<blockquote rel="silurusglanis">Nem tudom hova írjam....
Szóval amint azt a hírekből tudjuk ( http://index.hu/kulfold/2014/12/13/majdnem_utkozott_egy_orosz_felderitogep_svedorszag_folott/ ), egy orosz felderítőgép "majdnem" ütközött egy Koppenhágából felszálló civil géppel, mert az kikapcsolta a transzponderét.
Az ADB-S transzponder kikapcsolásával nem fogják a civil radarok?
Transzponder nélkül a civil radar csak egy azonosíthatatlan céljelet ad x irányszögön, y távolságon, semmi többet nem tudnak, mert a polgári rendszer felépítése szerint a többi adatot (lajstrom, járatszám, magasság, sebesség, repülési irányszög stb) a transzponder jelzi vissza a földi radarnak a gép saját mérő-műszereinek alapján. Egy ország légvédelmi rendszerének viszont a transzpondert nyilvánvalóan nem használó ellenséges gépek ellen is működőképesnek kell lenni pl. külön magasságmérő radarokkal is esetleg AWACS géppel a rendszerben, és tudni kell reagálni az ilyen veszélyekre.</blockquote>
Szerintem silurusglanis arra célzott, hogy ez a "céljel x irányszögön, y távolságon", tehát a gép térbeli helyzete épp a leglényegesebb információ, azaz hogy a transzponder kikapcsolásával nem tűnik el a gép. Attól még, hogy kikapcsolták a transzpondert a térség összes polgári és katonai radarjának látnia kellett volna Dániától, Németországon és Lengyelországon át Svédországig. Mégis csak a svédek állítják, hogy látták. Radar felvétel, fénykép/videó a vadászgépekkel való vizuális azonosításról természetesen nincs és a típust sem tudják, vagy akarják megmondani. Az oroszok viszont állítják, hogy 70 km-re volt csak gépük. Ez azért így csöppet karcsú.
Felmerül a kérdés, hogy ugyan vajon minő hatalmas előnyt jelentene a transzponder kikapcsolása, ha a gép nem lopakodó.
Ha pedig a gép katonai, pláne felderítő, akkor miért kell azon meglepődni, hogy kikapcsolt transzponderrel közlekedik? A nyugati felderítő gépek előre be szokták jelenteni, ha felderítést terveznek az orosz, vagy kínai partok közelében és bekapcsolt transzponderrel repkednek, valamint élőben integetnek a Skype-on?