Időszerű a beszélgetés arról, hogy mi újság az orosz mentalitással. A rövid válasz: semmi újdonság, de ennél bővebb értekezésre is érdemes az ügy. Szerzőnk kétrészes cikkének második, befejező része.
Április közepén publikálta egy felmérés
eredményét a Levada Központ, az egyetlen független oroszországi társadalomkutató intézet. Kiderül belőle, hogy az oroszok bő négyötöde támogatja az ukrajnai háborút, és a társadalomnak csak a töredéke, mintegy egyhetede ellenzi azt valamilyen mértékben.
Az ukrán határok mentén történő csapatösszevonások és a háborút előkészítő pszichózis csúcsra járatásának idején, a háború megindítását megelőző napokban készült korábbi
adatfelvétele az intézetnek azt mutatta, hogy rendkívüli mértékben megnőtt azok aránya, akik szerint Oroszország jó irányban halad, Putyin támogatottsága pedig 83%-ra ugrott. A vérengző diktátor eddigi összes háborúja, agressziója (Csecsenföld, Grúzia, a Krím és Donbasz, Szíria) a népszerűségének számottevő növekedésével járt együtt. Láthatóan kirajzolódik: nem egy-egy pillanatfelvételről van szó, hanem egy nép igényéről a vérre, háborúra.
A frissebb adatsorból az is kiderül, hogy az oroszok többségét Oroszország iránti büszkeséggel tölti el az, amit Oroszország Ukrajnában művel; ez magasan a legdominánsabb érzés a választási lehetőségek közül.
Nem sok olyan helyet tud az ember elképzelni a világban, ahol egy ilyen kép természetszerű lenne. Az a kérdés, hogy mi az oka az orosz társadalom ennyire lesújtó állapotának, ami ugye magától értetődő módon hozzájárul az Oroszország által művelt pusztításhoz; ha nem ilyen lenne, hanem ehhez képest valami más, akkor Putyin nem tudna népirtást művelni. Van-e valami "oroszspecifikum", aminek ez az állapot a kivetülése?
A szociológia optikáján keresztül lehet beszélni az 51 százalékban pszichopata orosz társadalomról vagy a 83 százalékban putyinista-fasiszta orosz társadalomról, satöbbi. Nagyon jó, nem általánosítunk (erre szinte 100 százalékig megbízható eszközünk van), és legalább még egyszer kimondjuk azt, amit a grafikonok már kimondtak. Csak ezzel az a korlát, hogy az orosz entitással mint olyannal mégiscsak van valami általános, és ahhoz ezen a nyelven nem fogunk eljutni.
A válasz az orosz entitás történelmi meghatározottságaiban keresendő. Van ez a néplelkek sorában nagyra hízott orosz néplélek, ha megengedhető egy ilyen empíriára alkalmatlan tétel, és ennek nem komplexusa, hanem évszázadokon átívelő komplexusrendszere van. (Ebből az egy-két mérettel kisebb még ismerős is lehet.)
Kétrészes cikkem első felében fejtegetem azt, hogy milyen sajátos pályát járt be az orosz történelem; a birodalmi szerveződés anomáliás útján felmerülő és a néplélekben traumaként elraktározható dilemmáit, és azt, hogy ez a hagyaték miként volt hasznosítható egy egyetemes civilizációs küldetéstudatban való mozgósításhoz.
Az orosz entitás társadalomlélektani deficitpályájának a fenti írásban követett időrendjétől itt átmenetileg elkanyarodok és teszek egy-egy hozzászólást két felmerülő vonatkozáshoz, mielőtt Afganisztánnál folytatnám.
A dezinformáció helyénvaló olvasata: egy igény kielégítése
Szokás előhozakodni a putyinista propaganda által való megvezetettséggel. Ezzel kapcsolatban erősen hajlok arra a véleményre, hogy az információk, illetve források kiválasztása, fogyasztása, értelmezése, befogadása sokkal proaktívabb módon történik, mint azt a "propaganda áldozata" szókapcsolat láttatja. Nem tudok eltekinteni az egyén felelősségétől. Ha valaki – egyébként első ránézésre normális – az elmebajban akar hinni, abban elégséges mértékben benne van a szabad választás.
Az a helyzet, hogy még az orosz se a Marsról jött. A fent hivatkozott felmérés arról is beszámol, hogy az oroszok kis híján kétharmada nagyon vagy meglehetősen szorosan követi az ukrajnai eseményeket. Nem mellékesen Putyin korábbi mészárlásait, csecsenföldi és szíriai felperzselt föld taktikáját, kórházak, iskolák, lakóházak szisztematikus bombázását még bőven volt módjuk független médiákból is szorosan követni. A lehetőségtől most sincsenek teljesen elvágva, és például
itt egy mérvadónak tekinthető vélemény, ami szerint a társadalom jelentős részéhez el is jutnak a hiteles információk.
A dezinformációt Vlagyiszlav Szurkov, a putyinizmus korábbi ideológusa fejlesztette a kor társadalmi, technológiai és kommunikációs viszonyaihoz mérten kellően magas szintre, viszont az orosz társadalom vonatkozásában ez a világ más részein használható fogalom önmagában erősen korlátos. Ha csak a dezinformáció fogalmába kapaszkodunk, az orosz nép mentális állapotáról egy nagyon hiányos képet fogunk alkotni és félre fogjuk magunkat vezetni. Itt nemcsak erről van szó, az orosz társadalom nem egyszerűen dezinformáció áldozata.
Nem is tekintendő áldozatnak.
Egy civilizációs léptékű, összehazudott és meghaladott párhuzamos valóságban, fogalmazhatunk úgy, hogy egy nagyorosz birodalmi pszichózisban van, és az abban való kielégülése alkotó ágenssé teszi. Ez évszázadok alatt jött létre, esetleg előfordult, hogy átmenetileg nem piszkálták, viszont amíg van Oroszország, addig ez itt van. A 21. századi dezinformáció pedig ebben nagyon jól és termékenyen elvan. Beleillik, egynemű vele, élteti és működteti. Ahogy a háború és a vér is. Hozzák a számokat, gyönyörűen kirajzolódik a mintázat.
Sérelmi politika
Van egy központi orosz sirám, ami újabban a 90-es években jelent meg a hivatalos politikai narratívában, valamint unos-untalan felbuggyan az orosz mélylélekből. A megnyilvánulási formák ilyenek: „a Nyugat/az USA nem tisztel minket” vagy „megalázza Oroszországot”. Ez egy frázis, viszont létező érzésre reflektál. A tiszteletlenség vélelmezett sérelme nyomja az orosz lelket, az átlagemberét és a magas rangú állami tisztviselőét. Például Jelcin is előhozakodott vele, aki egyébként tetemes segélyeket kért és kapott a Nyugattól, hogy Oroszország a Szovjetunió szétesése után elkerülhesse a totális káoszba süllyedést (amiből a környezetét – „a családot” – is módfelett kitömte); Bill Clintontól, akivel személyes barátságot ápolt, még a választási kampányához is
támogatást várt el. (A valóság az, ha valaki megalázó helyzetbe hozta Oroszországot nem is kevésszer, az éppen Jelcin volt.)
Vlagyimir Putyin és Borisz Jelcin 1998-ban - Mellettem az utódom
AFP / ITAR-TASS
Az orosz sérelmi kurzusban a megaláztatás-klisé önmagában, valamint a NATO-val összekapcsolva is felhozatalra kerül. A posztszovjet térség államainak NATO-csatlakozása nyilvánvalóan csak ürügy az orosz Nyugat-ellenességre, mert Oroszország számára is tudvalevő, hogy a NATO védelmi szövetség. Az 5. cikkely egy alkalommal lépett életbe, a 2001. szeptember 11-i támadást követően Afganisztánban a tálib rezsim ellen folytatott háború volt az egyetlen NATO-beavatkozás a szövetség történetében. Azonfelül Brezsnyev is
aláírta a szuverén egyenlőség elvét is tartalmazó Helsinki Záróokmányt, aminek értelmében az államoknak joguk van ahhoz, hogy nemzetközi szervezetekhez, szövetségi rendszerekhez tartozzanak.
A NATO-sirám meg a társai egy másik értelemben is projekció. Az orosz sérelmi politika adott tekintetben a hatalom által hasznosítható néplélek sérelmének a geopolitikai kivetülése.