszték szét először,a mezőgazdaság önmagában egy nagyon széles spektrum,megtermeli a cukorrépát,amiből cukor is lesz,de a melléktermékeivel lehet etetni állatokat,amik tejet,húst adnak,ez mind visz magával egyéb szolgáltató ágazatokat,munkaerőt,a munkaerőnek bért ad,amit elkölt a boltban, kenyérre,tejre,húsra,sörre,cipőre,ruhára,akármire/mindenre.
Nem meglepő módon,a mezőgazdaságnak vannak komoly szállítmányozási igényei,közúton,vasúton egyaránt.a közúti,vasúti szállítmányozás szintén kér utakat,betont,bányagépeket,műhelyt,stb,stb.