[BIZTPOL] Magyarország

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

kacsacsor

Well-Known Member
2015. március 15.
16 615
22 075
113

Jó lenne ha ezt elég sokan elolvasnák, és az én úgy hallottam/azt olvastam jellegű kommentek helyett konkrét dokumentumokkal fűszereznék.
 
  • Vicces
Reactions: formosa1

kacsacsor

Well-Known Member
2015. március 15.
16 615
22 075
113
És azt sem szabad elfelejteni, hogy addig volt arról szó, hogy felvesszük a hitelt míg ki nem derült, hogy nem lehet teljesen szabadon felhasználni, így az én véleményem szerint a döntésben nagyobb szerepet játszottak a politikai mint a gazdasági szempontok.
Semmilyen eu pénzt nem lehet szabadon felhasználni - remélem ezzel nem mondtam újat!

Van az IMF-nek/Világbanknak/EKB-nek egy olyan általános, több évtizedes gazdasági tapasztalata, hogy nem szabad egy országra akármennyi pénzt rázúdítani. Minél nagyobb az összeg, annál rosszabb a felhasználás hatásfoka, a pénz egyre nagyobb része folyik el érdemi eredmény nélkül. A felszívóképesség függ persze az adott ország fejlettségétől. Szerintük ez a szint az eu kategóriájú országoknál a GDP 3-5 %-a.
Mennyit is kapunk mi az eu-tól? A GDP 4 %-a körüli összeget (bruttó).
Ezt Orbán és a gazdasági vezetés is tudja. Elvben is, meg tapasztalatból is, hisz már 11 éve csinálják.
Ha a helyreállítási alap hitel részét is felvennénk, akkor a rövid felhasználási határidő miatt ez a 4% kb. duplázódna. És szembenézhetünk az említett, jól ismert tünetekkel. Ez nem egyszerűen korrupciós kérdés. Szeretnél mondjuk több ezer 2 méteres kilátót? Gondolom emlékszel az erről szóló röhejes példára.

Ajánlom a gazdasági realitási szempontok komolyabb súlyozását a nyilvánvalóan meglévő politikai mellett.
 
  • Tetszik
Reactions: laiki and fip7
W

Wilson

Guest
Semmilyen eu pénzt nem lehet szabadon felhasználni - remélem ezzel nem mondtam újat!

Van az IMF-nek/Világbanknak/EKB-nek egy olyan általános, több évtizedes gazdasági tapasztalata, hogy nem szabad egy országra akármennyi pénzt rázúdítani. Minél nagyobb az összeg, annál rosszabb a felhasználás hatásfoka, a pénz egyre nagyobb része folyik el érdemi eredmény nélkül. A felszívóképesség függ persze az adott ország fejlettségétől. Szerintük ez a szint az eu kategóriájú országoknál a GDP 3-5 %-a.
Mennyit is kapunk mi az eu-tól? A GDP 4 %-a körüli összeget (bruttó).
Ezt Orbán és a gazdasági vezetés is tudja. Elvben is, meg tapasztalatból is, hisz már 11 éve csinálják.
Ha a helyreállítási alap hitel részét is felvennénk, akkor a rövid felhasználási határidő miatt ez a 4% kb. duplázódna. És szembenézhetünk az említett, jól ismert tünetekkel. Ez nem egyszerűen korrupciós kérdés. Szeretnél mondjuk több ezer 2 méteres kilátót? Gondolom emlékszel az erről szóló röhejes példára.

Ajánlom a gazdasági realitási szempontok komolyabb súlyozását a nyilvánvalóan meglévő politikai mellett.
Azt azért ajánlom a figyelmedbe,hogy O.V még pár nappal ezelőtt is simán fel akarta venni a hitelt,de mikor kiderült,hogy nem lehet csak úgy tetszőleges dolgokra elkölteni,akkor hirtelen már nem kellett neki.Az pedig ,hogy,hogy téged idézzelek a relatíve bőséges forrásokból "több ezer 2 méteres kilátó épül" nem a relatíve bőséges források vagy az azokat a rendelkezésre bocsájtó hibája,hanem a mindenkori regnáló hatalomé amely nem tudja vagy nem akarja (kinek,kinek ízlése szerint) hatékonyan ellenőrizni ezen anyagi források felhasználását.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

jurgenbauer

Well-Known Member
2015. február 1.
26 567
89 736
113
Semmilyen eu pénzt nem lehet szabadon felhasználni - remélem ezzel nem mondtam újat!

Van az IMF-nek/Világbanknak/EKB-nek egy olyan általános, több évtizedes gazdasági tapasztalata, hogy nem szabad egy országra akármennyi pénzt rázúdítani. Minél nagyobb az összeg, annál rosszabb a felhasználás hatásfoka, a pénz egyre nagyobb része folyik el érdemi eredmény nélkül. A felszívóképesség függ persze az adott ország fejlettségétől. Szerintük ez a szint az eu kategóriájú országoknál a GDP 3-5 %-a.
Mennyit is kapunk mi az eu-tól? A GDP 4 %-a körüli összeget (bruttó).
Ezt Orbán és a gazdasági vezetés is tudja. Elvben is, meg tapasztalatból is, hisz már 11 éve csinálják.
Ha a helyreállítási alap hitel részét is felvennénk, akkor a rövid felhasználási határidő miatt ez a 4% kb. duplázódna. És szembenézhetünk az említett, jól ismert tünetekkel. Ez nem egyszerűen korrupciós kérdés. Szeretnél mondjuk több ezer 2 méteres kilátót? Gondolom emlékszel az erről szóló röhejes példára.

Ajánlom a gazdasági realitási szempontok komolyabb súlyozását a nyilvánvalóan meglévő politikai mellett.
40 centis! :)

 

jurgenbauer

Well-Known Member
2015. február 1.
26 567
89 736
113
Egyébként ezt talán még a hívei se veszik mind be! Ha meghallom a hangját a spinének, a folyamatos picsogását, hogy minden szar, fél perc ameddig nézni bírom. Elképesztő mennyire mű az egész nő!

 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 149
130 384
113
Egyébként ezt talán még a hívei se veszik mind be! Ha meghallom a hangját a spinének, a folyamatos picsogását, hogy minden szar, fél perc ameddig nézni bírom. Elképesztő mennyire mű az egész nő!

Akkor ezek szerint a közös jelöltállítás bukott?
 
  • Vicces
Reactions: formosa1

kacsacsor

Well-Known Member
2015. március 15.
16 615
22 075
113

10:10 perctől beszél benne Nógrádi György Kárpátalja orosz ajánlatról ...

Szerintem eleg jól tisztázza
Nógrádit én egy nagy mesemondónak tartom. Remek párja Drábiknak.
Egy olyan dologról, hogy a volt Kelet-Porosz területek visszaadása, nem történhet úgy tárgyalás, hogy "elindul egy szovjet delegáció".
Azt hetekkel - akár hónapokkal - előbb leegyeztetik, beleértve pontosan a témakört, hogy a másik fél fel tudjon készülni és kialakítsa az álláspontját.
Ez egy olyan fajsúlyú kérdés amiről csak a kormány dönthet.

Az ilyen legendáknak gyakori jellemzője, hogy nincs benne ellenőrizhető konkrétum. Mikor volt ez pontosan? Ki vezette a delegációt? Mi is lett volna az a Kelet-Porosz terület? Hisz 1941 előtt az lengyel terület volt! Ha bármi is visszakerülne a németekhez, az egy exlávé, határokon kívüli terület.
 

jurgenbauer

Well-Known Member
2015. február 1.
26 567
89 736
113
Akkor ezek szerint a közös jelöltállítás bukott?
Szerintem Karácsony lesz a jelöltjük, vagy Bajnai. Mint Joker. Az Alfahír már neki is esett Gyurcsánynénak. Megj. "Klára" azt mondta, hogy imád Gyurcsány Ferenc felesége lenni, mégis Dobrevként indul. Szóval alakul ez. Úgy érzem, mintha az lenne, mint Győrben, hogy megy a hitegetés, aztán kihátrálnak egymás mögül. De végül is tök mindegy. :D
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Azt azért ajánlom a figyelmedbe,hogy O.V még pár nappal ezelőtt is simán fel akarta venni a hitelt,de mikor kiderült,hogy nem lehet csak úgy tetszőleges dolgokra elkölteni,akkor hirtelen már nem kellett neki.
Ez nem igaz. A Soros örökjáradék-kötvény ötlete ellen az első perctől kezdve tiltakoztak.

Az sem tette népszerűvé, hogy a progresszív pártok támogatták az ötletet. A kezdeti 0,5%-ra becsült kamat pillanatok alatt 2,5%-ra emelkedett. A kezességet és a több generációra való eladósodást ne is említsük. Ha még a felhasználást is korlátozni szeretnék, akkor egyszerűen versenyképtelen az ötlet. Ennél jobb ajánlatokat kapunk a piacokon. A járvány alatt is sikerült államkötvényeket kibocsátani kedvezőbb kondícióval, nem ritkán rekord alacsony kamatok mellett és egyéb megkötések nélkül.

Az elmúlt hónapokban a kormány részéról csak egy kisebb összeg felvételéről beszéltek, tehát a gazdaság újraindítása szempontjából kevés jelentősége lett volna. Ellenben a kezességet már egy kis összeg lehívása után is be kellene vállalnunk, ami egy fontos lépés lett volna az európai egyesült államok irányába... Most úgy néz ki ez nem lesz, és ezért megy a hiszti.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 495
59 959
113
Nógrádit én egy nagy mesemondónak tartom. Remek párja Drábiknak.
Egy olyan dologról, hogy a volt Kelet-Porosz területek visszaadása, nem történhet úgy tárgyalás, hogy "elindul egy szovjet delegáció".
Azt hetekkel - akár hónapokkal - előbb leegyeztetik, beleértve pontosan a témakört, hogy a másik fél fel tudjon készülni és kialakítsa az álláspontját.
Ez egy olyan fajsúlyú kérdés amiről csak a kormány dönthet.

Az ilyen legendáknak gyakori jellemzője, hogy nincs benne ellenőrizhető konkrétum. Mikor volt ez pontosan? Ki vezette a delegációt? Mi is lett volna az a Kelet-Porosz terület? Hisz 1941 előtt az lengyel terület volt! Ha bármi is visszakerülne a németekhez, az egy exlávé, határokon kívüli terület.
A korral jàr, hogy a megmondóemberekből mesemondók lesznek. Amennyit Nogràdi szerepel, annyi uj es okos dolgot a politikai helyzetről nem lehet mondani. Igy folyamatosan ismetli magát. Persze addig veri a vasat, amig az forró, ki tudja, mit hoz a jövő.
De komoly politikai analitika az nem az ő szakmája (màr?).
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1 and zeal
W

Wilson

Guest
Ez nem igaz. A Soros örökjáradék-kötvény ötlete ellen az első perctől kezdve tiltakoztak.

Az sem tette népszerűvé, hogy a progresszív pártok támogatták az ötletet. A kezdeti 0,5%-ra becsült kamat pillanatok alatt 2,5%-ra emelkedett. A kezességet és a több generációra való eladósodást ne is említsük. Ha még a felhasználást is korlátozni szeretnék, akkor egyszerűen versenyképtelen az ötlet. Ennél jobb ajánlatokat kapunk a piacokon. A járvány alatt is sikerült államkötvényeket kibocsátani kedvezőbb kondícióval, nem ritkán rekord alacsony kamatok mellett és egyéb megkötések nélkül.

Az elmúlt hónapokban a kormány részéról csak egy kisebb összeg felvételéről beszéltek, tehát a gazdaság újraindítása szempontjából kevés jelentősége lett volna. Ellenben a kezességet már egy kis összeg lehívása után is be kellene vállalnunk, ami egy fontos lépés lett volna az európai egyesült államok irányába... Most úgy néz ki ez nem lesz, és ezért megy a hiszti.
Szerintem pedig nagyon is igaz kapásból egy múlt év november végi cikk:)

https://www.napi.hu/magyar-gazdasag...-alap-magyar-kormany-unios-forras.718509.html

Térjünk ki arra az állításodra,hogy kedvezőbb kondícióval sikerült államkötvényeket is kibocsájtani a magyar államnak,ezzel kapcsolatban lennél szíves és részleteznéd és bemásolnád számomra az általad belinkelt cikk konkrét számait ,mert mivel,hogy nem vagyok előfizető nem látok belőle semmit.

De addig is bemásolok neked egy másik múlt év november végi szintén potfolios cikket erről a dologró(amiben pont az álltalad idézett cikkben szereplő állampapír kibocsájtásra hivatkoznak),ami egyértelműen számokkal cáfolja azt az állításodat,hogy pénzügyi szempontból jobban járunk,ha nem az EU-s hitelt hanem a szabad pénzpiacokról felvett hiteleket választjuk.

"Mennyit veszít Magyarország azon, hogy az EU-alap helyett a piacról vesz fel devizahitelt?​

A múlt héten 2,5 milliárd eurónyi devizahitelt vett fel Magyarország a piacról, majd a héten a kormány politikai vétót emelt az Európai Unió helyreállítási alapjának létrehozására (Next GenerationEU), amelyből a hitel kamata valószínűleg kedvezőbb lenne. Miért éri meg drágábban eladósodni, mennyit veszít Magyarország azon, hogy egyedül finanszírozzuk magunkat a közös hitelfelvétel helyett?​

Olcsón adósodtunk el, de lehetne ennél kedvezőbb is​


A korábbiakhoz képest kifejezetten kedvező feltételek mellett bocsátott ki devizakötvényt Magyarország a múlt héten, az összesen 2,5 milliárd eurónyi papír fele 10 éves, fele pedig 30 éves futamidejű volt. Előbbi éves kuponja 0,5%, utóbbié 1,5% volt, ami rekord alacsonynak számít. Mivel nem 100%-os árfolyam mellett bocsátották ki a kötvényeket, ezért a tényleges hozam kicsit magasabb, 0,64, illetve 1,66% volt. Ez két oknak köszönhető:

  • Egyrészt globálisan nagyon alacsony a hozamkörnyezet, a jegybankok a nulla százalékos kamat mellett is elárasztják pénzzel a piacot.
  • Másrészt Magyarország kockázati megítélése is sokat javult az utóbbi években.

Az ÁKK közleménye szerint a forrásbevonás a 2021-es deviza lejáratok előfinanszírozását szolgálja, péntek reggel azonban a Kossuth Rádióban Orbán Viktor miniszterelnök már arról beszélt, hogy a bevont forrást a meglévő devizahitelek törlesztése mellett az egyébként is tervezett fejlesztésekre fordítjuk majd, vagyis az uniós költségvetési vita és a helyreállítási alap vétója miatt nem veszít fejlesztéseket Magyarország.

Látszólag lenne olcsóbb forrás a devizakötvénynél: a Next GenerationEU nevű helyreállítási alapból Magyarország összesen 10 milliárd eurónyi hitelre és 7,6 milliárdnyi támogatásra lenne jogosult. A közös európai kötvényt azonban az új hétéves költségvetés mellett a héten vétózta meg a magyar kormány a jogállamisági feltételrendszer miatt, igaz ez még nem a végleges vétó.

Miért érte meg vétózni?​


Azt egyelőre senki nem tudja megmondani, mekkora lenne a 30 éves közös uniós kötvény hozama, hiszen abban a mínusz 0,2 százalékos német és a 1,5 százalékos olasz hozamot is beárazzák majd a befektetők. Az viszont szinte biztos, hogy

az EU most alacsonyabb kamat mellet tudna kilépni a piacra, mint Magyarország.

Becslések szerint a mostani környezetben 0,1-0,2 százalékon tudna kötvényt kibocsátani az EU, vagyis az 1,66%-os 30 éves magyar hozamszintnél olcsóbban adósodhatnánk el, hiszen ebből a keretből lenne jogosult Magyarország 10 milliárd eurónyi hitelre, amit bármikor lehívhat. Számszerűsítve mindez azt jelenti, hogy az 1,25 milliárd eurónyi 30 éves magyar devizakötvényre évente 20,7 millió euró kamatot fizet majd az ország, ha pedig az uniós hitel kamatát 0,15%-ra saccoljuk, akkor ugyanekkora összegre csak 1,9 millió euró lenne az éves kamat.

A különbség tehát évente 18,8 millió euró, mai árfolyamon számolva mintegy 6,8 milliárd forint.

A teljes futamidő alatt ez mai árfolyamon több mint 200 milliárd forint többletkiadást jelent. A 6,8 milliárd forint azonban még mindig elhanyagolható összeg az évi 1000 milliárd forint körüli összes állami kamatkiadás mellett, annak kevesebb mint egy százaléka.


De mégis miért érhette meg vétózni és kilépni a piacra az olcsóbb uniós alap helyett?

Az adósságkezelést persze sosem szabad csak pénzügyi szempontból vizsgálni, hiszen, ha csak a kamat számítana, akkor rövid papírokkal finanszíroznánk magunkat devizában. A Next GenerationEU alappal alapvetően két probléma van:

  1. Egyrészt az erre épülő kötvényt még ki sem bocsátották, a hozamát is csak becsülni lehet. Ha most valamilyen kompromisszum mentén megállapodás is születik róla, akkor is leghamarabb 2021 közepén válhat elérhetővé a forrás. Ha pedig Magyarországnak ennél előbb kell a forrás, akkor nem biztos, hogy megéri megvárni az olcsóbb hitelt. Márpedig nekünk március végén jár le 1,6 milliárd dollárnyi devizakötvényünk, addig pedig esélytelen, hogy az uniós hitel rendelkezésre álljon. Ráadásul nehéz megjósolni, milyen lesz a piaci környezet jövő tavasszal, amikor sor kerülhet a közös kötvény kibocsátására. Megvan a kockázata annak, hogy a végleges feltétel majd kevésbé lesz kedvező, mint azt most becsülni lehet.
  2. Másrészt egyértelműen politikai fenntartásai vannak a magyar kormánynak, hiszen a jogállami feltételrendszer rögzítése miatt vétózott Brüsszelben. A piac viszont semmilyen jogállami garanciát nem kér, illetve az ezzel kapcsolatos esetleges fenntartásait beárazza a papírba.

Vagyis egyrészt Magyarország nem tudta kivárni a közös európai kötvénykibocsátást, hamarabb kellett a pénz előfinanszírozási jelleggel, másrészt pedig a kormány nem akarta vállalni a politikai feltételrendszert. A jelek szerint az ellenállás, illetve a pénzügyi tartalékok felhizlalása megér a kormánynak évente néhány milliárd forintot, ami egyébként a költségvetés egészét és a kamatkiadásokat nézve elhanyagolható összeg.

https://www.portfolio.hu/gazdasag/2...elyett-a-piacrol-vesz-fel-devizahitelt-458354
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
ami egyértelműen számokkal cáfolja azt az állításodat,
Csak spekulációk.
Térjünk ki arra az állításodra,hogy kedvezőbb kondícióval sikerült államkötvényeket is kibocsájtani a magyar államnak,ezzel kapcsolatban lennél szíves és részleteznéd és bemásolnád számomra az általad belinkelt cikk konkrét számait ,mert mivel,hogy nem vagyok előfizető nem látok belőle semmit.
"A 6 éves eurókötvények kamatozása 1,125%, amely euróban soha nem volt még ilyen alacsony Magyarország esetében, míg a 12 éves kötvények kamata kedvezőbb a 2017-ben kibocsátott 10 éves futamidejű eurókötvény kamatánál – tájékoztatott Varga Mihály."

De nem is ez a konkrét kibocsátás a lényeg, hanem hogy nem szálltak el a kamatok, vagyis semmilyen ügyeskedő konstrukcióra nincs szükségünk. Pestiesen szólva most van pénz lóvéra. :cool:
De addig is bemásolok neked egy másik múlt év november végi szintén potfolios cikket erről a dologró(amiben pont az álltalad idézett cikkben szereplő állampapír kibocsájtásra hivatkoznak),ami egyértelműen számokkal cáfolja azt az állításodat,hogy pénzügyi szempontból jobban járunk,ha nem az EU-s hitelt hanem a szabad pénzpiacokról felvett hiteleket választjuk.
Ja, én is megijedtem, hogy lenyomják a torkunkon, de aztán kellemesen csalódtam. :)
 

jurgenbauer

Well-Known Member
2015. február 1.
26 567
89 736
113
Szerintem Karácsony lesz a jelöltjük, vagy Bajnai. Mint Joker. Az Alfahír már neki is esett Gyurcsánynénak. Megj. "Klára" azt mondta, hogy imád Gyurcsány Ferenc felesége lenni, mégis Dobrevként indul. Szóval alakul ez. Úgy érzem, mintha az lenne, mint Győrben, hogy megy a hitegetés, aztán kihátrálnak egymás mögül. De végül is tök mindegy. :D
Tessék. Karácsony is indul.
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 893
25 826
113
És a májusi többletfogyasztást - ami prognosztizálható -, még nem is ismerhetjük...
---
"A tavaly áprilisinál csaknem kétszázmillió köbméterrel több földgázt fogyasztott az ország az idei negyedik hónapban – ismertette a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal, amely az energiahordozó iránti megemelkedett igényt a hűvös időjárással indokolta, ugyanis az elfogyasztott földgázmennyiség követi a hőmérséklet változását. A számok részletes ismertetéséből kiderült, hogy idén áprilisban átlagosan 2,5 Celsius-fokkal volt hidegebb 2020 áprilisánál. Tavaly áprilisban 745 millió köbméter földgázt fogyasztott az ország, míg az idén több mint 942 millió köbmétert. A korábbi három év, 2018, 2019, 2020 átlagos fogyasztása ebben a hónapban 684 millió köbméter volt."
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz