Ukrán szankciók újraelosztása a Boeing titániuma miatt..
Az USA-t érdekelhetik a Firtash titánvagyona
A Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács szankciós listáján Dmitrij Firtas és Pavel Fuchs mellett olyan ismert orosz magánszemélyek is szerepelnek, mint Mihail Selkov milliárdos, a világ legnagyobb titángyártójának, a VSMPO-AVISMA-nak a részvényese, valamint Szergej Csemezov, az Orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) vezérezredese, a Rosztek vezérigazgatója.
Egyébként az állami tulajdonban lévő Rostec közvetlen kapcsolatban áll a titánóriás VSMPO-AVISMA-val: 25% plusz 1 részvénycsomaggal rendelkezik a vállalatban. Chemezov a VSMPO-AVISMA igazgatótanácsának vezetője. Shelkov úr a helyetteseként szerepel.
Maga a VSMPO-Avisma a Boeing régi és igen nagy üzleti partnere (2009-ben az Ural Boeing Manufacturing vegyesvállalatot hozták létre vele), amely különböző titántermékeket szállít az amerikai repülőgépipari óriás üzemeibe.
Korábban, 2014-ig ebbe a láncba tartozott a Zaporozsjei Titán- és Magnéziumgyár (ZTMK) is, amely részben állami tulajdonban van (Állami Vagyonalap), részben pedig a szankciók alá került Dmitrij Firtash tulajdonában.
Eközben az amerikaiak, minden jel szerint, nagyon érzékenyek az orosz Avisma-tól való titánfüggőségükre.
Tavaly év végén az amerikai kereskedelmi minisztérium felvette az AVISMA-t a "katonai végfelhasználók" listájára. Ez közvetlen tilalmat jelent az USA számára az áruk és technológiák megvásárlására. Az USA azonban már 2021 januárjában "tévesnek" nevezte ezt a döntést, és törölte az orosz vállalatot a "fekete listáról". Egyértelmű, hogy a "hibás" változat kétséges. Valószínűbb, hogy a Boeing lobbizott a szankciók feloldásáért.
Az acélüzleti környezetben uralkodó változat szerint az Egyesült Államok nagyon érdeklődik a ZTMC-be és más ukrán titánvagyonba való belépés lehetősége iránt, hogy csökkentse (vagy ideális esetben megszabaduljon) az AVISMA-tól való függőségét. Ezért a Firtash, valamint a Chemezov és Shelkov és az AVISMA elleni szankciók egyfajta többirányú stratégiát jelenthetnek, amely a globális titánpiac újraelosztását eredményezi.
Egyébként érdemes megemlíteni, hogy a Firtash elleni büntetőeljárást, amely miatt 2014 óta Ausztriában van, ahol az Egyesült Államoknak való kiadatásának tárgyalása folyik, szintén az amerikaiak kezdeményezték a "titán epizód" miatt. Az amerikai bűnüldöző szervek azzal vádolták az ukrán üzletembert, hogy állítólag 18,5 millió dollár összegű kenőpénzzel szerzett engedélyeket a titán nyersanyagok kitermelésére Indiában, hogy aztán késztermékeket értékesítsen az Egyesült Államokban. Firtash minden vádat tagadott, és azokat politikai indíttatásúnak és koholtnak nevezte .
A "Titanium" kérdés volt a hivatalos oka annak is, hogy a CNSD jelenleg szankciókat vetett ki Firtash ellen (a "krími Titanium" vállalkozás miatt).
Szergej Csemezov jól ismert személyiség Oroszországban és azon túl is.
Csemezov 68 éves, és az irkutszki Ritka és színesfémek Kutatóintézetéből a Rostec állami vállalat vezérigazgatójává küzdötte fel magát. Ez utóbbiról érdemes külön beszélni.
A Rostec mintegy 800 gyártóüzemet és K+F részleget foglal magába, köztük a Szuhoj és a MIG, amelyek jelenleg az Airbus A320 és a Boeing 737 versenytársának számító MS-21-es repülőgépen dolgoznak, amelyre a Rostec már 175 megrendelést kapott, köztük külföldi megrendeléseket is. A Rostec a széniparban is az egyik legnagyobb befektető, és az autóiparban (AvtoVAZ) stb. is rendelkezik eszközökkel. "A Rostecnek is van részesedése a VSMPO-AVISMA-ban, és Chemezov az igazgatótanács elnöke.
Az 1980-as években Chemezov az NDK-ban a "Luch" Kísérleti Ipari Szövetség képviseletét vezette, ahol megismerkedett Vlagyimir Putyinnal. Azóta is barátok.
"Történetesen közel voltunk egymáshoz a munkahelyünkön, és az autó, amit kaptunk, csak két embernek volt kiosztva. Egy kocsi két személyre, és minden második nap abban a kocsiban utaztunk" - mesélte Csemezov a Putyin című filmben.
Csemezov az FSZB tábornoka, a Hazáért Érdemrend lovagi fokozatának teljes jogú tagja, a gazdasági tudományok doktora és az Egységes Oroszország Legfelsőbb Tanácsának elnökségi tagja.
"Minden, ami az életünket megnehezítheti, már megtörtént. A kemény szankciók lényegében háborút jelentenek. Nekünk pedig természetesen fel kell készülnünk erre. De úgy gondolom, hogy az amerikaiak és az európaiak nem állnak készen erre a háborúra.. Nincs nagy kereskedelmi forgalmunk az Egyesült Államokkal, így nincs függőség. Az európaiak pedig közelebb állnak hozzánk, gazdaságuk jobban kötődik az orosz gazdasághoz. Hiszek a józan észben, amely egy napon győzni fog. De a megérzésem azt súgja, hogy a jelenlegi helyzet már régóta tart. Az amerikaiak folytatni fogják ezeket az akciókat, hogy minket is kordában tartsanak" - mondta Csemecov az orosz RBC-nek adott interjújában.
Maga Csemezov egyébként 2014 óta a nyugati országok személyes szankciói alatt áll.
Titánhorog a Boeing számára
Ami a VSMPO-Avisma vállalatot illeti, a vállalat világelső a repülési ipar számára készült titán gyártásában.
2006 óta együttműködik a Boeing globális repülőgépipari óriáscéggel, és 2009-ben közös vállalatot hozott létre vele, az Ural Boeing Manufacturingot, amely továbbra is sikeresen működik.
2018-ban a szverdlovszki régióban, a Titanium Valley szabad gazdasági övezetben új gyártóüzemet nyitottak. Az üzemben titánból készült alkatrészeket készítenek számos Boeing-modell számára.
A világjárvány kitörése után az Avisma helyzete a repülőgépipar általános hanyatlása miatt még rosszabb lett. A tavalyi év első 9 hónapjában a vállalat csaknem 9 hónapos veszteséget mutatott ki. 347 millió rubel. Az év elején azonban a vállalat új szerződést kötött a Boeinggel titántermékek szállítására. A szerződés értelmében a VSMPO-Avisma különböző repülőgéptípusokhoz - 787 Dreamliner, 777, 767 és 737 - szállít titánból készült alkatrészeket.
A bejelentést követően a vállalat részvényei emelkedtek - értékük 1,8 százalékkal nőtt a nap folyamán.
Összességében az Avisma exportjának 40%-a az USA-ba irányul, a Boeing pedig a szükséges titánium 35%-át az Egyesült Államokból szerzi be.
Az Avisma azonban más légiközlekedési ipari termékeket is szállít - az európai Airbus a titánalkatrészek 65%-át, a brazil Embraer pedig a titánalkatrészek 100%-át importálja.
Korábban az Avisma 2014-ig szorosan együttműködött a ZTMK-val. A Majdan után azonban megszakadtak a kapcsolatok.
"Ki akarják préselni Firtash titánvagyonát az amerikaiak számára".
Meg kell jegyezni, hogy a ZTMC 2013 óta működik részvénytársaságként. Ebben az esetben az állam a részvények 51%-át, Firtash és leányvállalata, a "Tolexis Trading Limited" pedig 49%-át birtokolja. Formailag, ha felmerül a privatizáció kérdése (és tavaly a létesítmény szerepelt a privatizációs listákon), Firtashnak, mint fő részvényesnek elméletileg joga van az állami részesedés elsőbbségi megvásárlására. Igaz, hogy tavaly júliusban az Állami Vagyonalap megváltoztatta a ZTMK alapszabályát, hogy megszüntesse a Firtas elsőbbségi jogát az 51% megvásárlására. De ez ellen a bíróságon fellebbeznek.
A Strana egyik fémipari forrása szerint az ukrán titán egyértelműen az USA érdeke.
"A ZTMC mellett a Firtashnak két bányászati és feldolgozó üzeme van Ukrajnában, valamint egy jó titánércekkel rendelkező terület, amelyet a Gosgeonadr - Selishchansky a Zhytomyr régióban egy árverésen szerzett meg" - mondja forrásunk.
A Firtash's Group DF tulajdonában van a Mezhdurechenskiy GOK és a Valki Ilmenit, valamint építi a Stromigorodsky GOK-ot és a Motronovsky GOK-ot Dnyipropetrovszk régióban. A Mezhdurechenskiy GOK maximális tervezett kapacitása 180 ezer tonna ilmenit koncentrátum évente, a Valki-Ilmenite - 65 ezer tonna.
Idén áprilisban a Mezhdurechenskiy Mining and Processing Combine LLC (MGOK), amely Dmitry Firtash DF csoportjához tartozik, az állami GeoGeonadr elektronikus árverésén különleges engedélyt szerzett a Zsitomir régióban található titánérclelőhelyeket tartalmazó Szeliscsanszkij terület geológiai feltárására és fejlesztésére.
A vásárlás 50,1 millió hrivnyába került Firtasnak 3,36 milliós kikiáltási ár mellett.
"A Firtash elleni szankciók tehát a titánpiac újraosztásáról szólnak az amerikaiak számára, hogy csökkentsék a repülőgépiparuk orosz beszállítóktól való függőségét" - véli forrásunk. - Megkísérlik elvenni Firtash ukrajnai titánvagyonát, és elárverezni azt egy amerikai vevő számára. Az Avisma elleni szankciókat biztonsági hálóként használhatják, hogy az Avismának ne sikerüljön valamilyen módon előbb hozzáférni az ukrán titánhoz, mint az amerikaiaknak. Másrészt a Firtash valószínűleg bíróságon fogja megtámadni az üzlet átvételére irányuló kísérleteket, és a folyamat nem lesz túl gyors.
Egyébként a Strana egyik kormányzati forrása még egy érdekes részletet közölt.
"Az állami tulajdonú Egyesült Bányászati és Vegyipari Vállalat nemrégiben szerződést kötött az Avismával a titángyártás alapanyagának, az ilmenitnek a szállítására. Ezért az SNBO vádjai, miszerint a Firtash titánvállalatai Oroszországnak szállítanak, pusztán formális okok . A valódi ok határozottan más" - mondta a forrás.